Titel
1
|
Køn og ligestilling (grundforløb)
Grundforløb: Er du køn? Ligestilling og identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Grundforløbet har ligestilling som rød tråd.
Der er fokus på identitetsdannelse og socialisering inden for det senmoderne samfund. Vi gennemgår en lang række grundlæggende begreber og teorier og anvender dem på cases omhandlende køn og ligestilling. Eleverne lærer forskellige samfundstyper at kende, samt niveauer af identitet og hvad der former den. Vi arbejder med politiske ideologier og partier, herunder forskellige politiske holdninger til identitetspolitiske spørgsmål. Eleverne undersøger og diskuterer årsager og konsekvenser til økonomiske forskelle mellem kønnene.
Kernebegreber:
Kønsrolle, sociale mønstre, kønsrollemønstre, det traditionelle, moderne og senmoderne samfund, socialkarakter, identitet (herunder jeg-identitet, personlig identitet og social identitet), normer, social kontrol, sanktioner, socialisering (herunder primær og sekundær socialisering og multisocialiseringsmodellen), social rolle, rollekonflikt, den bestemte og generaliserede anden, sociale grupper, Anthony Giddens' karakteristik af det senmoderne samfund (adskillelse af tid og rum, øget refleksivitet, aftraditionalisering, udlejring af sociale relationer, ansigtsløse relationer), Thomas Ziehes karakteristik af det senmoderne samfund (kulturel frisættelse og formbarhed; orienteringsmekanismerne subjektivisering, ontologisering og potensering), ideologier (liberalisme, socialisme, konservatisme, grønne ideologier), fordelingspolitik, værdipolitik, identitetspolitik, danske partier (herunder rød og blå blok)
Materiale:
Kapitel 1: Samfundsfag og ligestilling mellem kønnene
1.1: Samfundet og samfundsfag
1.2: Ligestilling mellem kønnene med sociologiske briller
o Arbejdsmarkedet og fordeling af barsel
o Kønsrollemønsteret
1.3: Ligestilling mellem kønnene med økonomiske briller – fordeling af ressourcer
1.4: Ligestilling med politiske (politologiske) briller
o MeToo og seksuelle krænkelser
1.5 Luk samfundet op!
1.6: Samfundsfagets byggesten
1.7: Hvad skal jeg kunne i samfundsfag på C-niveau?
Kapitel 2: Identitet i forandring
2.1. Hvad er socialisering?
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
2.3: Hvem er jeg egentlig – et spørgsmål om identitet
2.4: Sociale grupper
Kapitel 3: Samfund og individ
3.1: Det traditionelle samfund
3.2: Det moderne samfund
3.3: Anthony Giddens – refleksivitet i det senmoderne samfund
3.4: Thomas Ziehe – kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
Supplerende:
Debat: Nynne Bjerre Christensen blander sig i debatten om kønsidentitet: Det er ikke ligesom at farve hår. Biologisk køn er ikke en social konstruktion, Berlingske, 22. august 2022
KRONIK: Allerede fra helt små bliver danske børn udsat for kønsstereotyper - det påvirker dem hele arbejdslivet, Berlingske 3. juli
Diverse partifilm på YouTube
Luk samfundet op!, partifilm om ligestilling (Kapitel 1)
Artikel: ”Det mener partierne om juridisk kønsskifte for børn”, Kristeligt dagblad, Jespersen, Winther og Særkjær, 10.01.22
Video: ”Hvad er samtykke?”, Sex og Samfund, VARY via YouTube.com, 30.04.2019
§216 af samtykkelovgivningen før og efter den blev ændret d. 1.1.2021
Debatvideo: ”Indkomstforskelle mellem mænd og kvinder” fra forlaget Columbo
Statistik og tabeller om mænd og kvinders indkomst og økonomiske bidrag til samfundet
Artikel: ”Kvinder er fortsat en underskudsforretning for statskassen”, Torben K. Andersen, Mandag Morgen, 04.2020
|