Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/C2S (1g bk_C2S)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Formalanalyse/billedets virkemidler
Dette forløb giver en grundig gennemgang af formalanalysens begreber og anvendelse, herunder gennem praktiske øvelser. Undervisningen er en vekslen mellem teori, analyse og praksis. Eleverne afprøver teoretiske begreber mv. gennem analyser, som præsenteres mundtligt, og øvelser med fokus på billedets virkemidler.
Der tages teoretisk udgangspunkt i:
· H.S. Andersen og O. Laursen: "Billedkunst. Metode, kronologi, tema"(2006), side 7 - 40 (Om billedets virkemidler)
· Lærerproduceret materiale og oversigter · Video om fauvisme: https://www.youtube.com/watch?v=tcjJEOapNKY
Praksis:
· Foto shoot med fokus på statisk/dynamisk komposition, symmetriakse, og åbent (vs. lukket) kropssprog mv. (komposition)
· Tegning af rum: Perspektivtegning af Tornbjerg Gymnasium
· To abstrakte collager på sort baggrund, hvoraf den ene gør brug af statiske virkemidler og den anden gør brug af dynamiske virkemidler
· Blyanttegning af æble med fokus på lys og skygge
· Tegning af æble med fedtfarver i ekspressiv stil med komplementærkontrast (farvelære)
· Portræt inspireret af fauvismen. Først farvestudie på mindre, udprintede billeder. Så farvelægning med fedtfarver af et portræt, eleverne selv har valgt. Værket skulle inkludere mindst én komplementærkontrast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Portræt og vanitas
I dette forløb har klassen arbejdet med "magtens portrætter", "frontstage/backstage", "vanitas" samt "selvportræt og identitet. Derudover har eleverne besøgt "Brandts", hvor de har arbejdet med formal- og betydningsanalyse.
Teori:
Andersen & Laursen: "Billedkunst", s.
Wolther: "Temaer i kunsten", s. 83-92.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-12-31-lille-notesbog-tiltrak-opmaerksomhed-under-kongens-nytaarstale
Praksis:
Selvportræt (naturalisme og kubisme)
Foto-selvportræt (identitet frontstage/backstage)
Stilleben-foto
Collage med symboler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Eksamensprojekt
Eksamensprojekt "Mennesket i den antropocæne tidsalder"
Med udgangspunkt i artiklen om klimaforandringer og teorien om det antropocæne skal eleven lave en visualiseringsopgave, nærmere betegnet en parafrase, hvor der gives et visuelt og indholdsmæssigt bud på, hvordan menneskets fremtid på planeten Jorden ser ud.
Problemformulering: ”Hvordan lever mennesket i fremtidens antropocæne samfund?”
Eleven må selv bestemme, hvilket medie (maleri, tegning, skulptur, installation, digitalt, m.fl.), opgaven laves med.
Med fokus på værkernes virkemidler og betydning skal eleven lave en komparativ skriftlig analyse af egen visualiseringsopgave og det værk, som parafraseres.
Idé-fasen og den kreative/praktiske proces skal dokumenteres undervejs og indgå i den skriftlige del af projektet, som skal afleveres sammen med det praktiske projekt.
Eleverne opfordres til at tale med kammerater eller familie om problemstillingen ifm. idé-processen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432266820",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432266820",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432266820"
}