Titel
8
|
Social arv i uddannelse
Beskrivelse
Forløb hvor eleverne lærer at forstå årsagerne til forskellige uddannelsesmønstre. Eleverne laver et interview med en bedsteforælder for at få en forståelse for uddannelsesvalg, livssituation og forskellige generationer.
Vi ser også på hvordan udspillet til den nye uddannelsesreform ser ud, og undersøger hvad formålet med den kan være.
Hvad skal jeg kunne?
Traditionelle, moderne og senmoderne samfund, social arv, Industrialisering, Differentiering & specialisering af arbejdet, Aktør & struktur, Sociale relationer, Anomi, Empiri, Teori, Model, Hypotese, Mikro- og makrosociologi, Anthony Giddens, Adskillelse af tid og rum, Udlejring af sociale relationer, Øget refleksivitet, Abstrakte ekspertsystemer, Ulrick Beck, Risikosamfund, Valgbiografier, Socialisation, Primær socialisation, Sekundær socialisation, Normer , Dobbeltsocialisation, Thomas Ziehe, Kulturel frisættelse, Det traditionelle og det moderne samfund som overstruktureret, Det senmoderne samfund som understruktureret, Subjektivisering, Ontologisering, Potensering, Definition af social arv, Social mobilitet, Kritik af begrebet social arv, Omfang af social arv i Danmark, Teoretisk vinkel på social arv, Bourdieu, Kulturel kapital, Social kapital, Økonomisk kapital, Symbolsk kapital, Push- og Pullfaktor,
Interviewguide, transskribering, det kvalitative forskningsinterview. Induktiv- og deduktiv metode.
Materiale
Sociologisk set
kapitel 1 om "Sociologi som videnskab"
kapitel 2 om "Familien i sociologien" og "Det senmoderne samfund"
Kapitel 3 om "Socialisation – fundamentet for vor personlighed" og "Identitet og identitetsdannelse", "Identitetsdannelsen i det senmoderne samfund"
Kap 8 om "Social arv" og "Social arv og uddannelse i Danmark", "Den teoretiske vinkel på social arv" og "Problemer i barndommen = fængsel?", "Hvordan kan den sociale arv mht. uddannelse brydes?" "Mønsterbrydning" og "Social mobilitet i andre lande"
ETNO MAP. En guide til det kvalitative interview
https://www.youtube.com/watch?v=-cIdZroVCOg
|