Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Id/Id_B1_3g (3g Id/B1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Basketball og idrætshistorie
Eleverne arbejder med spillets historie, udbredelse og organisering.
Derudover arbejdes med grundlæggende regler, driblinger, afleveringer, lay-up, skudafvikling fra forskellige positioner med fokus på "BEEF", finter, screening og rebound. Eleverne arbejder med zone- og mandsopdækning samt roller på holdet. Der spilles både kønsintegreret 5X5 og kønsdifferentieret 3X3.
Med udgangspunkt i en historisk gennemgang af afholdelsen OL, ser vi højdepunkter fra OL-finalen i basketball og diskuterer, hvilke formål begivenheden tjener i dag vs. tidligere.
Teori:
"Komplekse bevægelser" og "spændingsregulering". Yubio s. 867-870 og s. 564-567.
"Det antikke og det moderne OL". Yubio, s. 875-882 samt s. 401-411.
https://www.youtube.com/watch?v=CTnSABsyzIE
Yubio s. 568 og 1230
https://www.youtube.com/watch?v=I7pTpMjqNRM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Badminton, muskler og energiomsætning
Med fokus på begreberne kraftoverførsel og forspænding har eleverne arbejdet med greb, serv, clear, smash, drop, lob, baghånd, fodstilling og spilcentrum. Derudover har de arbejdet med defensive og offensive slag, og ud fra videosekvenser af egne slag har de analyseret og givet feedback.
Teori:
Eleverne har gennemgået åndedrættet og det lille og store kredsløbs opbygning og funktion, herunder diffussion.
Eleverne har arbejdet med musklers opbygning og funktion, herunder tværbro-cyklussen. Derudover har de arbejdet med respiration, herunder, glycolyse, Krebs´ cyklus og elektrontransportkæden.
Yubio s. 837-42
Yubio s. 53-64 og s. 265-273
Yubio s. 235-241
Yubio s. 219-226
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=tv%C3%A6rbrocyklus&mid=7B0A3D0A1AC43219F37B7B0A3D0A1AC43219F37B&ajaxhist=0
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=tv%c3%a6rbrocyklus&mid=58E859548FC597F6E35B58E859548FC597F6E35B&FORM=VIRE
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=Animation+Muskler&&mid=6BD753C62B538293C6F56BD753C62B538293C6F5&&FORM=VRDGAR
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=youtube%20glycolyse&mid=E48396FF578FBDEED60FE48396FF578FBDEED60F&ajaxhist=0
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=rap+about+glycolysis&&mid=CA575E1305207A4EAC7DCA575E1305207A4EAC7D&mmscn=mtsc&aps=11&FORM=VRDGAR
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Volleyball og teambuilding
Fordelt på 2 permanente teams har eleverne arbejdet med Tuckmans 4-fase-model, teamets sammenhængskraft, relationelle færdigheder, synergi-effekt, målsætning og roller. Derudover har eleverne med udgangspunkt i begreberne "positiv aggression" og "negativ aggression" samt videosekvenser fra elitesport og deres egne oplevelser diskuteret hvad aggression betyder i sport.
Hvert team har indledningsvis udpeget en leder/træner for teamet, som har styret træningerne. Teams´ne har i store træk selv bestemt, hvad de havde brug for at træne undervejs i forløbet.
I praksis har de arbejdet med fingerslag, baggerslag, hævning, afsæt og smash, blokadespil samt spillernes placering på banen.
Teori:
Teoretisk har eleverne med udgangspunkt i bevægelsesanalyse og arbejdskravsanalyse arbejdet med styrke- og springtræning, herunder skitsering af træningsprogram for en volleyballspiller.
Yubio s. 605-607
Yubio s. 131-134
Yubio s. 137-143
Yubio s. 307-315, s. 914-915
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=pitkamaki%20trining&mid=5F8A7DC67D0097868B885F8A7DC67D0097868B88&ajaxhist=0
https://volleycountry.com/news/8-best-plyometric-exercises-for-volleyball
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=soccer+headbutt+game&mid=CB366F5FDF1DDAE6A296CB366F5FDF1DDAE6A296&mcid=02BBEFEEABF84D1A9072FB916280054C&FORM=VIRE
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=aggression+in+sports&&mid=44EA928CA05595D0971344EA928CA05595D09713&&mcid=ABA26B1959EB4041B54F3D60B00265F7&FORM=VRDGAR
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=aggression+in+sports&&mid=04D6329CA6FF59FC02C604D6329CA6FF59FC02C6&&mcid=9DC51DB8AA8D4E0D83FF64E77BCB7DF8&FORM=VRDGAR
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?q=elizabeth%20lamber%20soccer&mid=88E115D6754ED40421AD88E115D6754ED40421AD&ajaxhist=0
https://www.bing.com/videos/riverview/relatedvideo?&q=aggression+in+sports+maradona&&mid=7ADD41B6F4A784EC2AB77ADD41B6F4A784EC2AB7&&mcid=C3837867094A4ECABBFDA2378EB0ABA0&FORM=VRDGAR
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375208",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375208",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375208"
}