Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/C5S (1g bk_C5S)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb1 Billedets virkemidler (grundforløb)
Lærere
Laura Bruhn Bové og Helle Ribo Petersen (LB og HRP), Tornbjerg Gymnasium. Helle Ribo Petersen overtog holdet i november 2024
Forløbet har været afholdt d. 8.8- 24.10. 2024
Hold:
1g bk_C1S (c-niveau)
Forløb 1: Billedets virkemidler (grundforløb)
Læste sider: 50 s.
Antal moduler: 8
Dette forløb giver en grundig gennemgang af formalanalysens begreber og anvendelse, herunder gennem praktiske øvelser. Undervisningen er en vekslen mellem teori, analyse og praksis. Eleverne afprøver teoretiske begreber mv. gennem analyser, som præsenteres mundtligt, og øvelser med fokus på billedets virkemidler.
Der tages teoretisk udgangspunkt i:
• H.S. Andersen og O. Laursen: "Billedkunst. Metode, kronologi, tema"(2006), side 7 - 65 (Om billedets virkemidler)
• Lærerproduceret materiale og oversigter
• Video om fauvisme: https://www.youtube.com/watch?v=tcjJEOapNKY
Praksis:
• Foto shoot med fokus på statisk/dynamisk komposition, symmetriakse, og åbent (vs. lukket) kropssprog mv. (komposition)
• Tegning af rum: Perspektivtegning af Tornbjerg Gymnasium
• To abstrakte collager på sort baggrund, hvoraf den ene gør brug af statiske virkemidler og den anden gør brug af dynamiske virkemidler
• Blyanttegning af æble med fokus på lys og skygge
• Tegning af æble med fedtfarver i ekspressiv stil med komplementærkontrast (farvelære)
• Portræt inspireret af fauvismen. Først farvestudie på mindre, udprintede billeder. Så farvelægning med fedtfarver af et portræt, eleverne selv har valgt. Værket skulle inkludere mindst én komplementærkontrast.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Naturen i kunsten
Forløb 2: Naturen i kunsten
Læste sider: 10
Antal moduler: 7
I dette forløb arbejdede eleverne med forskellige tilgange til brugen og gengivelsen af natur i kunst: land art, og ekspressionismen. Ifm. land art havde vi fokus på begreberne minimalisme, arketyper og konceptkunst. Ifm. ekspressionisme arbejdede vi i mindre grad med den modernistiske periode og i højere grad med tankerne bag at lade følelser og subjektivitet drive kunstværkers udtryk frem for naturalistisk gengivelse.
Undervejs stiftede eleverne bekendtskab med Panofskys ikonografiske metode og øvede betydningsanalyse efter denne model.
Som en del af forløbet tog vi på ekskursion til Brandts Kunstmuseum og oplevede forskelligartet kunst, herunder samtidskunstsværker.
Teoretisk udgangspunkt:
• Materiale om land art fra faktalink.dk. Omfang ca. 4 sider
• H.S. Andersen og O. Laursen: "Billedkunst. Metode, kronologi, tema"(2006), side 62-65 og 82-87(ikonografisk analyse og værktøjskasse)
• Lærerproduceret materiale og slides
Praksis:
• Land art på Tornbjerg Gymnasium med brug af arketypisk form og minimalistisk billedsprog
• MIT LIVS FARVER: Denne praksis var inspireret af vores ekskursion til Brandts Kunstmuseum og af værket ”Min private himmel” (2020) af Kamilla Jørgensen udstillet på Brandts. Eleverne valgte forskellige betydningsfulde fotos fra deres liv og omsatte dem til et personligt farvekort.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Renæssance, madonnabilleder og Leonardo
Forløb 3 Renæssance, madonnabilleder og Leonardo da Vinci
Læste sider 6
Antal moduler: 6
I forløbet fik eleverne en kort introduktion til renæssancen med en gennemgang af nogle af periodens kunstnere – især Leonardo da Vinci. De lavede en sammenligning af to madonnabilleder- et før og et under renæssancen for at udlede, hvad der skete med perspektivet, fremstillingsmåden, lys og skygger og farverne. Værkerne var Guido da Siena Tronende Madonna med barn (1270) og Masaccio Jomfru med barn (1426)
De arbejde også med at udlede matematiske og anatomiske forhold i
Den Virtuvianske Mand af Leonardo da Vinci. Til sidst lavede de en billedanalyse af Arnolfinis bryllup'(1434) af Jan van Eyck.
Teoretisk udgangspunkt:
• H.S. Andersen og O. Laursen: "Billedkunst. Metode, kronologi, tema"(2006), s. 106- 110
• K. Bangsgaard og T.R.S. Albrechtsen: ”Fortællinger om mennesket og naturen” s. 51-52
Praktisk:
• Nyfortolkning af Jomfru Maria Billede som collage.
• Tegn din egen udgave af Den Vitruviansk Mand med passer i en cirkel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Menneskeskildring gennem tiderne
Forløb 4 Menneskeskildring gennem tiden
Læste sider: 50
Antal moduler: 6
Her arbejdede de med en gennemgang af, hvordan mennesket bliver skildret i billedkunsten gennem tiderne med gruppefremlæggelser fra hulemaleri til samtidskunst. Herefter tegnede og malede et menneske med inspiration fra en af perioderne. De arbejde med at processen med flere skitser i blyant og farveskitse med caran’darche-farver, så deres motiv udviklede sig. Eleverne fik også en basal viden om materialelære i akrylfarve og forskellige teknikker. Undervejs skulle de reflektere over processen, den nye titel, teknikken, farverne og den valgte periode.
Teoretisk udgangspunkt:
• H.S. Andersen og O. Laursen: "Billedkunst. Metode, kronologi, tema"(2006), s. 89- 158 (individuelle kapitler i grupper)
Praktisk:
• Blyantskitse, farveskitse og akrylmaleri med mennesket som motiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Skulptur
Forløb 4 Skulptur
Læste sider: 16
Antal moduler: 2
• I forløbet med skulptur fik eleverne en kort introduktion til den mangfoldige verden af skulpturer. I formalanalysen lærte de kort at analysere skulpturers materiale, teknik, overflade, farve, komposition og rum- og brugerinddragelse. Eksemplerne var mest fra samtidskunst. Herefter har eleverne analyseret forskellige skulpturer på skolen bl.a. Harvey Martins skulptur ’Op igen’, hvor de også skulle bruge betydningsanalyse.
Teoretisk udgangspunkt:
• ”Skulpturstudier -analyseredskab til gymnasie og HF” fra Tilbygningen på Thorvaldsens Museum:
Skulpturstudier - intro.pdf
• Lærerproduceret materiale og slides
Praksis:
• • Lille skulpturøvelse inspireret af Kintsugi med glas, porcelæn og legetøj.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 Eksamensprojekt og opsamling
Teoretisk udgangspunkt:
• ’Velkommen til Antropocæn’ af Jørgen Steen Nielsen. Information d. 27.11.2011
• https://www.information.dk/udland/2011/06/velkommen-antropocaen
• Ekstra: https://www.information.dk/moti/2021/07/klimaforskere-bider-negle-tipping-points-kan-udloese-lavine-vigtigste
• https://turbulens.net/nyt-tema-om-det-antropocaene-en-ny-tankemodel-for-det-21-arhundrede/
• https://www.diis.dk/publikationer/politiske-udfordringer-antropocaene-tidsalder
Opgaven:
Med udgangspunkt i viden om klimaforandringer og teorien om det antropocæne lavede de en visualiseringsopgave, nærmere betegnet en parafrase, hvor de gav deres visuelle og indholdsmæssige bud på, hvordan menneskets fremtid på planeten Jorden ser ud.
Problemformulering: ”Hvordan lever mennesket i fremtidens antropocæne samfund?”
De måtte selv bestemme, hvilket medie (maleri, tegning, skulptur, installation, digitalt, m.fl.), de ville lave opgaven med.
Med fokus på værkernes virkemidler og betydning skulle de lave en komparativ skriftlig analyse af deres egen visualiseringsopgave og det værk, som de parafraserede.
Idé-fasen og den kreative/praktiske proces skulle dokumenteres undervejs og indgå i den skriftlige del af projektet.
Uddybning af skriftlig opgave:
I den skriftlige opgave skal du svare på problemformuleringen:
”Hvordan lever mennesket i fremtidens antropocæne samfund?”
Skriv din egen definition af Det antropocæne samfund.
Skriv kort om det kunstværk, du bruger som udgangspunkt. Hvem har malet det, hvilken periode er det fra og hvad er betydningen i værket?
Fortæl, hvilke materialer du har valgt og hvorfor.
Fortæl om din proces til dit færdige værk.
Fortæl om betydningen i dit færdige værk i forhold til det oprindelige værk (en komparativ analyse)
Det vigtigste er at teori, analyse og den praktiske opgave hænger sammen
Opsamling på billedanalyse med bl.a. Poul Janus Ibsen ”Selvportræt” (Ca. 1990)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432275132",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432275132",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69432275132"
}