Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 fy/c, (1c fy/C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik
Et kort forløb, hvor eleverne introduceres til metoder i fysik gennem emnerne densitet, tyngdekræfter og Newtons love.
Elevforsøg:
Densitetsmålinger på forskellige måder af et lod og en bunke møtrikker
Frit fald med blypose som i første omgang behandles kvalitativt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal - Densitet
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser.
Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske
eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
Kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at afdække og diskutere
matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Energiomdannelser
I dette forløb introduceres forskellige energiformer, energiomdannelser og energitransport samt begreberne energikvalitet, nyttevirkning, tilstandsformer og varmefylde.
Elevforsøg:
Effekt og nyttevirkning ved opvarmning af vand med forskellige apparater.
Bestemmelse af vands varmefylde
Bestemmelse af ukendt lods varmefylde via varmeoverførsel.
Fortsættelse med databehandling af det frie fald med blyposer fra intro til fysik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal Nyttevirkning
|
24-01-2025
|
Journal Vands Varmefylde
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
Beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
Præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Bølger, lyd, lys og atomer
Forløb, hvor der fokuseres på bølger, herunder lydbølger, lysbølger og vandbølger.
Fokus på grundlæggende egenskaber ved bølger, herunder bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart samt interferens, brydning og refleksion.
Lyd: Intensitet og lydstyrke, ekko, stående bølger
Lys: Atomers opbygning, frekvens og energi af en foton, absorption, emission, linjespektre, afbøjning i gitter
Vand: Lavvands- og dybvandsbølger samt tsunamier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal Lydens hastighed
|
25-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes.
Beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser.
Præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser.
Perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
Formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Verdensbilleder
Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener.
Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal Lasers bølgelængde
|
23-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69321063019",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69321063019",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69321063019"
}