Holdet 2022 HI/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI/c (3c hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Revolutioner, imperialisme og første verdenskrig
Titel 2 Kampen om det gode samfund  (Europa 1919-1945)
Titel 3 Danmark i den globale verden
Titel 4 Kronologi og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Revolutioner, imperialisme og første verdenskrig

Den amerikanske revolution

Den franske revolution

Den engelske industrielle revolution:

Historieskrivning og historisk metode

Industrialiseringen breder sig, industrialiseringens sociale følger, liberalisme, socialliberalisme, socialisme, marxisme,

Imperialisme

Årsagerne til 1verdenskrig
Alliancer
Nationalisme
Skyttegravskrigen
Versaillestraktaten

Fagets metode

Podcasten: Hvad nu hvis.... (med Adam Holm, DR 2020) Kontrafaktisk historieskrivning.
https://www.dr.dk/radio/p1/hvad-nu-hvis-historien-pa-vrangen-med-adam-holm/hvad-nu-hvis-1-5-skuddet-i-sarajevo-rammer-forbi

Filmen: "1917"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kampen om det gode samfund (Europa 1919-1945)

Perioden 1919-1945 med særligt fokus på,Tyskland. Forløbet bliver et gruppeprojektarbejde.
Der arbejdes med faste grupper. Fælles seancer bruges primært til intro af nyt stof, afklaring af eventuelle spørgsmål og korte fælles opsamlinger. Gruppearbejdet bruges til oplæg og til løbende at lave bidrag til produktet.

Produkt: Hver gruppe laver et brætspil eller elektronisk spil, hvor man for eksempel starter på en spilleplade i 1918, slår en terning, bevæger sig frem og lander på felter, der udløser spørgsmål og begivenheder, indtil man er i mål i 1939 og invaderer Polen eller til krigens afslutning i 1945. Andre former for spil (også elektroniske) med et stærkt historisk indhold kan eventuelt også lade sig gøre.
Spillepladen skal deles op efter hvert forløbs tema eller i forhold til kronologien. Grupperne udvikler selv videre på konceptet

Indhold: Weimarrepublikken, dens styrker og svagheder (politiske, sociale, økonomiske), nazismen (dens særlige kendetegn, politiske program og forhold til andre ideologier), jødeforfølgelser, ideologiernes kamp, Danmark og Europa i mellemkrigstiden, optakten til 2.verdenskrig og eventuelt krigsforløbet.

Artikler:
https://folkedrab.dk/artikler/guds-spion-kurt-gerstein-offer-modstandsmand-gerningsmand-eller-lidt-af-dem-alle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Danmark i den globale verden

Danmark i krig 1864-2025
Fra småstat til aktiv internationalisme,
De lange linjer i dansk forsvars- og udenrigspolitik 1864-2025,
Eksamensforberedelse


Supplerende materiale:

Vilhelm Rosenstands maleri "Episode af ottende brigardes modangreb ved Dybbøl
18. april 1864"

Anders Fogh Rasmussen: Hvad kan det nytte? (fra Olaf Søndberg: Danmark i krig,
Systime 2012, side 158-159)

FN´s sikkerheds resolution 1441 (trykt i Hans Branner: I krig igen, Columbus 2011,
side 61)

Anders Fogh Rasmussen: Beslutningen om Irak - et år efter (fra Olaf Søndberg:
Danmark i krig, Systime 2012, side 160-161)

Mod Danmarks deltagelse i krigen i Irak, 2004 (fra Olaf Søndberg: Danmark i krig,
Systime 2012, side 161-162)

Figurer vedrørende dansk krigsdeltagelse (fra Hans Branner: I krig igen, Columbus
2011, side 25 og 27)

Ekskursion til Odense bunkermuseum

Bo Lidegard: Danmark i krig
https://www.youtube.com/watch?v=f-Z__JIhP5E

https://danmarkshistorien.lex.dk/Danmark_i_krig_1991-2011

Danmarkshistorier gennem tiden - historiografi og historieskrivning
https://www.youtube.com/watch?v=JwPmws2HTuc

Globale tider efter 1973
https://auinstallation47.cs.au.dk/open-online-course/lektioner/lektion-9-globale-tider-efter-1973

Tavleundervisning, powerpointpræsentationer, tavlediskussioner, elevoplæg, gruppearbejde, prøveeksamen, eksamenstræning og - forberedelse

I dette forløb har fokus været på at eleverne skal kunne opfylde nedenstående
faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie
-redegøre for sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske
og globale udvikling
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som
historieskabt og historieskabende
-anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale,
herunder eksempler på brug af historie opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan
medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
-formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og
begrunde de formidlingsmæssige valg
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kronologi og repetition

I slutningen af 3.g gennemføres et kronologiforløb, hvor stoffet fra det samlede
treårige forløb indplaceres i en kronologisk sammenhæng med fokus på brud og
kontinuitet i den historiske udvikling.

Overblik over væsentlige træk ved den verdenshistoriske udvikling og Danmarks
historie med fokus på kontinuitet og brud.

Arbejdsopgaver med tidslinjer

Repition af udvalgte perioder.

"Ved det grønne bord". Eksempel på eksamenssituation samt gennemgang og
arbejde med problemstillinger i materialesættet.

Prøveeksaminer, elevfremlæggelser, quizzer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer