Holdet 2022 SP/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SP/f (3f SPB/A)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jóvenes, Cultura y Turismo
Titel 2 Datidsforløb
Titel 3 Frida Kahlo
Titel 4 Hispanohablantes en Dinamarca
Titel 5 Colombia

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jóvenes, Cultura y Turismo

KERNESTOF:

Kapitel 4-6 fra i-bogen "Un mes en Málaga - En ung dansk piges møde med Spanien, spanierne og spansk kultur" af Camilla Jürgensen og Lærke Marie Ryge. Forlaget MitDigitaleGym, 2018: https://www.unmesenmalaga.com/
- Kapitel 4: "Los jóvenes malagueños"
- Kapitel 5: "Ir de tapas"
- Kapitel 6: "Picasso - un gran artista"

SUPPLERENDE MATERIALE:

- Diverse øvelser tilhørende de læste kapitler i Un mes en Málaga.

- Video: "Picasso's Málaga" (NRK1, 18.05.2015, 9 min.). Tilgængelig på CFU.

- Skriftlig Delprøve 2 med udgangspunkt i kapitel 4 laves undervejs i forløbet.

- Skriftlig Delprøve 1 med udgangspunkt i kapitel 6 laves i slutningen af forløbet.

Som en del af forløbet blev eleverne tilbudt en rejse til Málaga hvor de for alvor kunne møde den spanske kultur og det spanske sprog, og de kunne stifte bekendtskab med byen og dens historie. De fleste elever fra holdet deltog i rejsen.

I forbindelse med rejsen til Málaga skal eleverne lave en turistvideo. Dem, der er med på rejsen, skal lave en video fra Málaga hvor de fortæller om hvad de har lavet og oplevet på rejsen, og dem, der ikke er med på rejsen, skal lave en turistvideo om Odense.

Der fokuseres på forholdene for unge spaniere i nutidens Spanien, samt på tapas og Pablo Picasso som vigtige elementer af spansk kultur. Der er specielt fokus på Málaga og Andalusien, men det spredes ud til resten af Spanien der hvor det er muligt.


24 lektioner à 95 minutter = 38 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Datidsforløb

I dette forløb er der fokus på de to datider PRÆTERITUM OG IMPERFEKTUM samt aspekt.

Det er ikke et eksamensforløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Frida Kahlo

KERNESTOF:

- "Frida, una artista mexicana" fra bogen "Viva la Vida" af Silvia Becerra Bascuñán, Sigrid Østergaard og Julie Højgaard. Lindhardt og Ringhof. 2017. Side 199-207 + 228-230 (tekst + øvelser + Delprøve 1-lignende opgaver).

- Dokumentarprogram: "Hvem var Frida Kahlo?" (originaltitel: "Exhibition on Screen:
Frida Kahlo). Tysk dokumentar fra 2021 (50 min.): https://www.dr.dk/drtv/program/hvem-var-frida-kahlo_245309

- Udvalgte malerier med tilhørende tekst fra bogen "Frida Kahlo y Diego Rivera"
(Marianne Havsteen &Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendal Uddannelse, 2002):
- Maleri: "Mis abuelos, mis padres y yo" side 66-67.
- Maleri: "La columna rota" side 70-71.
- Maleri: "El abrazo de amor de El universo, la tierra (México), Yo, Diego y el señor Xólotl" side 72-73.

SUPPLERENDE MATERIALE:

- Forskellige arbejdsark udarbejdet af læreren.

- "¿Quién fue Frida Kahlo?": youtube-video på spansk om Frida Kahlos liv (3:38 min.): https://youtu.be/MKIGZd19h18

- Dokumentarprogram: "En kærlighedshistorie - Frida Kahlo og Diego Rivera" (britisk dokumentar fra 2015, sendt på DR Kultur 07-11-2017, tilgængelig på CFU, 44 min.)


Eleverne skal opbygge et overordnet kendskab til Frida Kahlos liv og levned samt en dybere forståelse af hvordan forskellige livsbegivenheder og udviklingen i det mexicanske samfund har influeret hendes kunst.


16 lektioner à 95 min. = 25,3 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Hispanohablantes en Dinamarca

KERNESTOF:

Forløbet er centreret omkring tv-udsendelsen "Españoles en el mundo - Dinamarca, espíritu Hygge" fra den spanske station RTVE (2019):
https://www.rtve.es/play/videos/espanoles-en-el-mundo/espanoles-mundodinamarca-espiritu-hygge/5315018/
(udsendelsen kan ses gratis på linket, men man skal muligvis oprette en bruger)

I udsendelsen møder man forskellige spaniere som bor rundt omkring i Danmark.

Udsendelsen præsenterer disse fem spanske kvinder:
- Cristina, Copenhague (03:00-09:15 + 11:34-14:24 min.)
- Karin, Aalborg (14:38-24:35 min.)
- Paz, Skagen (24:38-33:56 min.)
- Patricia, Aarhus (33:59-44:08 min.)
- Carol, Ribe (44:10-54:29 min.)

SUPPLERENDE MATERIALE:

- Tekst: "Alba, 19 años" fra bogen "España mañana" af Kasper Kloch, Martin Tønner og Thomas Vilhelm. Forlaget Columbus. 2022. Side 10-17.

Forløbet afsluttes med at eleverne arbejder med det skriftlige eksamenssæt "Argentinos en Dinamarca" (HHX, 19/8-2021).


Eleverne skal opnå kendskab til både den spanske og den danske kultur ved at se, høre og læse om forskellige spansktalende personer der bor eller har boet i Danmark, og hvilke kulturelle og samfundsmæssige forskelle disse personer lægger mærke til. På den måde skal eleverne kunne reflektere over deres egen kultur i mødet med spansksprogede kulturer. I dette forløb er den samfundsmæssige og kulturelle dimension lige så fremtrædende som den sproglige.


11 lektioner à 95 min. = 17,4 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Colombia

KERNESTOF:

- Hele kapitlet om Colombia og den unge mand Mario fra bogen La Identidad Contrastada (Ole Mikkelsen &Pablo Riismøller, Gyldendal, 2013, side 22-34).

- Episode 1 fra sæson 1 af Netflix-serien Narcos om Pablo Escobar (Carlo Bernard, Chris Brancato &Doug Miro, 2015).

SUPPLERENDE MATERIALE:

- Diverse øvelser til kernestoffet (lavet af læreren).


Forløbet har fokus på tre forskellige elementer:
1) Generelt om landet Colombia
2) Specifikt om den unge mand Mario som præsenteres i en af teksterne
3) Serien "Narcos" og personen Pablo Escobar


9 lektioner à 95 minutter = 14,25 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde