Holdet 2024 fy/c, - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e)
Hold 2024 fy/c, (1c fy/C)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til fysik
Titel 2 Energiomdannelser
Titel 3 Bølger, lyd, lys og atomer
Titel 4 Verdensbilleder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til fysik

Et kort forløb, hvor eleverne introduceres til metoder i fysik gennem emnerne densitet, tyngdekræfter og Newtons love.

Elevforsøg:
Densitetsmålinger på forskellige måder af et lod og en bunke møtrikker
Frit fald med blypose som i første omgang behandles kvalitativt.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal - Densitet 29-11-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser. Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt. Kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Energiomdannelser

I dette forløb introduceres forskellige energiformer, energiomdannelser og energitransport samt begreberne energikvalitet, nyttevirkning, tilstandsformer og varmefylde.

Elevforsøg:
Effekt og nyttevirkning ved opvarmning af vand med forskellige apparater.
Bestemmelse af vands varmefylde
Bestemmelse af ukendt lods varmefylde via varmeoverførsel.
Fortsættelse med databehandling af det frie fald med blyposer fra intro til fysik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal Nyttevirkning 24-01-2025
Journal Vands Varmefylde 06-02-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes Beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser Præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Bølger, lyd, lys og atomer

Forløb, hvor der fokuseres på bølger, herunder lydbølger, lysbølger og vandbølger.
Fokus på grundlæggende egenskaber ved bølger, herunder bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart samt interferens, brydning og refleksion.
Lyd: Intensitet og lydstyrke, ekko, stående bølger
Lys: Atomers opbygning, frekvens og energi af en foton, absorption, emission, linjespektre, afbøjning i gitter
Vand: Lavvands- og dybvandsbølger samt tsunamier.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal Lydens hastighed 25-03-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes. Beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser. Præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser. Perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling. Formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder. Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Verdensbilleder

Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener.
Grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal Lasers bølgelængde 23-05-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer