Holdet 2024 Id/Id_B1_3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 2024 Id/Id_B1_3g (3g Id/B1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Basketball og idrætshistorie
Titel 2 Forløb 2 Kreativ pulsdans og sundhed
Titel 3 Forløb 3 Badminton, muskler og energiomsætning
Titel 4 Forløb 4 Volleyball og teambuilding
Titel 5 Forløb 5 Hiphop
Titel 6 Forløb 6 Atletik og doping

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Basketball og idrætshistorie

Eleverne arbejder med spillets historie, udbredelse og organisering.
Derudover arbejdes med grundlæggende regler, driblinger, afleveringer, lay-up, skudafvikling fra forskellige positioner med fokus på "BEEF", finter, screening og rebound. Eleverne arbejder med zone- og mandsopdækning samt roller på holdet. Der spilles både kønsintegreret 5X5 og kønsdifferentieret 3X3.

Med udgangspunkt i en historisk gennemgang af afholdelsen OL, ser vi højdepunkter fra OL-finalen i basketball og diskuterer, hvilke formål begivenheden tjener i dag vs. tidligere.

Teori:
"Komplekse bevægelser" og "spændingsregulering". Yubio s. 867-870 og  s. 564-567.
"Det antikke og det moderne OL". Yubio, s. 875-882 samt s. 401-411.

https://www.youtube.com/watch?v=CTnSABsyzIE

Yubio s. 568 og 1230

https://www.youtube.com/watch?v=I7pTpMjqNRM



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Kreativ pulsdans og sundhed

Eleverne har koblet aerobic og stepaerobic-elementer med historiefortælling udtrykt gennem kroppen. De har gruppevis lavet bevægelseskoreografier i step-aerobic samt en forløbsprøve-koreografi, hvor de med udgangspunkt i BESS-konceptet og forskellige genrer, herunder   step og stepaerobic, jive, linedance, disco og ballet skulle skabe en kreativ historiefortælling.

Teoretisk har eleverne arbejdet med dansk idrætshistorie og idrættens organisering i samfundet de seneste 200 år, herunder forskellen på DIF og DGI´s formålsparagraffer og amatørisme vs. professionalisme. De har arbejdet med "motionsbølgen" og begreberne "fitness" og "subkultur".
Derudover har eleverne arbejdet med KRAM-faktorerne, problematiseret forskellige sundhedsbegreber og diskuteret ulighed i sundhed med udgangspunkt i uddrag fra dokumentarerne "En syg forskel" og "U-turn".
Endelig har eleverne hørt podcast om begrebet "superstimuli" i relation til sundhed.


https://www.youtube.com/watch?v=DhnSSw1sX9o

https://tv2.dk/reel/2024-09-25-her-slaas-hooligans-paa-dansk-mark-6362444222112

https://www.dailymail.co.uk/video/news/video-1403849/Rival-football-hooligans-organised-fist-fight-battle.html

https://www.youtube.com/watch?v=Fh5AcQNktMs

https://www.dr.dk/levnu/krop/chris-macdonald-det-er-ikke-lysten-der-driver-en-sund-livsstil

https://www.dr.dk/levnu/krop/u-turn-saadan-gaar-det-de-seks-deltagere-i-dag

https://www.dr.dk/nyheder/indland/det-er-kun-blevet-vaerre-siden-80erne-fattige-danskere-doer-flere-aar-foer-deres

https://www.alt.dk/sundhed/slip-af-med-daarlige-vaner/2821551

https://www.zetland.dk/historie/sevgK4Jk-a8dQKjjz-0818e

Yubio s. 351-363 "dansk idrætshistorie" og s. 1353-1355 "idrættens organisering".
Yubio s. 1410-1413 "Motion i fitnesscenteret og s. 1022-1024 "subkultur"
Yubio s. 13-30 KRAM
Yubio: Kroppen og Identitet, s. 432-435
Yubio: "Strong is the new skinny" s. 991-993.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Badminton, muskler og energiomsætning

Med fokus på begreberne kraftoverførsel og forspænding har eleverne arbejdet med greb, serv, clear, smash, drop, lob, baghånd, fodstilling og spilcentrum. Derudover har de arbejdet med defensive og offensive slag, og ud fra videosekvenser af egne slag har de analyseret og givet feedback.


Teori:

Eleverne har gennemgået åndedrættet og det lille og store kredsløbs opbygning og funktion, herunder diffussion.
Eleverne har arbejdet med musklers opbygning og funktion, herunder tværbro-cyklussen. Derudover har de arbejdet med respiration, herunder, glycolyse, Krebs´ cyklus og elektrontransportkæden.


Yubio s. 837-42
Yubio s. 53-64 og s. 265-273
Yubio s. 235-241
Yubio s. 219-226

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=tv%C3%A6rbrocyklus&mid=7B0A3D0A1AC43219F37B7B0A3D0A1AC43219F37B&ajaxhist=0

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=tv%c3%a6rbrocyklus&mid=58E859548FC597F6E35B58E859548FC597F6E35B&FORM=VIRE

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=Animation+Muskler&&mid=6BD753C62B538293C6F56BD753C62B538293C6F5&&FORM=VRDGAR

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=youtube%20glycolyse&mid=E48396FF578FBDEED60FE48396FF578FBDEED60F&ajaxhist=0

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=rap+about+glycolysis&&mid=CA575E1305207A4EAC7DCA575E1305207A4EAC7D&mmscn=mtsc&aps=11&FORM=VRDGAR
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Volleyball og teambuilding

Fordelt på 2 permanente teams har eleverne arbejdet med Tuckmans 4-fase-model, teamets sammenhængskraft, relationelle færdigheder, synergi-effekt, målsætning og roller. Derudover har eleverne med udgangspunkt i begreberne "positiv aggression" og "negativ aggression" samt videosekvenser fra elitesport og deres egne oplevelser diskuteret hvad aggression betyder i sport.

Hvert team har indledningsvis udpeget en leder/træner for teamet, som har styret træningerne. Teams´ne har i store træk selv bestemt, hvad de havde brug for at træne undervejs i forløbet.
I praksis har de arbejdet med fingerslag, baggerslag, hævning, afsæt og smash, blokadespil samt spillernes placering på banen.


Teori:

Teoretisk har eleverne med udgangspunkt i bevægelsesanalyse og arbejdskravsanalyse arbejdet med styrke- og springtræning, herunder skitsering af træningsprogram for en volleyballspiller.

Yubio s. 605-607
Yubio s. 131-134
Yubio s. 137-143
Yubio s. 307-315, s. 914-915


https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=pitkamaki%20trining&mid=5F8A7DC67D0097868B885F8A7DC67D0097868B88&ajaxhist=0

https://volleycountry.com/news/8-best-plyometric-exercises-for-volleyball

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=soccer+headbutt+game&mid=CB366F5FDF1DDAE6A296CB366F5FDF1DDAE6A296&mcid=02BBEFEEABF84D1A9072FB916280054C&FORM=VIRE

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=aggression+in+sports&&mid=44EA928CA05595D0971344EA928CA05595D09713&&mcid=ABA26B1959EB4041B54F3D60B00265F7&FORM=VRDGAR

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=aggression+in+sports&&mid=04D6329CA6FF59FC02C604D6329CA6FF59FC02C6&&mcid=9DC51DB8AA8D4E0D83FF64E77BCB7DF8&FORM=VRDGAR

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=elizabeth%20lamber%20soccer&mid=88E115D6754ED40421AD88E115D6754ED40421AD&ajaxhist=0

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=aggression+in+sports+maradona&&mid=7ADD41B6F4A784EC2AB77ADD41B6F4A784EC2AB7&&mcid=C3837867094A4ECABBFDA2378EB0ABA0&FORM=VRDGAR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 Hiphop

Eleverne har arbejdet med hiphops historie og udbredelse, herunder begrebet "subkultur".
Derefter har eleverne arbejdet med forskellige "moves", herunder poses, spins og freestyles. Derefter er eleverne delt op i drengene mod pigerne mhp. at udarbejde en "dance battle"-koreografi til den afsluttende forløbsprøve med nedenstående indhold

• Samlet indgang og grundmoves fra Yubio
• Electric boogie-element(er)
• Individuel pose
• Gruppepose
• Bodyroll
• Freeze
• Evt. spins
• Soultrain
• Freestyle/improvisation og samlet udgang/afslutning

Teori:

Yubio s. 1331-1351

https://www.youtube.com/watch?v=p-rSdt0aFuw

https://www.youtube.com/watch?v=NcDU9uVkJfw

https://www.youtube.com/watch?v=vvmpc83nv4A

https://www.youtube.com/watch?v=d2SagaDpPjw




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 Atletik og doping

Eleverne arbejder med spydkast, kuglestød og diskoskast med fokus på centralbevægelse. Derudover arbejdes med længdespring, trespring, sprint fra startblok og stafet. Eleverne laver videosekvenser og giver hinanden feedback.
Med udgangspunkt i arbejdskravsanalysen repeterer eleverne energiomsætning og muskelfibertyper samt skitserer træningsmetoder for disciplinerne.

Fysiologiske virkninger og bivirkninger ved EPO , anabolske steroider, bloddoping og andre præstationsfremmende midler gennemgås.
Med afsæt i skelnen mellem "sportens ånd" og "sportens væsen" deles eleverne i for og imod doping og debatterer på klassen, hvorvidt doping skal frigives. Begreberne "motions-doping", "konkurrence-doping"", "sundhed" og "fairplay" samt tilskuernes og sponsorernes perspektiv inddrages i debatten.

Teori:

https://www.youtube.com/watch?v=7dbwX4ZgnB0

https://www.youtube.com/watch?v=aOTtBZynDOQ

https://www.youtube.com/watch?v=QZMZLs8OOYw

https://www.youtube.com/watch?v=DvLRubOq5L0

https://www.youtube.com/watch?v=vbyeToOyy2A

https://www.youtube.com/watch?v=mi9KwAy5iQo

https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=youtube+ask+vest+christiansen&mid=5B0F109BBB91D42503875B0F109BBB91D4250387&FORM=VIRE

https://www.youtube.com/watch?v=FxitDy1Qz7k



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer