Holdet 2024 sa/b. - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa/b. (1b sa/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og ligestilling (grundforløb)
Titel 2 Politik i Danmark
Titel 3 Velfærdsstat eller konkurrencestat?
Titel 4 Forskellige liv i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og ligestilling (grundforløb)

Grundforløb: Er du køn? Ligestilling og identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Grundforløbet har ligestilling som rød tråd.
Der er fokus på identitetsdannelse og socialisering inden for det senmoderne samfund. Vi gennemgår en lang række grundlæggende begreber og teorier og anvender dem på cases omhandlende køn og ligestilling. Eleverne lærer forskellige samfundstyper at kende, samt niveauer af identitet og hvad der former den. Vi arbejder med politiske ideologier og partier, herunder forskellige politiske holdninger til identitetspolitiske spørgsmål. Eleverne undersøger og diskuterer årsager og konsekvenser til økonomiske forskelle mellem kønnene.

Kernebegreber:
Kønsrolle, sociale mønstre, kønsrollemønstre, det traditionelle, moderne og senmoderne samfund, socialkarakter, identitet (herunder jeg-identitet, personlig identitet og social identitet), normer, social kontrol, sanktioner, socialisering (herunder primær og sekundær socialisering og multisocialiseringsmodellen), social rolle, rollekonflikt, den bestemte og generaliserede anden, sociale grupper, Anthony Giddens' karakteristik af det senmoderne samfund (adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet, aftraditionalisering, udlejring af sociale relationer, ansigtsløse relationer), Thomas Ziehes karakteristik af det senmoderne samfund (kulturel frisættelse og formbarhed; orienteringsmekanismerne subjektivisering, ontologisering og potensering), ideologier (liberalisme, socialisme, konservatisme, grønne ideologier), fordelingspolitik, værdipolitik, identitetspolitik, danske partier (herunder rød og blå blok)

Materiale:
Kapitel 1: Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene
1.1: Samfundet og samfundsfag
1.2: Ligestilling mellem kønnene med sociologiske briller
o Arbejdsmarkedet og fordeling af barsel
o Kønsrollemønsteret
1.3: Ligestilling mellem kønnene med økonomiske briller – fordeling af ressourcer
1.4: Ligestilling med politiske (politologiske) briller
o MeToo og seksuelle krænkelser
1.5 Luk samfundet op!
1.6: Samfundsfagets byggesten
1.7: Hvad skal jeg kunne i samfundsfag på C-niveau?


Kapitel 2: Identitet i forandring
2.1. Hvad er socialisering?
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
2.3: Hvem er jeg egentlig – et spørgsmål om identitet
2.4: Sociale grupper


Kapitel 3: Samfund og individ
3.1: Det traditionelle samfund
3.2: Det moderne samfund
3.3: Anthony Giddens – refleksivitet i det senmoderne samfund
3.4: Thomas Ziehe – kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund


Supplerende:
Debat: Nynne Bjerre Christensen blander sig i debatten om kønsidentitet: Det er ikke ligesom at farve hår. Biologisk køn er ikke en social konstruktion, Berlingske, 22. august 2022

KRONIK: Allerede fra helt små bliver danske børn udsat for kønsstereotyper - det påvirker dem hele arbejdslivet, Berlingske 3. juli

Diverse partifilm på YouTube

Luk samfundet op!, partifilm om ligestilling (Kapitel 1)

Artikel: ”Det mener partierne om juridisk kønsskifte for børn”, Kristeligt dagblad, Jespersen, Winther og Særkjær, 10.01.22

Video: ”Hvad er samtykke?”, Sex og Samfund, VARY via YouTube.com, 30.04.2019

§216 af samtykkelovgivningen før og efter den blev ændret d. 1.1.2021

Debatvideo: ”Indkomstforskelle mellem mænd og kvinder” fra forlaget Columbo

Statistik og tabeller om mænd og kvinders indkomst og økonomiske bidrag til samfundet

Artikel: ”Kvinder er fortsat en underskudsforretning for statskassen”, Torben K. Andersen, Mandag Morgen, 04.2020
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politik i Danmark

Først introduceres til forskellige politiske styreformer. Derefter fokuseres der på demokratiet og i forlængelse heraf på politik i Danmark. Vi har også set lidt på valget i USA i løbet af forløbet.

Kernebegreber:
Klassepartier, catch all-parti, kernevælgere, marginalvælgere, issue-voting, issue-ownership, populisme, Molins model, Downs model, stemmemaksimering, demokrati (repræsentativt og direkte), teokrati, autokrati, diktatur, magtens tredeling, forholdstalsvalg, flertalsvalg i enkeltmandskredse, spærregrænsen, støttepartier, opposition, positiv og negativ parlamentarisme, mindretalsregering, flertalsregering, ministerium, centraladministration, den parlamentariske styringskæde, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, embedsværket, parlamentarisk kontrol, finansloven, lovgivningsprocessen, suverænitet, Den Europæiske Union, FN, direktiver og forordninger, rettigheder og pligter, Grundloven, samfundssind, medborger

Materiale:
6.1: Politik og politiske styreformer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=392
6.2: Hvad er et demokrati: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=391
6.3: Demokrati i praksis: Det danske politiske system og magt: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=390
6.4: Den parlamentariske styringskæde og magtdeling i det danske system: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=389  
6.5: Udlandets indflydelse på de politiske beslutningsprocesser i Danmark: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=388
6.6: Politisk deltagelse og medborgerskab: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=387
7.1.: Medierne - den fjerde statsmagt?  https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=399

5.6: Populisme: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=380
5.8: Partier, vælgere og fordelings- og værdipolitik
https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=378  
5.9: Hvordan forklarer man de politiske partiers adfærd?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=377


Supplerende:
o Video: Dit demokrati - styreformer: Dit Demokrati | Styreformer
o Video: Magtens tredeling: Magtens tredeling | Hvorfor er magten delt i tre?
o Video: Forstå magtens tredeling i USA (DR Detector, 2016):
o https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa-2016/detektor-forstaa-magtens-tredeling-i-usa
o Video: Valgmandssystemet i USA:
o https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/video-forstaa-det-amerikanske-valgsystem#!/
o Video: Hvem er de to præsidentkandidater? Portræt (dr.dk):
o https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/video-hvem-er-de-kandidater#!/
o Hjemmeside: https://freedomhouse.org/explore-the-map?type=fiw&year=2023 (undersøgelse og sammenligning af forskellige landes scorer)
o Artikel: Inger Støjberg brød loven med åben øjne, Zetland 14.12.2021
o Hjemmeside: www.ft.dk (undersøgelse af lovforslag og lovgivningsprocessen)
o Diverse valgvideoer fundet på YouTube
o Videoer fra luksamfundetop.dk om partiernes holdninger ift. medborgerskab og demokrati
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Velfærdsstat eller konkurrencestat?

Arbejde med forskellige typer velfærdsmodeller og deres ideologiske grundlag. Derudover er der fokus på udfordringer for velfærdsstaten, blandt andet presset på sundhedssektoren, generel effektivisering i den offentlige sektor og forskellige løsningsmodeller herfor. Vi arbejder med konkurrencestaten og diskuterer argumenter for og imod.

Undervisningsforløbet er tematisk opbygget og bevæger sig på tværs af bogens kapitler og fagets discipliner. Dog er undervisningsforløbets formål, at introducere til økonomi og økonomiske begreber, modeller, teorier mv. fra læreplanen herunder særligt:
- velfærdsmodeller
- Velfærdsprincipper
- det økonomiske kredsløb
- økonomiske mål
- økonomiske styringsinstrumenter

Didaktisk tager undervisningsforløbet udgangspunkt i elevernes hverdagsliv, privatøkonomi og oplevelser med konkrete velfærdsopgaver og sætte disse i sammenhæng med dansk samfundsøkonomi. I midten af forløbet vil velfærdsmodeller, god økonomi og økonomiske konjunkturer blive behandlet og til slut diskussionen af velfærdsstaten fremtid, konkurrencestaten og velfærdsmodellernes styrker og svagheder, muligheder og begrænsninger.

Undervejs vil det samfundsøkonomiske kernestof, empiri og elementer i læreplanen blive analyseret og diskuteret ved hjælp af politologisk viden (primært ideologier og danske partier) og sociologisk viden (fx med henvisning til livsstile, social ulighed og mobilitet).

Primært kernestof:

Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode

Sekundært kernestof:

Sociologi
• Sociale og kulturelle forskelle

Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Materiale:

Kap. 8: Økonomiske ressourcer, forbrug og behov
o Introduktion: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=400
8.1.: Behov, prioriteringer og privatøkonomi: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=407
8.2.: Hvordan fungerer markedet? https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=406
8.3.: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=405
8.4: Hvad er god økonomi?: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=404
8.5: Udsving i økonomien: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=403
8.6: Økonomisk politik: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=402
8.7: Skal politikere blande sig i markedet? https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=401

Kap. 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat
o Introduktion: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=408
9.1. Velstand og velfærd: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=415
9.2: Velfærdstrekanten - borgernes forskellige veje til velfærd https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=414
9.3: Velfærdsstatens udfordringer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=413
9.4: Velfærdsstatens interne udfordringer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=412
9.5: Velfærdsstatens eksterne udfordringer: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=411
9.6: Løsninger: Nedskærings-, udvidelses- og omprioriteringsstrategien: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410
9.7: Fra velfærdsstat til konkurrencestat? https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=409

Supplerende:
o Artikel: Von der Leyen ser globalisering afløst af hård konkurrence i ny Trump-verden, Berlingske Tidende, Tirsdag d. 04. februar 2025, kl. 12.29 https://www.berlingske.dk/internationalt/von-der-leyen-ser-globalisering-afloest-af-haard-konkurrence-i-ny
o Video om udbud og efterspørgsel: Udbud og efterspørgsel | Markedsmekanismen
o Danmarks statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/temaer/overblik-dansk-oekonomi
o Partifilm om økonomi på luksamfundetop.dk
o Artikel: ”Lars Løkke sætter det lange lys på - privilegerede danskere kan selv komme til at betale for deres ældrepleje”, Avisen Danmark, 21. maj 2023
o Debatindlæg: For den nye regering handler alt om konkurrence, Aida Tepe Mattsson og Asta Elise Gade Kofod, Politiken, lørdag 17 december 2022.
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forskellige liv i Danmark

Omdrejningspunktet for forløbet er levevilkår og social ulighed. Der stiftes først bekendtskab med forskellige måder, hvorpå vi i samfundsfag forsøger at finde ud af ligheder og forskelle i den danske befolkning. Det gør vi bl.a. ved at gruppere befolkningen i forskellige livsformer eller ved at undersøge og inddele den danske befolkning i forskellige livsstile bl.a. ved brug af Minervamodellen. Fra viden om livsformer og livsstile bevæger vi os ind i temaets centrale omdrejningspunkt, nemlig ulighed og fattigdom i Danmark.

Foruden begreberne ulighed og fattigdom vil eleverne også blive introduceret til en række centrale sociologiske begreber som fx social mobilitet, social arv, social marginalisering, social stratificering, mønsterbryder, ligesom de vil stifte bekendtskab med henholdsvis Pierre Bourdieus teori (kapital, habitus og felt) og Basil Bernsteins sprogkodeteori.

Kernestof:
Sociologi
- Sociale og kulturelle forskelle
Politologi
- Politiske ideologier
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode


Materialer:
- Kapitel 4 i Luk Samfundet Op! 4.udgave, af Peter Brøndum & Thor Banke Hansen, Forlaget
Columbus 2021.
- DR-dokumentar: ”En vej – to verdener”, Dansk dokumentarserie i 4 afsnit, som skildrer vi livet hos en række familier, der bor på hver sin side af vejen Hejredal i Århus. Udsendelsesdato: 29. februar 2016, DR1

Supplerende:
o Kommentar: ”Vi taler for lidt om forældres betydning for, om får studenterhuen eller ej”, Marie Holt Hermansen, Altinget 26. september 2023
o Undersøgelse, www.klassesamfund.dk
o ”Social arv”, samfundsfag.dk
o Mathias Tesfaye: ”Skolen skal også udfordre potentialet hos rengøringens datter”, interview, Information, torsdag den 9. marts 2023
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer