Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI/b (1b hi, 2b hi, 3b hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Romerriget
Titel 2 Vikingetid og middelalder
Titel 3 DHO: Velfærdssamfundet
Titel 4 Renæssancen
Titel 5 1. verdenskrig
Titel 6 Den kolde krig set fra Muren
Titel 7 Kina og Verden
Titel 8 Da europæerne mødte de Andre
Titel 9 Industrialisering & arbejderkampen
Titel 10 På vej mod dansk identitet og demokrati

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Romerriget

Kristian Jepsen Steg, På sporet af romerriget, Forlaget Praxis 2015

Kapitlerne 1, 4, 5, samt s. 49-57 og 97-103
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vikingetid og middelalder

A. Vikingetid i Danmark - Danmarks tilblivelse

Lektion 1. Danmark møder verden
Grundbog til Danmarkshistorien, s. 32 (midt for)-35, + s. 45-47 (kompendie)
Kernebegreber: Vikingetid, vikingetogter, kulturmøder

Lektion 2. Religionsskifte i Danmark
Grundbog til Danmarkshistorien, s. 30-32 + s. 44 (kompendie)
Kernebegreber: Asatro, kristendom, Hvidekrist, Harald Blåtand, Trelleborg

B: Europæisk og dansk middelalder

Lektion 3. Introduktion: Den mørke tid efter Romerrigets fald
Grundbog til Danmarkshistorien, 36-37 (kompendie)
Grundbog til historie: fra oldtiden til enevældens samfund, s. 111-114 + s. 128-129
Kernebegreber: Feudalsamfund, "Den mørke middelalder" som historisk begreb

Lektion 4. Kristendommen i Europa I
Grundbog til historie: fra oldtiden til enevældens samfund s. 116-120, + 134-136
(kilderne nr. 26-27)
Kernebegreber: Bandlysning, interdikt, Tiende, investiturstriden

Lektion 5. Kristendommen i Europa II
Grundbog til historie: fra oldtiden til enevældens samfund s. 136-138 (kilderne nr.
28-30)
Kernebegreber: Bandlysning, interdikt, Tiende, investiturstriden

C: Verden udenfor Europa

Lektion 6. Europa møder verden 1 : Islam
Grundbog til historie: fra oldtiden til enevældens samfund , s. 120-121 + kort s. 122
+ 139-140
Grundbog til historie: Verden uden for Europa, s. 9-13 (kompendie)

Grundbog til historie: Verden uden for Europa, s. 9-13 (kompendie)
Kernebegreber: Islam, Muhammed, Den arabiske ekspansion, Kalifatet

Lektion 7. Europa møder verden 2 : Første Korstog, del 1
Grundbog til historie: fra oldtiden til enevældens samfund, s. 122-123, + s 140-143
Kernebegreber: Korstog, Pave Urban II, Kirkemødet i Clermont

Lektion 8. Europa møder verden 3 : Første Korstog, del 2
Grundbog til historie: fra oldtiden til enevældens samfund, s. 148-151
Kernebegreber: Folkekorstog, Ridderkorstog, Jerusalems erobring

Lektion 9. Verden kommer til Europa 1: Pesten, Den sorte Død
Grundbog til historie: fra oldtiden til enevældens samfund, s. 124-125, + 156-159
Kernebegreber: Pest, Det malthusianske Loft, mortalitet, pestens
samfundsomvæltning

Lektion 10. Verden kommer til Europa 2: Konstantinopels fald, 1453 ( = Romerrigets
endelige fald)
Grundbog til historie: Verden uden for Europa, s. 13-16, + 24-28 (kompendie)
Kernebegreber: Osmannerriget, vassalstat, Byzans-(Miklagård)-Konstantinopel-
Istanbul
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO: Velfærdssamfundet


DHO-forløb
Hertil kommer et eksternt citizen science-projekt med Syddansk Universitetsbibliotek i august-november, hvor eleverne interviewede deres bedstemødre el.lign., indsamlede oral history til SDUs forskningsbrug og deltog i en formidlingskonkurrence med en plakat om deres interviewoffers liv i perspektiv.


Lars Andersen m.fl. Fokus 3: Fra verdenskrig til velfærd, København: Gyldendal 2006 s. 48-57, 63, 64-68

Tre korte film om byudviklingsstrategier i velfærdssamfundet:
"Parcelhusene blomstrer", "betonbyerne skyder op", "bolignød og betonbyggeri", alle i
:Thomas Bjørn Tingstrup, Troels Uhrbrand Rasmussen, Danskernes egen historie -
oplevelser fra hele Danmark fra 1905 til i dag, Forlaget Substanz, 2009

Cecilie Bjerre, "Den ufuldendte revolution? En podcast om kønsroller, ligestilling og
familieliv", 2021, fra websitet Vores historie, https://libguides.sdu.dk/2022VH, set
eller hentet 1. maj 2023,
SDU.dk, introduktionstekst til Margrethe Spies (1965): "Sådan siger danske kvinder - Den
moderne kvindes dilemma III", Alt for damerne, nr. 14, s. 54-55, 102-106", set eller hentet på  https://libguides.sdu.dk/2022VH/modernekvinde 1. maj 2023

Margrethe Spies (1965): "Sådan siger danske kvinder - Den moderne kvindes dilemma III", Alt for damerne, nr. 14, s. 54-55, 102-106

Gallup Markedsanalyse AS, "Ugens Gallup, artikel nr. 38: Interessant aspekt af
kønsrolledebatten", København: Gallup 29. oktober 1966

Epinion, "Undersøgelse om ligestilling", København: Epinion 2021

Søren Dalager Ditlevsen, "Din mand skrider hvis du ikke kan bage - og andre reklamer fra
1960'erne, der nok var lavet liiiidt anderledes i dag", dr.dk 22.11.2022, https://www.dr.dk/det-
bedste-fra-dr/carmen-curlers/din-mand-skrider-hvis-du-ikke-kan-bage-og-andre-reklamer-fra
, sidst set eller hentet 02.03.2023
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Renæssancen

Danielsen, Renæssancen: Da mennesket kom i centrum, Systime 2005, 9-20, 23-24,
195-203

Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime 2010, 125-132

Leonardo da Vinci: Maleren
(http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1414)

Leonardo da Vinci om menneskets anatomi
(http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1413)

Gallileis brev til Kepler, 1610
(http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1410)

Gallilei Om naturvidenskaben og Den Hellige Skrift, 1615
(http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1408)


Lektioner

1. Overblik og udsyn - det antikke forbillede

Danielsen &Knudsen, Renæssancen: Da mennesket kom i centrum, s. 9-13

Kilde: Pico de Mirandola, "Om menneskets værdighed"

Kernebegreber: Renæssancen som begreb, Det antikke forbillede

2. Udvikling og fremsyn - fra land til by i renæssancen

Danielsen &Knudsen, Renæssancen: Da mennesket kom i centrum, s. 13-20

Kernebegreber: Byens nye centrum, befolkningstilvækst, byens liv

3. Kunsten og humanismen

Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv, s. 125-128

Kilde: Leonardo da Vinci, Maleren

Kernebegreber: Leonardo da Vinci, humanismen, Det vitruvianske Menneske

4. Videnskaben

Bryld, Verden før 1914 - i dansk perspektiv, s. 129-132

Kilde: Gallileo, Om naturvidenskaben og den Hellige Skrift

Kilde: Gallileis brev til Kepler

Kernebegreber: Magisk-religiøst / naturvidenskabeligt verdensbillede,
heliocentrisme, geocentrisme

5. Historikernes vurderinger af renæssancen

Danielsen, Renæssancen: Da mennesket kom i centrum, s. 195-203

Kernebegreber: Den historiske brug af renæssancen


John Green on the Renaissance - Crash Course World History #22:

https://www.youtube.com/watch?v=Vufba_ZcoR0
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1. verdenskrig

MATERIALER

Peter Fredriksen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg, Grundbog til Historie:
verdenshistorien 1750-1945, Systime 2000, s. 117-130, 138-140, 152-155, 157-161
Origins: Rap Battle - WW1 Uncut - BBC

https://www.youtube.com/watch?v=kCEUZ4rFiac

Supplerende stof: Se under Fokuspunkter

FORLØB

1. lektion: Optakt

Grundbog til Historie: verdenshistorien 1750-1945, s. 117-119

2. Skuddet i Sarajevo

Grundbog til Historie: verdenshistorien 1750-1945, s. 119-120, linje 12 (til
…"erklærede de Serbien krig") + 131-134 (kilde 32)

3. Diplomatiet slår fejl

Grundbog til Historie: verdenshistorien 1750-1945, s. 120-121 + 138-140 (kilde 34)

4. Krigens gru, del I

Grundbog til Historie: verdenshistorien 1750-1945, s. 122-123 + 152-154 (kilde 39)

5: Krigens gru, del II

Grundbog til Historie: verdenshistorien 1750-1945, s.123-125 + 155-156 (kilde 40)

6. Fredsslutningen i Versailles

Grundbog til Historie: verdenshistorien 1750-1945, s. 125-127 + 157-158 (kilde 41)

7. Den nye verdensorden og kimen til næste krig

Grundbog til Historie: verdenshistorien 1750-1945, s. 128-130, + 158-161 (kilderne
42-43)


2.3 Supplerende stof

Det supplerende stof var litterær kontekst og flg. digte

Excerpts from Sara Pendergast, Christine Slovey, Tom Pendergast (eds.), Poetry of World
War I, World War I Reference Library. Vol. 3: Primary Sources. Detroit: UXL, 2002. P 115-
130.
Rubert Brooke, The Soldier

Siegfried Sassoon, The General

Siegfried Sassoon, Suicide In The Trenches

Wilfred Owen, Dulce Et Decorum Est
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Den kolde krig set fra Muren

Den kolde krig med Berlinmuren som omdrejningspunkt. Amerikanske
udenrigspolitiske doktriner 1823-1991. Anden verdenskrigs afslutning, den kolde
krigs begyndelse, det diplomatiske spil ml. Roosevelt, Stalin, Churchill. Jerntæppet.
Livet bag jerntæppet og flugtforsøg. Murens fald. Dertil supplerende syn på
Danmarks sikkerhedspolitik 1945-2023, med fokus på forholdet til
Sovjetunionen/Rusland.

Knud Ryg Olsen m.fl. Grundbog til Historie: Fra kold krig til globalisering, Systime
2010, s. 15-22, 36-37, 38, 40-42, 74-77, 83-84, 149-152, 157-158, 161-165

Uddrag af afsnit 5 &6 af Laurence Rees &Andrew Williams, "World War II Behind
Closed Doors: Stalin, the Nazis and the West", BBC Productions 2008

Uddrag af afsnit 5 &6 af Laurence Rees &Andrew Williams, "World War II Behind
Closed Doors: Stalin, the Nazis and the West", BBC Productions 2008

Uddrag af Jens Nicolai, "The Fall of the Berlin Wall: From Divided Germany to
Reunification", DW-TW Deutsche Welle 2009

Berlinmuren: Flugten til friheden, DR2 2007
(Dansk bearbejdning af National Geographic Channel, "Megastructures: The Berlin
Wall", Michael Hoff Productions 2006)

Vi udforskede atomangreb via Nuke Map https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

Hans Henrik Henriksen m.fl., "Danmarks udenrigspolitik efter den kolde krig"
(fraregnet kilde 1.1 bagerst: Anders Fogh) i Henriksen m.fl, Danmark i Afghanistan,
Forlaget Columbus 2024

Lars Andersen m.fl. "Danmarks internationale placering 1914 til i dag", i Fokus 3: Fra
verdenskrig til velfærd, København: Gyldendal 2006, s. 135-141 (141-150 ikke
gennemgået)

Forsvarets Efterretningstjeneste, UDSYN 2023, s. 8-15 + enten 17-35 eller 38-47
(elevernes eget valg)

Andreas Lindqvist, "Ny FE-trusselsvurdering: Rusland har intention om at bruge
militære magtmidler til at udfordre NATO-lande", Berlingske 3. februar 2024

Røde Kors, 2024, interaktiv VR-oplevelse: https://ifwarcomestoyou.com/dk/

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kina og Verden

Et forløb om Kinas historie, med nedslag fra Qin Shi Huang og frem, men med fokus på 1841+


Kjeld Erik Brødsgaard, Kina i moderne tid : samfund, økonomi og politik, Hans
Reitzels Forlag, s. 57-65

Mette Holm: Kina fra kejserdømme til kapitalisme, Frydenlund, 2014, side 44-50, 59-
72, 77-78, 80-81, 83-87, 89-91.

