Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 FY/FY_A1_3g (3g FY/A1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mekanik
Repetition af bevægelsesligninger fra b-niveauet.
Kraft og arbejde - potentiel energi.
Herefter ses på gnidningskræfter som eksempler på ikke-konservative kræfter.
Forløbet afsluttes med teoretisk og eksperimentel undersøgelse af skråt kast, jævn cirkelbevægelse og fjedersvingninger.
Forsøg:
Coulombs gnidningslov
Måling af luftmodstand
Videoanalyse: Stokes lov (https://www.youtube.com/watch?v=Y1wwLO_3gJY)
Skråt kast
Undersøgelse af konisk pendul
Analyse af fjedersvingninger med kraftmåler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Bevægelsesmængde og stød
Introduktion til begrebet bevægelsesmængde.
Begrebet anvendes herefter i analyse af klip fra diverse actionfilm.
Herefter udføres eksperimenter med elastiske og fuldstændig uelastiske stød på luftpudebane.
Forløbet afsluttes med en kort gennemgang af fotoners bevægelsesmængde.
Forsøg:
Stød på luftpudebane
Videoanalyse af stød i to dimensioner (kugler der støder sammen, filmet ovenfra)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Magnetfelter
Magnetfelter. Laplaces lov. Lorentzkraft.
Massespektrometer som eksempel på anvendelse af elektriske og magnetiske felter.
Induktion.
Forløbet afsluttes med en kort gennemgang af vekselstrøm.
Forsøg:
Kraften på en leder i et magnetfelt
Magnetfeltet i en flad spole (tangensboussole)
Demoforsøg om induktion.
Demoforsøg med vekselstrømsgenerator.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Modellering i fysik
Undersøge forskellige problemstillinger i fysik vha. modellering i Python på python-fiddle.com. Nogle af problemstillingerne kan løses analytisk, andre ikke.
Der ses på
* Skråt kast med luftmodstand
* Dæmpede fjedersvingninger
* Planetbaner
* Henfaldskæder
Undervejs repeteres relevant teori.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Elbilens fysik
Opstilling af en model for et batteri.
Parallel- og seriekoblinger af batterier.
Opladning og afladning.
Elmotorens virkemåde. Herunder repetition af nødvendige begreber fra elektromagnetismen.
Teoretisk og eksperimentel undersøgelse af en elmotors nyttevirkning.
Herunder inddrages begrebet kraftmoment.
Forsøg:
Parallel- og seriekobling af batterier
Demoforsøg: Afladning af et batteri
Undersøgelse af en elmotors nyttevirkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition af emnerne på a-niveau (og enkelte b-niveau-emner) med fokus på både opgaveregning og mundtlighed.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375445",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375445",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375445"
}