Holdet 2024 sa/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa/c (1c sa/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 2: Politik og politiske styreformer
Titel 2 Forløb 3: Velfærdsstaten
Titel 3 Forløb 4: Livsformer
Titel 4 Forløb 5: Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 2: Politik og politiske styreformer

Et forløb om styreformer og demokratiske processer og systemer – særligt i Danmark. Vi arbejdede med magtens tredeling og valgformer, og perspektiverede til valget i USA. Vi arbejdede desuden med hvordan forskellige aktører kan påvirke beslutningsprocesserne i Danmark, herunder hvordan EU påvirker dansk lovgivning, og så på forskellige former for borgerskab, rettigheder og pligter i det danske demokrati, samt parti- og vælgeradfærd. Eleverne lavede posterpræsentationer af de danske partier og undersøgte Folketingets og regeringens sammensætning.
Vi anvendte Inger Støjbergs lovbrud og øremærket barsel til fædre som cases i undervisningen.

Kernebegreber
repræsentativt og direkte demokrati, autokrati, teokrati, Dahls demokratikriterier, magtens tredeling, parlamentarisme, præsidentialisme, forholdstalsvalg, flertalsvalg i enkeltmandskredse, spærregrænsen, støttepartier, opposition, dronningerunde, mistillidsvotum, positiv og negativ parlamentarisme, klassepartier, catch all-parti, kernevælgere, marginalvælgere, issue-voting, issue-ownership, populisme, stemmemaksimering, Downs' model, Molins model, egotropisk vælger, sociotropisk vælger, den parlamentariske styringskæde, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, embedsværket, parlamentarisk kontrol, centraladministration, den parlamentariske styringskæde, interesseorganisationer, græsrodsbevægelser, embedsværket, parlamentarisk kontrol, centraladministration, EU (Den Europæiske Union), WTO (World Trade Organisation), FN (Forenede Nationer), forordninger, direktiver, lovgivningsprocessen, Grundloven, medborger, modborger, statsborger

Materiale
Brøndum og Hansen (e-bog): Luk samfundet op!, Systime: 2019
• Kapitel 5: Politiske ideologier, afsnit 5.8, 5.9
• Kapitel 6: Demokrati og medborgerskab

Supplerende materiale
• Artikel: Inger Støjberg brød loven med åben øjne, Zetland 13.12.2021
• Artikel: S og V skal i regering sammen for første gang i over 40 år, DR Nyheder, 14.12.2022
• Artikel: Internt notat advarer før kontroversielle samtaler med nye danskere, DR Nyheder, 28.11.24
• Video: Dit Demokrati | Styreformer, DR
• Video: Magtens tredeling | Hvorfor er magten delt i tre?
• Hjemmeside: https://www.ft.dk/samling/20211/lovforslag/L104/index.htm (til undersøgelse af lovgivningsproces omkring øremærket barsel)
• Udvalgte partiers hjemmesider
• Grundlovens paragraf 67, 71-73, 75-79
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 3: Velfærdsstaten

I forløbet om velfærdsstaten så vi på forskellige velfærdsmodeller og deres ideologiske grundlag. Hovedfokus var på den danske velfærdsstat, herunder finansiering, udfordringer og mulige reformer og forandringer af velfærdsstaten nu og i fremtiden. Sidstnævnte diskuterede vi ved at bruge afskaffelsen af 10. klasse som case. De udfordringer, vi beskæftigede os med, var det demografiske træk, forventningspres, forandringer på arbejdsmarkedet, økonomisk globalisering og immigration. Derudover kom vi omkring hvordan den aktuelle situation om Trumps trusler om straftold og eventuel militær intervention ifm. Grønland kan presse den danske stat yderligere.
Metodisk havde vi fokus på forskellige former for statistisk materiale og tabeller, som belyste problematikkerne i forløbet.

Kernebegreber
Velfærdsstat, velfærdstrekanten, den universelle, den kooperative og den residuale velfærdsmodel, det demografiske træk, forsørgerbyrden, forventningspres, flexicurity, den danske model, arbejdsmarkedets parter, outsourcing, social dumping, økonomisk globalisering, immigration, nedskæringsstrategien, udvidelsesstrategien, omprioriteringsstrategien, konkurrencestat, overførselsindkomster

Materiale
• Brøndum og Hansen (e-bog): Luk samfundet op!, Systime: 2019
• Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat

Supplerende materiale
• Statsministerens nytårstale, 01.01.25
• Video: Uddrag af dokumentaren ”Farvelfærd: Liv eller død” (2014), DR2
• Artikel (uddrag): KL-formand: Christiansborg og befolkningen må snart forstå, at vi ikke kan bevare niveauet for velfærd, Politiken, 17.03.23
• Artikel (uddrag): Ekspert: Trumps trussel kan føre til en transatlantisk handelskrig, DR Nyheder, 08.01.25
• Leder (uddrag): Mere indvandring, tak, Ekstrabladet, 18.03.24
• Artikel (uddrag): Kommission anbefaler at afskaffe 10. klasse – men der er også godt nyt efterskolerne, 03.05.23
• Kommentar (uddrag): Regeringens gode intentioner falder til jorden med karakterkrav og afskaffelsen af 10. klasse, Altinget, 24.10.24
• Artikel: Otte sekunder lang tavshed fra Løkke og Lund, indtil journalist udbryder: 'Hvad fanden laver I?', DR, 01.02.25
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 4: Livsformer

I dette forløb havde vi kort om forskellige livsformer. Vi var primært omkring Minerva-modellen og Pierre Bourdieus teori om kapitalformer. Det var meget praktisk fokuseret, hvor eleverne igennem noget gruppearbejde skulle konkretisere teorierne ved at forestille sig nogle mennesker, som havde forskellige mængder af kapital, og kigge på, hvordan man kunne appellere til grupper med forskellige livsformer, når man skulle sælge til dem.

Kernebegreber
Minerva-model, segmentanalyse, individ, globalisering, nationalisme, materialisme, kulturel liberalisme, økonomisk/kulturel/social kapital, livsstil, moderne, traditionel, habitus, felt, social arv, mønsterbryder, stratificering, social mobilitet,

Materiale
• Brøndum og Hansen (e-bog): Luk samfundet op!, Systime: 2019
• Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark

Supplerende materiale
• Dokumentarserie (Uddrag): Uddrag af dokumentarserien ”En vej – to verdener” (2016), DR1
• Hjemmeside: Gallup Kompas https://kantargallup.dk/Kompas2020.php
• Video: ”Minerva modellen 2013”, https://www.youtube.com/watch?v=LpFSfQ3AqMo 14.05.2025
• Artikel: Professor og tidligere Novo-leder advarer om 'floskelledelse': 'Det skaber en afstand til medarbejderne', DR, 20.01.25
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 5: Økonomi

I dette forløb arbejdede vi med grundlæggende økonomiske koncepter. Vi tog udgangspunkt i behovspyramiden til at forklare, hvilke behov mennesker ønsker at opfylde, hvorefter vi arbejde med udbud og efterspørgsel, det økonomiske kredsløb og konjunktur. Vi satte det jævnligt op mod præsident Trumps toldsatser mod det meste af verden for at finde ud af, hvilke økonomiske konsekvenser det kunne have for verden generelt og Danmark specifikt. Vi sluttede forløbet af med fremlæggelser, hvor eleverne skulle argumentere enten for eller imod, at der kommer en recession på baggrund af handelskrigen.

Kernebegreber
Mazlows behovspyramide, privat ejendomsret, marked, udbud, efterspørgsel, markedsligevægt, markedsmekanismen, økonomiske kredsløb, import, eksport, skat, lån, opsparing, vækst, recession, BNP, arbejdsløshed, konjunkturarbejdsløshed, strukturarbejdsløshed, sæsonarbejdsløshed, friktionsarbejdsløshed, Inflation, betalingsbalance, bæredygtig økonomi, budgetbalance, protektionisme, merkantilisme, told, frihandel, høj- og lavkonjunktur, finanspolitik, pengepolitik, ekspansiv politik, kontraktiv politik, strukturpolitik,

Materiale
• Brøndum og Hansen (e-bog): Luk samfundet op!, Systime: 2019
• Kapitel 8: Økonomiske ressourcer, forbrug og behov

Supplerende materiale
• Artikel: ”EU i Danmark: Ny rapport fremhæver flere fordele ved frihandel”, Altinget, 12.11.18
• Artikel: ”Verdenshandlen er på vej på skrump: Trumps toldkrig begynder at vise sig i tallene”, DR Nyheder, 16.04.25
• Artikel: ”Analytikere om Trump-told: Vil kunne kaste den globale økonomi ud i recession i år”, Euroinvestor, 03.04.25
• Artikel: ”Direktør maner til ro: Jeg tror ikke, der kommer en recession”, Euroinvestor, 09.04.25
• Artikel: ”JP Morgan trækker recessionsvarsel tilbage”, TV2 nyheder, 10.04.25
• Lærerproduceret materiale og slides
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer