Holdet 2024 bi/bi_C_bd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi/bi_C_bd (2bd bi/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bevægelse
Titel 2 Mad og mennesket
Titel 3 Fra celle til individ
Titel 4 Naturforståelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bevægelse

1) Intro til Tornbjerg, biologi og os.  
-Brainstorm: Hvorfor skal vi trække vejret og hvorfor har vi et åndedrætssystem?
-Opbygning af åndedrætssystem  

2) Åndedrætssystemet
-Opbygning af blodkredsløbet
-"Diktat"
-Astma
-Åndedrætsfrekvens
Forsøg: Åndedrætsfrekvens i hvile og efter arbejde  + Effekten af forsnævrede bronkier


3) Blodkredsløbet 1
- Opbygning af blodkredsløb
- Puls og blodtryk
- Indhold i blodet
- Transport af O2 og CO2
- Udvikling af blodprop

4) Blodkredsløbet 2 og kondition
- Forskel på trænede og utrænede
- Fysiologiske ændringer i kredsløbet
Forsøg: Dissektion af grisehjerte


5) Blodkredsløbet 3 og Doping
- EPO, bloddoping, højdetræning
- Hæmatokrit
Forsøg: Måling af hæmatokrit


6) Tilpasning til vand
- Tilpasning hos marsvin

7) Kønsorganer og hormonel regulering.

8) opsamling på modulet.

Faglige mål er at eleverne kan følgende:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninge


Materiale:
Biologi C+B bogen s. 78-79, 71-73,  80-85, 123-134 (23 sider) 
+ div. vejledninger til både demoforsøg og dissektion.


Artikler: 

Lungerne og deres funktion - Patienthåndbogen på sundhed.dk


https://videnskab.dk/krop-sundhed/sadan-virker-epo-og-bloddoping

Velomore | Højdetræning: 'Derfor sidder vi på en vulkan på Tenerife' | Velomore

https://videnskab.dk/krop-sundhed/hojdetraening-er-det-meste-placebo

Epo (erythropoietin) - Netdoktor

https://www.antidoping.dk/undervisning/dopingstoffer-og-metoder/anabole-androgene-steroider



https://videnskab.dk/naturvidenskab/vildt-hvaler-styrer-pulsen-ved-tankens-kraft

https://videnskab.dk/krop-sundhed/evolutionen-foregaar-stadig-havfolk-i-sydoestasien-er-blevet-superdykkere



Videoer: 

1YIQK2SYOQV4_Red_Bull_Columbus_15sec_DK_1920x1080_WEB.mp4

Sådan fungerer hjertet

Lungekredsløbet

Hjerteslaget

Kredsløbet

Kranspulsåreforsnævring

Åreforsnævring

Udvikling af blodprop

Emboli

Blodpropper
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
åndedrætssystemet (diktat på klassen) 17-09-2024
Hjertedissektion - journal 08-10-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Mad og mennesket

Emner:

Fordøjelsessystemet

Næringsstoffer generelt: Opbygning af kulhydrater, proteiner og lipider

Kulhydrater: Dokumentar "Sandheden om kulhydrater"

Blodsukker og glykæmisk index, herblandt forsøg med blodsukker og GI.

Blodsukker og diabetes

Enzymer

Respiration og gæring, heriblandt forsøg med gær.


Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Pensum:
Biologi C+B, s. 42-45, 48-52, 86-89 ( 16 sider)

Hæfte s. 14-16
<<Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf>>

+ forsøgs vejledninger.



Video:
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/mave-og-tarm/om-mave-og-tarm/fordoejelsessystemet/

https://www.youtube.com/watch?v=fpoIMEMX_zs

https://www.youtube.com/watch?v=XfyGv-xwjlI
https://www.youtube.com/watch?v=6jiANfg5ZTo


Dokumentar "Sandheden om kulhydrater" (ligger på CFU)


Artikler/hjemmesider:
https://diabetes.dk/aktuelt/nyheder/nyhedsarkiv/2019/nyt-studie-faerre-kulhydrater-forbedrer-blodsukkeret-hos-type-2-diabetikere.aspx


https://netdoktor.dk/sygdomme/fakta/diabetestype2.htm

(https://diabetes.dk/diabetes-2/fakta-om-diabetes-2/risikofaktorer.aspx)

(https://diabetes.dk/diabetes-2/foelgesygdomme.aspx)

https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/sygdomme/diverse/autoimmune-sygdomme/

https://netdoktor.dk/mave-og-tarm/ernaering/ordbog/glykamisk-indeks/


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sandheden om kulhydrater 02-12-2024
Blodsukker forsøg 04-12-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 3 Fra celle til individ

Emner:
-Kromosomer og DNA, forsøg: DNA i hindbær
-DNA replikation
-Proteinsyntese
-Evolution (i ZOO)
-Nedarvning
-Nedarvning (blodtype), heriblandt forsøg: test din blodtype
-Togensnedarvning
- Mutationer og genetiske sygdomme
-Genteknologogi
-GMO -fremlæggelser
-Celledeling
-Celler - struktur og funktion
-Celler - formering og transport
-Celler - formering hos eukaryoter
- Formering og samtykke (æggets rejse fra æggestok til livmoder)


Materialer:
C+B s.5-8, 20-25, 31-35 157-160, 161-176, 188-190 (38 sider)
+ vejledninger

Video:
What is Evolution? (Der findes danske undertekster til videoen!)
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
https://www.youtube.com/watch?v=YJHGfbW55l0
https://www.youtube.com/watch?v=2pp17E4E-O8 CRISPR



Artikel:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-har-vi-forskellige-blodtyper

https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/gmo-er-gensplejsning-af-afgroder-en-god-teknologisk-losning-eller-en-unodvendig


Frivillig læsning:  
https://netdoktor.dk/sygdomme/hjerte-blod/kender-du-din-blodtype.htm

https://evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/index.html


Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DNA i hindbær, journal 24-01-2025
Blodtype bestemmelse 05-03-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Naturforståelse

Emner:
Økologi - økosystemer, fødekæder og C-kredsløb

Skovtur- felttur. Undersøg en biotop (brugte 2 lektioner, da vi derefter skrev rapport)

Global opvarmning og bæredygtig

Fotosyntese, respiration og vandets transport i en plante


Materialer:
Økologi til tiden hæfte, s. 139-143 (5 sider)
C+B s. 207-214 (8 sider)

Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økologi - skovtur 30-04-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde