Holdet 2022 SA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e)
Hold 2022 SA/e (1e SA/A, 2e SA/A, 3e SA/A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folketingsvalget 2022
Titel 2 Kriminalitet og straf
Titel 3 Økonomi i en ny virkelighed
Titel 4 Medier, ligestilling og AI
Titel 5 IP - Danmark i verden
Titel 6 Ideologier, politk og EU
Titel 7 Valget i USA
Titel 8 Social arv i uddannelse
Titel 9 Velfærdsstaten i knibe

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folketingsvalget 2022

Beskrivelse
Vi følger Folketingsvalget 2022. Før, under og efter.
Fokus er på vælgeradfærd og valgsystemer
Vi spiller et spil om regeringsdannelsen

Hvad skal jeg kunne:

Statistisk usikkerhed
Vælgeradfærd
Vælgertyper
Klassevælger, kernevælger, marginalvælger, issuevoter, Klassisk sociologisk vælgeradfærdsteori , Michigan-modellen, Downs og Fiorina, Issue voting-teori og nærheds- og retningsmodellen, Personfaktoren.
Viden om hvordan man laver hypoteser.
Forholdstalsvalg og flertalstvalg i enkeltmandskredse


Materiale

Meningsmåling
https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
Handout fra Bent Fischer Nielsen om statistisk usikkerhed

Politikbogen kap
kap 6 inkl. underkapitler
Kap 10.2

Eleverne finder selv materiale om regeringsgrundlaget
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kriminalitet og straf


Beskrivelse
Et sociologiforløb hvor eleverne lærer hvordan retssystemet fungerer, og hvorfor nogle mennesker bliver kriminelle.
Vi er i retten for at observere en retssag.
Eleverne lærer om resocialisering.
Forløbet afsluttes med en prøveeksamen.

Hvad skal jeg kunne?
Indeksberegning, procentvis udvikling og procentvise andele.
Kontrolteori, kulturteori, motivationsteori.
Viden om struktur- og aktørforklaringer
Viden om kvantitativ metode med fokus på spredning på socioøkonomiske faktorer (f.eks. køn, alder, geografi, etnicitet, uddannelse, indkomst) for at kunne sige noget generelt.
Maffesolie og de neotribiale fællesskaber.
Bourdieu: habitus, felter, kapitaler
Giddens: Adskillelse af tid og rum, Udlejring af sociale funktioner, Afhængighed af abstrakte systemer, Øget refleksivitet, Det rene forhold.
Flow-teori
Viden om hvorfor vi straffer - og de politiske interesser heri.
Arbejde med resocialisering


Materiale
Filmen Med døden til følge
DR-produktion om Einer og den svenske bandekrig (ikke længere tilgængelig)
9 siders handout fra Samfnu om Giddens og Bourdieu.
Hooligan - i am fucking lovin´ it s. 39-46
Podcast om personlig beretning fra en kriminel
https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-5/
https://www.altinget.dk/artikel/retspolitiske-tiltag-er-udviklet-paa-stribe-mod-bedre-vidende
KRIMINALITETSUDVIKLINGEN I DANMARK  1995-2021 - rapport af Flemming Baldvig
Afsoning af fængselsdom: https://kriminalforsorgen.dk/straf/faengsel/afsoning-af-faengselsdom/
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Økonomi i en ny virkelighed


Forløb hvor elever lærer om grundlæggende makroøkonomiske sammenhænge.
Vi ser på den aktuelle økonomiske udfording (høj inflation med høj rente som resultat) og lærer hvordan man ved forskellige økonomiske politikker kan løse samfundsøkonomiske problemer.

Hvad skal jeg kunne?
Konjunkturer, de samfundsøkonomiske mål, betalingsbalancen, produktion og indkomst, Det økonomiske kredsløb, BNP, årets- og faste priser, multiplikatoreffekt, udbud og efterspørgsel, løn- og prisspiral, multiplikatoreffekt med afløbene, priselasticitet, prisdannelsen, afgifter, husholdninger og indkomstfordeling, lorenzkurve og ginikoefficient, realløn, arbejdsmarkedet, konkurrenceevne, beskæftigede, ledige, typer af ledighed, årsager til og ulemper ved ledighed, finanspolitik, pengepolitik, valutapolitik og strukturpolitik.

Materiale
Film: The big short
ØkonomiNU - en grundbog til samfundsøkonomi.
Ibog fra Systime
kap: 2.0-2.3. 3.0-3.4, 4.1, 4.2 og 4.3 inkl underkapitler, 6, 7, 8, 9, 10
Vi ser løbende på aktuelle tal fra Nationalbanken, Det økonomiske råds kvartalsrapporter og politiske partiers holdning til aktuelle prioriteringssager
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Medier, ligestilling og AI

Medier, ligestilling og AI

Beskrivelse
Forløb hvor eleverne får en forståelse for mediernes betydning i et demokrati. På samme tid skal eleverne forstå hvordan AI fungerer ved at anvende sprogmodeller til at skrive nyhedsproduktioner til forløbet Mediacamp på SDU.


Hvad skal jeg kunne?
Mediernes rolle, medietyper, nyhedskriterier, nyhedskompasset, målgrupper.
Viden om algoritmer, sprogmodeller, neurale netværk.


Materiale
AI-podcasts: promt (DR), Ludvigs podcast med Lars Tvede om Ais anvendelsesmuligheder, Supertrends
EU-landene er enige om at tøjle kunstig intelligens
https://www.dr.dk/nyheder/udland/eu/eu-landene-er-enige-om-toejle-kunstig-intelligens
Materiale fra SDUs mediacamp: https://libguides.sdu.dk/mediacamp (kræver password)
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 IP - Danmark i verden

Beskrivelse
Forløbet handler primært om at forstå de store linjer i international politik med særlig vægt på danske forhold. Vi arbejder også med at forstå konflikten i Ukraine og ser konturerne af en ny verdensorden.


Hvad skal jeg kunne?
Verdensorden, Magtbalance, polære systemer, liberalisme, realisme, fangernes dilemma, , konstruktivisme, GPØ, Den engelske skole, The end of history, Clash of civilications, The return of history, udenrigspolitik, målsætninger for dansk udenrigspolitik, statsformer, magtformer, udenrigspolitiske beslutninger, arenaer i dansk udenrigspolitik, faser i dansk udenrigspolitik, udfordringer for dansk udenrigspolitik, handlerumsbegrebet, bandwagoning.

Materiale
International PolitikNU - magtbalance, værdier og samarbejde
Ibog fra systime
https://ip-nu.systime.dk/?id=1
Kap: 1.2+1.3+ 2.1-2.5 +3.1+3.2+hele kap 14
Film: Amardillo

Virtuelt seminar med Derek Beach, Mette Skak og Peter Viggo Jakobsen

Løbende aktuelle cases fra forskellige medieplatforme
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ideologier, politk og EU

Beskrivelse
Forløb hvor eleverne skal se sammenhængen mellem ideologier, partier og partiadfærd. Forløbet falder sammen med valget til Europaparlamentet og eleverne laver et spørgeskema som de uddeler, indsamler og analyserer vha. pivottabulering.
Besøg af kommunalpolitiker Pia Offer Madsen fra LA

Hvad skal jeg kunne?
Udforme, indsamle og analysere et spørgeskema ved hjælp af pivottabulering.
Hvad er en ideologi? Liberalisme, Socialisme, Konservatisme, Delideologier inkl. Socialliberalisme.
Beregning af statistisk usikkerhed.
Politiske skillelinjer ved Lipset og Rokkan, firepartisystemet, fordelingspolitik, værdipolitik, det politiske kompas, Molins model, medianvælgerteori,
Partityper: Klassepartiet, Catch all-partiet, Markedspartiet.
Eu's historie og formål, Kommissionen, Ministerrådet, EU-parlamentet, EU-domstolen, Det europæiske råd. Lovgivningsprocessen i EU.
David Easton og det politiske system
Den parlamentariske styringskæde
Interesseorganisationernes forskellig strategier
Integration i dybden og i bredden



Materiale
Politikbogen
3.2, 3.3, 3.4, 3.5
kap 4.2 - om Downs og om Kaare Strøm
Kap 11 (afsnittet om interesseorganisatioer)
Kap 1.3 i Eu's udfordringer

https://www.information.dk/debat/2022/05/socialdemokratiet-vores-forslag-modtagecentre-rwanda-gennemsyret-solidaritet

https://www.socialdemokratiet.dk/det-vil-vi/udlaendinge/
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Valget i USA

Beskrivelse
Forløb hvor eleverne lærer om det politiske system i USA. Eleverne holder oplæg for hinanden og vi holder en valgaften på skolen.

Hvad skal jeg kunne?
Kongressen, repræsentanternes hus, føderalisme, den amerikanske præsident, partierne i USA, højesteret, Winner takes it all, lineær regression, lovgivningsprocessen, have mulige forklaringer på, hvorfor Trump vandt valgtet, herunder identitetspolitik, økonomi, race, indvandring.

Materiale
Podcasten Hvorfor er Trump en helt for arbejderklassen?
I finder den her:  https://podcasts.apple.com/dk/podcast/kampagnesporet/id1130903371
USA - politik, økonomi og samfund kap. 5
Filmen Fahrenheit 11/9
Exitpoll: https://www.270towin.com/2024-presidential-election-polls/national
Elever finder selv materiale, der kan forklare valgresultatet.
  
Hvad skal der stemmes om?
https://www.ballotready.org/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Social arv i uddannelse

Beskrivelse
Forløb hvor eleverne lærer at forstå årsagerne til forskellige uddannelsesmønstre. Eleverne laver et interview med en bedsteforælder for at få en forståelse for uddannelsesvalg, livssituation og forskellige generationer.
Vi ser også på hvordan udspillet til den nye uddannelsesreform ser ud, og undersøger hvad formålet med den kan være.

Hvad skal jeg kunne?
Traditionelle, moderne og senmoderne samfund, social arv, Industrialisering, Differentiering & specialisering af arbejdet, Aktør & struktur, Sociale relationer, Anomi, Empiri, Teori, Model, Hypotese, Mikro- og makrosociologi, Anthony Giddens, Adskillelse af tid og rum, Udlejring af sociale relationer, Øget refleksivitet, Abstrakte ekspertsystemer, Ulrick Beck, Risikosamfund, Valgbiografier, Socialisation, Primær socialisation, Sekundær socialisation, Normer , Dobbeltsocialisation, Thomas Ziehe, Kulturel frisættelse, Det traditionelle og det moderne samfund som overstruktureret, Det senmoderne samfund som understruktureret, Subjektivisering, Ontologisering, Potensering, Definition af social arv, Social mobilitet, Kritik af begrebet social arv, Omfang af social arv i Danmark, Teoretisk vinkel på social arv, Bourdieu, Kulturel kapital, Social kapital, Økonomisk kapital, Symbolsk kapital, Push- og Pullfaktor,


Interviewguide, transskribering, det kvalitative forskningsinterview. Induktiv- og deduktiv metode.

Materiale

Sociologisk set
kapitel 1 om "Sociologi som videnskab"
kapitel 2 om "Familien i sociologien" og "Det senmoderne samfund"
Kapitel 3 om "Socialisation – fundamentet for vor personlighed" og "Identitet og identitetsdannelse", "Identitetsdannelsen i det senmoderne samfund"
Kap 8 om "Social arv" og "Social arv og uddannelse i Danmark", "Den teoretiske vinkel på social arv" og "Problemer i barndommen = fængsel?", "Hvordan kan den sociale arv mht. uddannelse brydes?" "Mønsterbrydning" og "Social mobilitet i andre lande"


ETNO MAP. En guide til det kvalitative interview
https://www.youtube.com/watch?v=-cIdZroVCOg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Velfærdsstaten i knibe

Beskrivelse
Forløb om velfærdsstaten hvor eleverne lærer om hvordan velfærdsstatens indtægter og udgifter - samt om de udfordringer den står overfor, både på samfundsplan og på det individuelle plan.

Hvad skal jeg kunne?
Velfærdsmodeller og ideologier, indtægter og udgifter, velfærdsklemmer - globaliseringsklemmen, finansieringsklemmen, opbakningsklemmen, den demografiske klemme,  forventningsklemmen, velfærdsegoisme, ret og pligt, den danske model, konkurrencestat, flexicurity, Doughnut-modellen, Hartmut Rosa, øget acceleration, fremmedgørelse, ræsonans.

Materiale

Danmarks statistik om udgifter og indtægter

http://hdr.undp.org/en/content/2019-human-development-index-ranking
https://data.oecd.org/inequality/income-inequality.htm
http://www3.weforum.org/docs/Global_Social_Mobility_Report.pdf

Podcast om udgifter til forsvaret og velfærdsstaten
https://www.zetland.dk/historie/swGe9a0J-mOXVN73r-6110e

https://www.zetland.dk/historie/segX7NMb-aegXAYg6-cc6ff

Berlingske: "Velfærdsstatens klemmer"
https://www.berlingske.dk/kommentatorer/velfaerdsstatens-klemmer?gaa_at=eafs&gaa_n=AVINqTyZ-4NSmPhyS7NRxqkoQioXyudn5_Em65WMJrNXT3l7OOLHYM2H-Tx6W8TGTcA%3D&gaa_ts=678a1542&gaa_sig=cNz8Cxw6H6ggX-uU9Zxm4p4y7Ef9EvLUgkkgqtxZCwopKhijl23cCtz5GUOxrmoH1NYVHdyw1liStHuKeHOjjQ%3D%3D

Politikbogen kap 9.4

Økonominu kap 2.2


https://www.foa.dk/raad-regler/overenskomst/den-danske-model

https://bm.dk/arbejdsomraader/arbejdsvilkaar/den-danske-model
Velfærdsegoismen er den største trussel mod voressamfund - kritikken fra Nina Smith er nådesløs

https://www.zetland.dk/historie/segX7NMb-aegXAYg6-cc6ff

Nytårstale af Maj My Midtgaard Humaidan
https://www.facebook.com/watch/?v=746689077338730
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer