Holdet 2024 fi/fi_C1_3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e)
Hold 2024 fi/fi_C1_3g (3g fi/C1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er et menneske?
Titel 2 Logik og argumentation
Titel 3 Etik, magt og politik
Titel 4 Erkendelse og videnskab
Titel 5 Robotterne kommer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er et menneske?

Hvad er et menneske?


Platon


s. 8-10 + s. 13 Astrid Holm Fire menneskesyn Systime 1996-2002.

”Sjælen er blevet en genstand for kulturkamp” Kristeligt Dagblad 20.02.20


Friedrich Nietzsche


s. 86-91 øverst + 92-93 Larsen & Skov, Mennesket i verden 2013/ P.ID. 139.
Primærtekst ANTIKRIST, Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen, Refleksion P.ID. 179.


Søren Kirkegaard


Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen, Refleksion, Eksistentialisme, Søren Kierkegaard P.ID 174

Primærtekst af Enten-Eller - Forførerens dagbog, Refleksion P.ID 179.

Dokumentar ”Fem skarpe om Kirkegaard og valget”, DR 2013.


Jean-Paul Sartre



s. 94-99 Larsen & Skov, Mennesket i verden 2013.

Primærtekst Jean-Paul Sartre s. 100-101, af Eksistentialisme er en humanisme.



Transhumanisme

s. 77-79 + 82 Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologi og filosofi 2, Systime 2013/ P:ID. 132, 217, 249.
Primærtekst Francis Fukuyama s. 104-106 af Transhumanisme – verdens farligste idé.

Primærtekst: s. 91–93 Nick Bostrom ”Transhumanisme – verdens farligste idé?”

s. 95 + 99 - Morten Dige/Hvad er det gode liv?

Dokumentar: «Amalie skal dø» Tv2 (2023)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Logik og argumentation

Logik og argumentation
Fokus
Materiale


Klassisk logik
Slutningsformer
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen, Refleksion, Systime
Logik og argumentationsteori
Den klassiske logik – syllogismelæren P.ID. 150.
Slutningsformer P.ID. 151


Toulmins model
Fejlslutninger
Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen, Refleksion, Systime
Logik og argumentationsteori
Argumentationsteori P.ID. 153.
Fejlslutninger P.ID. 152

”Hold nu kæft med den robot!” Information 21. november 2017.

Selvvalgte artikler


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Etik, magt og politik

Etik, magt og politik
Fokus
Materiale

Pligtetik

Larsen & Boserup Skov, Mennesket i verden, Systime 2013, s. 14-19, 22-23.

Primærtekst s. 20-21 Immanuel Kant, Grundlæggelse af moralens metafysik.


Utilitarisme

Larsen & Boserup Skov, Mennesket i verden, Systime 2013, s. 23-26, 28-30.

Primærtekst s. 26-28, John Stuart Mill, Utilitarisme.


Dyreforsøg

Indefra med Anders Agger ”Dyreforsøg” (2021)

Immanuel Kant: Pligter over for dyr, 1792
Jeremy Bentham: Indføring i principperne for moral og lovgivning (1780)

Teknologi og filosofi P.ID 233, 232, Mikkel Guldhammer Sparsø, Systime.


Dydsetik

Larsen & Boserup Skov, Mennesket i verden, Systime 2013, s. 30-35 + 39.

Primærtekst Rosalind Hursthouse Om dydsetik.  

”Præst gider ikke jagten på nyt job, ny partner - nyt liv: Jeg holder fast i alt” BT.dk 21. januar 2023.



Opsamling på etiske positioner

Aktiv dødshjælp



Dokumentar «På tirsdag skal jeg dø» DR 2022

Platon


Larsen & Boserup Skov, Mennesket i verden, Systime 2013, s. 111-115.


Thomas Hobbes

Larsen & Boserup Skov, Mennesket i verden, Systime 2013, s. 121-124.

Primærtekst af Leviathan s. 125-126.


John Rawls

Larsen & Boserup Skov, Mennesket i verden, Systime 2013, s. 128-132, 134-135.

Primærtekst fra En teori om retfærdighed s. 132-134.



Overvågning

Shoshana Zuboff
Nick Bostrom


Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologi og filosofi, Systime.  

Overvågningskapitalismen og adfærdsregulering
Kina: overvågning og social kredit-systemer
P.ID 290, 287

Shoshana Zuboff
P.ID  311, 312, 313  

Bostrom
P.ID 291

Primærtekst af Nick Bostrom af ”Hypotesen om den sårbare verden”
P.ID 317  

Dokumentar
Staten ser alt DR1 2019.



PROJEKTARBEJDE

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Erkendelse og videnskab

Erkendelse og videnskab
Fokus

Materiale

Erkendelsesteori
Empirisme

Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen, Refleksion, Systime P.ID 187

”Darwin tog fejl: Han-pattedyr er ikke altid større end hun-pattedyr” Videnskab.dk 13. marts 2024.


Erkendelsesteori
Rationalisme



Thomas Falk Larsen & Michael Rasmussen, Refleksion, Systime P.ID 186

Dokumentar ”Er fornuften kilden til viden?”  Dr2 (2000) (uddrag).


Videnskabsteori
Karl Popper



Larsen & Boserup Skov, Mennesket i verden, Systime 2013.
s. 48-54



Videnskabsteori
Thomas Kuhn

Larsen & Boserup Skov, Mennesket i verden, Systime 2013.
s. 57-62

Primærtekst Thomas Kuhn Videnskabens revolutioner P.ID 154.

”Epilepsi: Flere tusinde år med vilde hypoteser og skrækkelige behandlingsmetoder” Videnskab.dk 22. marts 2023.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Robotterne kommer

Robotterne kommer

FOKUS

MATERIALE


Inro

Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologi og filosofi 2, Systime 2013, s. 102-103.



Dualisme og materialisme
Descartes og D’Holbach
Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologi og filosofi 2, Systime 2013.

Descartes, D’Holbach og sjæl-legeme problemet s.104-105 øverst + s. 107 + 111/ P.ID 223, 224, 225.

Engineered Arts
https://www.engineeredarts.co.uk/robot/ameca/

Robotten Sophia
https://www.youtube.com/watch?v=S5t6K9iwcdw
Film I, Robot (2004) (interrogation scene).


Dobbeltaspektteorien
Thomas Nagel

Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologi og filosofi 2, Systime 2013.
Thomas Nagel s. 122/ P.ID 228.   

Primærtekst: ”Hvordan er det at være en flagermus?” Refleksion P.ID. 184.


Kunstig intelligens
Turing og Searle
Mikkel Guldhammer Sparsø, Teknologi og filosofi 2, Systime 2013.
Turings test og Searle, s. 113-116 + s. 120 nederst-121/P.ID 226, 262, 227, 263, 264, 265, 267.

Digte af Tobias V. Larsen og hans AI:
Cecilie Lindegaard, Teknologiens tekster, Systime 2023, s. 100-102.


Thomas Telving

Mennesker og robotter
Empati og robotters sociale betydning

”Det er svært at smide robotten Sophia i en affaldskværn, når hun ligner et menneske” Information 28. marts 2018.

Primærtekst: Thomas Telving, Killing Sophia, University press of Southern Denmark 2023, s. 7-9.

Robotten Pleo
https://www.youtube.com/watch?v=mTnP62jBrPc
https://www.youtube.com/watch?v=pQUCd4SbgM0
Foredrag med Thomas Telving på SDU “Er det ok at smide Sophia I en affaldskværn?”.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde