Tornbjerg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Tornbjerg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Bi/Bi_B1_3g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Hold
2024 Bi/Bi_B1_3g (
3g Bi/B1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Søen som økosystem
Titel 2
Hormoner og forplantning
Titel 3
Kort og fordøjelse
Titel 4
Træningsfysiologi
Titel 5
Opsamling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Søen som økosystem
Indhold:
- Eutrofe og oligotrofe søer
- Lysets betydning
- Iltindhold i søen (døgn/årstider)
- Springlag
- Artsdiversitet og iltoptagelsesstrategier
- N-kredsløb
- P-kredsløb
- Sørestaurering (fysiske, kemiske og biologiske metoder)
Materiale:
Bøger:
Yubio B: s. 408-421
Videoer:
Detergodtatvide: P-kredsløbet:
https://www.youtube.com/watch?v=hkcGrwxtVMM
Artikler:
http://www2.dmu.dk/Pub/DSc_MS_DK.pdf
s. 37-43
https://dce2.au.dk/pub/SR382.pdf
http://lake-restoration.net/
https://www.fiskepleje.dk/soeer/vandmiljoe-i-soer-generelt-/soerestaurering
https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-4/AN4-2022-P-kredsloebet.pdf
Indhold
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Projektarbejde
Formidling
IT
Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Titel 2
Hormoner og forplantning
Indhold:
- Opbygning af forskellige hormoner
- Virkningen af hormoner
- Transport af hormoner
- Agonister og antagonister
- Hormonforstyrrende stoffer
- Celledeling (mitose og meiose)
- Menstruationscyklus
- Fertilitetsproblemer og behandling
- Projektarbejde med fokus på følgende hormoner: Insulin, Leptin, ghrelin, oxytocin, testosteron, østrogen, melatonin, dopamin
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af produkter med kemiluppen
- LC50 og dafnier (shampoo)
Undervisningsmateriale:
Bøger:
Yubio B:
Videoer:
The Endocrine System, Overview, Animation
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/naturvidenskabelig-seksualundervisning/hormoner/
3D animation of how IVF works
3D animation of how IUI works
Dokumentar:
CFU: Hormonforstyrrende stoffer
Artikler:
Hormonforstyrrende stoffer:
https://atusyd.dk/sites/default/files/aktiviteter/hormonforstyrrende_stoffer_handout.pdf
Hormonforstyrrende:
https://mst.dk/kemi/kemikalier/fokus-paa-saerlige-stoffer/hormonforstyrrende-stoffer/identifikation-af-hormonforstyrrende-stoffer/
Bisphenol A:
https://mst.dk/kemi/kemikalier/saerligt-for-borgere-om-kemikalier/kend-kemikalierne/bisphenol-a/
Hormonforstyrrende:
https://jyllands-posten.dk/livsstil/ECE8599471/se-hvilke-shampooer-der-indeholder-problematiske-og-mistaenkt-hormonforstyrrende-stoffer/
Stress og fertilitet; Stress går hårdt ud over fertiliteten - Jyllands-Posten
Indhold
Kernestof:
VI starter op på et nyt forløb der hedder "Hormoner og forplantning".Vi starter med en intro til hvad hormoner er.Lektie: Denne video (5 min)
I denne time skal I i grupper forberede en fremlæggelse. Se OneNote: 13/1 Virkningen af forskellige hormoner - arbejd selv (Webvisning)
I dette modul skal vi arbejde med hormonforstyrrende stoffer.Læs denne korte artikel: https://atusyd.dk/sites/default/files/aktiviteter/hormonforstyrrende_stoffer_handout.pdf
Vi fortsætter med hormonforstyrrende stoffer.Alle downloade appen "Kemiluppen" + medbringe en ting fra badeværelset fx shampoo, håndcreme, make-up, solcreme, barberskum... Der skal bare være en synlig stregkode.(I får selvfølgelig tingene med hjem ig
I denne time skal vi lave forsøg med vores dafnier.Læs vejledningen i OneNote 20/1 (begge vejledninger) 20/1 Dafnier og LC50 (Webvisning)
I denne time skal vi tolke på vores dafnieresultater. Vi samler også op på forløbet om hormoner.Hvis der er noget I ikke forstår, så sørg for at skrive det ned inden timen, så I kan tage fat i det.
Læs Yubio B afsnit 5.2: Kønnet og ukønnet formering.Find og læs de noter I har om meiose og mitose (eller brug google til at finde ud af hvad de to ord betyder)
Tag et kig på figur 5.16 og 5.17 og læs 5.6.2. Det er de figurer vi skal arbejde med.
I denne time skal vi arbejde med fertilitetsproblemer.Læs det første af denne artikel: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/sygdomme/oevrige-sygdomme/nedsat-frugtbarhed-infertilitet/I skal kun læse ned til videoen - se også
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Kort og fordøjelse
Indhold:
- Opbygning af kulhydrater og eksempler på forskellige grupper
- Kulhydrater i kosten
- Virkningen af kulhydrater
- Opbygning og funktion af forskellige lipider
- Fordøjelsesorganer og enzymer
- Transportformer over membran
- Virkningen af enzymer
- Cofaktor og enzymhæmmere
- Regulering af blodsukker inkl. påvirkning af motion
- Diabetes type I og II
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af blodsukker i hvile og under aktivitet
- Sucrase fra gær
- Mere juice fra æbler
Materiale:
Bøger:
Yubio B: 94-103, 110-118, 124-128
Videoer:
Skal du droppe kulhydraterne? #Sundtellerfalsk - YouTube
Mættet fedt: skal du spare eller spise mere? #Sundtellerfalsk
Insulin, glucose and you
Artikler:
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/grundskole/kroppen-og-kosten/fordoejelsessystemet/
https://videnskab.dk/krop-sundhed/paradigmeskift-dine-tarmbakterier-afgor-den-bedste-mad-dig
https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/diabetes-2/diabetes-samfundsudgifter-og-forskning/
Indhold
Kernestof:
I denne time går vi i gang med et nyt forløb som handler om kost og fordøjelse.Vi starter med kulhydraterne.Lektien er at læse de gamle noter I har fra biologi C om kulhydrater. Hvordan de inddeles, hvad de består af og et par eksempler på kulhydrate
I dag skal vi arbejde med fedt. Forskellige typer af fedtstoffer og vi skal finde ud af om fedt er sundt - eller usundt.Se denne korte video som lektie: Mættet fedt: skal du spare eller spise mere? #Sundtellerfalsk
I denne time skal vi arbejde med fordøjelse.Nu kommer denne lektie ret sent ud, men hvis I kan nå det, så læs denne korte tekst om fordøjelsen:
Vi fortsætter med fordøjelse. Ingen lektier :-) :-)
I dette modul skal vi lave et enzymforsøg der hedder "Mere juice fra æbler".lektien er at læse vejledningen til forsøget i OneNote.
I dette modul arbejder vi videre med enzymer.Lektien er at have styr på de enzym-figurer (og spørgsmål) der ligger nederst i vejledningen til juiceforsøget.3/3 Forsøg: Mere juice fra æbler (Webvisning)
I dette modul skal vi arbejde med blodsukkerregulering.Lektien er at1) Overveje hvad I kan huske om forskellige fødevarer og blodsukker (Hvad får blodsukkeret til at stige mest?)2) Læse denne artikel - som modsiger noget af det I har lært.
I dette modul skal vi arbejde med blodsukkerregulering.Lektien er at1) Overveje hvad I kan huske om forskellige fødevarer og blodsukker (Hvad får blodsukkeret til at stige mest?)2) Læse denne artikel - som modsiger noget af det I har lært: https://vi
I dette modul laver vi blodsukkerforsøg. Testpersonerne skal huske at de IKKE må spise morgenmad.Jeg medbringer cola.Husk sportstøj hvis du skal på cyklen
I dette modul samler vi op på resultaterne fra blodsukkerforsøget.Vi gennemgår også spørgsmålene til diabetes, så sørg for at I har dem alle sammen færdige.Læs også dette fra Sundhed.dk om at have sukker i urinen: https://www.sundhed.dk/borger/patien
I dette modul samler vi op på forløbet.Sørg for at undersøge om der er moduler du ikke har været til eller om det er noget bestemt du synes var svært.
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Træningsfysiologi
Indhold:
- Åndedræts- og blodkredsløbet
- Transport af O2 og CO2
- Energiproduktion under arbejde
- Puls, slagvolumen, av-difference, kondital, iltoptagelse
- Respiration (Kort om glykolyse, krebs’ cyklus og elektrontransportkæden)
- Fysiologiske ændringer af konditionstræning
Eksperimentelt arbejde:
Måling af puls i hvile, under arbejde og efter arbejde
Undervisningsmateriale:
Bøger:
Yubio B: 57-59, 62-72
Videoer:
Transport af O2:
https://www.youtube.com/watch?v=WXOBJEXxNEo
Respiration: Respirationen - Intro til respirationen | Biotech Academy
Transport af CO2:
https://www.youtube.com/watch?v=iu7QNruFK_g
Artikler:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/kreatin-og-stoerre-muskler-hvor-godt-virker-det-egentlig/
Indhold
Kernestof:
I denne time starter vi op på det sidste forløb: Træningsfysiologi.Vi starter med at opsummere åndedrætssystemet og blodkredsløbet.Lektien er at se jeres noter fra bioC igennem - og evt. læse i Yubio, så I kan svare på følgende:
I denne time arbejder vi med "Energi under arbejde". Læs Yubio 6.3 + 6.3.1.Hjælpespørgsmål:
I denne time skal vi arbejde med respiration. To muligheder for lektie:
I dette modul skal vi have et samlet overblik og en kobling mellem effekterne af konditionstræning.Som lektie må I gerne lave en liste over de ting I allerede nu ved at der sker som resultat af konditionstræning.
Vi samler op på forløbet om træningsfysiologi. Sidste modul inden eksamensforberedelse.
Jeg har SRO eksamen, så I skal lave den sidste miniaflevering. Det fungerer også som første del af vores opsamling.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Opsamling
Indhold:
Opsamling af delemner fra forskellige forløb
Gennemgang af eksamen og eksempler på eksamensopgaver
Arbejdsmetoder: Gruppearbejde
Fokus på at koble figurer fra forskellige emner
Fokus på at kunne bruge figurer i oplæg
Indhold
Kernestof:
Jeg har SRO eksamen, så I skal lave den sidste miniaflevering. Det fungerer også som første del af vores opsamling.
I dette modul samler vi op på gener. Vi vil tage udgangspunkt i denne eksamensopgave:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375205", "T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375205", "H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375205" }