Holdet 1eg ma (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tornbjerg Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e)
Hold 2025 ma/eg (1eg/ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Matematik i grundforløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Matematik i grundforløbet

I grundforløbet arbejder vi med følgende emner:

1) Regning og regnearternes hierarki
2) Brøkregning
3) Algebra
4) Ligninger
5) Funktioner
6) Lineære funktioner

Der arbejder med papir og blyant hele forløbet, dog vil geogebra introduceres ved lineære funktioner.

Følgende elementer indgår i forløbet:
Reducér
Isolér
Faktoriser
Kvadratsætninger 1, 2 og 3
Nulreglen
Ligninger med 2 ubekendte
To-punkts-formlen
Bevis for to-punkts-formlen samt skæringen på 2.-aksen
Lineær regression
Forståelse og tolkning af variable og konstanter
Forståelse og tolkning af skæringen mellem to funktioner
Lineærvækst smat bevis for at funktionsværdien vokser med a*h når x vokser med h.

Der arbejdes ud fra kompendiet: ' Matematik i grundforløbet' samt onenote-noter
Arbejdsformerne variere mellem individuel, par og gruppearbejde

Der vil være 4 afleveringer i forløbet.

Forløbet indeholder også en midtvejsevaluering til anvendelse til valg af studieretning.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1cg aflevering 1 10-09-2025
1eg aflevering 1 10-09-2025
1hg aflevering 1 10-09-2025
1cg aflevering 2 17-09-2025
1eg aflevering 2 18-09-2025
1hg aflevering 2 18-09-2025
1hg aflevering 3 02-10-2025
1cg aflevering 3 03-10-2025
1eg aflevering 3 03-10-2025
Aflevering 4 - Projekt 27-10-2025
Aflevering 4 - Projekt 28-10-2025
Aflevering 4 - Projekt 30-10-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde