Holdet 2022 id/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id/c (1c id/C, 2c id/C, 3c id/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TTT-friluftstur til Tarup-Davinde
Titel 2 Opvarmning og folkedans
Titel 3 Ultimate
Titel 4 Dans og bevægelse
Titel 5 Boldbasis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 TTT-friluftstur til Tarup-Davinde

Modul 1 - intro til friluftsliv (på TG)
• Gruppedannelse
• Planlægning, cykelturen og udlevering af kort
• Strygestål og vat - båloptænding
• Teambuilding

Modul 2 - intro til aktiviteter på turen (på TG)
• Orientering intro inkl. mini orienteringsløb.
• Besnøring

Modul 3 - TTT
• Cykelturen. For fuldt pointtal skal elever på hold køre samlet, overholde regler og ikke ankomme senere end kl. 10 i Phønixområdet.
• Orienteringsløb

Modul 4 - TTT
• Lejrsætning
• Gravning og stenforing af sydegruber, optænding m. strygestål/vat samt tilberedning af mad

Modul 5 og 6 - TTT
Teambuilding.
• Træklatring
• Passer en tovbro/byg et tårn af de materialer du transporterer over tovbroen.
• Tømmerflåde. Kreative modeller "Byg en spændende båd". Instruktion og opgaveløsning.

Modul 7 - TTT
• Tutortid - lege og teambuilding
• Snobrød og bålhygge i lejren.

Modul 8 - TTT
• Oprydning og nedtagning af lejren.
• Kåring af vinder.

Eleverne skal enkeltvis og i grupper kunne:
• Planlægge cykeltur ud og løbe O-løb ud fra diverse kortmateriale. Eleverne bedømmes ud fra deres færdigheder inden for orientering.
• Lave en vinkel- og en saddelmagerbesnøring for dermed at kunne bygge et raftetårn og en tømmerflåde. Eleverne bedømmes på udførelsen af et konstruktionsarbejde.
• Optænde et bål med strygestål. Eleverne bedømmes ift. hastigheden.
• Lave mad i sydegrube (forberedelse af grube og mad samt optagning). Eleverne bedømmes på at kunne lave en velfungerende sydegrube.
• Elevernes fysiske kompetencer ift. at gennemføre de indgående aktiviteter.
• Eleverne sociale kompetencer ift. teambuilding.

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning og folkedans

Teori om opvarmnings formål og udførelse, brug af musik samt intro til BESS-konceptet.

Fokus: Musikforståelse, beherskelse af trin og rytme.

Læreren udfører eksemplarisk opvarmning og eleverne tester deres fysiske præstationsevne før og efter opvarmningen. Hoppehøjde og smidighed.
Eleverne udarbejder gruppevis opvarmningsprogrammer til selvvalgt musik og afprøver dem på resten af klassen med efterfølgende lærerfeedback.
Eleverne danser irsk folkedans og les lanciers tur 1-4. Derudover danser de deres navn og cpr.nr. med udgangspunkt i bevægelseskvaliteter jf. BESS. Eleverne udarbejder gruppevis alternative "moderne" ture til lanciers tur 1-3, som de efterfølgende underviser resten af klassen i.
Historisk materiale fra Yubio/idræt, 679-683, samt udleveret materiale om Laban anvendt på de afprøvede danse og ift. selvskabte danse.
C-det er idræt, af Wolf & Hammer 2008, s. 22-30
Testning
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ultimate

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dans og bevægelse

Eleverne har arbejdet med grundtrin i jive, vals, salsa samt koreografisekvenser i linedance og disco.
Med udgangspunkt i de gennemgåede genrer og BESS-konceptet udarbejder eleverne gruppevis en bevægelseskoreografi.

Yubio s. 1291-1293, s. 1302-1304 og s. 1309.
Øvelse 32.B1-32.B3 og 32.C1-32.C3
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Boldbasis

Eleverne har arbejdet med boldtilvænning, dribling, kaste/gribeteknik, 1-hånds, 2-håndskast med fokus på vægtoverførsel.
Med udgangspunkt i kaosspil har eleverne gennem partibold, basketball og andre småspil arbejdet på spilbarhed og kommunikation, herunder verbal/nonverbal kommunikation. Derudover har de arbejdet med relationelle færdigheder og brug af banens bredde/dybde.

I den sidste halvdel af forløbet har eleverne gruppevis arbejdet med at udvikle egne boldspil med udgangspunkt i spilhjulet. Spillene er afslutningsvist blevet afprøvet og justeret.

Eleverne har derudover fået teoretisk kendskab til boldspilsfamilierne, ligesom de har brugt spiludviklingsmodellen, læringstrinmodellen og drejebog i undervisningen og i udviklingen af egne spil.

Teori: Yubio s. 454-462, s. 497-498
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer