Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 DA/a (1a da, 2a da, 3a da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Steder i lyrikken
Denne klasse har haft to forskellige lærere i dansk: 1. g + 2. g: Annnette Kjærgaard, og 3. g: Birgitte Gross.
I alle forløb har der været brugt OneNote og Ordbogen.com - eleverne har adgang til dette under prøven.
Sekundærlitteratur
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2012), s. 219-222.
Jørgen Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015), s. 102-122.
Lars S. Arndal: Stillege (2020), s. 52-61.
Jan Aasbjerg Petersen:Det' sprog til et beat (2010), s. 32.
Berit Riis Landdahl m.fl.: Krydsfelt (2017), s. 84, 89 og 244-45.
Primærlitteratur (AP-eksamenstekster)
B.S. Ingemann: "I østen stiger solen op" (1837)
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850)
Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Tove Ditlevsen: "Barndommens gade" (1942)
Dan Turéll: "Livet i Istedgade" (1977)
Michael Strunge: "Plasticsolen" (1981)
Tessa: "Blæstegnen" (2020) (+ musikvideoen)
Desuden:
fællesarrangement med Emil Nygård.
Fokus:
Generel introduktion til danskfaget og dets perspektiver (læreplanen)
Genreforståelse (fakta og fiktion samt de skønlitterære hovedgenrer)
Lyrikgenren og dens udvikling (herunder brugs- og centrallyrik, bunden og ubunden form samt episk og lyrisk)
Semantik (denotation/konnotation, semantiske felter/skemaer og abstrakt/konkret)
Stilistik (billedsprog, idiomer, symboler samt rim, rytme og klang).
Pragmatik: 1) Sociolingvistik (-lekter); 2) Sprog-handlinger (selvfremstillende, regulerende og informerende)
Sproglig bevidsthed og analyse (jfr. ovenfor)
Tekstproduktion (se nedenfor)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Skriv!
Susanne Staun: Fuck, en lækker røv! (2015), s. 12-17 og s. 75-89
Anette Hauge Nielsen m.fl.: Dansk på ny (2017), s. 33-36 og 40-47
Rasmus Gottschalck m.fl.: Sprogenes verden (2013), s. 66-76
Agnete Elmose: Sprogets veje (2004), s. 52-56
Janne V. Børsting og Tina Dunø: Til tasterne (2016), s. 8-17
Selvvalgte analysetekster (herunder inddragelse af primærtekster fra forløb 1), tegnsætnings- og grammatikøvelser (fx fra sproget.dk og dsn.dk) samt skriveøvelser (fx fra Den ny skriftlighed - skriv i alle fag)
Fokus:
Skriftlighed (vs. mundtlighed)
Nexus (subjekt + verballed)
Perioder, helsætninger, hovedsætninger og ledsætninger
Sætningskoblinger/konjunktioner (sideordnende og
underordnende)
Forvægt og bagvægt
Syntetisk og analytisk sprog
Skrivegenrer og -handlinger
Formidlingsbevidsthed, herunder inddragelse af Ciceros pentagram
Tekstproduktion, herunder skriveprocessens faser (før > under > efter) samt skrivestrategier
Tegnsætning (fokus på punktum og komma)
Klassiske fejltyper ("Førstehjælp")
Så vidt muligt inddrages fokuspunkter fra forløb 1 ("Steder i lyrikken"), fx sproghandlinger.
Tekstproduktion: Portræt af en klassekammerat med fokus på tekst, layout og billeder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Tale er guld
Jimmy Sander Hagen: Sprog og tale: Mundtlighed i dansk (2006), s. 87-95
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015), s. 150-154 og s. 276-277
Marianne Odgaard m.fl.: Forløb i sprog (2014), s. 108-126 (herunder øvelser)
Taler (læses og høres/ses):
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen i København (2019)
Jonas Eikas tale ved Nordisk Råds prisoverrækkelse (2019)
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla (2020)
Analyser af talerne, fx fra Røst.dk, kan med fordel inddrages
Fokus:
Mundtlighed (vs. skriftlighed)
Verbal, ekstraverbal og nonverbal kommunikation
Retorik
Ciceros retoriske pentagram
Talegenrer (politisk, informerende og lejlighed)
Retoriske virkemidler (anafor, retoriske spørgsmål osv.)
Appelformer (etos, logos og patos)
Argumentation og argumentationsanalyse (herunder Toulmins grundmodel)
Talens klassiske opbygning
Retorisk analyse af taler
Tekstproduktion: egen tale
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Epik
Materiale:
Litteraturen på langs og på tværs 90érne og 00érne : Kortprosa og minimalisme
Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk : Kap 3 : Litteratur og tekstanalyse
af : De nye eksamensgenrer i dansk: Den analyserende artikel
Tekster:
Madeleine eller lille trist roman
Helle Helle: Film
Helle Helle: En stol for lidt 1993
af Håndbog i dansk: Epik - Hvordan analysere epik - tekstanalyse
Jesper Wung Sung: Tre veninder 2000
http://www.tv2fyn.dk/nyheder/26-05-2010/1930/ugens-ansigt-forfatteren-jesper-wung-sung#player
Pia Juul: En flinker fyr 2005 Tomme pladser og minimalisme
Hemmingway: Bjerge som hvide elefanter 1927 ( verdenslitteratur)
Martin A. Nexø : En lønningsdag 1900
Panduro: Tur i natten 1965
Kreativ skrivning og parafrase
Den analyserende artikel ( Læsning. processkrivning og træning )
Danskfaglige metoder
I alt ca 95 sider
Links fra lektioner:
Fritekst:
Dialogisk klasseundervisning, højtlæsning, begrebstræning, gruppe- og pararbejde, individuelt arbejde, læreroplæg,
Fritekst:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Hvordan analysere epik?
Træning i at skrive en analyserende artikel
Litteratur og samfund: Centrale begreber: Fortælletyper (1.personsfortæller, 3.personsfortæller) • 3.personsfortæller (observerende, alvidende, personbunden)
Synsvinkel (indre, ydre, kombineret) • Direkte, indirekte eller dækket tanke/tale • Direkte og indirekte person- og miljøbeskrivelse
Minimalisme (less is more, indirekte fortællestil, show it, don't tell it) Den klassiske novelle (enstrenget handling, tredeling, central begivenhed, begrænset persongalleri, afrundet) • Den moderne novelle (enstrenget handling, in medias res, åben slutning, begrænset persongalleri)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Saga og folkeviser
Materiale:
E-bog: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (om Middelalder - sagaer og folkeviser )
Om litterær metode:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", s. 87-99 (biografisme, nykritik, strukturalisme, psykoanalyse, socialhistorisk) og s. 38-69 (epikanalysens grundbegreber)
Tekster:
Ravnkel Frøgodes Saga :Værk
Folkeviser: Ebbe Skammelsen, Hr Bøsmer i elverhjem, Jomfruen og Dværgekongen
Folkevisens genrer
Remedieringer - Kan folkeviser bruges til noget i dag?
Fokus:
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,kultur og samfund
Litteraturhistorisk overblik
Bevidsthed om litteraturens brugsværdi (dvs.: Hvordan er litteraturen blevet brugt i fx middelalderens samfund?)
Litterær metode og analyse
Genrebevidsthed
Sproglig bevidsthed (stilistik)
Feudalsamfund og hierarkisk verdensopfattelse
Trylleviser og ridderviser
Syrebadsteknik i folkeviser (stereotype karakter- og miljøbeskrivelser, ubestemt tid og sted, formelsprog, simpel handling, enkelt sprog, dialog mellem højst 2 personer af gangen) •
Ekspansionsteknik i folkeviser (gentagelser, gentagelser med variation, detaljerede beskrivelser)
Folkeeventyr (gentagelser og talmagi, formelsprog, ubestemte tids- og stedsangivelser, stereotype personer, kun de nødvendige personer indgår, modsætningsstrukturer) Hjemme - ude - hjem • Aktantmodellen
I alt ca 75 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Litteratur og velfærdsstaten i DK 1890 - 1970ÉRNE
"Emneaperitif": Jens Galschiøt: "Stop hjemløshed" (2010) samt " samt podcast fra Zetland ("Kan kunst og kultur løse velfærdsstatens kriser?")
"Håndbog til dansk" (litterær analyse og metode) samt "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (det moderne gennembrud)
Inddragelse af citater fra "Kunstfonddebatten"
Inddragelse af Tove Ditlevsens brevkassesvar (dr.dk/CFU) samt "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (nyrealisme)
Primærtekster:
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)
Oskar Hansen: "Danmark for folket" (1934)
Anders Bodelsen: "Signalet" (1964)
Erik Knudsen: "Varehuset total" (1958)
Vita Andersen: "Aftnerne var næsten de værste" og "Hvad tror du jeg tror" (1977)
Klaus Rifbjerg: "Nygift" (1956)
Fokus:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,kultur og samfund
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Sprog og magt Diskursanalyse
Baggrundsmateriale
af Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk a kap 4.11 : Om diskursanalyse
Ciceros Pentagram,
Appelformer
Retoriske virkemidler
Argumentationsanalyse
Argumenttyper
Diskursanalyse:
• Nodalpunkt
• Ækvivalenskæde
• Antagonisme/hegemoni
• Antagonismepar m.v.
Primærtekster:
Om argumentation og retoriske virkemidler:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc
Analyse af selvfundne billeder, reklame og kampagnefilm
Valgvideo: DF´s valgvideo: 2018: https://www.youtube.com/watch?v=7Gc0f-NMPPM
Tekst abort: Asta Olivia Nordenhof: Luderdigte redigeret 2 år efter. jegheddermitnavnmedversaler.blogspot.dk
Hjemmeside: http://www.s-i-o.dk/sexarbejderkarriere/sexarbejderkarriere.html
Ketty Dahl : Samfundsetikken udhules - abort er blot et behageligt alternativt ord for drab
• Ciceros Pentagram,
• Appelformer
• Retoriske virkemidler
• Argumentationsanalyse
• Argumenttyper
• Diskursanalyse:
• Nodalpunkt
•
o Ækvivalenskæde
o Antagonisme/hegemoni
o Antagonismepar m.v.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Historisk læsning Romantikken
Materiale:
Litteraturhistorisk overblik
af E-bog: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" Romantik
af E-bog: Litteraturens veje : Romantik og poetisk realisme
Tekster:
Oplysningstiden: Ludvig Holberg: (af ) Jean de France ( 1722 )
Staffelt: Indvielsen
Platon: Hulemyten
St St Blicher: Trækfuglene - Naturkoncert - Præludium 1838
Ingeman-tekster : Lysets Engel går med Glans
H.C. Andersen: Aftenlandskab
H.C. Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt
H. C. Andersen: Klokken
Thomasine Gyllembourg: Lille Karen Værk
I alt ca 90 sider
Universalromantik
Romantikken / Biedermeier:
Pænhed og ordentlighed
Familien og tryghed i hjemmet
Harmoni og idyl
Idealistisk litteratur
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Danmark i 1800-tallet Nationalromantikken
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 161 + 162 + 166 (iBogsadgang). "Romantikkens samfund: Fra Enevælde til demoktati", "Nationalromantikken i Danmark" samt "Sprog og skrivestil" - afsnittet om fortæller undladt. https://litthist.systime.dk/?id=p161 , https://litthist.systime.dk/?id=p162 , https://litthist.systime.dk/?id=p166
Johannes Fibiger m.fl.: Litteraturens Veje, s. 149 ("Romantikken": Om guldalder, dyrkelsen af geniet, europæisk kulturstrømning, 'Hvad udad tabes …') iBogsversion 2018. https://litteraturensveje.systime.dk/?id=p149
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (iBogsadgang), s. 253, 241 ("Dansk er et hermeneutisk fag": Den hermeneutiske cirkel mm., "Litterære metoder": Nykritisk og socialhistorisk metode)
Mikael Skou Hougaard Jørgensen:Dansk og Historie. Provins og storby og derimellem, s. 134 + 243 + 250 + 252 (iBogsversion 2018). "Opgaveguide", "Trin i opgavefasen", "Danskfaglige analysebegreber" samt "Mundtlig evaluering - STX"
Danskfaglige metoder: Håndbog til dansk, s. 241. "Litterære metoder": (Fokus på nykritisk og socialhistorisk metode) https://hbdansk.systime.dk/?id=p241&L=0
Tekster:
Johannes Ewald: "Kong Christian stod ved højen Mast" (1779)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt Land" (1819)
H.C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1850)
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
I alt ca 80 sider
Fokuspunkter:
Analyse og fortolkning af lyriske tekster (ud fra en historisk sammenhæng)
Socialhistorisk læsning af lyriske tekster
Bevidsthed om dansk som humanistisk fag. Viden om danskfaglig metode
Kendskab til hermeneutik - herunder den hermeneutiske cirkel/spiral.
Analysemetoder (Bevidsthed om nykritisk- og socialhistorisk analyse af tekster).
Danskfagets metode (i forhold til historiefagets kildekritik)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Svensk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Kortfilm - Multimodalitet - filmanalyse
Richard Raskins syv parametre om kortfilm
Om shot-to-shot - analyse: Dahl m.fl.: Levende billeder - grundbog i mediefag, Systime 2007
Filmiske virkemidler: http://analysesiden.dk/filmgenrer/
Tekster:
Kortfilm : En eftermiddag : https://filmcentralen.dk/alle/film/en-eftermiddag-0
samt selvvalgte kortfilm
Eleverne producerer selv kortfilm og evaluerer dem på baggrund af Raskins parametre
Multimodalitet: Hvad betyder koblingen af billeder og lyd her
i alt ca. 45 sider
Fritekst:
Centrale begreber:
Filmanalyse:
Billedbeskæring (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær)
Asynkron lyd (voice-over, underlægningsmusik, effektlyde)
Synkron lyd (reallyd, baggrundsmusik, forstærket reallyd)
Kamerabevægelse (panorering, travelling, tilt, håndholdt, statisk)
Klipning (skjult klipning vs. synlig, fx montageklipning, kontrastklipning)
Kameravinkler (normalperspektiv, frø- og fugleperspektiv)
Lys (high-key og low-key)
Kortfilm og Raskins syv parametre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Køn og klasse - Det moderne gennembrud
Georg Brandes: af Indledningen til Emigrantlitteraturen
Drachmann: Engelske socialister
Pontoppidan: Naadsensbrød
Pontoppidan: af Lykke-Peer
Sædelighedsfejden anno 2020: Forbindelsen mellem "Sædelighedsfejden" og introen til Mandefald.
Sædelighedsfejden: kortlink.dk/27w7f
Herman Bang: Den sidste balkjole
Herman Bang : Impressionisme. En lille Replik
Olivia Levison : Støv
af Clara Raphael: 12 breve (uddrag) - Gid-jeg-var-en-mand-2021.pdf (konmuseum.dk)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879) - VÆRK
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem - tv-teater - Bonanza | Henning Moritzen | Et dukkehjem (dr.dk)
Girl Squad: "Sæt kønne piger ind i en kontekst, hvor folk ikke er vant til at se dem, og så går folk helt amok"https://www.euroman.dk/mennesker/girl-squad-saet-koenne-piger-ind-i-en-kontekst-hvor-folk-ikke-er-vant-til-at-se-dem-og-saa-gaar-folk-helt-amok
Feminisme 2. 0 - og feminisme 4. 0 Interview Mette Fugl og Louise Kjølsen - kendt som TwerkQueenLouise - "Girl Squad"
https://www.facebook.com/DRNyheder/videos/1474445602605959/
Herman Bang: Den sidste balkjole
Herman Bang : Impressionisme. En lille Replik
Olivia Levison : Støv
af Clara Raphael: 12 breve (uddrag) - Gid-jeg-var-en-mand-2021.pdf (konmuseum.dk)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879) - VÆRK
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem - tv-teater - Bonanza | Henning Moritzen | Et dukkehjem (dr.dk)
Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (systime 2021-24 ) (e-bog https://litthist.systime.dk/?id=1 ): Kapitlet om det moderne gennembrud (https://litthist.systime.dk/index.php?id=125)
Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (systime 2021-24 ) (e-bog https://litthist.systime.dk/?id=1 - Impressionisme skrivestil og sprog
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Det moderne gennembrud #MeToo (Gyldendal 2019): Side 37, 39, 40 + 49 (om sædelighedsfejden og det naturalistiske drama) + Bølger af feminisme: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=156 Litteraturen på langs og på tværs: Det moderne gennembrud
Om Sædelighedsfejden : Af Litteraturens veje - Systime: Kvinderne og det moderne gennembrud
Kvinfo om Sædelighedsfejden: af https://www.kvinfo.dk/side/1034/>
Ole Schultz Larsen: Håndbog i dansks. 84-86 + 191-193
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Realisme og modernisme - det 20. århundrede
Tidlig modernisme og realisme
Fisches Nachtgesang, Christian Morgenstern, 1905
”Ved Frokosten”, Johannes V Jensen, 1906
"Paa Memphis Station”, Johannes V Jensen, 1904/1906
”Jens Vejmand”, Jeppe Aakjær, 1905/06
”Naar Rugen skal ind”, Jeppe Aakjær, 1906
Futurisme og ekspressionisme
”Det futuristiske Manifest”, Filippo Marinetti, 1909
”Gaden”, Emil Bønnelycke, 1917
”New York”, Emil Bønnelycke, 1917
”LYSTMORD”, Rudolf Broby Johansen, 1922
”Fribytter”, Tom Kristensen, 1920
”Angst”, Tom Kristensen, 1930
30'erne - social og psykisk realisme og ny saglighed
”Lille Mand, hva’ nu?” Hans Fallada, uddrag, 1932
”Melodien, der blev væk”, uddrag Kjeld Abell, 1935
”Legetøj”, H. C. Branner, 1936 - værk
Efterkrig
”Paradisæblerne”, Martin A. Hansen, 1953
”Undfangelse” og ”Foster”, fra ”Under vejr med mig selv”, 1956, Klaus Rifbjerg
”Det er blevet os pålagt”, Klaus Rifbjerg, 1960
Peter Seeberg, ”Patienten”, 1962
Tv-teatret: "Melodien, der blev væk", 1965 (uddrag)
Sekundærlitteratur:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, kapitel 7 (indtil formel modernisme).
Om 1930'erne og deres litteratur i: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk & https://litteraturensveje.systime.dk/
Fokus på realisme og modernisme som de to gennemgående strømninger ned gennem det 20. århundredes litteratur i lyrik, epik og drama. Værklæsning og verdenslitteratur i oversættelse indgår.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
80'er modernismen og Strunge
"Fredag. lørdag, søndag", Vita Andersen, 1977
Leder i "Sidegaden", nr. 1, Michael Strunge
"Vi folder drømmens faner ud", Michael Strunge, 1981, (digtsamling), værk
"Nattens engel", Claus Bohm, 1981, (dokumentarfilm), Nattens engel | Filmcentralen
tv-programmet "Bazar", 1984, uddrag - Bjørnkær og Lola Baidel kontra Michael Strunge og Pia Tafdrup
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=michael%20strunge%20lola%20baidel&mid=18C3800A45ECA3007D8F18C3800A45ECA3007D8F&ajaxhist=0
Sekundærlitteratur:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, kapitel 7 (Afsnittet: "Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990)").
Forløbet fokuserer på Strunge og lyrikken, på 80'er-modernismen og på opgøret med 1970'ernes litteratur- og kunstopfattelse. Udover digtsamling, digt og leder er der også et gensyn med dokumentargenren. Centralt i forløbet er værklæsningen, og som en del af denne er der ud over almindelig analytisk tilgang også kreativt arbejde med digtene, forfatteren og perioden (filmatisering/podcast-produktion). Der er også tilknyttet skrivning af analyserende artikel om Strunge-digt.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
16
|
Faglig formidling
Faglig formidling med fokus på det populærvidenskabelige. Forløbet er også et skriftlighedsforløb.
"Faglig formidling", "Grundbog i retorik", kapitel 8.
"Faglig formidling", uddrag, "Del din viden", Sune Weile og Jan Aasbjerg Petersen, Dansklærerforeningens Forlag, 2020, 1. udgave, 1. oplag, Tarm.
Ud fra dette skabt en analysemodel.
To artikler fra "Illustreret videnskab":
"Gal eller genial?" (https://illvid.dk/mennesket/genetik/gal-eller-genial-psykiske-sygdomme-giver-os-succes - men ud fra papirudgaven)
"Nu skal protonen dø!" (https://illvid.dk/fysik/sejlivet-partikel-staar-i-vejen-for-fysikerne-nu-skal-protonen-doe - men ud fra papirudgaven).
Analyse og vurdering ud fra analysemodellen.
Skrivning af populærvidenskabelig artikel ud fra materialet og med inspiration fra artiklerne: Omskriv jeres DHO fra 1. g til en populærvidenskabelig artikel.
Sproglig træning: Omskriv uddrag af videnskabelig rapport i biologi til ikke-fagligt sprog.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Nyheder og medier
Mediehistoriens fem kommunikationsformer, Krydsfelt, 2017
3 artikler om dræbt dansk soldat i Irakkrige
Branden, Herman Bang, 1884
"Hvad er en avis?", Krydsfelt, 2017
"Reportagen i ord og billede", uddrag (Genren, historien, objektiviteten, nyhedsreportagen + katastrofe), I-bog, red. Lisbet Borker, Povl Erik Brøndgaard og Sanne Zillo Rokamp.
Analysemodel til nyhedsjournalistik og fortællende journalistik, Håndbog til dansk -
litteratur, sprog, medier, 2015.
Med udgangspunkt i et overblik over kommunikationsformerne gennem historien fokus på avisen - nyhedsartiklen og analysen af den, sammenlignende, og om nyhedsreportagen og analysen af urreportagen i dansk mediehistorie, "Branden".
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Selvfortalt - autofiktion et nyt fænomen?
"Gensyn", Karen Blixen, 1961
"Den, der blinker er bange for døden", uddrag, Knud Romer, 2004
"Selvfortalt", uddrag Poul Berendt, 2015
"Digte", Yahya Hassan, 2013 - lille udvalg
Uddrag af tekster og biografisk materiale af og om:
Asta Olivia Nordenhof: "det nemme og det ensomme"(digte)
Caspar Eric: "7/11"(digte)
Leonora Christina Skov: "Den, der lever stille" (roman)
Haidar Ansari: "Institutionaliseret" (digte)
Mazen Ismael: Sådan overtager vi Danmark " (stand up show)
videoer:
Blixen
Knud Romer
Yahya Hassan
litteraturhistorie
Karen Blixen
Byron
Fokus:
Performativ biografisme - selviscenesættelse, parateksten, feedbackkredsløb, dobbeltkontrakt og kontraktbrud - at blande fakta og fiktion.
Biografisk læsning - et fænomen efter år 2000 - og et gammelt fænomen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
19
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375182",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375182",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375182"
}