Holdet 2022 id/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id/b (1b id/C, 2b id/C, 3b id/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 TTT
Titel 2 Opvarmning og folkedans
Titel 3 Badminton
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Fitnessdans
Titel 6 Svømning
Titel 7 Træningsprojektet
Titel 8 Teamfloorball
Titel 9 Jive og Rueda de Casino
Titel 10 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 TTT

Intro tur med overnatning.

Eleverne skal cykle til grusgravene i Davinde. Her skal de bruge deres viden om knob, optænding og orientering.

Materiale:

Handsouts om knob, optænding og orientering.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning og folkedans

Eleverne introduceres til hvordan et opvarmningsprogram skal konstrueres (løb/puls 140, sving/rygradens tre planer, styrke/store muskelgrupper aktiveres, hop/puls 140, stræk/muskler i yderpositioner). Elever deles i grupper og planlægger et opvarmningsprogram af ca. 15-20 min varighed med musik til hver sekvens. Øvelser skal udføres i takt til musikken. Så vidt muligt bedømmes sammensætningen af programmet, bevægelseskvalitet og udslag, rytme/taktforståelse og synkronitet i gruppen.
Efter jul er det meningen at eleverne fremviser deres opvarmningsprogrammer for klassen (som deltager), hvorefter klassen danser folkedans.
Vi danser Gamle Tosa, Hamburger sekstur, Jiffy Mixer og Lanciers.
Materiale
Yubio s. 1315-1318 om Folkedansens historie
C-det er idræt s. 22-30
Faglige mål:
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: musik og bevægelse og klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
̶ opnå kropsbevidsthed
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Badminton

Eleverne arbejder med serv, clear, smash, drop, baghånd og netspil med fokus på kraftoverførsel, brug af spilcentrum samt korrekt benstilling. Teori vedr. indlæring af komplekse tillærte bevægelser. Der spilles single og double.
s. 880-883 i Yubio om komplekse bevægelser

https://www.youtube.com/watch?v=LL1GR6mDuHg https://www.youtube.com/watch?v=COqWsiKMG4M
https://www.youtube.com/watch?v=GX2vpkDljv0
https://www.youtube.com/watch?v=COqWsiKMG4M
Høj baghånd



Indlæring af komplekse tillærte bevægelser(1).docx

Faglige mål:
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ultimate

Indhold: Eleverne introduceres til spillets oprindelse og udbredelse. Begrebet fairplay diskuteres.
Tekniske, taktiske og fysiske færdigheder øves, herunder kaste- og gribeteknik, spilbarhed, brug af banens dybde og bredde, cuts, pivotering og stack samt præcisionskast med for- og baghånd.
Personlig og zoneopdækning.
Verbal og non-verbal kommunikation trænes.
Forløbsprøve, hvor eleverne gruppevis skal sammensætte program med relevante øvelser og progression.
Bibtest udføres i slutningen af forløbet.
Faglige mål:
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samar- bejdsrelationer
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.


Materialer og teori
Yubio kap 15.1 og 15.2 om Ultimates historie og regler idé og organisering
Ultimate- en introduktion til undervisning Kompendie fra DFSU s. 6-15 + 27-29
Introvideo - Kom ud og kast med os:  https://www.youtube.com/watch?v=Z5TKai4Sgsk
Introduktion til spillet:  http://dfsu.dk/ultimate/introduktion
Om taktikken Stack:  https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
DM i ultimate 2016:  https://www.youtube.com/watch?v=BvDw5kFMdGM
Faglige mål (fra læreplanen)
• Gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet
• Opnå færdigheder indenfor idrætsdisciplinen boldspil
• Indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
Fokuspunkter/
bedømmelseskriterier
- Det praktiske færdighedsniveau i ultimate
o Kast og gribninger
o Bevægelse med og uden bold på banen
o Forståelse for og brug af taktik i praksis
- Skabe refleksion over roller og fairplays betydning for spillet
- Evne til at indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer i spillet
Evaluering/produkt (gruppevis/individuelt, test, fremvisning af produktarbejde, video)
Fremvisning af udvalgte tekniske elementer
• Parvis baghånds- og forhåndskast samt gribninger
• Grupper á 6 pers. Kast til løber, placer discen foran løberen
Deltagelse i kampsituation
• Placering på banen i forhold til medspillere og modspillere (forsvar og angreb)
• Positioner på banen (stack) og løbemønstre
• Taktisk timeout, hvor spillerne sætter ord på deres egen og holdets præstation på banen
(Se desuden rubrics om ultimate for nærmere uddybning af evalueringspunkter)
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fitnessdans

Der er arbejdet med konceptet fitness-dans, hvor der udarbejdes en koreografi til hver del af et musikstykke (fx intro, vers A, vers B, omkvæd, mellemspil) - oftest 2x8/4x8 taktslag. Der er demonstreret sådanne danse i fælles undervisning, og eleverne har selv skulle ende med at sammensætte en ful koreografi.
Dette er kombineret med en repetition af Labans analyseværktøjer af dansens udtryk (rum, planer, tempo, udtryk m.m.), og eleverne har skulle formidle en udtryk med egen koreografi til et valgfrit stykke musik. Der er desuden arbejdet med musiktælling og sekvensering af musikken. Som værktøjskasse har eleverne taget afsæt i danse forevist af elever og underviser.
Produktet har været en koreografi til et helt musikstykke - fordelt på hver at de enkelte dele af sangen.

Materiale: handouts om Laban

Faglige mål:
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
̶ opnå kropsbevidsthed
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Svømning

Forløb hvor idrætssturende underviser i crawl.
Afsluttende giver de sturende karakterer.

Materiale: handouts om svømmeteknikker.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Træningsprojektet

Forløb i klassiske og nye idrætter: Træningsprojekt
Forløbslængde: 10 moduler a 95 minutter

Beskrivelse
Eleverne udarbejder, gennemfører og evaluerer eget fysisk træningsprogram gennem 8 uger.
Eleverne præsenteres for forskellige former for træning på skolen, ligesom der gennemgås teori. Hjemme skal eleverne selv træne - og der afholdes individuel vejledning.
Elevernes testes før og efter det træningsprogrammets gennemførelse, og forløbet sluttes af med en individuel prøve.



Faglige mål
Eleverne skal:

gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.

udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori.

kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.


demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.


Teoristof i forløbet:
Uddrag fra DIF – Træningsplanlægning (2001) om træningstid, planlægning, træningsmængde og træningsintensitet.

Handout om pulszoner og Borgskala

Kompendium fra Tornbjerg Gymnasium om træningsprojektet - arbejdsfysiolog. Viden om kredsløbet, aerob energiomsætning, aerob træning, intervaltræning, pulsfrekvens, adaptationer ved aerob træning.

C - det er idræt, s. 82-94. Om bevægelse og sundhed

Handout om sammenhæng mellem søvn og præstation

Gyldendals Idrætspsykologi om motivation og målsætning, målorientering, konkurrenceorientering, motivationsorientering, motivationsklima.

C-det er idræt s. 61-66 - om testning
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Teamfloorball

Floorballforløb koblet med teambuilding.

Eleverne blev delt i tre hold, hvor opgaven var at fordele diverse fastlagte roller på holdet, og derefter etablere tre gode teams i floorball.
De tekniske elementer skulle eleverne selv stå for at finde øvelser til at træne. Det forventes at de skal kunne modtage og aflevere i forhånd og baghånd, ligesom de skal skulle kunne afvikle et trækskud. Eleverne skal kunne placere sig på banen i forhold til et zoneforsvar.
Forløbet blev sluttet af med en turnering og efterfølgende evaluering på de enkelte teams for at reflektere om, de havde nået deres mål, og om hvordan deres team havde fungeret.


Faglige mål:

Eleverne skal:

̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil

̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.




Teoristof i forløbet:

B for bedre idræt s. 155-167
Regler om floorball på holdsport.dk
22.6 Komplekse bevægelser og den myotatiske refleks. S. 867-870
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jive og Rueda de Casino


Forløb i koreograferede bevægelser til musik: Jive og Rueda de Casino
Forløbslængde: 9 moduler a 95 minutter

Beskrivelse af fokuspunkter i forløbet:
Et forløb hvor eleverne arbejder med to forskellige stilarter, nemlig jive og rueda de casino.
I begge stilarter arbejdes der med musikforståelse og grundtrin. Efterfølgende lærer eleverne forskellige variationer og de to stilarter sættes sammen til længevarende koreografier. For begge stilarters vedkommende gælder det, at eleverne også udarbejder deres egne variationer som sættes sammen til længevarende koreografier.

Faglige mål:

Eleverne skal:

beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil,
musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter

opnå kropsbevidsthed

indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden

demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.



Teoristof i forløbet:
Yubio
32.1 Standard & latin
32.3 Jive (latin)
32.3.1 Musikforståelse og teknik
32.3.2 Grundtrin & varianter

Dans gør dig klogere
https://nyhedscentrum.dk/britisk-psykolog-dans-goer-dig-klogere-staerkere-og-gladere/

At danse hjælper med at styre angst
https://udforsksindet.dk/at-danse-styre-angst/

Korte videoer med grundtrin
Salsa undervisning
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer