Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA/d (1d da, 2d da, 3d da)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Steder i lyrikken (AP) (GF)
Titel 2 Forløb 2: Skriv! (skriftlighedsforløb) (AP) (GF)
Titel 3 Forløb 3: Tale er guld (mundtlighedsforløb) (GF)
Titel 4 Forløb 4: Reality-tv
Titel 5 Forløb 5: Beruse(n)de noveller
Titel 6 Forløb 6: "Submarino" - som roman og film (VÆRK)
Titel 7 Forløb 7: Litteratur og velfærdsstat (da-his)
Titel 8 Forløb 8: Levende billeder - kortfilm
Titel 9 Forløb 9: Sprogets magt (magtens sprog)
Titel 10 Forløb 10: Fra far, mor og børn... (2 x VÆRK)
Titel 11 Forløb 11: Det moderne gennembrud (VÆRK)
Titel 12 Forløb 12: Krigens ansigter (VÆRK)
Titel 13 Forløb 13: Realisme og modernisme (VÆRK)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Steder i lyrikken (AP) (GF)

Baggrundslitteratur:

Barbara Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (2012), s. 219-222.

Jørgen Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (2015), s. 102-122.

Lars S. Arndal: "Stillege" (2020), s. 52-61.

Jan Aasbjerg Petersen: "Det' sprog til et beat" (2010), s. 32.

Berit Riis Langdahl m.fl.: "Krydsfelt" (2017), s. 84, 89 og 244-45.


Analysetekster (AP-eksamenstekster):

B.S. Ingemann: "I østen stiger solen op" (1837)

H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850)

Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)

Tove Ditlevsen: "Barndommens gade" (1942)

Dan Turéll: "Livet i Istedgade" (1977)

Michael Strunge: "Plasticsolen" (1981)

Tessa: "Blæstegnen" (2020) (+ musikvideoen)


Formål:

Generel introduktion til danskfaget og dets perspektiver (læreplanen)

Genreforståelse (fakta og fiktion samt de skønlitterære hovedgenrer)

Lyrikgenren og dens udvikling (herunder brugs- og centrallyrik, bunden og ubunden form samt episk og lyrisk)

Digte om steder med fokus på sprogets betydning

Semantik (denotation/konnotation, semantiske felter/skemaer og abstrakt/konkret)

Stilistik (billedsprog, idiomer, symboler samt rim, rytme og klang)

Pragmatik: 1) Sociolingvistik (-lekter); 2) Sprog-handlinger (selvfremstillende,
regulerende og informerende)

Sproglig bevidsthed og analyse (jfr. ovenfor)

Tekstproduktion (egen lyrisk tekst)
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Skriv! (skriftlighedsforløb) (AP) (GF)

Baggrundslitteratur:

Susanne Staun: "Fuck, en lækker røv!" (2015), s. 12-17 og s. 75-89

Anette Hauge Nielsen m.fl.: "Dansk på ny" (2017), s. 33-36 og 40-47

Rasmus Gottschalck m.fl.: "Sprogenes verden" (2013), s. 66-76

Agnete Elmose: "Sprogets veje" (2004), s. 52-56

Janne V. Børsting og Tina Dunø: "Til tasterne" (2016), s. 8-17


Analysetekster:

Inddragelse af primærtekster fra forløb 1, tegnsætnings- og grammatikøvelser (fx fra sproget.dk og dsn.dk) samt skriveøvelser (fx fra "Den ny skriftlighed - skriv i alle fag").


Formål:

Skriftlighed (vs. mundtlighed)

Nexus (subjekt + verballed)

Perioder, helsætninger, hovedsætninger og ledsætninger

Sætningskoblinger/konjunktioner (sideordnende og underordnende)

Forvægt og bagvægt

Syntetisk og analytisk sprog

Skrivegenrer og -handlinger

Formidlingsbevidsthed, herunder inddragelse af Ciceros pentagram

Tekstproduktion (portrætartikel), herunder skriveprocessens faser (før >under >efter) samt skrivestrategier

Tegnsætning (fokus på punktum og komma)

Klassiske fejltyper ("Førstehjælp")
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Tale er guld (mundtlighedsforløb) (GF)

Baggrundslitteratur:

Jimmy Sander Hagen: "Sprog og tale: Mundtlighed i dansk" (2006), s. 87-95

Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (2015), s. 150-154 og s. 276-277

Marianne Odgaard m.fl.: "Forløb i sprog" (2014), s. 108-126 (herunder øvelser)


Analysetekster (Taler - læses og høres/ses):

Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen i København (2019)

Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla (2020)


Formål:

Mundtlighed (vs. skriftlighed)

Verbal, ekstraverbal og nonverbal kommunikation

Retorik

Ciceros retoriske pentagram

Talegenrer (politisk, informerende og lejlighed)

Retoriske virkemidler (anafor, retoriske spørgsmål osv.)

Appelformer (etos, logos og patos)

Argumentation og argumentationsanalyse (herunder Toulmins grundmodel)

Talens klassiske opbygning

Retorisk analyse af taler

Tekstproduktion (egen tale)
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Reality-tv

Baggrundslitteratur:

Fibiger og Asmussen: "Den medierede virkelighed" (2013), s. 110-114 (realitygenrer)

Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (performanteteori, kommunikationsanalyse og filmiske virkemidler)


Analysetekster (reality-uddrag til analyse, jfr. klassenotesbogen):

"Paradise Hotel" (TV3)

"Gift ved første blik" (DR1)

"Klovn" (TV2)

"De unge mødre" (Kanal 4)

"Robinson Ekspeditionen" (TV3)

"Bikini Island" (TV3)

"X-factor" (TV2)

Længere selvvalgt uddrag til analyse og oplæg


Andet materiale:

Billeder, statistik samt lærerproduceret materiale i klassenotesbogen

Nikola Nedeljkovic Gøttsche: "Meget reality-tv tilbyder mere indsigt end diverse æggehovedprogrammer", Information, d. 17. januar 2019 (klumme)

Kristian Jensen: "Kære DR, drop den overfladefræsende reality - I kan så meget andet", Politiken, d. 23.februar 2020 (klumme)


Formål:

Forståelse for genreperspektivet: Hvad er reality-tv? (genrebegreber)

Forståelse for seerperspektivet: Hvem ser reality? Hvorfor er det populært, og hvad gør det ved os? (mediesociologi/-psykologi)

Forståelse for deltagerperspektivet: På hvilken måde optræder de medvirkende i reality-tv, og hvorfor deltager de? (performanceteori: Erwin Goffmans og Joshua Meyrowitz' begrebsapparat)

Forståelse for produktionsperspektivet: Hvordan og med hvilke virkemidler skaber man reality-tv? (casting, dramaturgi og filmiske virkemidler)

Forståelse for det sproglige lag: Hvordan kommunikeres der i reality-tv? Hvilken betydning har sproget for relationerne i programmet - samt underholdningsværdien? (kommunikationsanalyse: 1) Sproghandlings- og transaktionsanalyse; 2) Høfligheds- og samarbejdsprincippet)
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5: Beruse(n)de noveller

Baggrundslitteratur:

Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (om novellegenren (den klassiske og den moderne novelle) samt epikanalysens grundbegreber)

Supplerende materiale i klassenotesbogen (om novellegenren)


Analysetekster (noveller):

Martin A. Hansen: "Høstgildet" (1947) (uddrag)

Ernest Hemingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927)

Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)

Jan Sonnergaard: "Blackout" (2003)


Formål:

Forståelse for novellegenrens kendetegn og historiske udvikling

Forståelse for forskellene mellem den klassiske novelle og den moderne novelle

Introduktion til danskfaglige analysebegreber (episkanalysens grundbegreber)

Taksonomisk progression i tekstarbejdet (redegørelse, analyse, fortolkning og perspektivering)
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6: "Submarino" - som roman og film (VÆRK)

Baggrundslitteratur:

Langdahl og Quist m.fl.: "Krydsfelt" (2011), s. 240-245 (fra bog til film - remediering)

Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" ("Stil og tone" og "Sproglig og stilistisk
analyse")


Analysetekster (roman og film):

Jonas T. Bengtsson: "Submarino" (2007) - VÆRK (roman)

Thomas Vinterbergs filmatisering "Submarino" (2010)


Formål:

At give en forståelse for romangenrens kendetegn

At anvende begreber fra forrige forløb i analysen og fortolkningen af romanen "Submarino"

At analysere og fortolke filmen "Submarino" og i den forbindelse introducere begrebet "remediering"

At give en forståelse for de fortællemæssige forskelle mellem litteratur og
film
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 7: Litteratur og velfærdsstat (da-his)

Baggrundslitteratur:

Kjær-Hansen m.fl.: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (om det moderne gennembrud og nyrealisme)

Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" (om litterær metode, herunder nykritisk og socialhistorisk metode)

Lærerproduceret materiale om humaniora og hermeneutik samt nykritisk og socialhistorisk metode (klassenotesbog)


Analysetekster:

Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)

Oskar Hansen: "Danmark for folket" (1934)

Klaus Rifbjerg: "Nygift" (1956)

Erik Knudsen: "Varehuset total" (1958)

Anders Bodelsen: "Signalet" (1964)

Vita Andersen: "Aftnerne var næsten de værste" og "Hvad tror du jeg tror" (1977)


Andet anvendt materiale:

Diverse (lærerproduceret materiale) fra klassenotesbogen, herunder om Kunstfonddebatten

Podcast: "Kan kunst og kultur løse velfærdsstatens kriser?" (Zetland, 2022)

Materiale om akademisk opgaveskrivning


Formål:

At give en forståelse for, hvordan dansk i samspil med andre fag - i dette tilfælde historie - kan belyse et emne/en sag (= flerfagligt samspil)

At give en forståelse for litteraturens rolle i forbindelse med velfærdsstatens opståen og udvikling frem til 1970'erne

At træne "treenigheden" analyse, fortolkning og perspektivering (taksonomi)

At træne de danskfaglige analysebegreber, der er introduceret i løbet af 1.g

At give et indblik i elementær videnskabsteori (hermeneutik) samt litterære metoder (nykritisk og socialhistorisk metode)

At arbejde med både mundtlighed og skriftlighed (herunder akademisk opgaveskrivning).
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 8: Levende billeder - kortfilm

Baggrundslitteratur:

Langdahl og Quist m.fl.: "Krydsfelt" (2011), s. 310-320 og 329-338 (filmgenrer, filmformater og filmanalyse)

Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", s. 176-183 (samtaleanalyse)

Dating.dk: "Kropssprogsråd" (kroppens koder)

Forskelligt materiale i klassenotesbogen (herunder "Raskins 7 parametre" og
"Isbjergmodellen")


Analysetekster:

Reichhardt: Knæler (2019, kortfilm)

Mathieu Ratthe: Lovefield (2008, kortfilm)

Alexander Kølpin: Under bæltestedet (2006, kortfilm)

Helle Helle: "En stol for lidt" (1996, novelle/kortprosa)


Elevprodukter:

Elevproducerede kortfilm (remediering/filmatisering af "En stol for lidt")


Formål:

Kendskab til forskellige filmformater og -genrer

Analyse, fortolkning og perspektivering af levende billeder, herunder dramaturgi (strukturalistiske modeller) og filmiske virkemidler (shot-to-shot), gennem anvendelse af et relevant danskfagligt begrebsapparat

Kropssprogsanalyse vha. relevante danskfaglige begreber, herunder kroppens koder

Samtaleanalyse vha. relevante danskfaglige begreber, herunder sproghandlinger

Anvendelse af faglig viden (også den fra 1.g) i forbindelse med produktionen af en kortfilm (remediering/filmatisering - fra novelle til kortfilm), altså overføre teori til praksis
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 9: Sprogets magt (magtens sprog)

Baggrundslitteratur:

Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", s. 150-153 (om retorik)

Odgaard, Ravn og Borregaard Vinther: "Forløb i sprog," s. 108-129 ("Retoriske virkemidler", "Appelformer" og "argumentation", inkl. øvelser)

Anna Bornerup Græsborg og Mette Møller Jørgensen: "Diskursanalyse i dansk", s. 8-26 (inkl. øvelser)

Supplerende (lærerproduceret) materiale i klassenotesbogen


Analysetekster:

Ulla Dahlerups tale ved DF's årsmøde (2003) (fokus på retoriske virkemidler og appelformer)

Abortkritisk kampagnefilm: "Choose life" (2013) (Tema: Sprog og abort)

Nanna Brix og Jonas R. Søndergaard: "Abort-debat: Kvinders ret til selvbestemmelse er i fare", Netavisen Pio d. 2. november 2020 (Tema: Sprog og abort)

Volodymyr Zelenskyjs tale til Folketinget tirsdag d. 29. marts 2022

Dronning Margrethes nytårstale 2023

Diverse lærerproducerede øvelser (klassenotesbogen)


Formål:

Forståelse for sprogets magt (og magtens sprog)

Repetition og uddybning af centrale begreber fra grundforløbet, herunder kroppens 3 signaler (verbale, ekstraverbale og nonverbale), retorik, det retoriske pentagram, retoriske virkemidler, appelformer og argumentationsanalyse (Toulmins argumentationsmodel)

Kendskab til begrebet diskurs samt diskursanalysens grundbegreber

Analyse og fortolkning af forskellige tekstgenrer vha. et danskfaglige begrebsapparat (jfr. ovenstående)
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb 10: Fra far, mor og børn... (2 x VÆRK)

Baggrundslitteratur:

E-bog: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (om perioderne/genrerne/forfatterskaberne)

Lærerproduceret materiale i klassenotesbogen (biografisme, nykritik, strukturalisme, psykoanalyse, socialhistorisk)


Middelalderen:

"Ebbe Skammelsøn" (folkevise: riddervise)

"Agnete og Havmanden" (folkevise: tryllevise)

"Jesper og prinsessen" (folkeeventyr: skæmteeventyr)


Oplysningstiden

Ludvig Holberg: "Pernilles korte ægtestand" (1727) (uddrag)

Ludvig Holberg: "Ingen tvang i kærlighedssager" (1745)


Romantikken

Adam Oehlenschläger: "Den forladte" (1803)

H.C. Andersen: "Kærestefolkene (toppen og bolden)" (1843)

Thomasine Gyllembourg: "Ægtestand" (1835) (uddrag)


Romantismen

St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (1828) - VÆRK (novelle)


Det moderne gennembrud (uddybes i næste forløb)

Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)


Fra det traditionelle til det moderne

Tove Ditlevsen: "De evige tre" (1942)

Vita Andersen: "Aftnerne var næste de værste" og "Hvad tror du jeg tror" (1977)


Fra det moderne til det senmoderne

Naja Marie Aidt: "Tur i bil" (2006)

Julia Butschkow: "Kartofler, kød, noget grønt" (2011)

Gry Stokkendahl Dalgas: "Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vej" (2020)

Thomas Korsgaard: "Mente I det" (2023) - VÆRK (kortroman)


Formål:

Litteraturhistorisk overblik (perioder, strømninger og forfatterskaber) med særligt fokus på tematiseringen af ægteskab, køn og seksualitet fra middelalderen til senmoderne tid

Forskellige skønlitterære genrer

Litterære analysebegreber (begrebsapparat/"værktøjskasse")

Litterær metode (psykoanalyse, strukturalisme, nykritik, biografisme og socialhistorisk)
Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb 11: Det moderne gennembrud (VÆRK)

Baggrundslitteratur:

E-bog: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (om perioderne/forfatterskaberne/genrerne)

Jacobsen og Paldam: "Det moderne gennembrud" (de fem samfundsmæssige gennembrud)


Analysetekster:

Georg Brandes: Uddrag af "Indledning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur" (1871)

Holger Drachmann: "Engelske Socialister" (1872)

Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)

Herman Bang: "Impressionisme. En lille replik" (1890) (uddrag) samt "Den sidste balkjole (1887)

Amalie Skram: "Forraadt" (1892) (uddrag)

Henrik Ibsen: "Et dukkehjem" (1879) - VÆRK (drama)

Sofie Lindes Zulu-tale (2020) (perspektiv i forbindelse med værklæsning)


Formål:

Litteraturhistorisk overblik (gennembrudslitteraturens litterære og samfundsmæssige baggrund, "mission", emner, centrale forfatterskaber og strømninger)

Litterær metode og analyse

Genrebevidsthed

Sproglig bevidsthed (stilistik - den naturalistiske og impressionistiske fortællestil)
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb 12: Krigens ansigter (VÆRK)

Journalistik – baggrundslitteratur:

"Hvad er en journalistisk nyhed? (Fortalt, så en alien ville kunne forstå det)" (fra videnskab.dk)

Mikkel Hvid: ”Fiktion, fakta og fortælling” (klassisk informerende journalistik vs. fortællende journalistik)

Langdahl, Olsen og Quist: ”Krydsfelt” (om journalistiske genrer, begreber og metode)

Diverse materiale i klassenotesbogen


Journalistik – analysetekster:

Puk Damsgaard: ”Når solen græder” (2014) (uddrag)

”Flere lande står klar til at modtage ukrainske flygtninge” (Information, februar 2022 (traditionel informerende journalistik)

”I Polen græder de ukrainske kvinder og skåler på Putins død” (Information, marts 2022) (fortællende journalistik)

”Et lynbryllup i krigens skygge” (Berlingske, september 2024)

”Palæstinensisk sundhedsministerium: Flere hundrede meldes dræbt efter israelsk angreb på hospital i Gaza” (DR, oktober 2023)

”Rachel og Amnas krig” (21 søndag, oktober 2024)


Dokumentar – baggrundslitteratur:

Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk”, s. 223-227 (om dokumentargenren)

Horsbøl og Harboe: ”Den iscenesatte virkelighed”, s. 12-25 (at analysere levende billeder)

Langdahl, Olsen og Quist: ”Krydsfelt”, s. 300-301 (dokumentarens fremstillingsformer)

Diverse materiale i klassenotesbogen


Dokumentar – film/filmuddrag til analyse:

"Bag uniformen: Udsendt til Letland” (DR, 2024 – observerende)

”Den hemmelige krig” (DR, 2006 – dybdeborende)

Jonas Metz: ”Armadillo” (2010) – VÆRK (dokumentarfilm)


Krigen i skønlitteraturen - analysetekster:

Morten Nielsen: ”Døden” (1943)

Dy Plambeck: ”Mikael” (2014) (uddrag)

Daniel Dencik: ”Nordisk vildt” (2018) (uddrag)


Perspektiv:

Kortfilmen ”Hvis der var krig i Norden” (Grasten, 2019)


Formål:

Krigens repræsentationer i journalistik, dokumentar og skønlitteratur

Overordnet viden om nyhedsjournalistikkens historie og udvikling frem til i dag med særligt fokus på krigsjournalistikken (og dens særlige vilkår/udfordringer)

Viden om forskellige danske aviser og avistyper (trykte og digitale)

Viden om forskellige nyhedsgenrer (informationsgenrer, opinionsjournalistik og
fortællende journalistik), herunder fakta- og fiktionskoder i journalistik

Kendskab til de klassiske 5 (6) nyhedskriterier

Kendskab til et journalistisk begrebsapparat, fx ift. artiklers layout og komposition (nyhedstrekanten)

Kendskab til journalistisk arbejde og metode, herunder sprogbrug, vinkling og kildetyper

Kritisk refleksion over nyhedsjournalistikken og dens rolle (fx fake news og presseetik)

Sagprosaanalyse, herunder kommunikationsanalyse

Viden om dokumentargenrens særlige kendetegn

Kendskab til forskellige dokumentartyper (fokus på observerende og dybdeborende)

Kendskab til faktakoder (autenticitetsmarkører) og fiktionskoder (herunder filmiske virkemidler) i dokumentarfilm

Analyse og fortolkning af dokumentarfilm/-uddrag (vha. relevante begreber)

Analyse og fortolkning af skønlitterære tekster
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb 13: Realisme og modernisme (VÆRK)

Baggrundslitteratur:

E-bog: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (om perioderne og forfatterskaberne)


Det folkelige gennembrud (folkelig realisme)

Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (en idyl)" (1900)

Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" (1905)


Kunstrevolution i mellemkrigstiden (tidlig modernisme med fokus på futurisme og ekspressionisme)

Johannes V. Jensen: "Den gotiske Renaissance" (1900) (uddrag) (fremskridtsoptimisme)

Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)

Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)

Rudolf Broby-Johansen: "Blod" (1922) - VÆRK (digtsamling)


30'erne - socialrealisme

Harald Herdal: "Kolonihaven" (1933) (uddrag)


Efterkrigstidsmodernisme (1. fase-modernisme - kristen eksistentialisme)

Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)

Karen Blixen: "Kongesønnerne" (1946)


60'er-modernisme: "Sære" fortællere (2. fase-modernisme – ateistisk eksistentialisme)

Peter Seeberg: "Braget" (1962)


60'er-modernisme: Konfrontationsmodernisme (2. fase-modernisme)

Klaus Rifbjerg: "Terminologi" og "Livet i badeværelset" (1960)


70'erne - realismens genkomst (nyrealisme)

Vita Andersen: "Hvad tror du jeg tror" (1977)


80'erne - storbymodernisme

Michael Strunge: "Decay 1978" (1980), "Der er et yndigt land" (1980), "Revolte" (1981), "Den støjende tid" (1985)


90'erne - minimalisme (minimal modernisme)

Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)


Udblik til nyere litteratur (autofiktion/performativ biografisme)

Yahya Hassan: "Barmdom" (2013)

Thomas Korsgaard: "Vintermedister" (2017)


Godt nytår:

N.F.S. Grundtvig: ”Vær velkommen, Herrens år” (1849)


Skriftlighedsfokus:

Fokus på SRP (akademisk skrivning) samt eksamensgenrerne i skriftlig dansk


Fokus:

Litteraturhistorisk overblik (hovedvægt på realisme og modernisme i det 20. århundredes danske litteratur)

Litterær metode og analyse

Genrebevidsthed

Sproglig bevidsthed (stilistik)

Udblik til billedkunsten (realisme og modernisme)

Eksamensforberedelse samt fokuseret arbejde med skriftlighed (herunder SRP)
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer