Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 sa/e ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1 - Grundforløb (Køn og ligestilling)
Forløbets røde tråd (på alle tre hovedområder): Kønsroller, ligestilling
Dvs. socialisering til køn, kønsroller under forandring, politiske holdninger til køn og ligestilling, det kønsopdelte arbejdsmarked, struktur- og aktørforklaringer (med udgangspunkt i Luk samfundet op, kapitel 1)
Den korte del om økonomi udgår som særskilt eksamenssæt - men optræder i form af bl.a. viden om konsekvenser af manglende ligestilling (i forhold til eksempelvis løn). Til gengæld laves eksamenssæt om ligestillingstemaet på tværs af områder.
Første del - sociologi
Begreber/kernestof
- Samfundstyper (traditionelle, moderne, senmoderne)
- Anthony Giddens og Thomas Ziehes begrebsapparat om det senmoderne
- Socialisering, sociale roller og identitetsdannelse
Pensum: Luk samfundet op, kapitel 2-3 (undtagen Ulrich Bech) + Luk samfundet op (blå udg.), kapitel 1
Supplerende: Debat: Nynne Bjerre Christensen blander sig i debatten om kønsidentitet: Det er ikke ligesom at farve hår. Biologisk køn er ikke en social konstruktion, Berlingske, 22. august 2022
KRONIK: Allerede fra helt små bliver danske børn udsat for kønsstereotyper - det påvirker dem hele arbejdslivet, Berlingske 3. juli
Anden del - politik
Begreber/kernestof
- De tre klassiske ideologier
- Ideologiske forgreninger
- Fordelings- og værdipolitik, herunder partiernes placering
Pensum: Luk samfundet op (blå udg.), side 100-118 + kapitel 1
Supplerende: Partifilm om ligestilling fra Luk samfundet op. Selvvalgte dele af partiernes hjemmesider for at dokumentere ideologiske forskelle på værdi- og fordelingspolitiske holdninger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2- Politik i Danmark
Fokus i indholdet:
Repetition af politisk stof fra grundforløbet - dertil kommer
- Hvordan bliver politiske beslutninger truffet (herunder forskellige aktørers rolle, partiadfærd og vælgernes rolle)
- Hvad der kendetegner et demokrati, og hvad der kræves af medborgeren (+ hvad der truer demokratisk deltagelse)
Begreber/kernestof
- Demokrati og det politiske system i Danmark
- Den politiske beslutningsproces, herunder Eastons model
- Interesseorganisationernes rolle
- Vælgertyper og partityper
- Molins model
- Demokratisk deltagelse og medborgerskab
- hertil viden om ideologier + værdi- og fordelingspolitik fra grundforløbet
Pensum: Luk samfundet op (blå udg.) kap. 5-6
Cases: Sammenligning af det danske og amerikanske, politiske system (herunder kort om udfaldet af præsidentvalget), logikken bag midterregeringen, problemet med ikke-danske statsborgeres mangel på stemmeret
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3 - Økonomi
Forløbets røde tråd:
•De økonomiske mål (hvornår har et land en "god" økonomi?)
•Sammenhænge mellem målene (herunder målkonflikter)
•Hvordan når man målene (= forskellige former for økonomisk politik)
•Hvad udløser økonomiske kriser? Og hvordan skal kriser håndteres?
Begreber/kernestof
•Vækst
•Arbejdsløshed
•Produktion
•Inflation
•Udbud
•Efterspørgsel
•Finanspolitik (ekspansiv / kontraktiv)
•Pengepolitik (ekspansiv /kontraktiv)
•Rente
•Betalingsbalance
•Eksport
•Import
•Konkurrenceevne
•Statsbudget
Pensum: Luk samfundet op (blå udg.), kapitel 8 = side 167-191
Supplerende stof til de to cases Primært forrige års inflationskrise, sekundært: Corona og krisehåndtering: https://www.dr.dk/nyheder/penge/fritureolie-og-naturgas-er-steget-i-pris-og-om-lidtbliver-din-foraarsrulle-dyrere + https://www.dr.dk/nyheder/penge/er-din-pengepung-under-pres-det-vil-partiernegoere-ved-inflationen + Figurer med økonomiske nøgletal
Dertil kommer lidt om handelskrig, toldsatser og betalingsbalance
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4 - Det ulige Danmark
Forløb om forskellige livsstile, typer af ulighed samt fattigdom
- Minvervamodellen
- Bourdiues begreber
- Levevilkår og klassesamfundet
- Ulighed i sundhed og uddannelse
- Social moblitet
- Økonomisk ulighed
- Fattigdom, konsekvenser af at vokse op i (relativ) fattigdom
Afsluttet med en modkampagne, der nuancerede budskabet fra LA's kampagne: Du har altid et valg!
Desuden knyttet til et FF-forløb med biologi om ulighed i sundhed.
Pensum: Luk samfundet op (fra afs. 4.2)
Supplerende:
Én vej - to verdener, første afsnit (DR, 2016)
Diverse statistikker om klassesamfundet, forskellige levevilkår
Matias Tesfaye om ny analyse af børns skoletid "Et røntgenfotografi af klassesamfundet i 2024" (Politiken, 12. august 2024)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5 - Velfærdsstaten
Forløbets hovedfokus: Hvad der kendetegner og udfordrer den danske velfærdsmodel + hvilke løsninger der kan bruges
Begreber/kernestof
- Den residuale, den korporative og den universelle velfærdsmodel
- Interne udfordringer: Demografisk udvikling, forventningspres, individualisering
- Eksterne udfordringer: Global konkurrence, social dumping
- Løsninger: Udvidelsesstrategi, nedskæringsstrategi, omprioriteringsstrategi
- Konkurrencestaten (hvad det er + hvordan den adskiller sig fra universelle model) + dens fordele/ulemper
Pensum: Luk samfundet op (blå udgave), kapitel 9
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68379608189",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68379608189",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68379608189"
}