Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 DA/c (3c da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Klimalitteratur
Vi har arbejdet med små klip om klimaet og lyrik og novelle:
"Nature is speaking"
Hella Joofs nytårstale fra Deadline
Thies Ørntofts digt "Forvirrede tider"
Novellen "Den afskyelige" af Charlotte Weitze
Fokus har været at italesætte at antropocentrismen er for fald, som gør op med at mennesket er centrum for alt liv.
Vi repeterede analyserende artikel i forbindelse med en aflevering, der genererede 6 timer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Michael Strunge
Eleverne har læst uddrag af følgende digte og set en dokumentar:
"Nattens engel" af Claus Bohm 1981
"Plasticsolen" 1981
"Den hæslige by" 1981
Vi kigger på neologismer, oxymoroner, bogstavrim (assonans og allitteration), værdiladninger og billedsprog. Eleverne skal kunne lave distinktion mellem sammenligning, besjæling, personificering og metaforer. Vi arbejder med Michael Strunges samfundskritik og hans bud på en ny og bedre fremtid. Vi laver koblinger til det foregående klimaforløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Romantikken
Schack von Staffeldt "Indvielsen"
Romantikkens billeder
H.C. Andersen "Klokken"
Oehlenschlæger "Der er et yndigt land"
Baggrundsstof om romantikken
Genfortalt hulelignelsen af Platon
Casper Friedrich Vandreren over tågehavet
Eleverne skal kunne identificere og redegøre for romantiske strømninger i 1800 tallet i både tekst og billeder. Vi har i den forbindelse lavet forbindelser til klimaforløbet de både har haft ved Rasmus og mig med henblik at lave en økokritisk læsning, hvor man vender den verdensfjerne romantik lidt på hovedet og ser kvaliteterne i menneskets forhold til naturen og måske vender sig mere kritisk mod den industrialisering, som vokser i perioden herefter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Det moderne gennembrud
Baggrundsstof om Det moderne gennembrud
Georg Brandes forelæsninger over det 20 århundredes litteratur
Henrik Pontoppidan "Vandreren"
Herman Bang "Den sidste balkjole"
Elisabeth Grundtvig "Nutidens sædelige lighedskrav"
Vi har talt om de tre k'er, problemer til debat, sædelighedsfejden, syndefaldsmyten, naturalisme og impressionisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Minimalisme
Baggrundsstof om kulturelle forhold i det senmoderne
Helle Helle "Fasaner"
Helle Helle "En stol for lidt"
Eleverne skal kunne identificere minimalistiske træk i Helle Helles noveller samt sætte novellerne og persongalleriet ind i en senmoderne kulturel kontekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 Nyheder og krig
To forsider fra henholdsvis Politiken og Jyllandsposten
Åsne Seirstad Politiken 7/4 2003 "Helvedskolonner mod Bagdad"
Jens Holsøe Politiken 1/4 2003 "Tre tab i propagandakrigen"
Klaus Justsen Jyllandsposten 3/4 2003 "USA frygter brug af kemiske våben"
Stefanie Surrugue Politiken 16/11 2003 "Ugen, da frygten kom til Basra"
Erik Thomle Jyllandsposten 25/3 2003 "På café med Saddam
Vi har arbejdet med reportage, forskellige kompositionsmodeller, layout, nyhedskriterier, parts- ekspert og erfaringskilder. Hvad er manipulation, framing og newspeak?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 Retorik
Cecilie Bak "Fri mig for Facebook" Ekstra Bladet 12/1 2009
Ulla Dahlerup årsmødetale 2003
Mogens Camre "Præster politiserer om flygtninge" Politiken 13/9 2009
Else Hammerich "Bliver Ramsdal morgendagens helt?" Politiken 13/9 2009
Vi har arbejdet med det retoriske pentagram, toulmins argumentationsmodel, appelformer og retoriske kneb og virkemidler.
De har ligeledes skrevet en valgfri stil på 6 timer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Valgfri
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8 Naturhistorier
Michael Strunge "Plasticsolen"
Lars Skinnebach "Led os ikke i forbrug"
Inger Christensen "Nu går drømmerne åbenlyst rundet"
Åbningen af filmen "Melancholia"
Fokus har været på at skildre apokalypsen og utopien
Eleverne har læst om Timothy Mortons mørke økologi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 9 SKAM
Artiklen "Vi vil lære de unge piger at være uperfekte" fra Information 12 august 2016
De har set et par episoder af SKAM
De har arbejdet med sproghandlinger, filmiske virkemidler og Facework (Goffmann)
https://mydailyspace.dk/2016/10/drittkul-skam-ordbog/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb10 Submarino
De har arbejdet med romanen Submarino af Thomas Vinterberg.
De har arbejdet med analyse og fortolkning i den forbindelse. De har arbejdet med remediering og arbejdet med forskellen på at nærlæse og skimme en tekst
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 11 BLOD
De har arbejdet med digtsamlingen "BLOD" af Rudolf Broby-Johansen
De har forløbet læst H.C. Andersen "Hist hvor vejen slår en bugt" og Oehlenschläger "Liebstes Mädchen".
De har læst anklagen og forsvarstalen i kølvandet på udgivelsen af digtsamlingen BLOD
De har arbejdet med baggrundsstof om mellemkrigstiden og efterkrigstiden i "Håndbog til dansk litteraturhåndbog" siderne 1-17 og "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb 13 Sprog og kulturel kapital
De har arbejdet med sprog: høj og lav stil, gruppesprog og klassesprog fra bogen "Faglige perspektiver" siderne 192-212.
De læst følgende tekster:
Tove Ditlevsen: Uddrag fra "Barndommens gade"
Febnar Ahmad: "Ækte vare"
Ludvig Holberg: Jean de France
Georg Metz: Intermezzo: En tur med Karen J.
Per Højholt: Gittes monolog om Information
Yahya Hassan: Langdigt
Marjaneh Bakhtiari: Kald mig hvad fanden du vil
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 14 Kanonforfattere
Martin Andersen Nexø: Uddrag af "Pelle Erobreren"
Johanens V Jensen: Uddrag af "Kongens fald"
Martin A Hansen: "Paradisæblerne"
Peter Seeberg: "Patienten"
Villy Sørensen: Blot en drengestreg
Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren
Helle Helle: Film
Karen Blixen: Skibsdrengens fortælling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb 15 Diskursanalyse
Eleverne har læst hele bogen "Diskursanalyse i dansk".
Fået udleveret powerpoint og arbejdet med diverse teksteksempler fra diskursanalyse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Forløb 16 Korsgaard
"Mente i det" af Thomas Korsgaard
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375159",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375159",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375159"
}