Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA/a (1a da, 2a da, 3a da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Steder i lyrikken
Titel 2 Skriv!
Titel 3 Tale er guld
Titel 4 Epik
Titel 5 Saga og folkeviser
Titel 6 Litteratur og velfærdsstaten i DK 1890 - 1970ÉRNE
Titel 7 Sprog og magt Diskursanalyse
Titel 8 Historisk læsning Romantikken
Titel 9 Danmark i 1800-tallet Nationalromantikken
Titel 10 Svensk
Titel 11 Kortfilm - Multimodalitet - filmanalyse
Titel 12 Dokumentar- og kampagnefilm
Titel 13 Køn og klasse - Det moderne gennembrud
Titel 14 Realisme og modernisme - det 20. århundrede
Titel 15 80'er modernismen og Strunge
Titel 16 Faglig formidling
Titel 17 Nyheder og medier
Titel 18 Selvfortalt - autofiktion et nyt fænomen?
Titel 19 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Steder i lyrikken

Denne klasse har haft to forskellige lærere i dansk: 1. g + 2. g: Annnette Kjærgaard, og 3. g: Birgitte Gross.

I alle forløb har der været brugt OneNote og Ordbogen.com - eleverne har adgang til dette under prøven.

Sekundærlitteratur

Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2012), s. 219-222.
Jørgen Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015), s. 102-122.
Lars S. Arndal: Stillege (2020), s. 52-61.
Jan Aasbjerg Petersen:Det' sprog til et beat (2010), s. 32.
Berit Riis Landdahl m.fl.: Krydsfelt (2017), s. 84, 89 og 244-45.
Primærlitteratur (AP-eksamenstekster)
B.S. Ingemann: "I østen stiger solen op" (1837)
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850)
Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Tove Ditlevsen: "Barndommens gade" (1942)
Dan Turéll: "Livet i Istedgade" (1977)
Michael Strunge: "Plasticsolen" (1981)
Tessa: "Blæstegnen" (2020) (+ musikvideoen)
Desuden:
fællesarrangement med Emil Nygård.


Fokus:
Generel introduktion til danskfaget og dets perspektiver (læreplanen)
Genreforståelse (fakta og fiktion samt de skønlitterære hovedgenrer)
Lyrikgenren og dens udvikling (herunder brugs- og centrallyrik, bunden og ubunden form samt episk og lyrisk)
Semantik (denotation/konnotation, semantiske felter/skemaer og abstrakt/konkret)
Stilistik (billedsprog, idiomer, symboler samt rim, rytme og klang).
Pragmatik: 1) Sociolingvistik (-lekter); 2) Sprog-handlinger (selvfremstillende, regulerende og informerende)
Sproglig bevidsthed og analyse (jfr. ovenfor)
Tekstproduktion (se nedenfor)


Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Skriv!

Susanne Staun: Fuck, en lækker røv! (2015), s. 12-17 og s. 75-89
Anette Hauge Nielsen m.fl.: Dansk på ny (2017), s. 33-36 og 40-47
Rasmus Gottschalck m.fl.: Sprogenes verden (2013), s. 66-76
Agnete Elmose: Sprogets veje (2004), s. 52-56
Janne V. Børsting og Tina Dunø: Til tasterne (2016), s. 8-17
Selvvalgte analysetekster (herunder inddragelse af primærtekster fra forløb 1), tegnsætnings- og grammatikøvelser (fx fra sproget.dk og dsn.dk) samt skriveøvelser (fx fra Den ny skriftlighed - skriv i alle fag)

Fokus:
Skriftlighed (vs. mundtlighed)
Nexus (subjekt + verballed)
Perioder, helsætninger, hovedsætninger og ledsætninger
Sætningskoblinger/konjunktioner (sideordnende og
underordnende)
Forvægt og bagvægt
Syntetisk og analytisk sprog
Skrivegenrer og -handlinger
Formidlingsbevidsthed, herunder inddragelse af Ciceros pentagram
Tekstproduktion, herunder skriveprocessens faser (før > under > efter) samt skrivestrategier
Tegnsætning (fokus på punktum og komma)
Klassiske fejltyper ("Førstehjælp")
Så vidt muligt inddrages fokuspunkter fra forløb 1 ("Steder i lyrikken"), fx sproghandlinger.

Tekstproduktion: Portræt af en klassekammerat med fokus på tekst, layout og billeder
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Tale er guld

Jimmy Sander Hagen: Sprog og tale: Mundtlighed i dansk (2006), s. 87-95
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015), s. 150-154 og s. 276-277
Marianne Odgaard m.fl.: Forløb i sprog (2014), s. 108-126 (herunder øvelser)

Taler (læses og høres/ses):
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen i København (2019)
Jonas Eikas tale ved Nordisk Råds prisoverrækkelse (2019)
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla (2020)
Analyser af talerne, fx fra Røst.dk, kan med fordel inddrages

Fokus:
Mundtlighed (vs. skriftlighed)
Verbal, ekstraverbal og nonverbal kommunikation
Retorik
Ciceros retoriske pentagram
Talegenrer (politisk, informerende og lejlighed)
Retoriske virkemidler (anafor, retoriske spørgsmål osv.)
Appelformer (etos, logos og patos)
Argumentation og argumentationsanalyse (herunder Toulmins grundmodel)
Talens klassiske opbygning
Retorisk analyse af taler
Tekstproduktion: egen tale
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Epik


Materiale:
Litteraturen på langs og på tværs 90érne og 00érne : Kortprosa og minimalisme
Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk : Kap 3 : Litteratur og tekstanalyse
af : De nye eksamensgenrer i dansk: Den analyserende artikel

Tekster:
Madeleine eller lille trist roman
Helle Helle: Film
Helle Helle: En stol for lidt 1993
af Håndbog i dansk: Epik - Hvordan analysere epik - tekstanalyse
Jesper Wung Sung: Tre veninder 2000
http://www.tv2fyn.dk/nyheder/26-05-2010/1930/ugens-ansigt-forfatteren-jesper-wung-sung#player
Pia Juul: En flinker fyr 2005 Tomme pladser og minimalisme
Hemmingway: Bjerge som hvide elefanter 1927 ( verdenslitteratur)
Martin A. Nexø : En lønningsdag 1900
Panduro: Tur i natten 1965
Kreativ skrivning og parafrase
Den analyserende artikel ( Læsning. processkrivning og træning )
Danskfaglige metoder

I alt ca 95 sider


Links fra lektioner:
Fritekst:
Dialogisk klasseundervisning, højtlæsning, begrebstræning, gruppe- og pararbejde, individuelt arbejde, læreroplæg,
Fritekst:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Hvordan analysere epik?
Træning i at skrive en analyserende artikel
Litteratur og samfund: Centrale begreber: Fortælletyper (1.personsfortæller, 3.personsfortæller) • 3.personsfortæller (observerende, alvidende, personbunden)
Synsvinkel (indre, ydre, kombineret) • Direkte, indirekte eller dækket tanke/tale • Direkte og indirekte person- og miljøbeskrivelse
Minimalisme (less is more, indirekte fortællestil, show it, don't tell it) Den klassiske novelle (enstrenget handling, tredeling, central begivenhed, begrænset persongalleri, afrundet) • Den moderne novelle (enstrenget handling, in medias res, åben slutning, begrænset persongalleri)

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Saga og folkeviser

Materiale:

E-bog: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (om Middelalder - sagaer og folkeviser )
Om litterær metode:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", s. 87-99 (biografisme, nykritik, strukturalisme, psykoanalyse, socialhistorisk) og s. 38-69 (epikanalysens grundbegreber)

Tekster:
Ravnkel Frøgodes Saga :Værk
Folkeviser: Ebbe Skammelsen, Hr Bøsmer i elverhjem, Jomfruen og Dværgekongen
Folkevisens genrer
Remedieringer - Kan folkeviser bruges til noget i dag?

Fokus:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,kultur og samfund
Litteraturhistorisk overblik
Bevidsthed om litteraturens brugsværdi (dvs.: Hvordan er litteraturen blevet brugt i fx middelalderens samfund?)
Litterær metode og analyse
Genrebevidsthed
Sproglig bevidsthed (stilistik)
Feudalsamfund og hierarkisk verdensopfattelse
Trylleviser og ridderviser
Syrebadsteknik i folkeviser (stereotype karakter- og miljøbeskrivelser, ubestemt tid og sted, formelsprog, simpel handling, enkelt sprog, dialog mellem højst 2 personer af gangen) •
Ekspansionsteknik i folkeviser (gentagelser, gentagelser med variation, detaljerede beskrivelser)
Folkeeventyr (gentagelser og talmagi, formelsprog, ubestemte tids- og stedsangivelser, stereotype personer, kun de nødvendige personer indgår, modsætningsstrukturer) Hjemme - ude - hjem • Aktantmodellen


I alt ca 75 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Litteratur og velfærdsstaten i DK 1890 - 1970ÉRNE

"Emneaperitif": Jens Galschiøt: "Stop hjemløshed" (2010) samt " samt podcast fra Zetland ("Kan kunst og kultur løse velfærdsstatens kriser?")
"Håndbog til dansk" (litterær analyse og metode) samt "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (det moderne gennembrud)
Inddragelse af citater fra "Kunstfonddebatten"
Inddragelse af Tove Ditlevsens brevkassesvar (dr.dk/CFU) samt "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (nyrealisme)

Primærtekster:
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)
Oskar Hansen: "Danmark for folket" (1934)
Anders Bodelsen: "Signalet" (1964)
Erik Knudsen: "Varehuset total" (1958)
Vita Andersen: "Aftnerne var næsten de værste" og "Hvad tror du jeg tror" (1977)
Klaus Rifbjerg: "Nygift" (1956)


Fokus:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,kultur og samfund
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed


Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Sprog og magt Diskursanalyse

Baggrundsmateriale
af Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk a kap 4.11 : Om diskursanalyse
Ciceros Pentagram,
Appelformer
Retoriske virkemidler
Argumentationsanalyse
Argumenttyper
Diskursanalyse:
• Nodalpunkt
• Ækvivalenskæde
• Antagonisme/hegemoni
• Antagonismepar m.v.
Primærtekster:
Om argumentation og retoriske virkemidler:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc
Analyse af selvfundne billeder, reklame og kampagnefilm
Valgvideo: DF´s valgvideo: 2018: https://www.youtube.com/watch?v=7Gc0f-NMPPM
Tekst abort: Asta Olivia Nordenhof: Luderdigte redigeret 2 år efter. jegheddermitnavnmedversaler.blogspot.dk
Hjemmeside: http://www.s-i-o.dk/sexarbejderkarriere/sexarbejderkarriere.html

Ketty Dahl : Samfundsetikken udhules - abort er blot et behageligt alternativt ord for drab
• Ciceros Pentagram,
• Appelformer
• Retoriske virkemidler
• Argumentationsanalyse
• Argumenttyper
• Diskursanalyse:
• Nodalpunkt

o Ækvivalenskæde
o Antagonisme/hegemoni
o Antagonismepar m.v.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Historisk læsning Romantikken

Materiale:
Litteraturhistorisk overblik
af E-bog: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" Romantik
af E-bog: Litteraturens veje : Romantik og poetisk realisme

Tekster:

Oplysningstiden: Ludvig Holberg: (af ) Jean de France ( 1722 )
Staffelt: Indvielsen
Platon: Hulemyten
St St Blicher: Trækfuglene - Naturkoncert - Præludium 1838
Ingeman-tekster : Lysets Engel går med Glans
H.C. Andersen: Aftenlandskab
H.C. Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt
H. C. Andersen: Klokken
Thomasine Gyllembourg: Lille Karen Værk
I alt ca 90 sider


Universalromantik
Romantikken / Biedermeier:
Pænhed og ordentlighed
Familien og tryghed i hjemmet
Harmoni og idyl
Idealistisk litteratur
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Danmark i 1800-tallet Nationalromantikken


Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 161 + 162 + 166 (iBogsadgang). "Romantikkens samfund: Fra Enevælde til demoktati", "Nationalromantikken i Danmark" samt "Sprog og skrivestil" - afsnittet om fortæller undladt. https://litthist.systime.dk/?id=p161 , https://litthist.systime.dk/?id=p162 , https://litthist.systime.dk/?id=p166
Johannes Fibiger m.fl.: Litteraturens Veje, s. 149 ("Romantikken": Om guldalder, dyrkelsen af geniet, europæisk kulturstrømning, 'Hvad udad tabes …') iBogsversion 2018. https://litteraturensveje.systime.dk/?id=p149
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (iBogsadgang), s. 253, 241 ("Dansk er et hermeneutisk fag": Den hermeneutiske cirkel mm., "Litterære metoder": Nykritisk og socialhistorisk metode)
Mikael Skou Hougaard Jørgensen:Dansk og Historie. Provins og storby og derimellem, s. 134 + 243 + 250 + 252 (iBogsversion 2018). "Opgaveguide", "Trin i opgavefasen", "Danskfaglige analysebegreber" samt "Mundtlig evaluering - STX"
 Danskfaglige metoder: Håndbog til dansk, s. 241. "Litterære metoder": (Fokus på nykritisk og socialhistorisk metode) https://hbdansk.systime.dk/?id=p241&L=0
Tekster:
Johannes Ewald: "Kong Christian stod ved højen Mast" (1779)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt Land" (1819)
H.C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1850)
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
I alt ca 80 sider

Fokuspunkter:
Analyse og fortolkning af lyriske tekster (ud fra en historisk sammenhæng)
Socialhistorisk læsning af lyriske tekster
Bevidsthed om dansk som humanistisk fag. Viden om danskfaglig metode
Kendskab til hermeneutik - herunder den hermeneutiske cirkel/spiral.
Analysemetoder (Bevidsthed om nykritisk- og socialhistorisk analyse af tekster).
Danskfagets metode (i forhold til historiefagets kildekritik)


Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Svensk

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 11 Kortfilm - Multimodalitet - filmanalyse


Richard Raskins syv parametre om kortfilm
Om shot-to-shot - analyse: Dahl m.fl.: Levende billeder - grundbog i mediefag, Systime 2007
Filmiske virkemidler: http://analysesiden.dk/filmgenrer/
Tekster:
Kortfilm : En eftermiddag : https://filmcentralen.dk/alle/film/en-eftermiddag-0
samt selvvalgte kortfilm
Eleverne producerer selv kortfilm og evaluerer dem på baggrund af Raskins parametre
Multimodalitet: Hvad betyder koblingen af billeder og lyd her
i alt ca. 45 sider

Fritekst:
Centrale begreber:
Filmanalyse:
Billedbeskæring (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær)
Asynkron lyd (voice-over, underlægningsmusik, effektlyde)
Synkron lyd (reallyd, baggrundsmusik, forstærket reallyd)
Kamerabevægelse (panorering, travelling, tilt, håndholdt, statisk)
Klipning (skjult klipning vs. synlig, fx montageklipning, kontrastklipning)
Kameravinkler (normalperspektiv, frø- og fugleperspektiv)
Lys (high-key og low-key)
Kortfilm og Raskins syv parametre
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 12 Dokumentar- og kampagnefilm

Materiale
dokumentarfilm:
af: Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen og Pia quist: Krydsfelt - Grundbog i dansk, 2. udgaven i i-bogsudgave 2019, Gyldendal : Virkelighedens fortællinger i billede og lyd - dokumentaren
af Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk: Om dokumentarfilm: Fakta- og fiktionskoder - Om autencitetskoder
af Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk: Hvordan laver billedanalyse og analysere lyd og filmmusik: Filmiske virkemidler - shot-to-shot-analyse
Goffmann: identitet og selviscenesættelse
Af De nye eksamensgenrer i dansk ( den debatterende artikel ) Af
Ole Schultz Larsen: Håndbog i dansk kap. 4.12. Arbejde med kommunikationsmodeller og reklame- og kampagnefilm
Tekster:
af Dokumentarfilm: En syg forskel https://www.dr.dk/drtv/se/en-syg-forskel_103170
af dkhttps://www.youtube.com/watch?v=sEm7_juULNAelretur - Du skal ikke fucke med grundvandet!: Sugardating - https://www.dr.dk/drtv/episode/gina-jaqueline-_-en-sugardaters-fortaelling_51110
af De vaccinerede piger: https://www.tv2fyn.dk/video/klip/hpv-vaccinen-mistaenkes-for-at-gore-unge-piger-syge
af: Dokumentaren : En sugardaters fortælling https://www.dr.dk/drtv/episode/gina-jaqueline-_-en-sugardaters-fortaelling_51068
af:Kandis for livet ( Fiktions- og faktakoder - autencitetskoder) https://www.dr.dk/drtv/program/kandis-for-livet_295010 VÆRK
Anmeldelse af Kandis for livet: https://soundvenue.com/film/2022/02/dr-har-intet-at-undskylde-for-med-kandis-for-livet-473012
En sugardaters fortælling

Værk : Dr.dk: Efterskolen afsnit 2
Kampagnefilm:
En klimademonstration gør ikke jobbet alene. Få nu afleveret de brugte batterier.
https://www.youtube.com/watch?v=sEm7_juULNAelretur - Du skal ikke fucke med grundvandet!
Der er et yndigt land | Landbrug & Fødevarer



lt ca 145 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 13 Køn og klasse - Det moderne gennembrud



Georg Brandes: af Indledningen til Emigrantlitteraturen
Drachmann: Engelske socialister
Pontoppidan: Naadsensbrød
Pontoppidan: af Lykke-Peer
Sædelighedsfejden anno 2020: Forbindelsen mellem "Sædelighedsfejden" og introen til Mandefald.
Sædelighedsfejden: kortlink.dk/27w7f
Herman Bang: Den sidste balkjole
Herman Bang : Impressionisme. En lille Replik
Olivia Levison : Støv
af Clara Raphael: 12 breve (uddrag) - Gid-jeg-var-en-mand-2021.pdf (konmuseum.dk)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879) - VÆRK
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem - tv-teater - Bonanza | Henning Moritzen | Et dukkehjem (dr.dk)
Girl Squad: "Sæt kønne piger ind i en kontekst, hvor folk ikke er vant til at se dem, og så går folk helt amok"https://www.euroman.dk/mennesker/girl-squad-saet-koenne-piger-ind-i-en-kontekst-hvor-folk-ikke-er-vant-til-at-se-dem-og-saa-gaar-folk-helt-amok
Feminisme 2. 0 - og feminisme 4. 0 Interview Mette Fugl og Louise Kjølsen - kendt som TwerkQueenLouise - "Girl Squad"
https://www.facebook.com/DRNyheder/videos/1474445602605959/

Herman Bang: Den sidste balkjole
Herman Bang : Impressionisme. En lille Replik
Olivia Levison : Støv
af Clara Raphael: 12 breve (uddrag) - Gid-jeg-var-en-mand-2021.pdf (konmuseum.dk)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879) - VÆRK
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem - tv-teater - Bonanza | Henning Moritzen | Et dukkehjem (dr.dk)




Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (systime 2021-24 ) (e-bog https://litthist.systime.dk/?id=1 ): Kapitlet om det moderne gennembrud (https://litthist.systime.dk/index.php?id=125)
Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (systime 2021-24 ) (e-bog https://litthist.systime.dk/?id=1 - Impressionisme skrivestil og sprog
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Det moderne gennembrud #MeToo (Gyldendal 2019): Side 37, 39, 40 + 49 (om sædelighedsfejden og det naturalistiske drama) + Bølger af feminisme: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=156 Litteraturen på langs og på tværs: Det moderne gennembrud
Om Sædelighedsfejden : Af Litteraturens veje - Systime: Kvinderne og det moderne gennembrud
Kvinfo om Sædelighedsfejden: af https://www.kvinfo.dk/side/1034/>
Ole Schultz Larsen: Håndbog i dansks. 84-86 + 191-193
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 14 Realisme og modernisme - det 20. århundrede

Tidlig modernisme og realisme
Fisches Nachtgesang, Christian Morgenstern, 1905
”Ved Frokosten”, Johannes V Jensen, 1906
"Paa Memphis Station”, Johannes V Jensen, 1904/1906
”Jens Vejmand”, Jeppe Aakjær, 1905/06
”Naar Rugen skal ind”, Jeppe Aakjær, 1906

Futurisme og ekspressionisme
”Det futuristiske Manifest”, Filippo Marinetti, 1909
”Gaden”, Emil Bønnelycke, 1917
”New York”, Emil Bønnelycke, 1917
”LYSTMORD”, Rudolf Broby Johansen, 1922
”Fribytter”, Tom Kristensen, 1920
”Angst”, Tom Kristensen, 1930

30'erne - social og psykisk realisme og ny saglighed
”Lille Mand, hva’ nu?” Hans Fallada, uddrag, 1932
”Melodien, der blev væk”, uddrag Kjeld Abell, 1935
”Legetøj”, H. C. Branner, 1936 - værk

Efterkrig
”Paradisæblerne”, Martin A. Hansen, 1953
”Undfangelse” og ”Foster”, fra ”Under vejr med mig selv”, 1956, Klaus Rifbjerg
”Det er blevet os pålagt”, Klaus Rifbjerg, 1960
Peter Seeberg, ”Patienten”, 1962

Tv-teatret: "Melodien, der blev væk", 1965 (uddrag)


Sekundærlitteratur:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, kapitel 7 (indtil formel modernisme).

Om 1930'erne og deres litteratur  i: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk  &    https://litteraturensveje.systime.dk/

Fokus på realisme og modernisme som de to gennemgående strømninger ned gennem det 20. århundredes litteratur i lyrik, epik og drama. Værklæsning og verdenslitteratur i oversættelse indgår.
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 80'er modernismen og Strunge

"Fredag. lørdag, søndag", Vita Andersen, 1977
Leder i "Sidegaden", nr. 1, Michael Strunge
"Vi folder drømmens faner ud", Michael Strunge, 1981, (digtsamling), værk
"Nattens engel", Claus Bohm, 1981, (dokumentarfilm), Nattens engel | Filmcentralen

tv-programmet "Bazar", 1984, uddrag - Bjørnkær og Lola Baidel kontra Michael Strunge og Pia Tafdrup
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=michael%20strunge%20lola%20baidel&mid=18C3800A45ECA3007D8F18C3800A45ECA3007D8F&ajaxhist=0

Sekundærlitteratur:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, kapitel 7 (Afsnittet: "Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)").

Forløbet fokuserer på Strunge og lyrikken, på 80'er-modernismen og på opgøret med 1970'ernes litteratur- og kunstopfattelse. Udover digtsamling, digt og leder er der også et gensyn med dokumentargenren. Centralt i forløbet er værklæsningen, og som en del af denne er der ud over almindelig analytisk tilgang også kreativt arbejde med digtene, forfatteren og perioden (filmatisering/podcast-produktion). Der er også tilknyttet skrivning af analyserende artikel om Strunge-digt.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 16 Faglig formidling

Faglig formidling med fokus på det populærvidenskabelige. Forløbet er også et skriftlighedsforløb.

"Faglig formidling", "Grundbog i retorik", kapitel 8.
"Faglig formidling", uddrag, "Del din viden", Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen, Dansklærerforeningens Forlag, 2020, 1. udgave, 1. oplag, Tarm.

Ud fra dette skabt en analysemodel.

To artikler fra "Illustreret videnskab":
"Gal eller genial?" (https://illvid.dk/mennesket/genetik/gal-eller-genial-psykiske-sygdomme-giver-os-succes - men ud fra papirudgaven)
"Nu skal protonen dø!" (https://illvid.dk/fysik/sejlivet-partikel-staar-i-vejen-for-fysikerne-nu-skal-protonen-doe - men ud fra papirudgaven).

Analyse og vurdering ud fra analysemodellen.

Skrivning af populærvidenskabelig artikel ud fra materialet og med inspiration fra artiklerne: Omskriv jeres DHO fra 1. g til en populærvidenskabelig artikel.
Sproglig træning: Omskriv uddrag af videnskabelig rapport i biologi til ikke-fagligt sprog.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 17 Nyheder og medier

Mediehistoriens fem kommunikationsformer, Krydsfelt, 2017

3 artikler om dræbt dansk soldat i Irakkrige
Branden, Herman Bang, 1884

"Hvad er en avis?", Krydsfelt, 2017
"Reportagen i ord og billede", uddrag (Genren, historien, objektiviteten, nyhedsreportagen + katastrofe), I-bog, red. Lisbet Borker, Povl Erik Brøndgaard og Sanne Zillo Rokamp.

Analysemodel til nyhedsjournalistik og fortællende journalistik, Håndbog til dansk -
litteratur, sprog, medier, 2015.

Med udgangspunkt i et overblik over kommunikationsformerne gennem historien fokus på avisen - nyhedsartiklen og analysen af den, sammenlignende, og om nyhedsreportagen og analysen af urreportagen i dansk mediehistorie, "Branden".
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 18 Selvfortalt - autofiktion et nyt fænomen?

"Gensyn", Karen Blixen, 1961
"Den, der blinker er bange for døden", uddrag, Knud Romer, 2004
"Selvfortalt", uddrag Poul Berendt, 2015
"Digte", Yahya Hassan, 2013 - lille udvalg

Uddrag af tekster og biografisk materiale af og om:
Asta Olivia Nordenhof: "det nemme og det ensomme"(digte)
Caspar Eric: "7/11"(digte)
Leonora Christina Skov: "Den, der lever stille" (roman)
Haidar Ansari: "Institutionaliseret" (digte)
Mazen Ismael: Sådan overtager vi Danmark " (stand up show)

videoer:
Blixen
Knud Romer
Yahya Hassan

litteraturhistorie
Karen Blixen
Byron

Fokus:
Performativ biografisme  - selviscenesættelse, parateksten, feedbackkredsløb, dobbeltkontrakt og kontraktbrud - at blande fakta og fiktion.
Biografisk læsning  - et fænomen efter år 2000  - og et gammelt fænomen.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 19 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer