Holdet 2024 bk/C2S - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk/C2S (1g bk_C2S)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Formalanalyse/billedets virkemidler
Titel 2 Forløb 2 Portræt og vanitas
Titel 3 Forløb 3 Skulptur og samtidskunst
Titel 4 Forløb 4 Kunst og propaganda
Titel 5 Forløb 5 Eksamensprojekt
Titel 6 Forløb 6 Abstrakt ekspressionisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Formalanalyse/billedets virkemidler

Dette forløb giver en grundig gennemgang af formalanalysens begreber og anvendelse, herunder gennem praktiske øvelser. Undervisningen er en vekslen mellem teori, analyse og praksis. Eleverne afprøver teoretiske begreber mv. gennem analyser, som præsenteres mundtligt, og øvelser med fokus på billedets virkemidler.


Der tages teoretisk udgangspunkt i:

· H.S. Andersen og O. Laursen: "Billedkunst. Metode, kronologi, tema"(2006), side 7 - 40 (Om billedets virkemidler)

· Lærerproduceret materiale og oversigter · Video om fauvisme: https://www.youtube.com/watch?v=tcjJEOapNKY


Praksis:

· Foto shoot med fokus på statisk/dynamisk komposition, symmetriakse, og åbent (vs. lukket) kropssprog mv. (komposition)

· Tegning af rum: Perspektivtegning af Tornbjerg Gymnasium

· To abstrakte collager på sort baggrund, hvoraf den ene gør brug af statiske virkemidler og den anden gør brug af dynamiske virkemidler

· Blyanttegning af æble med fokus på lys og skygge

· Tegning af æble med fedtfarver i ekspressiv stil med komplementærkontrast (farvelære)

· Portræt inspireret af fauvismen. Først farvestudie på mindre, udprintede billeder. Så farvelægning med fedtfarver af et portræt, eleverne selv har valgt. Værket skulle inkludere mindst én komplementærkontrast
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2 Portræt og vanitas

I dette forløb har klassen arbejdet med "magtens portrætter", "frontstage/backstage", "vanitas" samt "selvportræt og identitet.  Derudover har eleverne besøgt "Brandts", hvor de har arbejdet med formal- og betydningsanalyse.

Teori:
Andersen & Laursen: "Billedkunst", s.
Wolther: "Temaer i kunsten", s. 83-92.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-12-31-lille-notesbog-tiltrak-opmaerksomhed-under-kongens-nytaarstale

Praksis:
Selvportræt (naturalisme og kubisme)
Foto-selvportræt (identitet frontstage/backstage)
Stilleben-foto
Collage med symboler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3 Skulptur og samtidskunst

Eleverne har arbejdet med readumades, samtidskunstens karakteristika, herunder materialer, relationel æstetik og formålet med samtidskunsten. De har analyseret nedenstående:

Bjørn Nørgaard: ”Hesteofringen”
Maurizio Cattelan: "Comedian"
Jens Haaning: “Turkish Jokes”, “Take the Money and run”
Kristian von Hornsleth: Kenya, dybhav, mm
Olafur Eliasson
Félix González-Torres
Lilibeth Cuenca-Rasmussen
Marco Evaristti

Teori:

https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-45900314

https://jyllands-posten.dk/kultur/ECE9610968/overblik-kunstskandaler-med-doede-grise-og-lort-paa-daase/

Porse og Andersen: TAP, s. 221-225.

https://www.information.dk/kultur/2020/09/readymade-postkolonial-institutionskritisk-kunst-egentlig

https://ekstrabladet.dk/underholdning/dkkendte/tjener-millioner-paa-ny-trend-de-unge-synes-det-er-sjovt/9477670

https://www.information.dk/kultur/2020/09/kunstteoretiker-meningen-samtidskunsten-netop-forvirret-forstyrret

https://www.pastemagazine.com/movies/the-square/the-square-terry-notary-ape-scene-satire

Praksis:

Junk skulptur med fokus på materialer
Fotoopgave "Det kunstige vs. naturen"
Stencil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4 Kunst og propaganda

Eleverne har analyseret nationalsocialistiske propaganda-plakater, satire-tegninger fra Israel-Palæstina-konflikten, orientalisme-malerier og nationalromantiske malerier. Derudover har de arbejdet med begreberne "etnocentrisme" og "kulturrelativisme" ift. uddrag fra tegneserien "Tintin i Congo".
Derudover har eleverne debatteret forskellen på oplysning og propaganda, og om kunst må være propagandistisk?


Teori:

https://www.youtube.com/watch?v=7M0reXjKqmg

https://www.youtube.com/watch?v=fwPiSlljry0 (0-2.09 min)

https://denstoredanske.lex.dk/etnocentrisme

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=satire

https://satire.dk/satire-og-samfundskritik-en-undersoegelse-af-satirens-potentiale-til-at-aendre-samfundet-og-udfordre-status-quo/

https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-10-24-dette-foto-deles-igen-og-igen-men-motivet-er-ikke-hvad-det-ser-ud-til-at-vaere

https://www.tv2kosmopol.dk/kont-at-kt/debat-om-satiretegning

https://familieminder.dk/oplev-nationalromantikken-historien-aarstal-og-kendetegn/#:~:text=I%20Danmark%20begyndte%20nationalromantikken%20at%20blomstre%20i%20det,og%20historie.%20Der%20er%20mange%20kendetegn%20ved%20nationalromantikken.

https://www.hirschsprung.dk/samling/kunst/guldalder-og-nationalromantik

https://www.youtube.com/watch?v=1kzcfY8x--M


Praksis:

Egne propagandaplakater skabt vha. AI

Satire-foto om hvor dejligt det er at gå på Tornbjerg Gymnasium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 5 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt "Mennesket i den antropocæne tidsalder"

Med udgangspunkt i artiklen om klimaforandringer og teorien om det antropocæne skal eleven lave en visualiseringsopgave, nærmere betegnet en parafrase, hvor der gives et  visuelt og indholdsmæssigt bud på, hvordan menneskets fremtid på planeten Jorden ser ud.
Problemformulering: ”Hvordan lever mennesket i fremtidens antropocæne samfund?”
Eleven må selv bestemme, hvilket medie (maleri, tegning, skulptur, installation, digitalt, m.fl.),  opgaven laves med.
Med fokus på værkernes virkemidler og betydning skal eleven lave en komparativ skriftlig analyse af egen visualiseringsopgave og det værk, som parafraseres.
Idé-fasen og den kreative/praktiske proces skal dokumenteres undervejs og indgå i den skriftlige del af projektet, som skal afleveres sammen med det praktiske projekt.
Eleverne opfordres til at tale med kammerater eller familie om problemstillingen ifm. idé-processen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 6 Abstrakt ekspressionisme

Eleverne har arbejdet med begreberne "abstrakt" og "ekspressionisme" samt brugen af former, farver og konturlinier. Kunsthistorisk har de arbejdet med New York-skolen med fokus på Jackson Pollocks "action painting" og Mark Rothkos "color field".

Teori:

https://www.youtube.com/watch?v=oG9jQBj1eqE

https://www.youtube.com/watch?v=rP9k2xzrgx8

Praksis:

Automattegning a la Jorn
https://www.youtube.com/watch?v=s7_olJTfUFk

Gruppeøvelse i action painting: Lav en Pollock

Gruppeøvelse: Lav en Klein med kroppen (eller andre materialer) som pensel
https://www.youtube.com/watch?v=gj9nHa7FtQQ





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer