Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 BI/b (3b BI/A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Antibiotikaresistens - og hvad så?
Mål: At eleverne, ud fra biologisk viden, kan diskutere problemstillingen om antibiotikaresistens i samfundet i dag
Eleverne skal kunne
*Redegøre for opbygningen af prokaryoter, herunder plasmider og forskellen mellem grampositive og gramnegative bakterier
*Redegøre for evolutionsteorien, herunder blandt andet selektion, naturlig variation og genetisk variation.
*Redegøre for hvordan resistens kan opstå og overføres mellem bakterier og hvordan selektion spiller ind i udviklingen af antibiotikaresistens.
*Redegøre for penicillins virkemåde og hvordan bakterier kan udvikle resistens overfor Beta-lactamer
*Forklare hvordan man kan undersøge bakterieresistens via agardiffusionstests
*Forklare princippet i, hvordan man kan undersøge antallet af bakterier via pladespredning og diskutere metoden i forhold til andre metoder til bestemmelse af bakterieantal
*Forklare hvordan man kan undersøge hvilken bakterie der er skyld i et sygdomsudbrud ved hjælp af PCR og restriktionsanalyse af 16S-genet.
*Diskutere problemstillingen omkring antibiotikaresistans i dag
Vigtige fagtermer
Evolution: Biologisk variation, naturlig selektion, kønnet/ukønnet formering, genetisk variation, survival of the fittetst, Seksuel selektion, handicapprincippet ,artsdannelse.
Bakterier: Prokaryoter, cellevæg, gramnegativ og grampositiv, plasmider, bakteriosom.
Metoder: Pladespredning, fortyndingsrække, CFU, kimtal, Koloni PCR, primere, DNA polymerase, restriktionsenzymet Mbol, gelelektroforese, 16S RNA. Agardiffusionstest, klaringszoner,
Resistens: Resistensmekanismer, bredspektret og smalspektret antibiotika, erhvervet resistens, multiresistens, penicillins virkemåde, penicillinresistens og Beta-lactamase. Horisontal genoverførsel, (Konjugation, transformation og transduktion)
Kernestof
· Evolutionsbiologi: Biologisk variation, naturlig selektion og artsdannelse
· Eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering
· Mikrobiologi: Bakterieresistens
· Genetik og molekylærbiologi: Genteknologi og bioinformatik
Forsøg:
*Kimtal i oksekød
*Agardiffusionstest
*Outbreak på SDU (koloniPCR, restriktionsskæring og bioinformatik)
Materiale:
Podcast: Ubegribeligt: Bakterier P1
Artikel: Kan sure maver stoppe sure bakterier?
Dokumentar: Kampen mod superbakterierne (https://absalon.mitcfu.dk/TV0000110237)
Øvelsesvejledning til "outbreak" https://rise.articulate.com/share/KJ5sy8zgDX1VaM6q9og7QEPlQnwlwYEO#/
Yubio: 1142-1158; 10-17; 31-37
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bioinformatik og skriftlighed
Spotkursus: Træning af bioinformatik og skriftlighed
Formål: At eleverne kan løse skriftlige eksamensopgaver omhandlende sekvensanalyser, herunder alignments og slægtskabsanalyser.
Læringsmål: Eleverne skal
*Kunne redegøre for den genetiske kode og forskellige typer af mutationer (repetition+lidt nyt)
*Kunne løse opgaver med fokus på typeordene "forklar" og "angiv"
*Kunne foretage simple allignemnets og slægtsskabsanalyser og analysere resultaterne heraf
Vigtige fagtermer: Slægtskabsanalyse, mutationer, proteinstrukturer (repetition), afstandsmatrice, livets træ, artsdannelse alignments (aminosyrer og DNA), den genetiske kode, primere, selektion.
Materiale:
Yubio 2022: 1181-1205
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Muskler og anabolske steroider
Formål: Eleverne skal få en bred forståelse for, hvad der sker i kroppens muskler ved træning og kunne diskutere muligheder og konsekvenser ved brugen af anabolske steroider.
Delmål
• At eleverne kan redegøre for opbygning og funktion af den tværstribede muskulatur
og kort redegøre for forskellen i opbygningen af tværstribet, glat og hjerte-muskulatur
• At eleverne overordnet kan forklare hvordan der dannes energi til musklen under aerobt og anaerobt arbejde
• At eleverne kan forklare arbejdets tre faser ved steady-state arbejde (repetition)
*At eleverne kan redegøre for muskelkontraktionen, herunder det elektriske og kemiske nervesignal (repetition) og tværbroscyklus
• At eleverne kan forklare hvordan anabolske steroider øger muskelvæksten
• At eleverne kan diskutere hvordan styrketræning og muskeldoping påvirker muskelvækst
• At eleverne kan diskutere konsekvenserne ved brug af anabolske steroider.
Nøglefagtermer
Den tværstribede muskulatur, tværbroscyklus, aktin og myosin, motorisk enhed, endeplade, synapse.
Muskelfibertyper, fibersammensætning, muskeltræning (styrke, udholdenhed, spænstighed), plyometriks træning.
Arbejdsfysiologi (fortsat fra 2g): Anaerobt og aerobt arbejde, Kreatinfosfat, mælkesyregæring, respiration, RQ-værdi, de grundlæggende tre faser af muskelarbejde ved stadystate
Anabolske steroider, doping, hormontyper, steroidhormoner, transkriptionsfaktor, proteinsyntese (repetition)
Øvelser:
*Dissektion af kylling (led og knogler)
*Styrke, udholdenhed og forspænding
Materiale:
Yubio 2022:
Side 238-241,310-314, 474-484; 494-499, 539-543, 621-625
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Giften omkring os
Projektarbejde - Opdrag til elever ses her:
Formål: At arbejde teoretisk med et specifikt økotoksisk stof og formidle viden om emnet til elever på samme niveau.
Produkter:
· Mundtligt oplæg
· Selvvalgt produkt til formidling af stoffet (spil, film, podcast, tegneserie, teater, sang, folder osv)
Krav til projektet
· At der udformes et mundtligt oplæg på 10 minutter og produceres et produkt til formidling, som præsenteres og afprøves af klassen.
· At gruppen udvælger et specifikt stof og undersøger hvilke effekter stoffet har på individer og evt. økosystemer. Dette gøres ved selv at finde litteratur.
· At gruppen beskriver mindst et eksperiment eller undersøgelse, hvor stoffets effekter undersøges og forholder sig til designet af eksperimentet og resultatet
Bedømmelseskriterier
· Bredt overblik over det faglige område (se obligatorisk læsning herunder), som vises i mindst ét af produkterne
· Specifik viden om det udvalgte stof (med udgangspunkt i egen litteratur)
· Brug af faglig viden og fagtermer
· Klar formidling i det mundtlige oplæg samt produktet
Obligatorisk læsning
Yubio 2022: Side 1527-1536
Artikel: Aktuel naturvidenskab 2013, udgivelse nr. 3: Kønsforvirring
Særlige fagtermer: Økotoksologi, bioakkumulering, persistens, biomagnifikation, hormonforstyrrende stoffer,
Forsøg:
Hormonforstyrrende stoffer på SDU (undersøgelse af køn på zebrafisk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bevægelse i biologien 2
Formål: At eleverne, ed at bygge videre på forløbet "bevægelse i biologien", får en dybere forståelse af kroppens energisystemer og hvad der sker, når kroppen går fra hvile til arbejde
Delmål
• At kunne forklare glykolsen, mælkesyregæring og respirationen (herunder Krebs cyklus og elektrontransportkæden)
• At kunne analysere RQ-værdier
• At kunne forklare hvad der sker, når kroppen går fra hvile til arbejde
• At eleverne, med udgangspunkt i dokumentaren: sandheden om motion, kan diskutere hvordan kost og træning spiller ind på kroppens sundhed
Materiale
Yubio 2022: 805-831
Dokumentar: Sandheden om motion, DR1, 02-01-2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Svanninge bjerge
Formål: At eleverne får kendskab til skoven som økosystem og hvordan samspil mellem arter udfolder sig i Svanninge bjerge samt at eleverne kan diskutere betydningen af biodiversitet
Delmål
• At eleverne kan redegøre for primærproduktion, sekundærproduktion og energistrømme
• At eleverne kan forklare delprocesserne i fotosyntesen
• At eleverne kan redegøre for biodiversitet, samspil mellem arter og deres omgivende miljø i forbindelse med undersøgelser i Svanninge bjerge med særligt fokus på kvægets rolle
• At eleverne kan redegøre for begreber, der knytter sig til beskrivelse af økosystemer
• At eleverne kan diskutere fordele og ulemper ved metoder, som benyttes til bestemmelse af populationsstørrelse og biodiversitet
• At eleverne kan redegøre for Hardy Weinberg ligevægt og beregne allelfrekvenser og genotypefrekvenser
• At eleverne kan diskutere biodiversitetskrisen med udgangspunkt i biologisk viden
Vigtige fagtermer:
Fotosyntese, lysproces, mørkeproces, BPP, NPP, måling af primær og sekundær produktion,respiration, populationsvækst (logistisk, eksponentiel og linær), økosystem, habitat, niche, begrænsende faktor,abiotiske og biotiske faktorer, bestemmelse af populationsstørrelser, Hardy-weinberg, allelfrekvens, genotypefrekvens, fangst-genfangst, energistrømme, fødekæder, fødenet, succesion, biodiversitet,
Litteratur
• Øvelsesvejledning: Livet i lorten
• Yubio:843-852, 974-977, 1268-1285; 1297-1308
Øvelser:
• Fotosyntese i vandpest
• Livet i lorten
• Bestemmelse af NPP i en-årig plante
• Indsamling af dyr og blade
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375462",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375462",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375462"
}