Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/f (1f fy/C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til fysik
Den naturvidenskabelig metode blev introduceret gennem en eksperimenterende aktivitet, hvor eleverne undersøgte Galileis faldlov.
Eleverne arbejde med træningsopgaver om størrelser og enheder.
Forløbet blev afrundet med et fokus på densitet, og eleverne lavede et forsøg, hvor de bestemte densiteten af sprit og lavede databehandling med lineær regression.
Materialer:
"Orbit C", 2. udgave, Systime, Morten Brydsholt m.fl., s. 8-12
- "Metoder i fysik", Mike Vandal Auerbach, s. 5-20.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Forløbet blev introduceret med et fokus på energiformer, energibevarelse og energiomdannelse. Eleverne blev præsenteret for et demonstrationsforsøg med en blypose som et eksempel på omdannelse fra potentiel energi, til kinetisk energi, til termisk energi.
Eleverne arbejdede med begrebet effekt ved at måle, hvor meget det koster et koge vand i en elkedel (med udgangspunkt i den aktuelle elpris).
Forløbet fokuserede derefter på termisk energi. Eleverne arbejde med simuleringer af temperatur og tilstandsformer på mikroskopisk niveau. Dette blev perspektiveret til densitetsbegrebet.
Eleverne arbejdede med varmetransport (varmeledning, varmestråling og konvektion) med afsæt i diverse hverdagssituationer.
Eleverne arbejdede med at tilegne sig begrebet varmefylde ved at forklare situationer kendt fra hverdagen med afsæt i vands høje varmefylde. Eksperimentelt arbejdede eleverne med blandinger af koldt og varmt vand, og eleverne bestemte varmefylden for et ukendt metal (lod).
Forløbet blev afrundet med et fokus på nyttevirkning. Herunder var der særligt fokus på omdannelsen af elektrisk energi til termisk energi. Eleverne målte og sammenlignede nyttevirkningen af en elkedel og en varmeplade.
Materialer:
- "Orbit C", 2. udgave, Systime, Morten Brydsholt m.fl., s. 26-30 + s. 33-41
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
Eleverne blev introduceret til grundlæggende bølgebegreber gennem simulationer og gennem et demonstrationsforsøg med en fjeder. Bølgeegenskaber (diffraktion, interferens, refleksion og brydning) blev diskuteret med afsæt i diverse hverdagssituationer.
De generelle bølgebegreber blev herefter koblet til lydbølger. Lydstyrke og tone blev diskuteret med afsæt i en demonstration af en stemmegaffel.
Som en del af indføringen i emnet elektromagnetiske bølger lavede eleverne et håndholdt forsøg med et optisk gitter, hvor eleverne vha. et millimeterpapir bestemte bølgelængden af en laser.
I opsamlingen på forsøget blev eleverne introduceret for det elektromagnetiske spektrum, og der blev perspektiveret til varmestråling, som tidligere var behandlet i energiforløbet.
Eleverne repeterede atomets opbygning, og de arbejdede med begreberne emission og absorption ved at tegne atomer og fotoner.
Som afslutning på forløbet blev emissionsspektre og "atomernes fingeraftryk" diskuteret, og forskellen på en elpære og en gasudladningslampe blev behandlet med afsæt i en demonstration af en gasudladningslampe.
Materialer:
"Orbit C", 2. udgave, Systime, Morten Brydsholt m.fl., s. 64-73 + 82-86 + 108-113 + 136-148
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flerfagligt forløb
Flerfagligt forløb med samfundsfag under overskriften "Et klimaneutralt Odense".
Eleverne skulle i grupper finde på en innovativ idé, som kunne hjælpe til at gøre Odense kommune klimaneutralt. Forløbet blev afrundet ved, at eleverne pitchede deres idéer for hinanden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
Eleverne repeterede, hvad de vidste om solsystemet.
Herefter arbejdede eleverne med simulationer af Jordens rotation om Solen og månens rotation om Jorden. Eleverne trænede herefter at forklare dag/nat, årstider og månens faser ved at lave tegninger.
Den sidste del af forløbet behandlede Big Bang og Hubbles lov. Eleverne arbejdede igen med tegninger, idet opgaven var at forklare ballonmodellen (elastikmodellen) for universets udvidelse.
"Orbit C", 2. udgave, Systime, Morten Brydsholt m.fl., s. 188-193 + s. 210-219.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68384064793",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68384064793",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68384064793"
}