Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Bioteknologi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 BT/a (1a BT/A, 2a BT/A, 3a BT/A)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Alverdens stof og liv
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 30-45, 48
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 109-110ø, 116-117ø
Mygind: Kemi 2000 C. Haase 1994. Side 9-11, 27-37, 61-69
Mygind m.fl.: Basiskemi C. Haase 2010. Side 70-76
Thomsen: Opløselighedsforhold. Note 2012
Spildevandsrensning på et hospital. Note 2022
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Mikroskopi af celler
• Karamelliserede mandler
• Solsikkekerner med chili
• Salsa med chili
• Smagskarakteristik
• Opløselighedsforsøg takeaway
• Osmose i kartofler
• UV-bestråling af mikroorganismer
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet (virksomhedsbesøg, feltundersøgelse, foredrag og/eller forsøg i hjemmet)
Fokuspunkter
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
• uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser
• celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
• mikrobiologi: vækst
• eksperimentelle metoder: celledyrkning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Bevægelse og sundhed
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 46-47, 56-59
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 84
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 71-73, 78-81, 106-108
Høgslund & Høgslund (2017): Liv - Grundbog til biologi C. Lidhardt og Ringhof. Side 84-85
Egebo m.fl.: Biologi til tiden. Nucleus 2. udgave 2007. Side 44-46
Albertsen m.fl. (2015): Bioteknologi A - et overblik. KemiForlaget. Side 9
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Dissektion af svinehjerte
• Natriumhydrogencarbonat
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
• mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• fysiologi på organismeniveau
• eksperimentelle metoder: Generelle laboratoriefærdigheder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Mad og fordøjelse
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side74-79, 81-93, 136-140, 145-157
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 277
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 42-45, 48-52, 86-89
Albertsen m.fl. (2015): Bioteknologi A - et overblik. KemiForlaget. Side 47-49
Bidstrup m. fl.: Fysiologibogen - den levende krop. Nucleus 1. udg. 2007. Side 168-171
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Mad og fordøjelse (Smagsprøver og opløselighedstest af forskellige makromolekyler; Proteinbollebagning; diverse småforsøg med tyggefunktion, peristatiske bevægelser og transittid i fordøjelsessystemet; Fordøjelse af stivelse; Sucrase fra gær, Katalases aktivitet (semikvantitativt))
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Projektarbejde
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet (virksomhedsbesøg, feltundersøgelse, foredrag og/eller forsøg i hjemmet)
Fokuspunkter
• organisk kemi: stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, aldehyder, ketoner, aminer, amider og aminosyrer
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder enzymer, transportproteiner og receptorer
• organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
• fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau
• eksperimentelle metoder: Generelle laboratoriefærdigheder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Landbrugets og aftagernes miljøudfordringer
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 72-73, 164-170, 176, 179-189
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2014. Side 18-19
Egebo m.fl.: Biologi til tiden. Nucleus 2. udgave 2007. Side 122-123, 126-137
Mygind: Kemi 2000 C. Haase 1994. Side 34-40, 108-116, 139-142
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 215-218, 242-246
Larsen m.fl. Biologiens ABc – Økologi og økotoksikologi. Niche 2007. Side 43-47
Ejby Mølle Renseanlæg – teknisk beskrivelse. VandCenter Syd
Spildevand. VandCenter Syd
Spildevandsrensning. Film fra VandCenter Syd
Spildevandsrensning. Artikel i Den Store Danske Encyklopædi. Gyldendal.
Spildevand – drift af biologiske anlæg. Undervisningsministeriet 2011. Især side 31-34 om biologisk P-fjernelse.
Polyphosphat accumulating organisms. Artikel i Wikipedia, the free encyklopedia.
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• Undersøgelse af Ejby Mølle Renseanlæg
• Phosphatkoncentrationen i cola
• Vandløbsundersøgelse af Linved Å
• Mikroskopi af plankton fra søen ved Hollupgård
• Fældningsreaktioner
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Projektarbejde
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet (virksomhedsbesøg, feltundersøgelse, foredrag og/eller forsøg i hjemmet)
Fokuspunkter
• opløselighedsforhold
• uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser
• mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
• biokemiske processer: fotosyntesen, respiration
• økologiske grundbegreber: energistrømme og produktion, eksempler på samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, biodiversitet
• eksperimentelle metoder: spektrofotometri.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Arv og gener
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 104-129
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 20-25, 157-168, 172-176
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• DNA i hindbær
• Undersøgelse af simple arvegange
• Blodtypebestemmelse vha. blodserum
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af nucleinsyrer og proteiner
• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mitose, meiose, replikation, proteinsyntese, mutation
• eksperimentelle metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Lækker mad
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2014. Side 10-22
Mygind: Kemi 2000 C. Haase 1994. Side 120-133
Mygind: Kemi 2000 B. Haase 1995. Side 24-61
Bruun & Jensen: Isis Kemi B. Systime 2002. Side 100-101, 104-105
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Indgreb i en kemisk ligevægt
• pH i vandige opløsninger af salte
• Puffersystemer
• Potentiometrisk titrering af eddikesyre
• Titreranalyse af saltindhold
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
• uorganisk kemi: opbygning og egenskaber for udvalgte uorganiske forbindelser, herunder ionforbindelser
• mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
• homogene kemiske ligevægte og fordelingsligevægte, herunder forskydning af disse på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
• syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer, baser, blandinger af disse og puffersystemer samt bjerrumdiagrammer
• eksperimentelle metoder: titrering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Stofskifte
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2014. 114-146, 243-248
Bidstrup m.fl.: Fysiologibogen – den levende krop. Nucleus 2007. Side 168-171
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 95-98, 102-103
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• Blodsukker efter et måltid
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner.
• redoxreaktioner, herunder anvendelse af oxidationstal
• organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
• biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration og gæring, herunder carbohydraternes intermediære stofskifte
• fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: hormonel regulering, fordøjelse
• eksperimentelle metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
8. DNA-identifikation
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2014. Side 24-25, 31-32
Jørgensen: Bioteknologi 6 - Bioinformatik. Nucleus 2012. Side 51-56, 77n-82
Egebo (2014): Genetikbogen B+A. Nucleus. Side 139-154ø, 156-159
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• DNA-fingerprinting af bakterier (PCR, gelelektroforese og bioinformatik) - udført på SDU.
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Ekstramural aktivitet
Fokuspunkter
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder enzymer, transportproteiner og receptorer
• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, mitose, meiose, replikation, proteinsyntese, genregulering, mutation, genteknologi, anvendt bioinformatik og evolutionsmekanismer
• eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. Forplantning og hormoner
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 241-259, 262-268
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 123-125, 128-134, 138-143, 184-187
Larsen m.fl.: Biologiens ABc. Økologi og økotoksikologi. Niche 2007. Side 135-141.
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Undersøgelse af testikler og ovarier
• Undersøgelse af giftigheden af shampoo for dafnier
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
• fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: hormonel regulering, forplantning
• eksperimentelle metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. Nervesystemet og lægemiddelproduktion
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 80-81, 89-93
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 195, 197-216
Wolf m.fl.: Biologi C+B. Systime 2008. Side 109-113
Schibye og Klausen: Menneskets fysiologi – hvile og arbejde. FADL 2. udg. 2005. 63-70, 97-98, 114-115
Mygind: Kemi 2000 C. Haase 1994. Side 84-91
Mygind: Kemi 2000 B. Haase 1995. Side 145-146, 156-157
Nielsen & Ullum (2007): Mejerilære 1. Erhvervsskolernes forlag, 5. udgave. Side 45-53
Jensen m.fl.: Lægemiddelkemi. Systime 1992. Side 62-68 og 78-84
Naelapää m.fl.: Tabletter med løse ender. Lægemiddelforskning – Det farmaceutiske fakultet, Københavns Universitet 2009.
Hansen m.fl.: Unge kvinder bruger smertestillende lægemidler for at klare skolen. Lægemiddelforskning – Det farmaceutiske fakultet, Københavns Universitet 2007.
Sidenius m.fl.: Hvordan kan kroppen gøre lægemidler giftige? Lægemiddelforskning – Det farmaceutiske fakultet, Københavns Universitet 2002.
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Nerveledningshastighed I af II
• Nervefysiologiske småforsøg (fremlagt diaspræsentation)
• Addition og substitution
• Undersøgelse af planteoliers mættethed
• Mælkefedt
• Acetylsalicylsyre – syntese
• Renhedsanalyse af acetylsalicylsyre (kun omkrystallisation)
• Tyndtlagschromatografisk analyse af reaktionsproduktet (af acetylsalicylsyre)
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Projektarbejde
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
• organisk kemi: stofkendskab, herunder navngivning, opbygning, egenskaber og isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og relevante egenskaber for stofklasserne carbonhydrider, aldehyder, ketoner, aminer, amider og aminosyrer
• organiske reaktionstyper: kondensation og hydrolyse
• celler: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper, stamceller og membranprocesser
• fysiologi på organismeniveau og biokemisk niveau: hormonel regulering, nervesystem, forplantning og immunsystem
• eksperimentelle metoder: separation og chromatografi.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11. Enzymkinetik
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 1. Gyldendal 2010. Side 141-144, 149-151
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 83-107
Mebus & Nielsen: Regn med Biologi. Nucleus 2018. Side 115-130
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Enzymkinetik
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
• kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, struktur- og stereoisomeri
• makromolekyler: opbygning, egenskaber og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, nucleinsyrer og proteiner, herunder enzymer, transportproteiner og receptorer
• enzymer: enzymatiske hovedklasser og enzymkinetik
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
12. Immunsystemet og skadelige mikroorganismer
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 157-186
Ahlborn m.fl.: Multiresistente bakterier - en trussel mod mennesket. I Hansen (red.): Bioteknologisk forskning - en inspirationsbog til naturvidenskabelig undervisning på gymnasier. Københavns Universitet 2013. Side 117-132
Fastrup: Mylder af farlige bakterier i dansk svinekød. Politiken 26.10.2012
Hansen m.fl.: Biologibogen. Nucleus 2005. Side214-216
Thomsen (2019): Evolution - nogle nøglebegreber og sammenhænge. Noter
Egebo m.fl. (2019): Bioteknologi A bind 3. Nucleus. Side 99-100
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• ELISA påvisning af HIV
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
• virus: opbygning og formering
• genetik og molekylærbiologi: evolutionsmekanismer
• eksperimentelle metoder: ELISA.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
13. Genmodificering og produktion vha. celler
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 8-10, 22-35, 48-56, 61-73
Gasbjerg m.fl. (2011): Bioteknologi – en basisbog. Systime. Side 62-67ø
Albertsen m.fl. (2016): Bioteknologi A – et overblik. Side 30-33
Egebo m.fl. (2018): Bioteknologi A, bind 2. Nucleus. Side 141-145, 326-327
Egebo m.fl. (2022): Bioteknologi A HTX, bind 1. Nucleus. Side 156-166
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el.lign.):
• Yoghurt (fremstilling, pH-målinger, bakterietælling)
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Skriftlig fremstilling (rapporter, journaler, opgaver og/eller andre produkter)
Praktisk/eksperimentelt arbejde
Fokuspunkter
• mikrobiologi: vækst, vækstmodeller og vækstfaktorer
• genetik og molekylærbiologi: genregulering,
• eksperimentelle metoder: celledyrkning, kloning, transformation.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
14. Planteproduktion og transgene planter
Indhold
Bruun m.fl.: Grundbog i bioteknologi 2. Gyldendal 2011. Side 138-146, 226-232
Bidstrup m.fl.: Biologi i fokus. Nucleus 2. udg. 2013. Side 133-137
Etisk Råds internetsted om Genetisk modifikation af planter og dets undersider samt evt. Forskerinterview og Etikinterview på
https://etiskraad.dk/undervisning/gymnasieskolen/gmo-klima-og-etik
Forsøg (rapport, journal, mundtlige fremlæggelser, artikel el. lign.):
• Blomsterne og bierne
Arbejdsformer
Læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og klassesamtale/undervisning
Mundtlig formidling/fremlæggelse
Fokuspunkter
• biokemiske processer: fotosyntesens overordnede delprocesser, respiration
• celler: membranprocesser
• genetik og molekylærbiologi: genteknologi
• økologiske grundbegreber: energistrømme og produktion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375564",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375564",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67553375564"
}