Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 id/c (1c id/C, 2c id/C, 3c id/C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
TTT-friluftstur til Tarup-Davinde
Modul 1 - intro til friluftsliv (på TG)
• Gruppedannelse
• Planlægning, cykelturen og udlevering af kort
• Strygestål og vat - båloptænding
• Teambuilding
Modul 2 - intro til aktiviteter på turen (på TG)
• Orientering intro inkl. mini orienteringsløb.
• Besnøring
Modul 3 - TTT
• Cykelturen. For fuldt pointtal skal elever på hold køre samlet, overholde regler og ikke ankomme senere end kl. 10 i Phønixområdet.
• Orienteringsløb
Modul 4 - TTT
• Lejrsætning
• Gravning og stenforing af sydegruber, optænding m. strygestål/vat samt tilberedning af mad
Modul 5 og 6 - TTT
Teambuilding.
• Træklatring
• Passer en tovbro/byg et tårn af de materialer du transporterer over tovbroen.
• Tømmerflåde. Kreative modeller "Byg en spændende båd". Instruktion og opgaveløsning.
Modul 7 - TTT
• Tutortid - lege og teambuilding
• Snobrød og bålhygge i lejren.
Modul 8 - TTT
• Oprydning og nedtagning af lejren.
• Kåring af vinder.
Eleverne skal enkeltvis og i grupper kunne:
• Planlægge cykeltur ud og løbe O-løb ud fra diverse kortmateriale. Eleverne bedømmes ud fra deres færdigheder inden for orientering.
• Lave en vinkel- og en saddelmagerbesnøring for dermed at kunne bygge et raftetårn og en tømmerflåde. Eleverne bedømmes på udførelsen af et konstruktionsarbejde.
• Optænde et bål med strygestål. Eleverne bedømmes ift. hastigheden.
• Lave mad i sydegrube (forberedelse af grube og mad samt optagning). Eleverne bedømmes på at kunne lave en velfungerende sydegrube.
• Elevernes fysiske kompetencer ift. at gennemføre de indgående aktiviteter.
• Eleverne sociale kompetencer ift. teambuilding.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning og folkedans
Teori om opvarmnings formål og udførelse, brug af musik samt intro til BESS-konceptet.
Fokus: Musikforståelse, beherskelse af trin og rytme.
Læreren udfører eksemplarisk opvarmning og eleverne tester deres fysiske præstationsevne før og efter opvarmningen. Hoppehøjde og smidighed.
Eleverne udarbejder gruppevis opvarmningsprogrammer til selvvalgt musik og afprøver dem på resten af klassen med efterfølgende lærerfeedback.
Eleverne danser irsk folkedans og les lanciers tur 1-4. Derudover danser de deres navn og cpr.nr. med udgangspunkt i bevægelseskvaliteter jf. BESS. Eleverne udarbejder gruppevis alternative "moderne" ture til lanciers tur 1-3, som de efterfølgende underviser resten af klassen i.
Historisk materiale fra Yubio/idræt, 679-683, samt udleveret materiale om Laban anvendt på de afprøvede danse og ift. selvskabte danse.
C-det er idræt, af Wolf & Hammer 2008, s. 22-30
Testning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dans og bevægelse
Eleverne har arbejdet med grundtrin i jive, vals, salsa samt koreografisekvenser i linedance og disco.
Med udgangspunkt i de gennemgåede genrer og BESS-konceptet udarbejder eleverne gruppevis en bevægelseskoreografi.
Yubio s. 1291-1293, s. 1302-1304 og s. 1309.
Øvelse 32.B1-32.B3 og 32.C1-32.C3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Boldbasis
Eleverne har arbejdet med boldtilvænning, dribling, kaste/gribeteknik, 1-hånds, 2-håndskast med fokus på vægtoverførsel.
Med udgangspunkt i kaosspil har eleverne gennem partibold, basketball og andre småspil arbejdet på spilbarhed og kommunikation, herunder verbal/nonverbal kommunikation. Derudover har de arbejdet med relationelle færdigheder og brug af banens bredde/dybde.
I den sidste halvdel af forløbet har eleverne gruppevis arbejdet med at udvikle egne boldspil med udgangspunkt i spilhjulet. Spillene er afslutningsvist blevet afprøvet og justeret.
Eleverne har derudover fået teoretisk kendskab til boldspilsfamilierne, ligesom de har brugt spiludviklingsmodellen, læringstrinmodellen og drejebog i undervisningen og i udviklingen af egne spil.
Teori: Yubio s. 454-462, s. 497-498
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375169",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375169",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375169"
}