Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA/c (3c da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Klimalitteratur
Titel 2 Forløb 2 Michael Strunge
Titel 3 Forløb 3 Romantikken
Titel 4 Forløb 4 Det moderne gennembrud
Titel 5 Forløb 5 Minimalisme
Titel 6 Forløb 6 Nyheder og krig
Titel 7 Forløb 7 Retorik
Titel 8 Forløb 8 Naturhistorier
Titel 9 Forløb 9 SKAM
Titel 10 Forløb10 Submarino
Titel 11 Forløb 11 BLOD
Titel 12 Forløb 12 Krigens ansigter
Titel 13 Forløb 13 Sprog og kulturel kapital
Titel 14 Forløb 14 Kanonforfattere
Titel 15 Forløb 15 Diskursanalyse
Titel 16 Forløb 16 Korsgaard

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Klimalitteratur

Vi har arbejdet med små klip om klimaet og lyrik og novelle:

"Nature is speaking"
Hella Joofs nytårstale fra Deadline
Thies Ørntofts digt "Forvirrede tider"
Novellen "Den afskyelige" af Charlotte Weitze

Fokus har været at italesætte at antropocentrismen er for fald, som gør op med at mennesket er centrum for alt liv.

Vi repeterede analyserende artikel i forbindelse med en aflevering, der genererede 6 timer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Michael Strunge

Eleverne har læst uddrag af følgende digte og set en dokumentar:

"Nattens engel" af Claus Bohm 1981
"Plasticsolen" 1981
"Den hæslige by" 1981

Vi kigger på neologismer, oxymoroner, bogstavrim (assonans og allitteration), værdiladninger og billedsprog. Eleverne skal kunne lave distinktion mellem sammenligning, besjæling, personificering og metaforer. Vi arbejder med Michael Strunges samfundskritik og hans bud på en ny og bedre fremtid. Vi laver koblinger til det foregående klimaforløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Romantikken

Schack von Staffeldt "Indvielsen"
Romantikkens billeder
H.C. Andersen "Klokken"
Oehlenschlæger "Der er et yndigt land"
Baggrundsstof om romantikken
Genfortalt hulelignelsen af Platon
Casper Friedrich Vandreren over tågehavet

Eleverne skal kunne identificere og redegøre for romantiske strømninger i 1800 tallet i både tekst og billeder. Vi har i den forbindelse lavet forbindelser til klimaforløbet de både har haft ved Rasmus og mig med henblik at lave en økokritisk læsning, hvor man vender den verdensfjerne romantik lidt på hovedet og ser kvaliteterne i menneskets forhold til naturen og måske vender sig mere kritisk mod den industrialisering, som vokser i perioden herefter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Det moderne gennembrud

Baggrundsstof om Det moderne gennembrud
Georg Brandes forelæsninger over det 20 århundredes litteratur
Henrik Pontoppidan "Vandreren"
Herman Bang "Den sidste balkjole"
Elisabeth Grundtvig "Nutidens sædelige lighedskrav"

Vi har talt om de tre k'er, problemer til debat, sædelighedsfejden, syndefaldsmyten, naturalisme og impressionisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 Minimalisme

Baggrundsstof om kulturelle forhold i det senmoderne
Helle Helle "Fasaner"
Helle Helle "En stol for lidt"

Eleverne skal kunne identificere minimalistiske træk i Helle Helles noveller samt sætte novellerne og persongalleriet ind i en senmoderne kulturel kontekst
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 Nyheder og krig

To forsider fra henholdsvis Politiken og Jyllandsposten
Åsne Seirstad Politiken 7/4 2003 "Helvedskolonner mod Bagdad"
Jens Holsøe Politiken 1/4 2003 "Tre tab i propagandakrigen"
Klaus Justsen Jyllandsposten 3/4 2003 "USA frygter brug af kemiske våben"
Stefanie Surrugue Politiken 16/11 2003 "Ugen, da frygten kom til Basra"
Erik Thomle Jyllandsposten 25/3 2003 "På café med Saddam

Vi har arbejdet med reportage, forskellige kompositionsmodeller, layout, nyhedskriterier, parts- ekspert og erfaringskilder. Hvad er manipulation, framing og newspeak?
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7 Retorik

Cecilie Bak "Fri mig for Facebook" Ekstra Bladet 12/1 2009
Ulla Dahlerup årsmødetale 2003
Mogens Camre "Præster politiserer om flygtninge" Politiken 13/9 2009
Else Hammerich "Bliver Ramsdal morgendagens helt?" Politiken 13/9 2009

Vi har arbejdet med det retoriske pentagram, toulmins argumentationsmodel, appelformer og retoriske kneb og virkemidler.

De har ligeledes skrevet en valgfri stil på 6 timer

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Valgfri 09-05-2025
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8 Naturhistorier

Michael Strunge "Plasticsolen"
Lars Skinnebach "Led os ikke i forbrug"
Inger Christensen "Nu går drømmerne åbenlyst rundet"
Åbningen af filmen "Melancholia"

Fokus har været på at skildre apokalypsen og utopien
Eleverne har læst om Timothy Mortons mørke økologi

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9 SKAM

Artiklen "Vi vil lære de unge piger at være uperfekte" fra Information 12 august 2016
De har set et par episoder af SKAM
De har arbejdet med sproghandlinger, filmiske virkemidler og Facework (Goffmann)

https://mydailyspace.dk/2016/10/drittkul-skam-ordbog/
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb10 Submarino

De har arbejdet med romanen Submarino af Thomas Vinterberg.

De har arbejdet med analyse og fortolkning i den forbindelse. De har arbejdet med remediering og arbejdet med forskellen på at nærlæse og skimme en tekst
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 11 BLOD

De har arbejdet med digtsamlingen "BLOD" af Rudolf Broby-Johansen
De har forløbet læst H.C. Andersen "Hist hvor vejen slår en bugt" og Oehlenschläger "Liebstes Mädchen".


De har læst anklagen og forsvarstalen i kølvandet på udgivelsen af digtsamlingen BLOD

De har arbejdet med baggrundsstof om mellemkrigstiden og efterkrigstiden i "Håndbog til dansk litteraturhåndbog" siderne 1-17 og "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier"
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 12 Krigens ansigter

De har set filmen "Black Hawk Down" af Jerry Bruckheimer
Tegneserien "Våbenbrødre"
Dokumentaren "Armadillo" af Janus Metz 2010

I Håndbog til dansk har de arbejdet med filmiske virkemidler, dokumentaren som genre, iscenesættelse, autencitet og rekonstruktion

https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-grundelementer
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 13 Sprog og kulturel kapital

De har arbejdet med sprog: høj og lav stil, gruppesprog og klassesprog fra bogen "Faglige perspektiver" siderne 192-212.

De læst følgende tekster:
Tove Ditlevsen: Uddrag fra "Barndommens gade"
Febnar Ahmad: "Ækte vare"
Ludvig Holberg: Jean de France
Georg Metz: Intermezzo: En tur med Karen J.
Per Højholt: Gittes monolog om Information
Yahya Hassan: Langdigt
Marjaneh Bakhtiari: Kald mig hvad fanden du vil
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Forløb 14 Kanonforfattere

Martin Andersen Nexø: Uddrag af "Pelle Erobreren"
Johanens V Jensen: Uddrag af "Kongens fald"
Martin A Hansen: "Paradisæblerne"
Peter Seeberg: "Patienten"
Villy Sørensen: Blot en drengestreg
Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren
Helle Helle: Film
Karen Blixen: Skibsdrengens fortælling
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb 15 Diskursanalyse

Eleverne har læst hele bogen "Diskursanalyse i dansk".
Fået udleveret powerpoint og arbejdet med diverse teksteksempler fra diskursanalyse.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Forløb 16 Korsgaard

"Mente i det" af Thomas Korsgaard
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer