Holdet 2022 BT/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e)
Hold 2022 BT/a (1a BT/A, 2a BT/A, 3a BT/A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Alverdens stof og liv
Titel 2 2. Bevægelse og sundhed
Titel 3 3. Mad og fordøjelse
Titel 4 4. Landbrugets og aftagernes miljøudfordringer
Titel 5 5. Arv og gener
Titel 6 6. Lækker mad
Titel 7 7. Stofskifte
Titel 8 8. DNA-identifikation
Titel 9 9. Forplantning og hormoner
Titel 10 10. Nervesystemet og lægemiddelproduktion
Titel 11 11. Enzymkinetik
Titel 12 12. Immunsystemet og skadelige mikroorganismer
Titel 13 13. Genmodificering og produktion vha. celler
Titel 14 14. Planteproduktion og transgene planter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Alverdens stof og liv

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 30-45, 48
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 109-110ø, 116-117ø
Mygind: Kemi 2000 C. Haase 1994. Side 9-11, 27-37, 61-69
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase 2010. Side 70-76
Thomsen: Opløselighedsforhold. Note 2012
Spildevandsrensning på et hospital. Note 2022
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Mikroskopi af celler
• Karamelliserede mandler
• Solsikkekerner med chili
• Salsa med chili
• Smagskarakteristik
• Opløselighedsforsøg takeaway
• Osmose i kartofler
• UV-bestråling af mikroorganismer

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet (virksomhedsbesøg, feltundersøgelse, foredrag og/eller forsøg i hjemmet)

Fokuspunkter
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
• uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser
• celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
• mikrobiologi: vækst
• eksperimentelle metoder: celledyrkning
Indhold
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Bevægelse og sundhed

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 46-47, 56-59
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 84
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 71-73, 78-81, 106-108
Høgslund & Høgslund (2017): Liv - Grundbog til biologi C. Lidhardt og Ringhof. Side 84-85
Egebo m.fl.: Biologi til tiden. Nucleus 2. udgave 2007. Side 44-46
Albertsen m.fl. (2015): Bioteknologi A - et overblik. KemiForlaget. Side 9
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Dissektion af svinehjerte
• Natriumhydrogencarbonat

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde

Fokuspunkter
• mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• fysiologi på organismeniveau
• eksperimentelle metoder: Generelle laboratoriefærdigheder.


Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Mad og fordøjelse

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side74-79, 81-93, 136-140, 145-157
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 277
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 42-45, 48-52, 86-89
Albertsen m.fl. (2015): Bioteknologi A - et overblik. KemiForlaget. Side 47-49
Bidstrup m. fl.: Fysiologibogen - den levende krop. Nucleus 1. udg. 2007. Side 168-171
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Mad og fordøjelse (Smagsprøver og opløselighedstest af forskellige makromolekyler; Proteinbollebagning; diverse småforsøg med tyggefunktion, peristatiske bevægelser og transittid i fordøjelsessystemet; Fordøjelse af stivelse; Sucrase fra gær, Katalases aktivitet (semikvantitativt))

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Projektarbejde
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet (virksomhedsbesøg, feltundersøgelse, foredrag og/eller forsøg i hjemmet)

Fokuspunkter
• organisk kemi: stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, aldehyder, ketoner, aminer, amider og aminosyrer
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder enzymer, transportproteiner og receptorer
• organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
• fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau
• eksperimentelle metoder: Generelle laboratoriefærdigheder.

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Landbrugets og aftagernes miljøudfordringer

Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 72-73, 164-170, 176, 179-189
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2014. Side 18-19
Egebo m.fl.: Biologi til tiden. Nucleus 2. udgave 2007. Side 122-123, 126-137
Mygind: Kemi 2000 C. Haase 1994. Side 34-40, 108-116, 139-142
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 215-218, 242-246
Larsen m.fl. Biologiens ABc – Økologi og økotoksikologi. Niche 2007. Side 43-47
Ejby Mølle Renseanlæg – teknisk beskrivelse. VandCenter Syd
Spildevand. VandCenter Syd
Spildevandsrensning. Film fra VandCenter Syd
Spildevandsrensning. Artikel i Den Store Danske Encyklopædi. Gyldendal.
Spildevand – drift af biologiske anlæg. Undervisningsministeriet 2011. Især side 31-34 om biologisk P-fjernelse.
Polyphosphat accumulating organisms. Artikel i Wikipedia, the free encyklopedia.
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• Undersøgelse af Ejby Mølle Renseanlæg
• Phosphatkoncentrationen i cola
• Vandløbsundersøgelse af Linved Å
• Mikroskopi af plankton fra søen ved Hollupgård
• Fældningsreaktioner

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Projektarbejde
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet (virksomhedsbesøg, feltundersøgelse, foredrag og/eller forsøg i hjemmet)

Fokuspunkter
• opløselighedsforhold
• uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser
• mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
• biokemiske processer: fotosyntesen, respiration
• økologiske grundbegreber: energistrømme og produktion, eksempler på samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, biodiversitet
• eksperimentelle metoder: spektrofotometri.

Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Arv og gener

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 104-129
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 20-25, 157-168, 172-176
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• DNA i hindbær
• Undersøgelse af simple arvegange
• Blodtypebestemmelse vha. blodserum

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde


Fokuspunkter
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiner
• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mitose, meiose, replikation, proteinsyntese, mutation
• eksperimentelle metoder


Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Lækker mad

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2014. Side 10-22
Mygind: Kemi 2000 C. Haase 1994. Side 120-133
Mygind: Kemi 2000 B. Haase 1995. Side 24-61
Bruun & Jensen: Isis Kemi B. Systime 2002. Side 100-101, 104-105
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Indgreb i en kemisk ligevægt
• pH i vandige opløsninger af salte
• Puffersystemer
• Potentiometrisk titrering af eddikesyre
• Titreranalyse af saltindhold

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde

Fokuspunkter
• uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser
• mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• homogene kemiske ligevægte og fordelingsligevægte, herunder forskydning af disse på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer samt bjerrumdiagrammer
• eksperimentelle metoder: titrering


Indhold
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Stofskifte

Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2014. 114-146, 243-248
Bidstrup m.fl.: Fysiologibogen – den levende krop. Nucleus 2007. Side 168-171
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 95-98, 102-103
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• Blodsukker efter et måltid

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde

Fokuspunkter
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner.
• redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
• organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
• biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
• fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: hormonel regulering, fordøjelse
• eksperimentelle metoder.

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. DNA-identifikation

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2014. Side 24-25, 31-32
Jørgensen: Bioteknologi 6 - Bioinformatik. Nucleus 2012. Side 51-56, 77n-82
Egebo (2014): Genetikbogen B+A. Nucleus. Side 139-154ø, 156-159
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• DNA-fingerprinting af bakterier (PCR, gelelektroforese og bioinformatik) - udført på SDU.

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet

Fokuspunkter
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder enzymer, transportproteiner og receptorer
• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mitose, meiose, replikation, proteinsyntese, genregulering, mutation, genteknologi, anvendt bioinformatik og evolutionsmekanismer
• eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering.

Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Forplantning og hormoner

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 241-259, 262-268
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 123-125, 128-134, 138-143, 184-187
Larsen m.fl.: Biologiens ABc. Økologi og økotoksikologi. Niche 2007. Side 135-141.
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Undersøgelse af testikler og ovarier
• Undersøgelse af giftigheden af shampoo for dafnier

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde

Fokuspunkter
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
• fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: hormonel regulering, forplantning
• eksperimentelle metoder.

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10. Nervesystemet og lægemiddelproduktion

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 80-81, 89-93
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 195, 197-216
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 109-113
Schibye og Klausen: Menneskets fysiologi – hvile og arbejde. FADL 2. udg. 2005. 63-70, 97-98, 114-115
Mygind: Kemi 2000 C. Haase 1994. Side 84-91
Mygind: Kemi 2000 B. Haase 1995. Side 145-146, 156-157
Nielsen & Ullum (2007): Mejerilære 1. Erhvervsskolernes forlag, 5. udgave. Side 45-53
Jensen m.fl.: Lægemiddelkemi. Systime 1992. Side 62-68 og 78-84
Naelapää m.fl.: Tabletter med løse ender. Lægemiddelforskning – Det farmaceutiske fakultet, Københavns Universitet 2009.
Hansen m.fl.: Unge kvinder bruger smertestillende lægemidler for at klare skolen. Lægemiddelforskning – Det farmaceutiske fakultet, Københavns Universitet 2007.
Sidenius m.fl.: Hvordan kan kroppen gøre lægemidler giftige? Lægemiddelforskning – Det farmaceutiske fakultet, Københavns Universitet 2002.
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Nerveledningshastighed I af II
• Nervefysiologiske småforsøg (fremlagt diaspræsentation)
• Addition og substitution
• Undersøgelse af planteoliers mættethed
• Mælkefedt
• Acetylsalicylsyre – syntese
• Renhedsanalyse af acetylsalicylsyre (kun omkrystallisation)
• Tyndtlagschromatografisk analyse af reaktionsproduktet (af acetylsalicylsyre)

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Projektarbejde
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde

Fokuspunkter
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
• organisk kemi: stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, aldehyder, ketoner, aminer, amider og aminosyrer
• organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
• celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
• fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: hormonel regulering, nervesystem, forplantning og immunsystem
• eksperimentelle metoder: separation og chromatografi.

Indhold
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11. Enzymkinetik

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 141-144, 149-151
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 83-107
Mebus & Nielsen: Regn med Biologi. Nucleus 2018. Side 115-130
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Enzymkinetik

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde

Fokuspunkter
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder enzymer, transportproteiner og receptorer
• enzymer: enzymatiske hovedklasser og enzymkinetik

Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 12. Immunsystemet og skadelige mikroorganismer

Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 157-186
Ahlborn m.fl.: Multiresistente bakterier - en trussel mod mennesket. I Hansen (red.): Bioteknologisk forskning - en inspirationsbog til naturvidenskabelig undervisning på gymnasier. Københavns Universitet 2013. Side 117-132
Fastrup: Mylder af farlige bakterier i dansk svinekød. Politiken 26.10.2012
Hansen m.fl.: Biologibogen. Nucleus 2005. Side214-216
Thomsen (2019): Evolution - nogle nøglebegreber og sammenhænge. Noter
Egebo m.fl. (2019): Bioteknologi A bind 3. Nucleus. Side 99-100
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• ELISA påvisning af HIV  

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde

Fokuspunkter
• virus: opbygning og formering  
• genetik og molekylærbiologi: evolutionsmekanismer
• eksperimentelle metoder: ELISA.


Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 13. Genmodificering og produktion vha. celler

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 8-10, 22-35, 48-56, 61-73
Gasbjerg m.fl. (2011): Bioteknologi – en basisbog. Systime. Side 62-67ø
Albertsen m.fl. (2016): Bioteknologi A – et overblik. Side 30-33
Egebo m.fl. (2018): Bioteknologi A, bind 2. Nucleus. Side 141-145, 326-327
Egebo m.fl. (2022): Bioteknologi A HTX, bind 1. Nucleus. Side 156-166
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• Yoghurt (fremstilling, pH-målinger, bakterietælling)

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde

Fokuspunkter
• mikrobiologi: vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
• genetik og molekylærbiologi: genregulering,
• eksperimentelle metoder: celledyrkning, kloning, transformation.


Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 14. Planteproduktion og transgene planter

Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 138-146, 226-232
Bidstrup m.fl.: Biologi i fokus. Nucleus 2. udg. 2013. Side 133-137
Etisk Råds internetsted om Genetisk modifikation af planter og dets undersider samt evt. Forskerinterview og Etikinterview på
https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/gmo-klima-og-etik
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Blomsterne og bierne

Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse

Fokuspunkter
• biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration
• celler: membranprocesser
• genetik og molekylærbiologi: genteknologi
• økologiske grundbegreber: energistrømme og produktion


Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer