Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tornbjerg Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 nv/cg (1cg nv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Lys - liv og død
Solstråling kan være dræbende, men er på den anden side forudsætningen for liv. Hvad er afgørende for om det er det ene eller andet? Er det et spørgsmål om mængden af solstråling, intensiteten (solstrålingsmængde pr. tid) eller typen af stråling? Eller er det et spørgsmål om hvilke organismer eller celletyper der rammes af solstrålingen? Planter dør hvis de ikke får lys, og hudceller dør hvis de får for meget - eller hvordan er det?
I dette forløb undersøgte vi spørgsmålet med forskellige naturvidenskabelige metoder. Vi arbejdede også teoretisk med spørgsmålet og drog på den måde nytte af at andre før har arbejdet med problemstillingen. Det vigtigste mål med forløbet var dog at kunne anvende de naturvidenskabelige metoder vi arbejdede med, herunder at kunne bruge og forstå typiske naturvidenskabelige præsentationsformer.
Forløbet indeholder disse dele:
1. Plantevækst - hvor vigtigt er lyset?
2. Planternes farver - hvorfor er de mest grønne?
3. Faktor 15 - hvor meget solcreme skal man bruge?
4. Mundtlig fremlæggelse af forsøg.
Plantevækst - hvor vigtigt er lyset?
Måling af lysindstrålingen i det lille skovområde ved gymnasiet vha. Verniersensor, sammenholdt med en vurdering af plantedækket.
CO2-målinger i lys- og mørkekamre med planter - demonstrationsforsøg.
Diskussion af at andet end lyset også har indflydelse på plantevæksten, men at lyset er en nødvendighed. Fotosyntese og respiration. Læsning af molekylformler og reaktionsskemaer.
Planternes farver - hvorfor er de mest grønne?
Ekstraktion af chlorofyl vha. sprit, og måling af absorptionsspektre vha. Vernier spektrofotometre.
Opsamling: Introduktion til elektromagnetisk spektrum og sammenhængen mellem bølgelængde og energi. Tolkning af absorptionsspektrene sammenholdt med ekstrakternes farver. Samtale om chlorofyls rolle i fotosyntesen. Lidt litteratur om lys og energi.
Faktor 15 - hvor meget solcreme skal man bruge?
Måling af hvor meget solstråling i UV-området der passerer en glasplade påsmurt solcreme. Beregning af hvor meget solcreme der skal bruges for at dække tilstrækkeligt. Kvalitative undersøgelser af UV-stråling og bremsning heraf.
Mundtlig fremlæggelse af forsøg
Individuel træning i fremlæggelse for en lærer af et af de tre forsøg vi har lavet i dette forløb. Mundtlig respons.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
2
|
Mad og myter
Der findes enormt mange forestillinger om mad - i familien, blandt unge, i aviserne og damebladene, i kogebøgerne, alle steder. Nogle af forestillingerne handler om hvordan man bedst tilbereder fødevarer så det ender med lækre retter. Andre forestillinger handler om hvad der er sundt og ikke sundt. Og endnu andre handler om alt muligt andet der har med det som vi alle med få timers mellemrum beskæftiger os med livet igennem, at gøre - nemlig mad. Nogle af forestillingerne er rigtige, men der findes også mange der ikke er det - eller som nok ikke er det - eller som vist nok er det, men ikke helt - eller som helt sikkert ikke er det - eller som er svære at blive kloge på rigtigheden af. Nogle af forestillingerne er ligefrem myter.
I dette forløb arbejdede vi med hvordan man vha. naturvidenskabelige og matematiske metoder kan komme tættere på hvilke forestillinger der ser ud til at være fornuftige, og hvilke der mere eller mindre er myter. Det vigtigste mål med forløbet var at vide hvordan man naturvidenskabeligt arbejder med den slags spørgsmål. Det var her og nu ikke fokus på hvilke forestillinger der er fornuftige eller ej.
Forløbet indeholdt disse dele:
1. Hygiejnisk afkøling af madrester.
2. Den giftige isbjørn
3. Forestillinger om mad - er de rigtige?
Hygiejnisk afkøling af madrester
Måling af kimfald som funktion af tiden. Omregning til kimfald pr. m2 pr. time. Repetition af lineær regression m.m. fra Der er 14 sukkerknalder i en sodavand! Samtale om de anvendte modeltyper, hvorfor vi har flere petriskåle med samme eksponeringstid og lignende.
Den giftige isbjørn
Spektrofotometrisk bestemmelse af koncentrationen af et farvestof i drinken Isbjørn og efterfølgende beregning og vurdering af om indtagelsen af drinken medfører overskridelse af ADI-værdien for farvestoffet.
Forestillinger om mad - er de rigtige?
Gruppeprojekt hvor eleverne besvarer naturvidenskabelige spørgsmål der handler om mad, ved at opstille hypotese(r) der efterfølgende testes vha. forsøg. Gruppefremlæggelser hvor der vises grafer m.m..
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
|
Titel
3
|
Hold kaffen varm
Forsøgsarbejde, hvor elevgrupper undersøger, hvad der er afgørende for, hvor hurtigt en kop kaffe med en slat mælk i afkøler. Opstilling af hypoteser og test vha. Vernier-udstyr m.m. Efterfølgende afrapportering i form af en begrundet vejledning (grafer, argumentation m.m.) i hvordan man holder sin kaffe varmest mulig efter en afkølingstid på 5 minutter.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
|
Titel
4
|
Forberedelse til afsluttende prøve
Orientering om den afsluttende prøve, herunder bedømmelsesgrundlaget.
Individuel lærervejledt udvælgelse af produkter til præsentation i forbindelse med prøven.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72002839775",
"T": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72002839775",
"H": "/lectio/149/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72002839775"
}