Holdet 2024 Id/Id_B2_3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 2024 Id/Id_B2_3g (3g Id/B2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Sprint og træningslære
Titel 2 2. Idræt og sundhed i boldspil/basketball
Titel 3 3. Moderne LineDance og samfund
Titel 4 4. Volleyball og anatomi
Titel 5 5. Badminton og talentudvikling
Titel 6 6. Fitnessdans (løft fra C)
Titel 7 7. Ultimate (løft fra C)
Titel 8 8. Klar til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Sprint og træningslære

Praktik, sprint 1-6:
1. Fokus på 100 m og starter
2. Fokus på 100 m og starter, accelerationsfase og maksimal løbehastighed
3. Fokus på 100 m og starter, opretholdelse af maksimal løbehastighed, anaerob udholdenhed
4. Fokus på 400 m stafet
5. Fokus på 400 m stafet og optimering af skift
6. Fokus på 400 m starter, kurveløb, anaerob udholdenhed/syretolerance

Teori til praktik:
Yubio af Skadhede m.fl. (2024-2025): afsnit 23.3.1
DHL, Atletikkompendium af Mikkel Sørensen: s. 25.29

Teori - der er arbejdet med følgende nøglebegreber:
- OL i antikken
- OL moderne samt øvelse i databehandling v. arbejde m. udvikling af 100 m rekorden
- Et fysiologisk arbejde indelt i faser ift. iltoptagelse og energigivende processer + opvarmning
- Anaerob træning
- Træning og fibertyper
- Aerob træning
- Styrketræning og superkompensation
- Arbejdskravsanalyse (herunder forberedelse til hjemmopgave)

Læst i Yubio af Skadhede m.fl. afsnit: 2.4.2, 3.1, 3.2-3.3, 3.6, 8.5.3-8.5.4, 8.6, 8.6.1, 8.6.5, 8.9.2, 8.9.3,  23.1, 23.2,

Skriftligt arbejde (hjemme):
- Drejebog/sprint - grupper
- Arbejdskravsanalyse - individuel

Faglige mål:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder ̶
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
• beherske centrale færdigheder i sprint jf. gennemgået praktik
• opnå kropsbevidsthed ̶
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer, fx 400 m stafet
• opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet ̶
• kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande ̶
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 2. Idræt og sundhed i boldspil/basketball

Praktik, basket ball 1-7:
1. Aflevering, pivotering, dribling
2. Dribling, jumpstop/1-2-stop, hopskud
3. Finter og lay-up
4. Lay-up, fastbreak og intervalspil
5. Screeninger, cuts og spil
6. Spil med fokus på forsvar (zone og mand)
7. Kamp mod det andet idræt B-hold
Derudover lektion omkring testning (bænkpres, split, cooper), samt repetition af opvarmning. Der er desuden udført opvarmningsprogrammer som repetition før basket ball v. eleverne inddelt i grupper.

Teori til praktik:
Yubio af Skadhede m.fl. (2024-2025): s. 551-554, 558 samt afsnit 7.1, 30.1-30.4


Teori - der er arbejdet med følgende nøglebegreber:
- Testning
- Egen sundhed
- Hvorfor er boldspil sundt?
- Projekt I - hvor sund er Tornbjerg? Dataopsamling planlægges
- Projekt II - pilottest afholdt, justering af dataopsamling, udsendelse af endelig spørgeskema.
- Projekt III - databehandling
- Idrætsdeltagelse og sundhed
- Doping

Læst i Yubio af Skadhede m.fl. side 39-42 samt afsnit: 1.1, 1.2 (hele), 1,3, 4.3, 4.6, 11.7

Skriftligt arbejde (hjemme):
- Drejebog/sprint - grupper
- Sundhedsrapport - individuel (med med afsæt i fælles dataopsamling)

Faglige mål:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centralebegreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder ̶
• beherske centrale færdigheder i basketball jf. praktikundervisning
• opnå kropsbevidsthed
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer ̶
• Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmningssprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden ̶
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger ̶
• opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet ̶
• kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande ̶
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 3. Moderne LineDance og samfund

Praktik, NewLine Dance 1-7:
1. Musiktælling og genretræk: break/styling/trin: 1,2,3,4 - 1&2,3&4
2. Genretræk: tag/trin: 1&2&3&4
3. Genretræk: variable sektioner/diagonaler
4. Sværere trin og laban variationer - gruppearbejde I/egen koreografi
5. Gruppearbejde II/egen koreografi - peer feedback
6. Gruppearbejde III/egen koreografi
7. Gruppearbejde IV/fremvisning af egen koreografi

Derudover lektion med besøg af en folkeskole (5. årgang ca. 50 børn mange med tokulturel baggrund), som skulle have en idrætslig oplevelse

Teori til praktik:
Fra wikipedia et historisk rids af Line Dance

Teori - der er arbejdet med følgende nøglebegreber:
- Dansk idræts historie
- Idræt som mål eller middel
- Idræt og integration
- Idræt og formidling - planlægning af besøg af folkeskole

Læst i Yubio af Skadhede m.fl. afsnit: 9.1-9.1.3+361 øv-362 ned, 9.4+9.4.2-9.4.3, 9.5, 9.9

Skriftligt arbejde (hjemme):
- Drejebog/NewLine Dance- grupper

Fokuspunkter er at eleverne:
- kan forstå og redegøre for dansens opbygning ift. musiktælling, laban, og forskellige trin med forskellig karakter i tællingen.
- at eleverne behersker dansen i lærerstyret undervisning med god bevægelseskvalitet og kropsbevidsthed
- at eleverne i samarbejde i mindre grupper kan lave egen koreografi med forståelse af dansens opbyggende elementer ifm. genretræk og fremføre denne med god bevægelseskvalitet og kropsbevidshed.

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 4. Volleyball og anatomi

Praktik, volleyball 1-6:
1. Modtagning, serv, fingerslag
2. Modtagning, serv, fingerslag, smash
3. Modtagning, fingergslag, smash > sikkerhed i spil
4. Angreb, blok
5. ene fokuspunkter > funktionalitet i spil
6. Fælles kamp og drejebøger

Teori til praktik:
Fra Yubio af Skadhede m.fl. afsnit  13.2, 13.3

Teori - der er arbejdet med følgende nøglebegreber:
- Anatomi I - skelet og led
- Anatomi II - idrætsskader
- Anatomi III - dissektion af knæ (lam og gris)
- Anatomi IV - muskler I
- Anatomi V - muskler II > bevægelsesanalyse

Læst i Yubio af Skadhede m.fl. afsnit: 2.3, 2.3.2, 2.3.3, 6.1, 6.3, 6.5.1, 6.5.2, 8.4-8.4.2, 8.4.3, 23.6

Skriftligt arbejde (hjemme):
- Bevægelsesanalyse - individuel

Faglige mål:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centralebegreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder ̶
• beherske centrale færdigheder i volleyball
• opnå kropsbevidsthed ̶
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer ̶
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger ̶
• opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet ̶
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 5. Badminton og talentudvikling

Praktik, badminton 1-6:
1. Fokus på greb, serv, clear
2. Fokus på forhåndsslag
3. Fokus på benarbejde og smash - besøg i regionalt kraftcenter, Odense Badminton Klub
4. Fokus på benarbejde og smash - besøg i regionalt kraftcenter, Odense Badminton Klub - herunder fælles interview v. elitebadmintonspiller (som også stod for undervisningen).
5. Fokus på egne fokuspunkter i stationstræning
6. Fokus på holdkamp og drejobg

Teori til praktik:
Fra Yubio af Skadhede m.fl. afsnit  5.8.2, 22.2
Politiken om talenutudvikling og jagten på helt unge talenter i fodbold.

Teori - der er arbejdet med følgende nøglebegreber:
- Talentudvikling
- X-factor i talentudvikling
- Talentudvikling og dual career
- Jagten på unge talenter

Læst i Yubio af Skadhede m.fl. afsnit: 5.8, 5.8.1, 5.8.3

Faglige mål:
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centralebegreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder ̶
• beherske centrale færdigheder i badminton
• opnå kropsbevidsthed ̶
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer ̶
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger ̶
• opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet ̶
• kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande ̶
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 6. Fitnessdans (løft fra C)

Praktik, 1-3:
1. gang fokus på repetition af genre, lærerstyret fælles dans og fokus på egen koreografi.
2. gang fokus på repetition af genren, lærerstyret fælles dans samt egen koreografi og peer feedback
3. gang fokus på egen koreograf og fremvisning.

Teori til praktik:
Fra Yubio af Skadhede m.fl. afsnit  35.1-35.3
Fokuspunkter er dans m. puls efter følg mig princippet. Derudover labans variations momenter, til sammensætning af koreografi.

Faglige mål:
• beherske centrale færdigheder i fitnessdans
• opnå kropsbevidsthed ̶
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer ̶
• kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger ̶
• opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet ̶
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 7. Ultimate (løft fra C)

Praktik, 1-2:
1. Repetition af tekniske elementer som baghånds-, forhånds- og upside-downkast samt gribeteknikker, herunder på pivotering v. opdækning. Derefter spil og kunne dømme.
2. Repetition af taktiske elementer som løbemønstre som cut og stack samt spil - specielt fokus på skridt regel.

Teori til praktik:
Fokuspunkter er fairplay og at kunne dømme

Faglige mål:
• beherske centrale færdigheder i ultimate
• opnå kropsbevidsthed ̶
• indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer ̶
• demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 8. Klar til eksamen

1. gang fokus på eksamen og forløbspakker sættes sammen. På begynder udarbejdelse af endelige drejebøger i gang. Valg af repetition til næste gang.
2. gang fokus på sevvalgt repetition i hver drejebogsgruppe med læreren som konsulent
3. gang fokus på respons på drejebøger og justering. Evt. prøveeksamen
4. gang afslutning med fokus på hygge
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning