Holdet 2024 sa/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa/a (1a sa/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 2: Politik
Titel 2 Forløb 3: Velfærdssystemer
Titel 3 Forløb 4: Livsformer
Titel 4 Forløb 5: Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 2: Politik

Dette forløb fokuserede meget på, hvorfor politikere og vælgere har de holdninger, som de har. I den forbindelse har vi kigget på ideologier og på forskellige modeller, der forklarer vælgeradfærd og politiske standpunkter. Dette har også inkluderet et mindre projekt om medier, hvor vi har set på forskellige typer spin, som eleverne skulle prøve at replicere. Vi har også været omkring forskellige valgsystemer og set på, hvordan det påvirker udfaldet af et valg.

Kernebegreber
Ideologi, konservatisme, liberalisme, socialisme, Downs model, strategi, personfaktor, pragmatik, populisme, Molins model, demokrati, autokrati, direkte demokrati, repræsentativt demokrati, konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, forholdstalsvalg, first-past-the-post, gerrymandering, centraladministration, bemyndigelseslov, teknokrati, issue-ownership, nyhedskriterier, medialisering, forenkling, intensivering, polarisering, personificering, medieforbrug, offensivt/defensivt/proaktivt/reaktivt spin,

Materiale:
• Brøndum og Hansen (e-bog): Luk samfundet op!, Systime: 2019
• Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab
• Kapitel 7: Mediernes rolle og den demokratiske samtale

Supplerende materiale
• Video: ”Politics in The Animal Kingdom”, CGP Grey, 14.05.25
• Kronik: ”Embedsmændenes magt vokser, og nu vil regeringen give deres følelser vetoret”, Information, 13.04.24
• Video (uddrag): ”Tæt på Sandheden”, DR2, 06.05.2023
• Artikel: ”Honning-snyd tvinger biavlere til at droppe stor kåring i København”, DR Nyheder, 04.12.24
• Artikel: ”Nu forbydes Tiktok flere steder – og det er der god grund til, siger eksperter”, TV2 Nyheder, 25.03.23
• Artikel: ”Medie: TikTok har oversvømmet Europa med propaganda”, Ekstra Bladet, 05.08.23
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 3: Velfærdssystemer

I dette forløb beskæftigede vi os med forskellige velfærdsmodeller. Vi tog udgangspunkt i Mazlows behovspyramide for at illustrere, hvilke behov borgerne i et samfund skulle have opfyldt, hvorefter eleverne blev præsenteret for forskellige måder at indrette samfundet på. Vi sluttede forløbet af med at snakke mere indgående om den universelle velfærdsmodel og hvorfor den er under pres og hvad der kan gøres ved det.

Kernebegreber
Mazlows behovspyramide, privat ejendomsret, stat, marked, civilsamfund, institutioner, familie, universel/residual/kooperativ velfærdsmodel, markedsøkonomi, omfordeling, flad/progressiv skat, overførselsindkomster, forsikring, demografi, forsørgerbyrden, befolkningspyramide, stigende forventninger, marginalisering, velfærdsforsikring, Flexicurity, solidaritet, freelance-arbejde, global sikkerhed, sikkerhedspolitik, globalisering, global konkurrence, outsourcing, underleverandør, stordriftsfordele, produktion, overenskomst, social dumping, virksomhedsflugt, mindsteløn, konkurrencestat,

Materiale
• Brøndum og Hansen (e-bog): Luk samfundet op!, Systime: 2019
• Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat

Supplerende materiale
• Video (uddrag): ”Tæt på Sandheden”, DR2, 25.01.23
• Data: ”Extranet”, Statistikbanken, 14.05.25
• Video: ”Do it for Denmark”, Spies Rejser. 14.05.25 https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw
• Pressemeddelse: “Nu kan par og enlige få hjælp til barn nummer to uden egenbetaling”, Indenrigs- og sundhedsministeriet, 21.11.24
• Artikel: ”Velfærdsforsikringer er blevet allemandseje – men de svageste er ikke med”, Kristeligt Dagblad, 01.09.22
• Video (uddrag): ”Fredsforhandlinger uden Ukraine”, DR Deadline, 26.02.25
• Artikel: Otte sekunder lang tavshed fra Løkke og Lund, indtil journalist udbryder: 'Hvad fanden laver I?', DR, 01.02.25
• Artikel: ”I dag trak hun i land: Så mange gange har Mette Frederiksen påtalt danskernes arbejdsmoral”, DR Nyheder, 01.05.24
• Video: ”Hvad er 'den danske model'?”, P3 Essensen, 14.05.25. https://www.youtube.com/watch?v=vX0KJLXR6Mw
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 4: Livsformer

I dette forløb havde vi kort om forskellige livsformer. Vi var primært omkring Minerva-modellen og Pierre Bourdieus teori om kapitalformer. Det var meget praktisk fokuseret, hvor eleverne igennem noget gruppearbejde skulle konkretisere teorierne ved at forestille sig nogle mennesker, som havde forskellige mængder af kapital, og kigge på, hvordan man kunne appellere til grupper med forskellige livsformer, når man skulle sælge til dem.

Kernebegreber
Minerva-model, segmentanalyse, individ, globalisering, nationalisme, materialisme, kulturel liberalisme, økonomisk/kulturel/social kapital, livsstil, moderne, traditionel, habitus, felt, social arv, mønsterbryder, stratificering, social mobilitet,

Materiale
• Brøndum og Hansen (e-bog): Luk samfundet op!, Systime: 2019
• Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark

Supplerende materiale
• Dokumentarserie (Uddrag): Uddrag af dokumentarserien ”En vej – to verdener” (2016), DR1
• Hjemmeside: Gallup Kompas https://kantargallup.dk/Kompas2020.php
• Video: ”Minerva modellen 2013”, https://www.youtube.com/watch?v=LpFSfQ3AqMo 14.05.2025
• Artikel: Professor og tidligere Novo-leder advarer om 'floskelledelse': 'Det skaber en afstand til medarbejderne', DR, 20.01.25
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 5: Økonomi

I dette forløb arbejdede vi med grundlæggende økonomiske koncepter. Vi arbejdede med udbud og efterspørgsel, det økonomiske kredsløb og konjunktur. Vi satte det jævnligt op mod præsident Trumps toldsatser mod det meste af verden for at finde ud af, hvilke økonomiske konsekvenser det kunne have for verden generelt og Danmark specifikt. Vi sluttede forløbet af med fremlæggelser, hvor eleverne skulle argumentere enten for eller imod, at der kommer en recession på baggrund af handelskrigen.

Kernebegreber
Marked, udbud, efterspørgsel, markedsligevægt, markedsmekanismen, økonomiske kredsløb, import, eksport, skat, lån, opsparing, vækst, recession, BNP, arbejdsløshed, konjunkturarbejdsløshed, strukturarbejdsløshed, sæsonarbejdsløshed, friktionsarbejdsløshed, Inflation, betalingsbalance, bæredygtig økonomi, budgetbalance, protektionisme, merkantilisme, told, frihandel, høj- og lavkonjunktur, finanspolitik, pengepolitik, ekspansiv politik, kontraktiv politik, strukturpolitik,

Materiale
• Brøndum og Hansen (e-bog): Luk samfundet op!, Systime: 2019
• Kapitel 8: Økonomiske ressourcer, forbrug og behov

Supplerende materiale
• Artikel: ”EU i Danmark: Ny rapport fremhæver flere fordele ved frihandel”, Altinget, 12.11.18
• Artikel: ”Verdenshandlen er på vej på skrump: Trumps toldkrig begynder at vise sig i tallene”, DR Nyheder, 16.04.25
• Artikel: ”Analytikere om Trump-told: Vil kunne kaste den globale økonomi ud i recession i år”, Euroinvestor, 03.04.25
• Artikel: ”Direktør maner til ro: Jeg tror ikke, der kommer en recession”, Euroinvestor, 09.04.25
• Artikel: ”JP Morgan trækker recessionsvarsel tilbage”, TV2 nyheder, 10.04.25
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer