Holdet 1eg id/C (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2025 id/eg (1eg id/C)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Friluftsliv (TTT)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Friluftsliv (TTT)

Indhold:
Modul 1 - intro til friluftsliv (på TG)
• Gruppedannelse
• Planlægning, cykelturen og udlevering af kort
• Strygestål og vat - båloptænding
• Teambuilding
Modul 2 - intro til aktiviteter på turen (på TG)
• Orientering intro inkl. mini orienteringsløb.
• Besnøring
Modul 3 - TTT
• Cykelturen. For fuldt pointtal skal elever på hold køre samlet, overholde regler og ikke ankomme senere end kl. 10 i Phønixområdet.
• Orienteringsløb
Modul 4 - 5 - TTT
Friluftsopgaver.
• Tovbro + trebuk
• Klatring
• Bygge med rafter,
• Tømmerflåde

Modul 6 – TTT
• Bål og optænding
• Klargøring af mad

Modul 7 – TG
• På skolen ugen efter.  Orientering og eller besnøring fortsat, planlægges af klassens idrætslærer.

Materiale:
OneNote-kompendium TTT Diverse kortmateriale/Om bygning af sydegrube/Om optænding m. strygestål/Om vinkel- og sadelmagerbesnøring

Arbejdsformer:
Klassebasseret på TG - intro.
Derefter gruppearbejde omkring planlægning af cykeltur og gennemførelse af diverse aktiviteter på turen. Grupper af 7-8 personer.

Fokuspunkter:
Eleverne skal enkeltvis og i grupper kunne:
• Planlægge cykeltur ud og løbe O-løb ud fra diverse kortmateriale. Eleverne bedømmes ud fra deres færdigheder inden for orientering.
o Orientering af kort, kendskab til verdenshjørner
o Kendskab til signaturer, målestok og ækvidistance
o Kendskab til svære/nemme poster
• Lave en vinkel- og en sadelmagerbesnøring for dermed at kunne bygge et raftetårn og en tømmerflåde. Eleverne bedømmes på udførelsen af et konstruktionsarbejde.
o Kendskab til og færdigheder til korrekt råbåndsknob
o Kendskab til og færdigheder til korrekt 8-talsbesnøring
o Kendskab til og færdigheder til korrekt vinkelbesnøring
o Kendskab til og færdigheder til korrekt tømmerstik
o Kendskab til og færdigheder til korrekt dobbelt halvstik

o Kendskab til og færdigheder til korrekt teambuilding og gruppearbejde
• (Optænde et bål med strygestål. Eleverne bedømmes ift. hastigheden.)
• Elevernes fysiske kompetencerift. at gennemføre de indgående aktiviteter.
• Eleverne sociale kompetencer ift. gruppearbejde og teambuilding.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer