Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/ce (1ce bi/C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bevægelse
1) Intro til Tornbjerg, biologi og os.
-Brainstorm: Hvorfor skal vi trække vejret og hvorfor har vi et åndedrætssystem?
-Opbygning af åndedrætssystem
2) Åndedrætssystemet
-Opbygning af blodkredsløbet
-"Diktat"
-Astma
-Åndedrætsfrekvens
Forsøg: Åndedrætsfrekvens i hvile og efter arbejde + Effekten af forsnævrede bronkier
3) Blodkredsløbet 1
- Opbygning af blodkredsløb
- Puls og blodtryk
- Indhold i blodet
- Transport af O2 og CO2
- Udvikling af blodprop
4) Blodkredsløbet 2 og kondition
- Forskel på trænede og utrænede
- Fysiologiske ændringer i kredsløbet
Forsøg: Dissektion af grisehjerte
5) Blodkredsløbet 3 og Doping
- EPO, bloddoping, højdetræning
- Hæmatokrit
Forsøg: Måling af hæmatokrit
6) Tilpasning til vand
- Tilpasning hos marsvin
Faglige mål er at eleverne kan følgende:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninge
Materiale:
Biologi C+B bogen s. 78-79, 71-73 og 80-85 (11 sider)
+ div. vejledninger til både demoforsøg og dissektion.
Artikler:
Lungerne og deres funktion - Patienthåndbogen på sundhed.dk
https://videnskab.dk/krop-sundhed/sadan-virker-epo-og-bloddoping
Velomore | Højdetræning: 'Derfor sidder vi på en vulkan på Tenerife' | Velomore
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hojdetraening-er-det-meste-placebo
Epo (erythropoietin) - Netdoktor
https://www.antidoping.dk/undervisning/dopingstoffer-og-metoder/anabole-androgene-steroider
https://videnskab.dk/naturvidenskab/vildt-hvaler-styrer-pulsen-ved-tankens-kraft
https://videnskab.dk/krop-sundhed/evolutionen-foregaar-stadig-havfolk-i-sydoestasien-er-blevet-superdykkere
Videoer:
1YIQK2SYOQV4_Red_Bull_Columbus_15sec_DK_1920x1080_WEB.mp4
Sådan fungerer hjertet
Lungekredsløbet
Hjerteslaget
Kredsløbet
Kranspulsåreforsnævring
Åreforsnævring
Udvikling af blodprop
Emboli
Blodpropper
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dissektions journal
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Mad og mennesket
Emner:
Fordøjelsessystemet
Næringsstoffer generelt: Opbygning af kulhydrater, proteiner og lipider
Kulhydrater: Dokumentar "Sandheden om kulhydrater"
Blodsukker og glykæmisk index, herblandt forsøg med blodsukker og GI.
Blodsukker og diabetes
Enzymer
Respiration og gæring, heriblandt forsøg med gær.
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Pensum:
Biologi C+B, s. 42-45, 48-52, 86-89 ( 16 sider)
Hæfte s. 14-16
<<Diabetes_og_Insulin_undervisningshaefte_Juni_2008.pdf>>
+ forsøgs vejledninger.
Video:
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/mave-og-tarm/om-mave-og-tarm/fordoejelsessystemet/
https://www.youtube.com/watch?v=fpoIMEMX_zs
https://www.youtube.com/watch?v=XfyGv-xwjlI
https://www.youtube.com/watch?v=6jiANfg5ZTo
Dokumentar "Sandheden om kulhydrater" (ligger på CFU)
Artikler/hjemmesider:
https://diabetes.dk/aktuelt/nyheder/nyhedsarkiv/2019/nyt-studie-faerre-kulhydrater-forbedrer-blodsukkeret-hos-type-2-diabetikere.aspx
https://netdoktor.dk/sygdomme/fakta/diabetestype2.htm
(https://diabetes.dk/diabetes-2/fakta-om-diabetes-2/risikofaktorer.aspx)
(https://diabetes.dk/diabetes-2/foelgesygdomme.aspx)
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/sygdomme/diverse/autoimmune-sygdomme/
https://netdoktor.dk/mave-og-tarm/ernaering/ordbog/glykamisk-indeks/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukker forsøg
|
27-01-2025
|
besvar spørgsmål om enzymer fra dagens lektion.
|
09-02-2025
|
Gær, gæring og enzymer rapport
|
09-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Fra celle til individ
Emner:
-Kromosomer og DNA, forsøg: DNA i hindbær
-DNA replikation
-Proteinsyntese
-Evolution (i ZOO)
-Nedarvning
-Nedarvning (blodtype), heriblandt forsøg: test din blodtype
-Togensnedarvning
- Mutationer og genetiske sygdomme
-Genteknologogi
-GMO -fremlæggelser
-Celledeling
-Celler - struktur og funktion
-Celler - formering og transport
-Celler - formering hos eukaryoter
- Formering og samtykke (æggets rejse fra æggestok til livmoder)
Materialer:
C+B s.5-8, 20-25, 31-35 157-160, 161-176, 188-190 (38 sider)
+ vejledninger
Video:
What is Evolution? (Der findes danske undertekster til videoen!)
https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
https://www.youtube.com/watch?v=YJHGfbW55l0
https://www.youtube.com/watch?v=2pp17E4E-O8 CRISPR
Artikel:
https://videnskab.dk/krop-sundhed/hvorfor-har-vi-forskellige-blodtyper
https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/gmo-er-gensplejsning-af-afgroder-en-god-teknologisk-losning-eller-en-unodvendig
Frivillig læsning:
https://netdoktor.dk/sygdomme/hjerte-blod/kender-du-din-blodtype.htm
https://evolution.dk/evolution/biologisk-evolution/naturlig-selektion/index.html
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtype bestemmelse
|
27-03-2025
|
DNA i hindbær, journal
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Naturforståelse
Emner:
Økologi - økosystemer, fødekæder og C-kredsløb
Skovtur- felttur. Undersøg en biotop (brugte 2 lektioner, da vi derefter skrev rapport)
Global opvarmning og bæredygtig
Fotosyntese, respiration og vandets transport i en plante
Materialer:
Økologi til tiden hæfte, s. 139-143 (5 sider)
C+B s. 207-214 (8 sider)
Eleverne skal kunne:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skovens økosystem
|
30-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68379598256",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68379598256",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68379598256"
}