Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 DA/ef (1ef da, 2ef da, 3ef da)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Steder i lyrikken (grundforløb 1)
Generel introduktion til danskfaget og dets perspektiver (læreplanen)
- Genreforståelse (fakta og fiktion samt de skønlitterære hovedgenrer)
- Lyrikgenren og dens udvikling (herunder brugs- og centrallyrik, bunden og ubunden form samt episk og lyrisk)
- Semantik (denotation/konnotation, semantiske felter/skemaer og abstrakt/konkret)
- Stilistik (billedsprog, idiomer, symboler samt rim, rytme og klang)
- Pragmatik: 1) Sociolingvistik (-lekter); 2) Sprog-handlinger (selvfremstillende, regulerende og informerende)
- Sproglig bevidsthed og analyse (jfr. ovenfor)
- Tekstproduktion (se nedenfor)
Tekstproduktion: Egen lyrisk tekst om "et ganske særlige sted" (jfr. opgaveformulering). Eleverne omsætter den erhvervede danskfaglige viden til praksis. Teksten indgår som en del af AP-eksamen, hvor eleverne skal kunne besvare spørgsmål til fx sprogbrugen (dvs. koble forløbets centrale fokuspunkter til egen tekst).
I AP bevæger vi os - jfr. læreplanen - på et introducerende niveau, hvor eleverne skal "snuse" til stoffet. Dog forventes det, at de til AP-eksamen kan koble relevante danskfaglige begreber til primærteksterne samt deres egen lyriske tekst.
Sekundærlitteratur:
- Barbara Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (2012), s. 219-222. Jørgen Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015), s. 102-122.
- Lars S. Arndal: Stillege (2020), s. 52-61.
- Jan Aasbjerg Petersen: Det' sprog til et beat (2010), s. 32.
- Berit Riis Landdahl m.fl.: Krydsfelt (2017), s. 84, 89 og 244-45.
Primærlitteratur (AP-eksamenstekster):
- B.S. Ingemann: "I østen stiger solen op" (1837)
- H.C. Andersen: "I Danmark er jeg født" (1850)
- Emil Bønnelycke: "Gaden" (1917)
- Tove Ditlevsen: "Barndommens gade" (1942)
- Dan Turéll: "Livet i Istedgade" (1977)
- Michael Strunge: "Plasticsolen" (1981)
- Tessa: "Blæstegnen" (2020) (+ musikvideoen)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 5 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skriv! (skriftlighedsforløb, grundforløb 2)
Fokuspunkter:
- Skriftlighed (vs. mundtlighed)
- Nexus (subjekt + verballed)
- Perioder, helsætninger, hovedsætninger og ledsætninger
- Sætningskoblinger/konjunktioner (sideordnende og underordnende)
- Forvægt og bagvægt
- Syntetisk og analytisk sprog
- Skrivegenrer og -handlinger
- Formidlingsbevidsthed, herunder inddragelse af Ciceros pentagram
- Tekstproduktion, herunder skriveprocessens faser (før > under > efter) samt skrivestrategier
- Tegnsætning (fokus på punktum og komma)
- Klassiske fejltyper ("Førstehjælp")
- Så vidt muligt inddrages fokuspunkter fra forløb 1 ("Steder i lyrikken"), fx sproghandlinger.
Tekster:
- Susanne Staun: Fuck, en lækker røv! (2015), s. 12-17 og s. 75-89
- Anette Hauge Nielsen m.fl.: Dansk på ny (2017), s. 33-36 og 40-47
- Rasmus Gottschalck m.fl.: Sprogenes verden (2013), s. 66-76
- Agnete Elmose: Sprogets veje (2004), s. 52-56
- Janne V. Børsting og Tina Dunø: Til tasterne (2016), s. 8-17
- Selvvalgte analysetekster (herunder inddragelse af primærtekster fra forløb 1), tegnsætnings- og grammatikøvelser (fx fra sproget.dk og dsn.dk) samt skriveøvelser (fx fra Den ny skriftlighed - skriv i alle fag).
Skrivenotesbogen introduceres som et hjælpeværktøj til arbejdet med skriftlighed.
Tekstproduktion: Portræt af en klassekammerat med fokus på tekst, layout og billeder (i alt 3 elevtimer, heraf 1,5 timers omlagt skriftlighed). Eleverne, der arbejder i skrivemakkerskaber, omsætter den erhvervede danskfaglige viden til praksis. Portrætterne kan efterfølgende samles til en blå bog om grundforløbsklassen.
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 5 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tale er guld (mundtlighedsforløb, grundforløb 3)
Fokuspunkter:
- Mundtlighed (vs. skriftlighed)
- Verbal, ekstraverbal og nonverbal kommunikation
- Retorik
- Ciceros retoriske pentagram
- Talegenrer (politisk, informerende og lejlighed)
- Retoriske virkemidler (anafor, retoriske spørgsmål osv.)
- Appelformer (etos, logos og patos)
- Argumentation og argumentationsanalyse (herunder Toulmins grundmodel)
- Talens klassiske opbygning
- Retorisk analyse af taler
- Tekstproduktion (egen tale, jfr. nedenstående)
Materiale:
- Jimmy Sander Hagen: Sprog og tale: Mundtlighed i dansk (2006), s. 87-95
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (2015), s. 150-154 og s. 276-277
- Marianne Odgaard m.fl.: Forløb i sprog (2014), s. 108-126 (herunder øvelser)
Taler (læses og høres/ses):
- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen i København (2019)
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla (2020)
- Dronning Margrethes Coronatale (2019)
Tekstproduktion: Egen tale (tre elevtimer -> nedskrives og fremføres på klassen eller i grupper). Eleverne omsætter den erhvervede danskfaglige viden til praksis (og vurderer hinandens produkter).
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 4 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Reality-tv
I undervisningen har vi anskuet fænomenet reality-tv fra fire forskellige perspektiver:
- Seerperspektivet (hvorfor ser vi reality?)
- Deltagerperspektivet (hvorfor deltage i reality?)
- Kommunikationsperspektivet (hvad karakteriserer kommunikationen i reality-tv - mellem deltagere, mellem deltagerne og værten og til seeren?)
- Produktionsperspektivet (hvilke greb tages i brug i produktionen af reality-tv?)
Fokuspunkter:
- Realitygenrer
- Performanceteori (Ervin Goffmann og Joshua Meyrowitch)
- Udvalgte filmiske virkemidler (billedbeskæring, perspektiv og billedkomposition, kamerabevægelser, lyd, lys, skygge og farver, klipning)
- Kommunikationsanalyse (facework, sproghandlinger, transaktionsanalyse, høfligheds-/samarbejdsprincippet)
Materialer, baggrund:
Fibiger, Johannes og Jørgen Asmussen: Den medierede virkelighed (L&R 2013) s. 110-114 (om realitygenrer)
Gregersen, Rune Valentin: "Reality-tv som social løftestang" i MedierNU (Systime) (om Émile Durkheims Syndebukteori)
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk (systime 2015):
- 4.12 Kommunikationsanalyse
- 5.3 Reality-tv -
Oversigt til film -> Filmiske virkemidler
Artikler om reality-tv's fascinationskraft:
- Thomas Hoffmann, 27/1 2014: "Derfor ser vi Paradise Hotel" (videnskab.dk)
- Pernille Kjeldgaard Kristensen, 19/11 2019: "Jeg bingewatcher reality-tv, når jeg får chancen: Hvorfor bliver jeg opslugt af det?" (dr.dk)
Analyseret materiale:
Klovn (produceret i forbindelse med Knæk cancer-kampagne):
https://www.youtube.com/watch?v=2_igdZt1CN0
Selvoptaget (DR3, 2014) - episode 1:7 (00:00-10:30)
TV3: Paradise hotel, s18:e39 (17:55-30:32)
YouTube - Mormor Grethe til X-factoraudition (https://www.youtube.com/watch?v=RcME4-ueL3E)
Derudover elevfundne uddrag af diverse reality-programmer
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 5 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Beruse(n)de noveller
Forløb med fokus på epikanalysens grundbegreber samt novellegenren og undergenrer. Forløbet har samtidig fokus på skriftlighed, og der indgår således små skriveøvelser i alle lektioner.
Fokuspunkter:
- Den klassiske novelle og den moderne novelle
- Begreber inden for analyse af tid, miljø, personer, konflikter, fortæller, fremstillingsformer, komposition, motiv, tema
- Skriftlighed
Materiale, baggrund:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk (Systime :
- 3.1 Hvad handler teksten om?
- 3.2 Komposition
- 3.3 Fortæller
- 3.4 Fremstillingsformer
- 3.5 Tema og perspektivering
Skønlitterære tekster:
- Martin A. Hansen: "Høstgildet" (uddrag, 1947)
- Ernest Hemmingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927)
- Jan Sonnergaard: Blackout (2003)
- Jan Sonnergaard: "Sex" (fra Radiator, 1997)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 6 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
DHO: Litteratur og velfærdsstat
Forløb med fokus på perioden ca. 1870-1970. I danskfaget er der fokus på at undersøge, hvilken rolle litteraturen spiller i forbindelse med velfærdsstatens opståen og udvikling i perioden.
Litteratur:
Pontoppidan, H. (1885). "Naadsensbrød”. Fra hytterne. Gyldendal, København.
Hansen, O. (1934). "Danmark for folket". Fremad, København.
Rifbjerg, K. (1956). "Nygift". Under vejr med mig selv. Gyldendal, København.
Knudsen, E. (1958). "Varehuset total". Udvalgte digte. Gyldendal, København.
Bodelsen, A. (1965). "Signalet". Drivhuset. Gyldendal, København.
Andersen, V. (1977). "Aftnerne var næsten de værste". Tryghedsnarkomaner. Gyldendal, København.
Andersen, V. (1977). "Hvad tror du jeg tror". Tryghedsnarkomaner. Gyldendal, København.
Baggrundstekster
Larsen, O. (2015). Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier. Dansklærerforeningens Forlag/Systime, København.
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 5 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Den frie verden (VÆRK 1)
Begrebs- og analysetræning gennem arbejdet med Lone Aburas' roman Den frie verden (2022).
Træning i skriftlig formidling, primært analyse og fortolkning.
Materiale: Lone Aburas: Den frie verden (2022)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 3 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Sprog er magt!
Forløb om argumentation, retorik og diskursanalyse med særligt fokus på, hvordan sprog kan udøve magt - både eksplicit og i det skjulte.
Baggrund:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk:
- 4.9 Retorik (https://hbdansk.systime.dk/?id=p204) (afsnittene 'Tre talegenrer', 'Ciceros pentagram', 'Appelformer')
- 4.10 Argumentation (https://hbdansk.systime.dk/?id=p205) (afsnittene 'Toulmins argumentationsmodel', 'Argumenttyper', 'Fejltyper og argumentationskneb', 'Ordvalgsargumenter')
- 4.11 Diskursanalyse (https://hbdansk.systime.dk/?id=p202) Toulmins argumentmodel (lærerproduceret materiale)
Analyserede tekster:
- Fitness World: The Fitness World Cure (reklamevideo, 2016)
- Fitness World: Hvad vil du gerne kaldes i 2015? (reklamevideo, 2014)
- Liberal Alliance: uddrag fra Partiprogram (2022)
- Jakob Olrik: Vi er blevet for ynkelige, os danske mænd! (Politiken, 11/1 2015)
- Dansk Folkeparti: "Tryghed og tillid" (kampagnevideo 2015 - https://www.youtube.com/watch?v=VsrnSzG1vH8)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 9 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
KØN! 1: Det moderne gennembrud (inkl. VÆRK 2)
Todelt forløb med fokus på køn i litteratur, reklamer, musik og samfund.
Emnemæssigt fokus på forventninger og forventningsbrud.
Metodisk fokus på socialhistoriske læsninger, diskursanalyse, nykritik.
Baggrund:
Baggrund til litteraturanalyse:
Lærer-ppt: Epikanalysens grundbegreber: Baseret på følgende afsnit i Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk:
- "3.1 Hvad handler teksten om?"
- "3.2 Komposition"
- "3.3 Fortæller"
- "3.4 Fremstillingsformer"
- "3.5 Tema og perspektivering"
Lærerproduceret ark: "Hvad er impressionisme?":
Oversigtsark (lærerproduceret): "Oversigt over de litterære retninger i det moderne gennembrud":
Maja Bødtcher-Hansen og Susan Mose: Det moderne gennembrud #MeToo (Gyldendal 2019), side 49: "Det naturalistiske drama"
Det kongelige bibliotek: Fire Danmarkshistorier (3. maj, 2018): https://livefradetkglbibliotek.podbean.com/e/fire-danmarkshistorier/ (uddrag: 21:38-34:06) (om sædelighedsfejden)
Analyserede tekster:
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1871) - VÆRK
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 7 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Svensk
Besøg af svensklærere fra Haga Gymnasium i Norrköping
To svenske lærere besøgte gymnasiet og underviste i svensk sprog, litteratur, kultur og medier i to moduler.
Materiale:
Pär Lagerkvist: "En hjältes død" (1924)
LALEH - Goliat (Lyric video with fans)
Anders Hansen: "Hjärnstark" (uddrag, 2016)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 2 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
KØN! 2: Efter 2000
Todelt forløb med fokus på køn i litteratur, reklamer, musik og samfund.
Emnemæssigt fokus på forventninger og forventningsbrud.
Metodisk fokus på socialhistoriske læsninger, diskursanalyse, nykritik.
Baggrund:
Larsen, Ole Schultz: Håndbog til dansk: "5.6 Reklamer"
Analyseret materiale:
Københavns Murerlaug: Blivmurer.dk - Fordom #1 - Murere tjener ingen penge (2016)
H&M: "She's a lady" - H&M Autumn Season 2016: She's a Lady (2016)
Bianco Footwear: "How to double your collection" (2008) - udvalgte eksempler:
Elgiganten: "Lad gaverne tale" (2016):
Lad gaverne tale - fra far - Jul i Elgiganten
Roccamore: "Respect high heels in the boardroom" (2022):
Tobias Rahim: "Når mænd græder" fra Når sjælen kaster op (2022) - Tobias Rahim - Når Mænd Græder
Tobias Rahim: Drømmene maler virkeligheden (2022, uddrag)
Tessa: "Nytårstale 2021" (DR1 Deadline 1/1 2021)
Tessa: "Glo på mig" (2020)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 7 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Journalistik
Formål med forløbet
• At lære at analysere journalistiske tekster (både meningsjournalistik, reportager og andre typer af artikler) ud fra begreber som nyhedskriterier, kildetyper, journalistiske genrer osv.
• At anvende værktøjer til sproglig analyse af fremstillingen
• At kunne diskutere og vurdere journalistikkens rolle
Skriftlighed:
• Introduktion af den debatterende artikelgenre
Baggrund:
Larsen, Ole Schultz (Systime 2015): Håndbog til dansk: "5.1 Avisjournalistik"
Lærer-ppt, nyhedsjournalistik
Om fortællende journalistik (intro + liste med gode analysefokus) (lærerproduceret)
Retningslinjer for god presseskik (Pressenævnet 2023):
https://www.pressenaevnet.dk/retningslinjer-for-god-presseskik/
Analyserede tekster:
Kim Faber & Flemming Christiansen: Englevingen: ”1. kapitel: Labyrinten” (pol.dk, 9/4 2006)
Poul Høi: "Og hele månen blev som blod" (Berlingske, 2001)
Caseopgave: Pressens dækning af Hugo Helmigs død
- https://journalisten.dk/medie-ryger-i-pressenaevnet-efter-hugo-helmig-artikel/
- Rasmus Paludan på TV2NEWS om klage i Pressenævnet ang offentliggørelse af Hugo Helmigs død(18.12.22)
Elevfundne eksempler på nyhedsjournalistik
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 8 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Moderne litteratur 1900-1970 (inkl. VÆRK 3)
Fokuspunkter:
At analysere og fortolke skønlitterære tekster (lyrik og epik)
Tydeligt at kunne skelne mellem modernistiske og realistiske tekster (når dette er muligt)
At få indblik i litteraturhistoriske særtræk i perioden 1890-1960, herunder viden om forskellige modernistiske og realistiske strømninger og årsagerne til deres tilblivelse
At stifte bekendtskab med nogle af det 20. århundredes mest betydningsfulde forfattere
Materiale:
Om perioderne:
Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs(systime 2012) (e-bog): "1890-2000: Modernisme og realisme" - undersider:
• Introtekst inkl. video
• Det moderne samfund
• 1900-tallets stilretninger
• Tidlig modernisme (1890-1945)
• Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)
• Efterkrigsmodernisme (1945-1960)
• 60'ermodernisme (1960-1970)
Analyserede tekster:
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (en idyl)" (1900)
Johannes V. Jensen: uddrag fra Den gotiske renæssance (1901)
Johannes V. Jensen: "Bo'l" (1904)
Filippo Marinetti: Futurismens manifest (1909)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
Rudolf Broby-Johansen: BLOD (1922) - VÆRK
Tom Kristensen: "Nat i Berlin, 1921" (1927)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset (1960)
Dag Solstad: Novelle (1967)
Anders Bodelsen: "Signalet" (fra Drivhuset, 1965)
Peter Seeberg: "Braget" (fra Eftersøgningen og andre noveller, 1962)
Nordstrøm: Berlin (2006) - brugt perspektiverende i forbindelse med Tom Kristensen: "Nat i Berlin 1921"
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 11 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
14
|
Kærlighed på skærmen (inkl. VÆRK 4)
Tematisk forløb, som både repeterer og tilføjer nyt.
Materiale:
Powerpoint om dokumentarfilmtyper-/genrer/-fortællemåder (lærerproduceret)
Oversigt over dokumentarfilmtyper (lærerproduceret)
Larsen, Ole Schultz (Systime 2015): Håndbog til dansk:
• '5.2 Dokumentarfilm og mockumentary'
• 'Oversigt til film' (under 'Analysevejledninger')
Analyseret materiale:
Uddrag af DR 2024: Gift ved første blik, sæson 10, episode 4:
https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_-se-venedig-og-doe_469944 (12:51-16:19)
DR 2024: Vild kærlighed, sæson 3:
- Episode 1 (uddrag): https://www.dr.dk/drtv/se/vild-kaerlighed_-singlerne-moedes-for-foerste-gang_419294 (00:00-05:40)
- Episode 2: https://www.dr.dk/drtv/se/vild-kaerlighed_-hvem-er-mit-match_419293
Kaare Bjerglund/DR3: Mordet på Jannick (DR3 2014) - ca. 00:00-01:30 (eksempel, autoritativ/dybdeborende dokumentar)
Line Flugt Juhl, Stine Winther Johansen, Ciliane Stubkjær/DR3: Limbo - når sabbatår er fucked (DR3 2019) - ca. 00:00-04:00 (eksempel, deltagende dokumentar)
Aleksandra Kristjansen: Forever Domus Vista (2014): https://vimeo.com/94219955 (minidoku, ca. 8 minutter)
Emil Næsby Hansen: Skjold og Isabel (DR 2018) (dokumentarfilm, 1t 3min.) - VÆRK + eksempel, observerende dokumentar
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 7 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
15
|
Ord på lyd (VÆRK 5)
Værklæsningsforløb, selvlæste værker. Eleverne havde udvalgt dansksprogede musikalbums, som de arbejdede individuelt og selvstændigt med.
Fokuspunkter:
Sproglig analyse
Den lyriske genre
Paratekster og kontekstualisering
Fremlæggelsestræning
Liste over albums, der er arbejdet med (enkelte elever valgte samme album - derfor er antallet lidt mindre end antallet af elever):
Rasmus Seebach – Rasmus Seebach (2009)
Andreas Odbjerg – Hjem fra fabrikken (2022)
Pil – Kom vi flyver, siger du (2022)
Sleiman – Alt eller intet (2017)
Lamin – SkyLL (2024)
KESI – BO4L (2020)
Johnny Madsen – Halgal Halbal (1992)
D1MA – EV1IGT & ALTID (2023)
Kim Larsen – Midt om natten (1983)
Andreas Odbjerg – Un Hommage (2024)
Ude Af Kontrol – Forbandede ungdom (2014)
Anne Linnet – Jeg er jo lige her (1988)
Artigeardit – LÆNGE LEVE (2023)
Rasmus Nøhr – I stedet for en tatovering (2008)
The Minds of 99 – Infinity Action (2022)
Ida Laurberg – Bænkevarmer (2024)
Thomas Helmig – Sortedam (2024)
Ukendt Kunstner – Den Anden Side (2016)
Hans Philip – Forevigt (2019)
Von Dü – Beskidte tanker (2012)
Tobias Rahim – Når sjælen kaster op (2022)
Kim Larsen – Forklædt som voksen (1986)
Mund de Carlo – Hovedet på blokken (2018)
Tessa – Tessas Hævn (2023)
Medina – For altid (2011)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 3 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
16
|
Kærlighed i litteraturen (inkl. VÆRK 6)
Et forløb, der bl.a. repeterer viden fra tidligere forløb samt introducerer ny viden om f.eks. folkeviser og romantik/romantisme.
Fokus på at udtrykke sig i længere passager, både mundtligt og skriftligt.
Materiale:
Baggrund:
Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (systime 2012) (e-bog): Videoer: "Middelalderen", "Oplysningstiden", "Romantikken"
Lütken og Fibiger: Litteraturens veje (Systime 2010): "Romantismen" (https://litteraturensveje.systime.dk/?id=p163)
Weekendavisen Podcast: Ingen elsker Lone Frank, S1:E1 (27 minutter)
Oversigtsark - folkeviser (lærerproduceret)
Oversigtsark - Folkeeventyr vs. Kunsteventyr (lærerproduceret)
Lynlitteraturhistorie inkl. undersider (lærerproduceret)
H.C. Andersen - sprog og temaer (lærerproduceret ark)
Romantikkens litteratur og litterære strømninger (lærerproduceret ark)
PowerPoint om overgangen fra biedermeier til romantisme
Mads Rangvid, Mimi Sørensen: "Ekstra: Romantismens smertefulde længsel" i Brug Litteraturhistorien (Dansklærerforeningens Forlag / Systime 2014)
Analyserede tekster:
Brugt i intro:
Lone Hørslevs og Mads Mouritz: "Termodragten" (2021):
Termodragten (feat. Mads Mouritz, Lone Hørslev)
Ukendt: Ebbe Skammelsøn (ukendt årstal - folkevise)
Ukendt: Harpens kraft (ukendt årstal - folkevise)
Ludvig Holberg: "Fordærvet smag i kærlighed" (epistel 89) (1748)
Ludvig Holberg: af Pernilles korte frøkenstand (1727)
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (fra Digte, 1804)
Adam Oehlenschläger: "Morgenvandring" (fra Poetiske skrifter, 1805)
Christian Winther: "Flyv, fugl! Flyv" (fra Digte, 1828)
St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen (1828) (VÆRK)
H.C. Andersen: Skrubtudsen (1866)
Karen Blixen: "Ringen" (fra Skæbneanekdoter, 1958)
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 12 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
17
|
Eksamensforberedelse
Eksamensforberedelse
Repetition af nyttige hjælpemidler til skriftlig og mundtlig eksamen, herunder:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk (Systime e-bog 2025): https://hbdansk.systime.dk/
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime e-bog 2025): https://litthist.systime.dk/
ANSLÅET DEL AF UNDERVISNINGSTIDEN: 1 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375489",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375489",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375489"
}