Holdet 2022 id/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id/d (3d id/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 10. Træningsprojekt
Titel 2 11. NewLine Dance
Titel 3 12. Basketball
Titel 4 13. Klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 10. Træningsprojekt

Der måles jævnligt puls fælles under fælles træning. Oversigt over fælles træning m. fokuspunkter:
1. Bip-test, korrekt udførelse og afprøvelse af maxtest, forståelse for kondital, konditionstræning, træningsintensitet i sammenhæng med puls.
2. Teori: træningsplanlægning - udformning af eget træningsprogram  med målsætning og progression. Fokus på træningsmængde, resititution og variation.
3. 6-dagesløb med fokus på forskellige løbehastigheder og samarbejde i parret og højest mulig puls. Viden om kontinuert og intervaltræning.
4. Aktivitetspark og forhindringsbane med fokus på teknisk gode passager og høj puls. Teoretisk viden om sundhed ift. KRAM-faktorer, søvn og præstation
5. Bip-test, midtvejs. Øget fokus på evne til at presse sig selv og gode vendinger. Vi gennemgår teori bag testning. Evaluering af slutmål
6. Spinning med fokus på at holde pulsen høj, at kunne presse sig selv og holde takten i musikken. Der arbejdes med siddende og stående cykling samt kontinuerte og intervalsekvenser.
7. Forberedelse til 5 km løb
8. Bip-test, afsluttende fokus på teknisk gode vendinger og at kunne presse sig selv til det yderste og opnå egne mål. Evaluering af slutmål.
9. 5 km motionsløb for årgangen/fælles for alle.
10. Fremlæggelser: evaluering af træningsprogram og resultater under inddragelse af relevant teori med perspektivering til hvad der kunne forbedres og fastholdes i fremtiden.
11. Fremlæggelser: evaluering af træningsprogram og resultater under inddragelse af relevant teori med perspektivering til hvad der kunne forbedres og fastholdes i fremtiden.

Til forløbet er knyttet fordybelsestid og der afleveres følgende skriftlige arbejde:
- Egen træningsplan med starttest og forventet del- og slutmål
- Løbende dagbog over alle uger
- Evaluering af del- og slutmål
- Afsluttende evaluering af del- og slutmål samt præstentation

Fokuspunkter er at eleverne:
- teknisk mestrer forskellige aerobe træningsformer på et grundlæggende niveau, som beskrevet under indhold.
- udarbejder, gennemfører og evaluerer eget træningsprogram og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.
- opnår god fysisk form igennem i og udenfor skoletiden og forstår centrale begreber inden for træningslæren.
- kan forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
- kan demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.





Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 2 11. NewLine Dance

Der er arbejdet med 4 fælles danse og egen koreografi. Oversigt over undervisningen med fokuspunkter:
Praktik, NewLine Dance 1-6:
1. Fokus på musiktælling og genretræk: break/styling/trin: 1,2,3,4 - 1&2,3&4
2. Fokus på genretræk: tag/trin: 1&2&3&4
3. Fokus på genretræk: variable sektioner/diagonaler
4. Fokus på sværere trin og laban variationer - gruppearbejde I/egen koreografi
5. Fokus på gruppearbejde II/egen koreografi
6. Fokus på gruppearbejde III/egen koreografi og danseteknik ift. strakte arme, ben og ankler.
7. Fokus på gruppearbejde IV/fremvisning af egen koreografi med selvvalgt musik og diverse trin og valg af benspænd (tag, variable sektioner, break) inden for Labans variationer.

Teori til praktik:
Fra wikipedia et historisk rids af Line Dance
Der er indledende arbejdet med musiktælling som kort repetition fra fitnessdans
Der er arbejdet med Labans variationsformer

Fokuspunkter er at eleverne:
- kan forstå baggrunden for dansens opståen og historie
- kan forstå og redegøre for dansens opbygning ift. musiktælling, laban, og forskellige trin med forskellig karakter i tællingen.
- at eleverne behersker dansen i lærerstyret undervisning med god bevægelseskvalitet og kropsbevidsthed
- at eleverne i samarbejde i mindre grupper kan lave egen koreografi med forståelse af dansens opbyggende elementer og fremføre denne med god bevægelseskvalitet og kropsbevidshed.
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 12. Basketball

Praktik, basket ball 1-7:
1. Fokus på værktøjskasse I: aflevering, pivotering, dribling, stop/skridtregel.
2. Fokus på værktøjskasse II: lay-up, fastbreak, zone-mandsopdækning i forsvar.
3. Fokus på teambuilding på lærerbestemte hold med selvvalgte skiftende roller.
4. Fokus på lteambuilding på lærerbestemte hold med selvvalgte skiftende roller.
5. Fokus på teambuilding på lærerbestemte hold med selvvalgte skiftende roller.
6. Fokus på steambuilding på lærerbestemte hold med selvvalgte skiftende roller.
7. Miniturnering for klassens 4 hold.

Der har været fokus på teambuilding og fælles målsætninger samt skiftende selvvalgte roller. Der har været evalueret fra gang til gang og skiftet roller i det omfang, man havde behov. Målet var at opfylde fælles målsætning for holdet i  samarbejde.
Teori har rettet sig imod følgende nøglebegreber:
- Regler
- Team sammenhold og kohæsion
- Team roller og kommunikation
- Team og motivation

Teori til praktik:
Yubio af Skadhede m.fl. (2024-2025): 5.1, 5.2, 5.2.1, 5.3, 5.3.1, 5.3.2, 5.3.3, 12.3, 12.3.1, 12.3.2, 12.3.4 og 12.3.5

Fokuspunkter er at eleverne:
- forstår og redegøre for basketballs grundlæggende regler og kan udføre og dømme ift. disse.
- forstår, kan redegøre for og kan indgå i teambaserede strukturer, herunder indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- behersker ovenstående tekniske elementer til en forventelig grad og derved opnår kropsbevidshed
- kan anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 13. Klar til eksamen

1. gang fokus på eksamen og forløbspakker sættes sammen. Påbegynder udarbejdelse af drejebøger i gang i sidste discipliner. Valg af repetition til næste gang.
2. gang fokus på sevvalgt repetition
3. gang fokus på selvvalgt repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning