Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 DA/b (1b da, 2b da, 3b da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Indhold: Forløb 1: Steder i lyrikken (AP)
Omfang: Otte moduler + fællesarrangement med Emil Nygård.
Fokuspunkter Fællestekster
Generel introduktion til danskfaget og dets perspektiver (læreplanen)
Genreforståelse (fakta og fiktion samt de skønlitterære hovedgenrer)
Lyrikgenren og dens udvikling (herunder brugs- og centrallyrik, bunden og ubunden form samt episk og lyrisk)
Semantik (denotation/konnotation, semantiske felter/skemaer og abstrakt/konkret)
Stilistik (billedsprog, idiomer, symboler samt rim, rytme og klang)
Pragmatik: 1) Sociolingvistik (-lekter); 2) Sprog-handlinger (selvfremstillende, regulerende og informerende)
Sproglig bevidsthed og analyse (jfr. ovenfor)
Tekstproduktion (se nedenfor)
I AP bevæger vi os - jfr. læreplanen - på et introducerende niveau, hvor eleverne skal "snuse" til stoffet. Dog forventes det, at de til AP-eksamen kan koble relevante danskfaglige begreber til primærteksterne samt deres egen lyriske tekst. Sekundærlitteratur
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2012), s. 219-222.
Jørgen Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015), s. 102-122.
Lars S. Arndal: Stillege (2020), s. 52-61.
Jan Aasbjerg Petersen:Det' sprog til et beat (2010), s. 32.
Berit Riis Landdahl m.fl.: Krydsfelt (2017), s. 84, 89 og 244-45.
Primærlitteratur (AP-eksamenstekster)
B.S. Ingemann: "I østen stiger solen op" (1837)
H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850)
Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
Tove Ditlevsen: "Barndommens gade" (1942)
Dan Turéll: "Livet i Istedgade" (1977)
Michael Strunge: "Plasticsolen" (1981)
Tessa: "Blæstegnen" (2020) (+ musikvideoen)
Alle primærteksterne skal - på en eller anden måde - inddrages i undervisningen. Dog undgås fuldstændige sproglige analyser, så eleverne har mulighed for at udfolde sig fagligt til eksamen.
Tekstproduktion: Egen lyrisk tekst om "et ganske særlige sted" (jfr. opgaveformulering). Eleverne omsætter den erhvervede danskfaglige viden til praksis. Teksten indgår som en del af AP-eksamen (spørgsmål 4), hvor eleverne skal kunne besvare spørgsmål til fx sprogbrugen (dvs. koble forløbets centrale fokuspunkter til egen tekst).
Forløb 2: Skriv! (skriftlighedsforløb 1) (AP)
Omfang: Otte moduler
Fokuspunkter Fællestekster
Skriftlighed (vs. mundtlighed)
Nexus (subjekt + verballed)
Perioder, helsætninger, hovedsætninger og ledsætninger
Sætningskoblinger/konjunktioner (sideordnende og
underordnende)
Forvægt og bagvægt
Syntetisk og analytisk sprog
Skrivegenrer og -handlinger
Formidlingsbevidsthed, herunder inddragelse af Ciceros pentagram
Tekstproduktion, herunder skriveprocessens faser (før > under > efter) samt skrivestrategier
Tegnsætning (fokus på punktum og komma)
Klassiske fejltyper ("Førstehjælp")
Så vidt muligt inddrages fokuspunkter fra forløb 1 ("Steder i lyrikken"), fx sproghandlinger. Susanne Staun: Fuck, en lækker røv! (2015), s. 12-17 og s. 75-89
Anette Hauge Nielsen m.fl.: Dansk på ny (2017), s. 33-36 og 40-47
Rasmus Gottschalck m.fl.: Sprogenes verden (2013), s. 66-76
Agnete Elmose: Sprogets veje (2004), s. 52-56
Janne V. Børsting og Tina Dunø: Til tasterne (2016), s. 8-17
Selvvalgte analysetekster (herunder inddragelse af primærtekster fra forløb 1), tegnsætnings- og grammatikøvelser (fx fra sproget.dk og dsn.dk) samt skriveøvelser (fx fra Den ny skriftlighed - skriv i alle fag). Bagerst i kompendiet findes tekster/øvelser, der kan benyttes eller inspirere.
Skrivenotesbogen kan med fordel introduceres som et hjælpeværktøj til arbejdet med skriftlighed.
Tekstproduktion: Portræt af en klassekammerat med fokus på tekst, layout og billeder (i alt 3 elevtimer, heraf 1,5 timers omlagt skriftlighed). Eleverne, der arbejder i skrivemakkerskaber, omsætter den erhvervede danskfaglige viden til praksis. Portrætterne kan efterfølgende samles til en blå bog om grundforløbsklassen.
Forløb 3: Tale er guld (mundtlighedsforløb)
Omfang: De resterende grundforløbsmoduler
Fokuspunkter Fællestekster
Mundtlighed (vs. skriftlighed)
Verbal, ekstraverbal og nonverbal kommunikation
Retorik
Ciceros retoriske pentagram
Talegenrer (politisk, informerende og lejlighed)
Retoriske virkemidler (anafor, retoriske spørgsmål osv.)
Appelformer (etos, logos og patos)
Argumentation og argumentationsanalyse (herunder Toulmins grundmodel)
Talens klassiske opbygning
Retorisk analyse af taler
Tekstproduktion (egen tale, jfr. nedenstående) Jimmy Sander Hagen: Sprog og tale: Mundtlighed i dansk (2006), s. 87-95
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015), s. 150-154 og s. 276-277
Marianne Odgaard m.fl.: Forløb i sprog (2014), s. 108-126 (herunder øvelser)
Taler (læses og høres/ses):
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen i København (2019)
Jonas Eikas tale ved Nordisk Råds prisoverrækkelse (2019)
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla (2020)
Analyser af talerne, fx fra Røst.dk, kan med fordel inddrages
Tekstproduktion: Egen tale (tre elevtimer -> nedskrives og fremføres på klassen eller i grupper). Eleverne omsætter den erhvervede danskfaglige viden til praksis (og vurderer hinandens produkter).
Materiale:
Links: Links fra lektioner:
Arbejdsformer: Fritekst:
Individuelt arbejde
Klasse- og gruppeundervisning
Fremlæggelse af gruppeoplæg
Fokuspunkter: Fritekst:
Særligt fokus på:
Sprog analyse
Digtanalyse
Mundtlig og skriftlig fremstilling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Epik
Indhold:
Materiale:
Litteraturen på langs og på tværs 90érne og 00érne : Kortprosa og minimalisme
Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk : Kap 3 : Litteratur og tekstanalyse
af : De nye eksamensgenrer i dansk: Den analyserende artikel
Tekster:
Madeleine eller lille trist roman
Helle Helle: Film
Helle Helle: En stol for lidt 1993
af Håndbog i dansk: Epik - Hvordan analysere epik - tekstanalyse
Jesper Wung Sung: Tre veninder 2000
http://www.tv2fyn.dk/nyheder/26-05-2010/1930/ugens-ansigt-forfatteren-jesper-wung-sung#player
Pia Juul: En flinker fyr 2005 Tomme pladser og minimalisme
Hemmingway: Bjerge som hvide elefanter 1927 ( verdenslitteratur)
Martin A. Nexø : En lønningsdag 1900
Herman Bang: Den sidste balkjole
Kreativ skrivning og parafrase
Den analyserende artikel ( Læsning. processkrivning og træning )
Danskfaglige metoder
Materiale:
Links: Links fra lektioner:
Arbejdsformer: Fritekst:
Dialogisk klasseundervisning, højtlæsning, begrebstræning, gruppe- og pararbejde, individuelt arbejde, læreroplæg,
Fokuspunkter: Fritekst:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Hvordan analysere epik?
Træning i at skrive en analyserende artikel
Litteratur og samfund: Centrale begreber: Fortælletyper (1.personsfortæller, 3.personsfortæller) • 3.personsfortæller (observerende, alvidende, personbunden)
Synsvinkel (indre, ydre, kombineret) • Direkte, indirekte eller dækket tanke/tale • Direkte og indirekte person- og miljøbeskrivelse
Minimalisme (less is more, indirekte fortællestil, show it, don't tell it) Den klassiske novelle (enstrenget handling, tredeling, central begivenhed, begrænset persongalleri, afrundet) • Den moderne novelle (enstrenget handling, in medias res, åben slutning, begrænset persongalleri)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Saga og folkeviser Værk 1
Materiale:
E-bog: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" (om perioderne)
Om litterær metode:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", s. 87-99 (biografisme, nykritik, strukturalisme, psykoanalyse, socialhistorisk) og s. 38-69 (epikanalysens grundbegreber)
Tekster:
Ravnkel Frøgodes Saga :Værk
Folkeviser: Ebbe Skammelsen, Jomfruen og Dværgekongen
Folkevisens genrer
Remedieringer - Kan folkeviser bruges til noget i dag?
Links fra lektioner:
Fritekst:
Klasse- gruppearbejde
Individuelt arbejde
Fritekst:
Litteraturhistorisk overblik
Bevidsthed om litteraturens brugsværdi (dvs.: Hvordan er litteraturen blevet brugt i fx middelalderens samfund?)
Litterær metode og analyse
Genrebevidsthed
Sproglig bevidsthed (stilistik)
Feudalsamfund og hierarkisk verdensopfattelse
Trylleviser og ridderviser
Syrebadsteknik i folkeviser (stereotype karakter- og miljøbeskrivelser, ubestemt tid og sted, formelsprog, simpel handling, enkelt sprog, dialog mellem højst 2 personer af gangen) •
Ekspansionsteknik i folkeviser (gentagelser, gentagelser med variation, detaljerede beskrivelser)
Folkeeventyr (gentagelser og talmagi, formelsprog, ubestemte tids- og stedsangivelser, stereotype personer, kun de nødvendige personer indgår, modsætningsstrukturer) Hjemme - ude - hjem • Aktantmodellen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Podcast
Indhold: Podcast: af Håndbog i dansk : Hvordan analysere podcast?
DRPodcast : Caroline 5305 : https://podcasts.apple.com/dk/podcast/karoline-journal-5305/id1436166680.
Materiale:
Links: Links fra lektioner:
Arbejdsformer: Fritekst:
klasse- og gruppeundervisning
Individuelt arbejde
Fokuspunkter: Fritekst:
Podcast: Hvad er en podcast?
Podcastens opbygning ( kun lyd )
• Personfortællingen
• Miljøfortællingen
• Den tematiske fortælling.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Litteratur og velfærdsstaten i DK 1890 - 1970ÉRNE
Indhold: "Litteratur og velfærdsstat"
Moduler Fokuspunkter Litteratur
Modul 1 Intro: Dansk-historie-forløbet
Kunsten og (velfærds)staten
Emnet i billeder (collagevæg) "Emneaperitif": Jens Galschiøt: "Stop hjemløshed" (2010) samt " samt podcast fra Zetland ("Kan kunst og kultur løse velfærdsstatens kriser?")
Tekstkompendium og eksempelopgave uddeles
Modul 2 og 3 Social ulighed og velfærdsstatens opståen
Georg Brandes, det moderne gennembrud og kritisk realisme
Litterær analyse og metode (nykritik og socialhistorisk) Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1885)
Oskar Hansen: "Danmark for folket" (1934)
Inddragelse af "Håndbog til dansk" (litterær analyse og metode) samt "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (det moderne gennembrud)
Modul 4 of 5 Velfærdsstat: forbrugssamfund og eksistens
"Kunstfonddebatten" samt modernisme og (ny)realisme
Analyse- og metodetræning Anders Bodelsen: "Signalet" (1964)
Erik Knudsen: "Varehuset total" (1958)
Inddragelse af citater fra "Kunstfonddebatten"
Modul 6 og 7 Velfærdsstat: familieliv og kønsroller
"Kunstfonddebatten" samt modernisme og (ny)realisme
Analyse- og metodetræning
Præsentation af opgaveformuleringer Vita Andersen: "Aftnerne var næsten de værste" og "Hvad tror du jeg tror" (1977)
Klaus Rifbjerg: "Nygift" (1956)
Inddragelse af Tove Ditlevsens brevkassesvar (dr.dk/CFU) samt "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (nyrealisme)
Modul 8 Akademisk opgaveskrivning Eksempelopgave
Materiale:
Links: Links fra lektioner:
Arbejdsformer: Fritekst:
Klasse- gruppeundervisning
Individuelt arbejde
Projektarbejde
Fokuspunkter: Fritekst:
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,kultur og samfund
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sprog og magt Diskursanalyse
Indhold: Materiale:
af Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk a kap 4.11 : Om diskursanalyse
Ciceros Pentagram,
Appelformer
Retoriske virkemidler
Argumentationsanalyse
Argumenttyper
Diskursanalyse:
• Nodalpunkt
• Ækvivalenskæde
• Antagonisme/hegemoni
• Antagonismepar m.v.
Tekster
Om argumentation og retoriske virkemidler:
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc
Analyse af selvfundne billeder, reklame og kampagnefilm
Valgvideo: DF´s valgvideo: 2018: https://www.youtube.com/watch?v=7Gc0f-NMPPM
2003. 09.21 - 1. Dahlerup, Ulla: Tale ved Dansk Folkepartis årsmøde
Tekst abort: Asta Olivia Nordenhof: Luderdigte redigeret 2 år efter. jegheddermitnavnmedversaler.blogspot.dk
Hjemmeside: http://www.s-i-o.dk/sexarbejderkarriere/sexarbejderkarriere.html
Ketty Dahl : Samfundsetikken udhules - abort er blot et behageligt alternativt ord for drab
Eksamensgenrerne i dansk - Den debatterende artikel
Materiale:
Links: Links fra lektioner:
Arbejdsformer: Fritekst:
Klasseundervisning. Par- og gruppearbejde
Fokuspunkter: Fritekst:
• Ciceros Pentagram,
• Appelformer
• Retoriske virkemidler
• Argumentationsanalyse
• Argumenttyper
• Diskursanalyse:
• Nodalpunkt
•
o Ækvivalenskæde
o Antagonisme/hegemoni
o Antagonismepar m.v.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Steder i lyrikken (grundforløb 1)
Generel introduktion til danskfaget og dets perspektiver (læreplanen)
- Genreforståelse (fakta og fiktion samt de skønlitterære hovedgenrer)
- Lyrikgenren og dens udvikling (herunder brugs- og centrallyrik, bunden og ubunden form samt episk og lyrisk)
- Semantik (denotation/konnotation, semantiske felter/skemaer og abstrakt/konkret)
- Stilistik (billedsprog, idiomer, symboler samt rim, rytme og klang)
- Pragmatik: 1) Sociolingvistik (-lekter); 2) Sprog-handlinger (selvfremstillende, regulerende og informerende)
- Sproglig bevidsthed og analyse (jfr. ovenfor)
- Tekstproduktion (se nedenfor)
Tekstproduktion: Egen lyrisk tekst om "et ganske særlige sted" (jfr. opgaveformulering). Eleverne omsætter den erhvervede danskfaglige viden til praksis. Teksten indgår som en del af AP-eksamen, hvor eleverne skal kunne besvare spørgsmål til fx sprogbrugen (dvs. koble forløbets centrale fokuspunkter til egen tekst).
I AP bevæger vi os - jfr. læreplanen - på et introducerende niveau, hvor eleverne skal "snuse" til stoffet. Dog forventes det, at de til AP-eksamen kan koble relevante danskfaglige begreber til primærteksterne samt deres egen lyriske tekst.
Sekundærlitteratur:
- Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2012), s. 219-222. Jørgen Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015), s. 102-122.
- Lars S. Arndal: Stillege (2020), s. 52-61.
- Jan Aasbjerg Petersen: Det' sprog til et beat (2010), s. 32.
- Berit Riis Landdahl m.fl.: Krydsfelt (2017), s. 84, 89 og 244-45.
Primærlitteratur (AP-eksamenstekster):
- B.S. Ingemann: "I østen stiger solen op" (1837)
- H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850)
- Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
- Tove Ditlevsen: "Barndommens gade" (1942)
- Dan Turéll: "Livet i Istedgade" (1977)
- Michael Strunge: "Plasticsolen" (1981)
- Tessa: "Blæstegnen" (2020) (+ musikvideoen)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 5 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kortfilm - Multimodalitet - filmanalyse og shot-to
Materiale:
Richard Raskins syv parametre om kortfilm
Om shot-to-shot - analyse: Dahl m.fl.: Levende billeder - grundbog i mediefag, Systime 2007
Filmiske virkemidler: http://analysesiden.dk/filmgenrer/
Tekster:
Kortfilm : En eftermiddag : https://filmcentralen.dk/alle/film/en-eftermiddag-0
samt selvvalgte kortfilm
Eleverne producerer selv kortfilm og evaluerer dem på baggrund af Raskins parametre
Multimodalitet: Hvad betyder koblingen af billeder og lyd her
Links fra lektioner:
Fritekst:
Dialogisk klasseundervisning, gruppe- og pararbejde, individuelt arbejde, læreroplæg, mini-projekt ( eleverne producerer selv kortfilm ), fremlæggelser
Fritekst:
Centrale begreber:
Filmanalyse:
Billedbeskæring (supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, ultranær)
Asynkron lyd (voice-over, underlægningsmusik, effektlyde)
Synkron lyd (reallyd, baggrundsmusik, forstærket reallyd)
Kamerabevægelse (panorering, travelling, tilt, håndholdt, statisk)
Klipning (skjult klipning vs. synlig, fx montageklipning, kontrastklipning)
Kameravinkler (normalperspektiv, frø- og fugleperspektiv)
Lys (high-key og low-key)
Kortfilm og Raskins syv parametre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sociale medier
Indhold: Materiale:
https://danskitiden.systime.dk/?id=161 Multimodalitet
af Håndbog i dansk : Kap 5. 7 : Sociale medier
Med udgangspunkt i eleverne: Hvilke sociale medier er I selv aktive på. Hvad bruger I de sociale medier til, og hvad betyder de for jeres dagligdag. Forskellene mellem de forskellige sociale medier I kender. Hvad kendetegner dem hver især? Hvad bruges de fortrinsvis til? Hvad kendetegner ifølge jer kommunikationen på de sociale medier? Eleverne inddrager egne og andres profiler på nettet ( selvvalgte ) - og underkaster dem en danskfaglig analyse
Tekster:
Insta-værdig Instruktør: Peter Bjerre Salling: https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/insta-vaerdig/
Theresa Karoline A. Helander (f. 2004) - trykt i Unge ord 2022 TO -DO LISTE
Andreas Odbjerg: hvad skal verden med sådan én som mig? (2022)
T T
dI
Materiale:
Links: Links fra lektioner:
Arbejdsformer: Fritekst:
Gruppe- og projektarbejde samt klasseundervisning
Fokuspunkter: Fritekst:
Småsludren på Facebook
Regler, netikette og høflighed på sociale medier
Høflighedsprincipper
Debat, diskussion og skænderi på de sociale medier
Selviscenesættelse og face
Goffman
Forskellige typer af blogs
Samfund - individ og digital dannelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
- Danmark i 1800-tallet Nationalromantikken
Indhold: Materiale:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 161 + 162 + 166 (iBogsadgang). "Romantikkens samfund: Fra Enevælde til demoktati", "Nationalromantikken i Danmark" samt "Sprog og skrivestil" - afsnittet om fortæller undladt. https://litthist.systime.dk/?id=p161 , https://litthist.systime.dk/?id=p162 , https://litthist.systime.dk/?id=p166
Johannes Fibiger m.fl.: Litteraturens Veje, s. 149 ("Romantikken": Om guldalder, dyrkelsen af geniet, europæisk kulturstrømning, 'Hvad udad tabes …') iBogsversion 2018. https://litteraturensveje.systime.dk/?id=p149
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (iBogsadgang), s. 253, 241 ("Dansk er et hermeneutisk fag": Den hermeneutiske cirkel mm., "Litterære metoder": Nykritisk og socialhistorisk metode)
Mikael Skou Hougaard Jørgensen:Dansk og Historie. Provins og storby og derimellem, s. 134 + 243 + 250 + 252 (iBogsversion 2018). "Opgaveguide", "Trin i opgavefasen", "Danskfaglige analysebegreber" samt "Mundtlig evaluering - STX"
Danskfaglige metoder: Håndbog til dansk, s. 241. "Litterære metoder": (Fokus på nykritisk og socialhistorisk metode) https://hbdansk.systime.dk/?id=p241&L=0
Tekster:
Johannes Ewald: "Kong Christian stod ved højen Mast" (1779)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt Land" (1819)
H.C. Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1850)
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
Materiale:
Links: Links fra lektioner:
Arbejdsformer: Fritekst:
Individuelt arbejde
Gruppe - og projektarbejde
Fokuspunkter: Fritekst:
Fokuspunkter:
Analyse og fortolkning af lyriske tekster (ud fra en historisk sammenhæng)
Socialhistorisk læsning af lyriske tekster
Bevidsthed om dansk som humanistisk fag. Viden om danskfaglig metode
Kendskab til hermeneutik - herunder den hermeneutiske cirkel/spiral.
Analysemetoder (Bevidsthed om nykritisk- og socialhistorisk analyse af tekster).
Danskfagets metode (i forhold til historiefagets kildekritik)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantikken historisk læsning Værk 2
Materiale:
af: E-bog: "Litteraturhistorien - på langs og på tværs": Romantik
af E-bog: Litteraturens veje : Romantik og poetisk realisme
Tekster:
Oplysningstiden: Ludvig Holberg: (af ) Jean de France ( 1722 )
Staffelt: Indvielsen
Platon: Hulemyten
St St Blicher: Trækfuglene - Naturkoncert - Præludium 1838
C.E.F. Weyse Lysets Engel går med Glans (1837)
H.C. Andersen: Aftenlandskab
H.C. Andersen: Hist hvor vejen slår en bugt
H. C. Andersen: Klokken
Thomasine Gyllembourg: Lille Karen Værk
Links fra lektioner:
Fritekst:
Klasse-par-projektarbejde
Fritekst:
Universalromantik
Romantikken / Biedermeier:
Pænhed og ordentlighed
Familien og tryghed i hjemmet
Harmoni og idyl
Idealistisk litteratur
Svensk: Lærerudveksling fra Hagagymnasiet i Norrköping
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Køn og klasse - Det moderne gennembrud Værk 3
Indhold: Materiale:
Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (systime 2021-24 ) (e-bog https://litthist.systime.dk/?id=1 ): Kapitlet om det moderne gennembrud (https://litthist.systime.dk/index.php?id=125)
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Det moderne gennembrud #MeToo (Gyldendal 2019): Side 37, 39, 40 + 49 (om sædelighedsfejden og det naturalistiske drama) + Bølger af feminisme: https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=156 Litteraturen på langs og på tværs: Det moderne gennembrud
Om Sædelighedsfejden : Af Litteraturens veje - Systime: Kvinderne og det moderne gennembrud
Kvinfo om Sædelighedsfejden: af https://www.kvinfo.dk/side/1034/>
Håndbog til dansk, s. 84-86 + 191-193
Tekster:
Georg Brandes: af Indledningen til Emigrantlitteraturen
Drachmann: Engelske socialister
Pontoppidan: Naadsensbrød
Pontoppidan: af Lykke-Peer
Sædelighedsfejden anno 2020: Forbindelsen mellem "Sædelighedsfejden" og introen til Mandefald.
Tre små videoklip. De to videoer der handler om "Det moderne gennembrud" og "Sædelighedsfejden", og giver en kort introduktion til den samtid Herman Bang levede i. Tredje videoklip er introen til DR1-programmet Mandefald som er produceret i 2020
Det moderne gennembrud: kortlink.dk/h4h4
Sædelighedsfejden: kortlink.dk/27w7f
Girl Squad: "Sæt kønne piger ind i en kontekst, hvor folk ikke er vant til at se dem, og så går folk helt amok"
https://www.euroman.dk/mennesker/girl-squad-saet-koenne-piger-ind-i-en-kontekst-hvor-folk-ikke-er-vant-til-at-se-dem-og-saa-gaar-folk-helt-amok
Feminisme 2. 0 - og feminisme 4. 0 Interview Mette Fugl og Louise Kjølsen - kendt som TwerkQueenLouise - "Girl Squad"
https://www.facebook.com/DRNyheder/videos/1474445602605959/
Herman Bang: Frøkenen
Herman Bang: Den sidste balkjole
Herman Bang : Impressionisme. En lille Replik
Olivia Levison : Støv
Clara Raphael: 12 breve (uddrag) - Gid-jeg-var-en-mand-2021.pdf (konmuseum.dk)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem (1879) - VÆRK
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem - tv-teater - Bonanza | Henning Moritzen | Et dukkehjem (dr.dk)
Materiale:
Links: Links fra lektioner:
Arbejdsformer: Fritekst:
Læreroplæg
Elevoplæg
Individuelt arbejde
Pararbejde
Gruppearbejde
Elevproducerede parafraser over Et dukkehjem (små film)
"Kaffeklub" (uformel rundkredssamtale om tekst)
Virtuel undervisning via Microsoft Teams
Fokuspunkter: Fritekst:
Analyse og fortolkning af litterære tekster med særligt fokus på litteraturen som spejling af sin historiske samtid
Viden om det moderne gennembrud og dets litteratur, herunder skrivestilene naturalisme, kritisk realisme og impressionisme
Kritik af køn, klasse og kirke
At sætte problemer under debat i litteraturen
Sædelighedsfejden (debat om kønsroller og undertrykkelsen/frigørelsen af kvinder, tre grupper: de traditionelle, de konservative, de moderne)
Naturalistisk/ Realistisk litteratur / impressionistisk litteratur
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Virkelighedens fortællinger (Dokumentarfilm - og k
Indhold: Materiale
af: Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen og Pia quist: Krydsfelt - Grundbog i dansk, 2. udgaven i i-bogsudgave 2019, Gyldendal : Virkelighedens fortællinger i billede og lyd - dokumentaren
af Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk: Om dokumentarfilm: Fakta- og fiktionskoder - Om autencitetskoder
af Ole Schulz Larsen: Håndbog i dansk: Hvordan laver billedanalyse og analysere lyd og filmmusik: Filmiske virkemidler - shot-to-shot-analyse
Goffmann: identitet og selviscenesættelse
Af De nye eksamensgenrer i dansk ( den debatterende artikel ) Af
Ole Schultz Larsen: Håndbog i dansk kap. 4.12. Arbejde med kommunikationsmodeller og reklame- og kampagnefilm
Tekster:
af Dokumentarfilm: En syg forskel https://www.dr.dk/drtv/se/en-syg-forskel_103170
af dkhttps://www.youtube.com/watch?v=sEm7_juULNAelretur - Du skal ikke fucke med grundvandet!: Sugardating - https://www.dr.dk/drtv/episode/gina-jaqueline-_-en-sugardaters-fortaelling_51110
af De vaccinerede piger: https://www.tv2fyn.dk/video/klip/hpv-vaccinen-mistaenkes-for-at-gore-unge-piger-syge
af: Dokumentaren : En sugardaters fortælling https://www.dr.dk/drtv/episode/gina-jaqueline-_-en-sugardaters-fortaelling_51068
af:Kandis for livet ( Fiktions- og faktakoder - autencitetskoder) https://www.dr.dk/drtv/program/kandis-for-livet_295010 VÆRK
Anmeldelse af Kandis for livet: https://soundvenue.com/film/2022/02/dr-har-intet-at-undskylde-for-med-kandis-for-livet-473012
Værk : Dr.dk: Efterskolen afsnit 2
Kampagnefilm:
En klimademonstration gør ikke jobbet alene. Få nu afleveret de brugte batterier.
https://www.youtube.com/watch?v=sEm7_juULNAelretur - Du skal ikke fucke med grundvandet!
Der er et yndigt land | Landbrug & Fødevarer
Eksamensgenrerne i dansk: Reflekterende artikel
Materiale:
Links: Links fra lektioner:
Arbejdsformer: Fritekst:
Klasse-, gruppeundervisning samt projektarbejde
Fokuspunkter: Fritekst:
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Dokumentarfilm:
Fakta og fiktionskoder/ autensitetskoder
Filmanalyse
Genre og dokumentartyper
Autenticitetsmarkører
Fakta- og fiktionskoder
• Portrætdokumentaren
• Den sociologiske dokumentar
• Institutionsdokumentaren
• Den sagsorienterede dokumentar
Dokumentariske fortællerformer
• Den autoritative fortælleform
• Den observerende fortælleform
• Den interaktive fortælleform
• Den poetiske fortællefortælleform
Kampagnefilm - forskellige typer:
Den oplysende kampagnefilm
Den narrative kampagnefilm
Den lyriske kampagnefilm
Filmiske virkemidler - eleverne laver selv film
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Journalistik - Den gode historie
Journalistik – Den gode historie
Fokus
Materiale
Håndbog til dansk, Medier, Avisjournalistik P.ID. 218.
Introduktion til avisens genrer
Fokus på nyhedsjournalistik
Elever laver egne nyhedshistorier
Nyhedskriterier
Kilder
Vinkling
Selvvalgte artikler
Nyhedsjournalistik
Reportagen
”Nu er det en rigtig krig og folk dør” Politiken 2. marts 2022.
Fortællende journalistik
"Fem dage før fødslen flygtede Katrine fra Danmark". Staten ville tage hendes barn" Zetland 7. februar 2022.
Meningsjournalistik
”Man kaldte den danske kvinde en luder” Berlingske 19. januar 2016.
Eksempler fra:
Ghettoen kan lære os at leve med hinanden i et multietnisk samfund, Information.dk 15. januar 2018.
Opsamling
Research på selvvalgt emne.
Skriftligt produkt
Reportageskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Mennesket i modernismen
Mennesket i modernismen
Fokus
Materiale
Tidlig modernisme
Værklæsning
Ekspressionisme
Mellemkrigstiden
Rudolf Broby Johansen, Blod (1922)
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Modernisme og realisme, Tidlig modernisme 1890-1945 P.ID 171 (1. verdenskrig og ekspressionisme).
Tidlig modernisme
Tom Kristensen, ”Nat I Berlin” (1921)
Johannes V. Jensen, ”På Memphis station” (1906)
Psykoanalytisk metode, Håndbog til dansk, Litteratur, Litterære metoder P.ID 241
Nykritisk metode, Håndbog til dansk, Litteratur, Litterære metoder P.ID 241
Efterkrigsmodernisme
Martin A. Hansen, Løgneren (1950) (uddrag).
Karen Blixen ”De blå øjne” (1942)
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Modernisme og realisme, Efterkrigsmodernisme P.ID 173.
60’er-modernisme
Peter Seeberg, ”Hjulet” (1962)
Litteraturhistorien på langs og på tværs, Modernisme og realisme, 60’er-modernisme P.ID 174.
Norsk og svensk
Lærerudveksling fra Hagagymnasiet, Norrköping.
REFLEKTERENDE ARTIKEL
Litteratursyn
Perspektivering
Spillefilm Fish tank (2009)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd selv
|
20-09-2024
|
Reflekterende artikel
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
FF5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Kultur og klasse
Kultur og klasse
Fokus
Materiale
Fremstillinger af klasse i dokumentarfilm.
På røven i Nakskov Tv2 (1) (2015)
Blok på bistand Dr (1) (2014)
Underklassen i litteraturen
Karina Pedersen Helt ude i hampen – mails fra underklassen, Gyldendal (2016) (uddrag)
Klassedebat
”Vi må ikke generalisere, når vi diskuterer underklassen” Jyllandsposten 11. september 2016.
Underklassen i litteraturen
Thomas Korsgaard ”I bor da meget pænt” (2019)
Dokumentar ”Barndom på bistand” DR2 (2016) (uddrag).
Analyserende artikel
Dokumentar ”Rodløs” (1) Uddrag DR3 2017
Etniske minoriteter i litteraturen
Tarek Omar ”Kvinderne fra jernstøberiet” (2011).
Kultur: Debat i medier
Diskursanalyse
”Marie Krarup og det muslimske gymnasium” Dr2 (2016)
I ghettoen
”Det er mere logisk at kalde Danmark for en ghetto end at stemple Tingbjerg som et ghettoområde” Politiken 15. marts 2020.
Dokumentar ”Q’s barbershop - Vollsmose forever” DR3 (2019).
Religion og kultur
Dokumentar ”Hjernevaskeren”
Taler
Sara Omar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
19
|
Værklæsning - Thomas Korsgaard
Værklæsning
Hvis der skulle komme et menneske forbi
FOKUS
MATERIALE
Miljø, personkarakteristik, fortællerforhold, sprog og tema.
Thomas Korsgaard
Hvis der skulle komme et menneske forbi
2015, Lindhardt og Ringhof
Håndbog til dansk
Autofiktion
”Lige om lidt kommer katastrofen. Lige om lidt eksploderer min far” Politiken 28. januar 2017.
Håndbog til dansk:
Fakta og fiktion – Når fakta og fiktion mødes
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375457",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375457",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375457"
}