Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 MA/a (3a MA/A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integralregning
Eleverne kender efter forløbet til:
•Stamfunktioner
•Ubestemte integraler (herunder regneregler for ubestemte integraler)
•Bestemmelse af stamfunktioner ud fra givne oplysninger
•Bestemte integraler
•Integration ved substitution
•Areal under graf for en funktion i intervallet [a;b]
•Areal mellem grafer for to funktioner i intervallet [a;b]
•Kurvelængde af graf for funktion i intervallet [a;b]
•Volumen af omdrejningslegeme af graf for funktion omkring førsteaksen i intervallet [a;b]
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige mål
Anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet
Operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og
deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
Beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og
kompetencer inden for kernestoffet
Kernestof og supplerende stof
Stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler,
sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og
differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution,
anvendelser af integraler
Vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder
infinitesimalregning
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Normalfordelingen
Normalfordelingens tætheds- og fordelingsfunktion herunder specielt standard
normalfordelingen, normalfordelingsplot, lineær regression og residualer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialligninger
Der arbejdes med: væksthastighed og tangentligninger, at forstå hvad en differentialligning
er, forskellige typer differentiallignger (simple vækstmodeller, logistisk vækst, lineære
differentialligninger af første orden). Metoden "separation af variable" anvendes og bevises.
Der laves et projekt med differentialligningsmodeller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Af de faglige mål er bl.a. opfyldt:
- anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til
løsning af differentialligninger
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og bevise samt de induktive
og deduktive sider ved opbygning af matematisk teori
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
-demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden
om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
- anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske
modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere
givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig
reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Funktioner af to variable
Funktionsværdier, niveaukurver, snitfunktioner, partielle afledede, gradient,
maksimum, minimum og saddelpunkter. Anvendelse af funktioner af to variable til
bestemmelse af en formel der angiver den bedste rette linjeved mindste kvadraters
metode. (En note er skrevet til mindste kvadraters metode)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med
anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorfunktioner
Vektorfunktioner, parameterkurver, parameterkurvers retning, skæring med
koordinatakser, dobbeltpunkter, differentiabilitet, tangenter, hastighed, acceleration,
længde og areal.
For at øve at arbejde med forberedelsesmateriale til den skriftlige eksamen, er dette
emne gennemgået vha. sidste års forberedelsesmateriale til gammel ordning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - - opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og
flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med
anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Numeriske metoder
Der arbejdes med numerisk integration (højre-, venstre-, midt- og trapez-sum),
numerisk løsning af differentialligning (Eulers metode), numerisk
nulpunktsbestemmelse (Biskektions-metoden og Newton- Raphsons metode).
Materialet er mest noter på tavlen (One-Note), men Erik Vestergaards note om
Eulers metode er også anvendt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Arbejde med diskret matematik, øve matematisk ræsonnement. Forstå, hvad der
ligger bag de numeriske beregningsmetoder i CAS-værktøjet.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighedsregning
Der arbejdes sandsynlig og betinget sandsynlighed - forberedelsesnoterne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Historisk forløb
Talmængder - herunder de komplekse tal.
Regning med Romertal, regning i det Babylonsk talsystem, 10-talssystem, binære
talsystem. Regning med komplekse tal.
Materialet er nogle små udklip fra diverse bøger og ellers er det bare noter på tavlen
(OneNote)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Taylorpolynomier
Der arbejdes med at udlede Taylorpolynomier - forventes medtaget i et eksamensspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375197",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375197",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375197"
}