Holdet 2024 bi/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024 bi/f (1f bi/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Cellen
Titel 2 2 Krop og sundhed
Titel 3 3 Mikrobiologi
Titel 4 4 Livets kode
Titel 5 5 Skoven som økosystem
Titel 6 Forløb#1
Titel 7 Forløb#2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Cellen

Indhold
- Liv og livets mindste enhed, cellen
- Celletyper: Pro- og eukaryote celler; dyre-, plante- og bakterieceller
- Cellens indhold: opbygning og funktion af organeller og andre cellestrukturer, herunder med specielt fokus på cellemembranen
- Transport over cellemembranen: Passiv og aktiv transport, herunder med specielt fokus på osmose
Desuden: Lineær regression i GeoGebra

Forsøg
- Mikroskopi af plante- og dyreceller
- Osmose i kartoffel

Materiale
- Wolf et al. (2008). Biologi C+B. Systime (s. 5-11 + 13-15 + 31-36)
Videoer:
- Diffusion: Nucleus Forlag Aps
https://www.youtube.com/watch?v=KdkCb-O5fQ8
- Osmose: Nucleus Forlag Aps
https://www.youtube.com/watch?v=pob8H5Rsv9g

Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A1 Mikroskopi - billeddokumentation 15-11-2024
A2: Osmose i kartoffel 08-12-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2 Krop og sundhed

Indhold
- Madens bestanddele: Kulhydrat, fedt og protein
- Enzymer og enzymaktivitet
- Oversigt over kroppens organsystemer, fordøjelsessystemet og blodkredsløbet
- Blodsukkerregulering og diabetes

Forsøg
- Spytamylase
- Dissektion af svinehjerter

Materiale
- Wolf et al. (2008). Biologi C+B. Systime (s. 42-45 + 48-53 + 69-73 + 86-89)

- Jerichow. Sådan fungerer din krop med diabetes. Diabetes Foreningen.
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://diabetes.dk/media/q2khsity/s%C3%A5dan-fungerer-din-krop-med-diabetes.pdf
- Kostråd til dig. Fødevarestyrelsen.
https://foedevarestyrelsen.dk/kost-og-foedevarer/alt-om-mad/de-officielle-kostraad/kostraad-til-dig

- Aamann & Frisk (værter) (2015): Madmagasinet: Kulhydrater. DR1
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000034110&s=43466860&n=1&o=hits
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A3: Blodsukker (screencast) 31-01-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3 Mikrobiologi

Indhold:
- Mikroorganismernes opbygning og betydning
- Vækst og vækstfaktorer
- Respiration og gæring

Forsøg:
- Bakterier på TG
- En fest med gær (ballonforsøg) -konkurrence (induktivt)

Materiale:
- Frøsig et al. (2024). 2.3 Mikrobiel vækst. I: 'Biologi i udvikling C-niveau' (2. udg.) Nucleus ibog.
- Frøsig et al. (2024). 8.2 Nedbrydning [UDDRAG]. I: 'Biologi i udvikling C-niveau' (2. udg.) Nucleus ibog.
- Wolf et al. (2008). Biologi C+B (s. 210-211)
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4 Livets kode

Indhold:
- Opbygning og funktion af DNA
- Det centrale dogme: DNA-replikation og proteinsyntese
- Nedarvningsprincipper med eksempler på monogen nedarvning, herunder krydsningsskemaer og stamtavler
- Mutationer: Gen- og kromosommutationer
- Genteknologiske metoder: PCR og elektroforese
- Forplantning og hormonel regulering
- Evolution, variation og tilpasning
Forløbet er projektbaseret; eleverne arbejder løbende med den samme genetiske sygdom som eksempel på en nedarvning. I forbindelse hermed inddrages etiske problemstillinger forbundet med fosterdiagnostisk. I forløbet trænes desuden mundtlighed.

Forsøg
- Bestem din egen genetiske profil
- Blodtypebestemmelse
- Klassefesten (spredning af seksuelt overført sygdom)
- Clippy-island (naturlig selektion på øer med fugle)

Materiale
- Frøsig et al. (2024). 5.4.2 Blodtyper. I: 'Biologi i udvikling C-niveau' (2. udg.). Nucleus (ibog)
- Frøsig et al. (2024). 5.4.3. Rhesus positiv eller negativ? I: 'Biologi i udvikling C-niveau' (2. udg.). Nucleus (ibog)
- Frøsig et al. (2024). 6.12.1 Kunstig befrugtning. I: 'Biologi i udvikling C-niveau' (2. udg.). Nucleus (ibog)
- Wolf et al. (2008). Biologi C+B. Systime (s. 62-64 + 123-125 + 128-131 + 138-145 + 157-168 + 172-178 + 197-199)
- BioWiki. Blodtyper. Bioteck Academy.
https://www.biotechacademy.dk/Ordliste/blodtyper/
- Selvfunden litteratur om arvelig sygdom (etgensnedarvning)

- Bruun (bidragsyder) (2009). Viden om. Fremtid uden evolution? DR2.
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000012440&s=43472084&n=1&o=hits
- Rasmussen (tilrettelægger) (2015). Har Malou det dødelige gen? DR2.
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Har%20Malou%20det%20d%C3%B8delige%20gen?&orderby=title&SearchID=c3d5d4db-d289-4c53-bfe7-5bac35de69dc&index=1
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A4 Blodtypebestemmelse 24-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5 Skoven som økosystem

Indhold
- Samspil mellem arter og miljø med skoven som eksempel på økosystem
- Energistrømme og C-kredsløb
- Fotosyntese og respiration
- Biodiversitet og miljøbeskyttelse

Forsøg:
- Påvisning af fotosyntese og respiration (metodefokus)
- Undersøgelse af livet i Kohaveskoven

Materiale:
- Bidstrup et al. (2025). Skove. I: Økologi – danske naturtyper. Nucleus ibog [UDDRAG]
- Wolf et al. (2008). Biologi C+B. Systime (s. 209-214 + 219-221)

- Danmarks Naturfredningsforening: Biodiversitet
https://www.dn.dk/vi-arbejder-for/biodiversitet/
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#2

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer