Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 SP/SPB_A2 (1g SPB/2, 2g SPB/2, 3g SPB/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
En vivo - begyndersystem
Materiale:
En vivo kapitel 1-12
En vivo begyndersystem af BirgitTengberg Hansen m.fl. ,Systime 2005 cap. 1-12.
Teksten " España " + tilhørende opgaver fra " Vamos " v/ Anny Holngaard, EAforlag -16
'Tengo la camisa negra', sang af Juanes, tekst, sang + opgaver
Opgaver fra Spontan Spansk (regelmæssige hitverber, artikler og adjektiver)
Film: 1000 kilómetros de navidad
Beskrivelse:
Basal grammatik i det spanske sprog
Fokus på introduktion til den spansktalende verden og det spanske sprog. Opbyggelse af basis-ordforråd i gennem ordforrådslege. Opstart af læse, lytte, talekompetencer samt basisgrammatik i relation til materialer.
Arbejdsformer:
Pararbejde, gruppearbejde, læreroplæg, quiz, oplæsning med fokus på udtale, elevoplæg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
EMNE 1: Un encuentro intercultural
EMNE 1: Un encuentro intercultural entre España y Dinamarca
Elverner har haft en anden underviser uden undervisningsbeskrivelse - heraf den manglende beskrivelse til Un mes en Málaga materialet.
Materiale:
Un mes en Málaga kapitel 1, 2 og 3 fra i-bogen "Un mes en Málaga - En ung dansk piges møde med Spanien, spanierne og spansk kultur" af Camilla Jürgensen og Lærke Marie Ryge. Forlaget MitDigitaleGym, 2018: https://www.unmesenmalaga.com/
Alba, 19 años: “Los idiomas son fundamentales para ¬conectar personas y culturas.” I : España mañana. Forlaget Columbus. 2022. Af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm:
Beskrivelse:
Dette emne handler om det interkulturelle møde mellem to kulturer (Danmark og Spanien),hvor man følger den danske pige Marie som er bosat en måned hos en spansk familie i Málaga.
Emnet omhandler også den spanske pige, Alba, som har boet i Danmark og gået på et dansk gymnasium. Hun mener at sprog er meget vigtige for at man kan kommunikere med andre kulturer end sig egen. Hvis man ikke kan den anden kulturs sprog, er det svært at kommunikere med disse mennesker.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EMNE 2: La cultura española
Materiale:
Kapitel 4-6 fra i-bogen "Un mes en Málaga - En ung dansk piges møde med Spanien, spanierne og spansk kultur" af Camilla Jürgensen og Lærke Marie Ryge. Forlaget MitDigitaleGym, 2018: https://www.unmesenmalaga.com/
Beskrivelse:
Manglende beskrivelse grundet, at eleverne havde en underviser uden en undervisningsbeskrivelse.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EMNE 3: Los jóvenes españoles
Materiale:
"Los jóvenes españoles con esperanza" kapitel 4 fra Un mes en Málaga, V/ Camilla
"Los jóvenes españoles" og "La emigración" Fra Vamos a los temas v/ Anny Holmegaard, EA - forlag.
"Fuga de cerebros" fra Voces de protesta v/ Aday Polo Iglesias m.fl. Gyldendal 2013.
"Miles de jóvenes emigran hacia Alemania" v/XX, fra Sin prisa pero sin pausa.
"La generación de los mil euros" v/ Ole Loumann, Gyldendal - 08
Eksamensopgave STX "Viajes que te cambian"
"Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" v/ Kasper Kloch og Martin tønner Fra España en la calle. 2019 s. 16-18
Beskrivelse:
Introduktion til unge spaniers aktuelle livssituation. De såkalde mileuristas, veluddanned som aldrig før, men uden udsigt til et ordentligt lønnet job ser de sig nødsaget til at flytte til udlandet for at få et bedre betalt jov og samtidig kunne løsrive sig fra deres forældre.
Delprøve 1 og 2 opstartes og disse opgaver .Billedebeskrivelse introduceres og øves ligeledes.
Basal grammatik øves og atter øves
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejde selv modul
|
26-08-2024
|
Delprøve 1
|
09-09-2024
|
Delprøve 2 (selvstændig skr. fremstilling)
|
12-09-2024
|
Sprogrejsen ”Nuestro viaje a Málaga” & Odenseoppg.
|
04-10-2024
|
Arbejdselv modul - billedebeskrivelse
|
23-10-2024
|
Tidligere eksamensopgave delprøve 1
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Mundtlighed
Beskrivelse:
Forløbets formål er at fremme mundtligheden. Sideløbende med begynder systemet "En vivo", arbejder vi med billedbeskrivelse og mundtlige øvelser fra forskellige interaktive sider.
Eleverne har arbejdet med et kompendie "Español para extranjeros".
Eleverne har arbejdet i grupper og individuelt i fremlæggelser af selvvalgte emner, som "Mi plato favorito", "Mi club favorito" og fortælle om deres fritidsinteresser og familie, diskutere forskellige sædvaner i Spanien og Danmark.
Film: Todo sobre mi madre
Materiale: Spansk øvehæfte for begyndere. De acuerdo? Else Marie Brødsgaard og Ellen Lautrup
Udvalgte øvelser fra grammatikbogen, Aqui está. Stine Bache og Eva Rosenkilde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EMNE 4: Cuba
Materiale:
"La historia" fra V/Anny Holmgaard
"El período especial" fra Cuba en cambio V/ Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen
"Personajes de la crisis económica: Macetas, jineteras y mantenidas" fra Cuba en
cambio V/ Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen
"Adela, una madre soltera" fra La lucha cubana v/ Anny Holmgaard
"Habana Blues" spillefilm, Zambrano m fl. 2006
"Patricia la jinetera" fra La lucha cubana v/ Anny Holmgaard
Data på hvor mange der flygter fra Cuba til det amerikanske kontinent i dag.
Beskrivelse:
Introduktion til Cubas historie og personligheder som der er opstået grundet den økonomiske krise efter 1991 (sammenbrudet af den socialistiske blok).
Fokus er på dagliglivet for den alemene cubaner som det udfolder sig i en svær tid. Her står valget mellem at blive på Cuba med sin familie og få det godt eller at søge til udlandet for at kunne skabe sig en bedrer fremtid.
Præteritum og imperfektum har være grammatisk fokusområde i denne periode.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
EMNE 5: El sueño americano
Materiale:
DK intro "konjunkturbestemt immigration" fra Retratos latinos en California, Ulla Ringgaard og Aase Kledal, Gyldendal. 2012
Arbejde med push and pull faktorer. Fra samme afsnit "konjunkturbestemt immigration" .
Teksterne "Sueños" og "El paso". Begge fra Al otro lado ved Aase Kledal m. fl. Gyldendal. 2005.
Entrevista con Marco Valádez" begge fra Retratos latinos en California, Ulla Ringgaard og Aase Kledal, Gyldendal. 2012
"A better Life" spillefilm af Chris Weitz. 2011.
Beskrivelse:
Fokus på migration mellem México og USA. Fokus på den ilegale migration, personerne der migrerer og hvad der driver dem hen imod den Amerikanske drøm.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3g SPB/2 skr. prøve
|
21-03-2025
|
3g SPB/2 skr. prøve#2 SY
|
07-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
EMNE 6: Frida Kahlo / repetere
Materiale:
Biografía sobre Frida Kahlo. "Yo pinto mi propia realidad". Nettekst
"Mis padres, mis abuelos y yo", "La columna rota" og "El abrazo de amor...". Alle tekster fra serien arte y cultura v/Marianne Havsteen m. fl. Gyldendal uddannelse. 2002
Beskrivelse:
Materialet er blevet bearbejdet således, at der er blevet lavet øvelser som minder om delprøve 1. Desuden hr eleverne arbejdet med deres terminsprøve og haft mundtlig billedebeskrivelse med underviseren med feedback for at blive eksamensklar.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375432",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375432",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375432"
}