Kildetekst 33 "En rødgardists beretning" fra http://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-
fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/

Kildetekst 4 "Deng Xiaopings takketale" fra http://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-
fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/

Kildetekst 40 "Et øjenvidne beretter" fra http://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-fra-
kejserdoemme-til-kapitalisme/

Kildetekst 37: "Den femte modernisering" fra http://www.his2rie.dk/kildetekster/kina-
fra-kejserdoemme-til-kapitalisme/

Klip fra Vores Århundrede - Det Store Spring Fremad (fra 22. minut til slut):
http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-
1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Vores%20%C3%A5rhundrede%20-
%20Det%20store%20spring%20fremad&orderby=title&SearchID=ce33143b-db22-
4c97-9ef6-51c2c78480de&index=1

Uddrag fra dokumentar: Jonathan Finnigan, "Legacy of China", Mercuria Corporate
Video 2010.

Dokumentar: Tilmen Remme, "The Siege of Beijing", ZDF 2008

Kristian Lauritzen, "Den kinesiske forbindelse", Berlingske, 8. marts 2020

Lene Winther &Simon Kruse, "Du kan godt gøre dig klar - den nye verdensorden
kommer", Berlingske, 25. december 2020

Martin Gøttske, "Kineserne blev ikke ligesom os. Nu er de ved at blive vores største
udfordring", Information, 4. januar 2021

Jørn Mikkelsen, "Frygt for et nyt stormagtskapløb om atomare dommedagsvåben",
Jyllands-Posten, 27. december 2020

Alexander Sjöberg, "Dit barn bærer diktaturets digitale våben i sin lomme",
Berlingske 22. december 202

Sebastian Stryhn Kjeldtoft, "Eksperter: Europa er for ydmyg over for kina og kan
gentage fejlen fra Ukraine", Politiken 11. december 2022

Jesper Kongstad, "Kina har en klemme på Europa, som er farligere end
afhængighed af Putins gas", Jyllands-Posten 31. december 2022

Alexander Sjöberg, "Kina er mestre i at overvåge sit folk - og de sælger systemet til
hele verden", Berlingske 5. februar 2023

Alexander Sjöberg, "Kinas gennembrud skete lidt for tilfældigt. Ved nærmere
eftersyn trådte sandheden frem", Berlingske 16. september 2023
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Da europæerne mødte de Andre

Da europæerne mødte de Andre: Opdagelsesrejser, kolonisering, imperialisme


1. Opdagelsesrejserne / Nye verdensbilleder
F.K. Madsen & H.S. Nielsen, Opdagelsesrejserne: Kulturmøder eller kultursammenstød?, Munksgaard 1995, s.12-16

2. Menneskeopfattelser
F.K. Madsen & H.S. Nielsen, Opdagelsesrejserne: Kulturmøder eller kultursammenstød?, Munksgaard 1995, s. 32-34, 66

3. Danmarks kolonieventyr 1: Guldkysten og slavehandel
Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, Forlaget Columbus 2021, s. 117-119, 121
"Biskop Erik Pontoppidans forord til Ludewig Ferdinand Rømers rejseberetning fra Guldkysten i Vestafrika:
Tilforladelig Efterretning om Kysten Guinea”, 1760

4: Danmarks kolonieventyr 2: Vestindien og slaveri
Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, Forlaget Columbus 2021, s. 121-124 (IKKE kilderne 33-34)
Christian VII: "Forordning om negerhandelen”, 1792

5. Danmarks kolonieventyr 3: Fortidens synder & nutidens forståelse
Niels Brimnes, ”Kolonihistorie – hvad er det?”, Danmarkshistorien.dk, sidst læst eller downloadet 21.02.2023
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kolonihistorie-hvad-er-det  
Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, Forlaget Columbus 2021, s. 108, + s. 125 (incl. kilde 35)

6a. Koloniale imperier
Morten Hillingsø Munk & Susanne Ørnstrøm, Vestens dominans og imperialisme, Systime 2022, s. 39-42 (ikke 43-44)
IKKE lektier: Bender & Gade: Imperialismen og 1. verdenskrig 1870-1918,Munksgaard 1986, s. 46-48 ØVERST

6b. Lobengulas problemer
Bender & Gade: Imperialismen og 1. verdenskrig 1870-1918, Munksgaard 1986, s. 48-51

7. Afkolonisering & Nation Building
Carl-Johan Bryld, Verden efter 1914, s. 183-187, 196-200

8. Evt. prøve-eksamen
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Industrialisering & arbejderkampen

Peter Frederiksen m.fl., Grundbog til historie: verdenshistorien 1750-1945, Systime
2000, s. 9-14, 26-27, 31-33,

Peter Frederiksen m.fl., Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006, s. 161-163

Carstensen (red., m.fl.), Danmark - Historie - Samfund, Gyldendal 1993, s. 111-112,
116-118

Morten Lund, Magt og Mentalitet: Livet i Danmark 1500-1750, Gyldendal 1990, s. 24, 42-43

Harry Haue m.fl., Det moderne Danmark 1840-1992: Forudsætninger og forløb,
Gyldendal 1993, s. 41-54

Louis Pio: "Maalet er fuldt", 1872 (http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-
kilder/vis/materiale/louis-pio-maalet-er-fuldt-1872/)

Forløbssplan

1. lektion - teori og baggrund
Grundbog til historie: verdenshistorien 1750-1945, s. 9-14, + 31-33 (kilde 3)

2. lektion - arbejdsmodul - samme lektie

3. lektion - Danmark i forandring - tidsopfattelser og disciplinering
Magt og Mentalitet: Livet i Danmark 1500-1750, s. 24, 42-43
Det moderne Danmark 1840-1992: Forudsætninger og forløb, s. 41-47

4. Lektion - Livs- og boligforhold under industrialiseringen
Danmark - Historie - Samfund, 111-112
Det moderne Danmark 1840-1992: Forudsætninger og forløb, s. 48-54

5. lektion - Arbejderkampen i Danmark
Danmark - Historie - Samfund, side 116-118.
Grundbog til Danmarkshistorien s. 161-163
Louis Pio: "Maalet er fuldt", 1872
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 På vej mod dansk identitet og demokrati

På vej mod dansk identitet og demokrati: Enevælden i komparativt perspektiv



1. Lektion: Stændersamfundet     
Grundbog til Danmarkshistorien s. 73-75
Grundbog til Historie: fra oldtiden til enevældens samfund, s. 171-172

2. Lektion: Den danske Borgerkrig og Reformationen i Danmark
Grundbog til Historie: fra oldtiden til enevældens samfund, s. 230
Grundbog til Danmarkshistorien s. 75-77 + s. 88-89 (kilde 15)

3. Lektion: Fransk enevælde
Grundbog til Historie: fra oldtiden til enevældens samfund, s. 217-219

4. Lektion: Versailles og magtens symboler
Grundbog til Historie: fra oldtiden til enevældens samfund, s. 219-221 + s. 240-242 (kilde 60)

5. Lektion: Enevældens ideologi
Grundbog til Historie: fra oldtiden til enevældens samfund. Læs øverste halvdel af s. 222 ('Enevældens ideologi') + 224-225 ('Oplysning') + 243-246 (kilderne 61-62)

6. Lektion: Enevælden i Danmark  
Grundbog til Danmarkshistorien, s. 101-104
IKKE LEKTIE: s. 114, s. 116-117 (kilderne 21 og 23)

7. Lektion: Den franske revolution I
Grundbog til historie: Verdenshistorie 1750-1945: s. 9 (øverste halvdel), 19-23 (midt på siden)
IKKE LEKTIE: s. 49-51 (kilde 13)

8. Lektion: Den franske revolution II
Grundbog til historie: Verdenshistorie 1750-1945, s. 23-27

9.-10. Lektion: Den danske (r)evolution
Olaf Søndberg, Den danske revolution 1830-1866, Systime 1999, s. 35-37


Supplerende stof:

Uddrag af Erik Kjersgaard, Danmarks Historie, 5. afsnit: De Gyldne Kæder, årene 1523-1625, Aries Productions/Danmarks Radio, 1985 (CFU)

Danmarks Radio, Den sorte skole: Reformationen, Danmarks Radio 2003 (CFU)

Uddrag af Thierry Binisti, The Rise and Fall of Versailles, BBC/France 2, 2011
(https://www.youtube.com/watch?v=jSZAYuaHxnI)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer