Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Kirsten Ladekjær Andersen, Lisbeth Jensen
|
Hold
|
2022 DA/em (1em DA, 2em DA, 3em DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Analysestrategier
Tekster
Bl.a Svend Ranild: Baby som kanonkonge (1990)
og Jesper Wung-Sung: "De tre veninder" (2000)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Exupéry: Den lille prins (værk)
Perspektiveringstekst:
H.C.Andersen: Kejserens nye klæder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
PLAN:
-
Læs Kejserens Nye klæder, som du skal analysere i den næste danske stil. (ligger under opgaver)
-
Medbring forarbejde til din analyse af Kejserens Nye klæder. Medbring som minimum en disposition og en indledning. Genlæs vedlagte analysemodel som baggrund for din analyse.
-
Den lille prins. 1em Grupper og arbejdsspørgsmål (3).docx
-
Lav den individuelle forberedelse til gruppefremlæggelserne, som I har aftalt i de enkelte grupper i timen d. 9/1. (I, der var fraværende, kan blive sat ind i arbejdet af grupperne, hvis I er i skole før d. 12.)
-
Den lille prins. 1em Grupper og arbejdsspørgsmål (3) (1).docx
-
Husk at jeg skal høre fra alle 6 grupper i løbet af modulet - enten ved at I ringer mig op på Teams, eller ved at I ringer på mobil 24445356
-
I holder jeres gruppe-oplæg.
-
Jeg glæder mig til at høre jeres gruppe-oplæg! Læg jeres pots ind i den lectiomappe, jeg har lavet til dem (mappens navn er DEN LILLE PRINS)
-
I anledning af, at det er mandag, har I for en enkelt gang skyld ikke noget for. Tænkt dog lidt over, hvad I gerne vil have med i næste stil - I får nemlig noget af timen til at starte på afleveringen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Blendstrup: Gud taler ud (værk)
Fokus bla. på autofiktion, fortællerforhold og sprog - herunder sproghandlinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fra Romantik til Det moderne gennembrud
Forfattere: Oehlenschläger: Fædrelandssang,
Staffeldt: Indvielse
H.C.Andersen: Klokken (kort intro - nogle af eleverne brugte teksten som analysemateriale DHO)
Brandes (Primært via sekundærlitteratur) ,
Pontoppidan: Ane-Mette
Pontoppidan: Nådsensbrød (kort intro - nogle af eleverne brugte teksten som analysemateriale DHO)
Amalie Skram: Karens jul (kort intro - nogle af eleverne brugte teksten som analysemateriale DHO)
Dokumentar: 1800-tallet på vrangen
Fagbegreber: Bla.:
nationalromantik, universalromantik, panteisme, ntplatonisme, ideernes/fænomenernes verden, realisme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DHO - en intro
-
Romantik (2).ppt
-
DHO 1em 2023.docx
-
Som skrevet på lectio i fredags, har I ikke noget for - men
-
BRUG LITTERATURHISTORIEN 2. udg; sider: 105-107, 135-138, 143-145
-
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Guld, hor og romantik, 1800-1814
-
1800-tallet på vrangen - en tv-krønike om guldalder-Danmark (1:8)
-
Som I husker, kigger vi på jeres analysenotater til teksten (komposition, semantisk skemaer sprog m.m.)
-
Indvielse - arbejdsspørgsmål april 2023 1em.docx
-
Som aftalt gennemgår vi Staffeldt: Indvielse på baggrund af jeres arbejde med digtet i sidste danskmodul. Vi gennemgår alle spørgsmål, så som aftalt skal I hver især have set zem alle selv om gruppen manglede enkelte i timen.
-
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880
-
Husk bogen. DEN SKAL BRUGES I TIMEN
-
Øvelse -fagbegreber m.m. dansk historie.docx
-
Taksonomiske niveauer - øvelse.docx
-
Løfteforløb 2 1em historie dansk.pptx
-
Maleri fra Treårskrigen "Troppernes Hjemkomst 1849" af David Monies, 1850
-
Ane-Mette
-
Jeg har ændret planerne. I blev bedt om at se filmen færdig til denne time. Hvis I har gjort det, er det også rigtig fint - I skal alligevel have set den til et senere modul - men til timen her skal I i stedet læse de dele af novellen Ane-Mette, som
-
ane mette henrik pontoppidan.pdf
-
PLAN FOR TIMEN:
-
Karens Jul - Wikisource
-
Guldhornene.pdf
-
Naadsensbrød
-
Dansksiderne: Klokken - af H.C. Andersen (1845)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Argumentation
Vi har i dette forløb fokus på argumentation. Vi skal undersøge forskellige kampagner og debatindlæg og vi analyserer, hvordan de argumenterer, samt hvilke virkemidler de bruger for at overbevise deres modtagere. Skriftligt skal I aflevere en debatterende artikel, ligesom vi vil debattere på klassen, så I får lejlighed til at træne overbevisende argumentation.
Faglige begreber
- Det retoriske pentagram/Ciceros pentagram
- Appelformer
- Toulmins argumnatationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelse, rygdækning)
- Argumenttyper/argumentkneb
- talegenrer
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Indhold:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, systime 2015, s. 150-167
Tessea nytårstale 2021
Anne Sophie Hermansen: ”Tessa er blevet hyldet for sin nytårstale, men hvis hun ville fortælle os noget vigtigt om ligestilling, lykkedes det ikke”, Berlingske, 2021
Sørine Godtfredsen: ”Den grædende mand er ikke et godt tegn”, B.dk, 2021
Artikler for og imod forbud mod crop-tops
Diverse kampagner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sagaer, folkeviser og barok digtning
Litteraturhistorisk forløb, hvor vi undersøger kultur og litteratur fra de tre perioder vikingetid, middelalder og barok.
Vikingetid:
Central problemstilling: Hvad kendetegner norrøn kultur og litteratur - og hvordan kommer det til udtryk i teksten "Sønnetabet"?
Tekst: "Sønnetabet" skjaldekvad i Egils saga (ca. 961)
Middelalder
Central problemstilling: Hvad kendetegner en folkevise - og hvordan kan vi se folkevisens kendetegn i "Torbens datter"?
Begreber: Syrebadsteknik, Formelsprog, Adfærdsbeskrivende stil
Tekst: Torbens datter
Barok:
Tekst: Thomas Kingo ”Ked af verden, kær i himlen” (1681), Uddrag
Sørensen og Rangvid: ”Brug litteraturhistorien”, systime 2014-21, s. 11-67
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Oplysningstid
Vi ser på den periode i litteraturhistorien som kaldes oplysningstiden. Vi har fokus på tidens helt centrale forfatter, nemlig Ludvig Holberg. Vi skal læse komedien "Jeppe paa Bjerget" af netop Holberg - og vi vil have fokus på at analysere stykket som drama, fremstillingen af Jeppe samt hvordan stykket tematiserer nogle af oplysningstidens vigtigste tanker.
Materiale
Ludvig Holberg: "Jeppe på Bjerget", 1722
Sørensen og Rangvid: "Brug litteraturhistorien", systime 2014-21, s. 70-82
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til litteraturhistorien", systime 2022, s. 105-110
Podcast: https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg
Dokumentar: https://www.dr.dk/drtv/episode/teaterblod_-holberg-4ever_334137
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
FF4 dansk-biologi: Iltsvind
Dette forløb fungerer som optakt til vores næste tværfaglige forløb med biologi.
Vi træner diskursanalyse, argumentationsanalyse og kampagneanalyse.
Faglige begreber:
- Diskursanalyse
- Det retoriske pentagram
- Argumentationsanalyse
- Hæderlighed og vægt
- Multimodalitet
Vi arbejder med følgende kampagner med den overordnede overskrift: Miljøkampagner
Gruppe1: Earth Day. Se mere på: www.earthday.org
Gruppe 2: Kloden, en kampagne om plasticforurening i havene lanceret af partiet SF SF kæmper mod plastikforurening - YouTube
Gruppe 3: Plastic Change. Home - Plastic Change : Plastic Change
Gruppe 4: Vand for Vand: LoveSpring - Forside
Gruppe 5: The new new nordic Cuisine: The New New Nordic Cuisine - YouTube
I samarbejde med biologi arbejder hele klassen med emnet Iltsvind, hvor alle grupper analyserer kampagnen ”Danmark holder vejret”: og udvalgte læserbreve fra dansk landbrug:
"Vinkler på iltsvindet ligner en veltilrettelagt kampagne" - Bæredygtigt Landbrug (blb.dk)
"Iltsvind i danske farvande skyldes ikke dansk kvælstof" - Bæredygtigt Landbrug (blb.dk)
"Diskussion ønskes om spildevandsanlæg og deres bidrag til iltsvind" - Bæredygtigt Landbrug (blb.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Ung i Grønland
Formål: I de senere år er Grønland for alvor kommet på dagsordenen i Danmark, og vi diskuterer ikke længere de mest gængse aspekter som selvmord og vold, men også kolonialisering og identitet i Grønland. I 2020 bliver statuen af Hans Egede udsat for hærværk i både København og Nuuk, og dette sætter gang i en ny debat om forholdet mellem Danmark og Grønland.
I dette forløb skal vi arbejde med dette forhold, men i særdeleshed også om det at være ung i Grønland med fokus på køn og identitet. Vi arbejder med Grønland som tematisk fokus, og I får derfor et indblik i hvordan Grønland og i særdeleshed grønlandske unge portrætteres i litteratur og medier.
Indhold:
Niviaq Korneliussen: "Homo Sapienne", 2015, milik publishing
"De unge grønlændere: Kultursplittelsen", 2018, dr.dk
https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-hvorfor-vil-groenlaenderne-loesrive-sig-fra-danmark
"Kampen om Grønland" af Kenneth Sorento, 2020
"Genstart: Grønlands stemme" podcast 22. maj 2023, DR Lyd
"Aki-Matilda Høegh-Dams tale ved Folketingets debat om rigsfællesskabet", tale, 12. maj, 2023
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk - litteraturhistorie” af, Systime 2022, afsnitttet: "Grønland - i den danske litteraturhistorie"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Skriftlighed: Reflekterende artikel
Fokus på genren reflekterende artikel, hvor I skal læse tekster som handler om - og I skal efterfølgende reflektere over - sammenhængen mellem sprog og identitet.
Indhold:
(Uddrag af) Lene Møller Jørgensen "Rod - en fighters fortælling" - en portrætbog om skuespilleren Janus Bakrawi, 2012
Yahya Hassan: "Langdigt", 2013
(Uddrag af) Tove Ditlevsen "Barndommens Gade", 1943.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dokumentar
I dette forløb dykker vi ned i dokumentarfilm-genren og undersøger hvilke virkemidler disse film bruger for at fortælle historier eller formidle et budskab.
Begreber:
Dokumentartyper
Fortælleformer
Autencitetsmarkører
Fakta- og fiktionskoder
Filmiske virkemidler
Uddrag fra:
”Mændene der plyndrede Europa” af Mads Ellesøe, 2018
”Testamentet” af Christian Sønderby Jepsen, 2011
”Blekingegadebanden” af Anders Riis-Hansen, 2011
”Mirror” af Joachim Ladefoged, 2009
”Svømmestjerner - under overfladen” DR1, 2019
Realitydokumentar: ”Siri - en prinsesse gi’r aldrig op”, 1. afsnit, dr3, 2017
Dokumentarfilm: ”Q’s Barbershop” af Emil Langballe, 2019 (analyseret som værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det moderne gennembrud fortsat
I dette forløb fortsætter vi hvor I slap det moderne gennembrud i 1g.
Impressionisme
Herman Bang: "Irene Holm" (1890)
Det folkelige gennembrud
Jeppe Aakjær, Fynbomalerne, hjemstavn og vitalisme
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag" (1900)
Besøg på Faaborg Museum, hvor I i grupper skal analysere fynbomalernes malerier og undersøge om I kan finde nogle af periodens tendenser i malerierne her.
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til litteraturhistorie”, systime 2022, s. 190-195 og 205-209
Det folkelige gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Futurisme og ekspressionisme
Litteraturhistorisk forløb med udgangspunkt i mellemkrigstidens modernisme, særligt futurisme og ekspressionisme.
Metodisk arbejder vi med lyrikanalyse.
Tekster:
Emil Bønnelycke "Aarhundredet" (1918) og "Sang til en Banegaard" (1918)
Tom Kristensen: "Det Blomstrende Slagsmaal"
Rudolf Broby-Johanesen: "Bordelpige dræber ufødt" (1922) og "Stridsmænd for det vi elsker" (1922)
Baggrund:
https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g&t=613s
Håndbog til dansk - litteraturhistorie: s. 211-218
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Ud og se - rejser i litteraturen
Tematisk forløb, hvor vi undersøger rejsen som motiv i litteraturen.
Metodisk fokuserer vi på lyrikanalysen, herunder begreberne interaktionslyrik og centrallyrik.
I læsningen af Karen Blixen stifter eleverne bekendtskabbmed de tre litterære læsninger: biografisk, ny-kritisk og postkolonialistisk.
Tekster:
Steen Steensen Blicher: "Præludium" (1838)
Ursula Andkjær Olsen: "Vildvej" (2005)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
Karen Blixen: Uddrag fra "Min Afrikanske farm" (1937)
Udvalg af lyrik (Her har eleverne efter eget valg dykket ned i to udvalgte digte):
Dan Turéll: ”Gennem byen sidste gang” (1977)
Henrik Nordbrandt: ”Kufferter (1992)
Ligusterlogik: ”Roadmovie” (2008)
Klaus Rifbjerg: ”I spisevognen” (2014)
Vi sidder bare her: ”Gennem Danmark” (2014)
Hørslev/Mechlenburg: ”Østerbro” (2016)
Baggrund: Uddrag fra "Rejselitteratur" af Lisbeth Maria Hansen, Gyldendal, 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Litteratur om klasse
Et litteraturforløb om nyeste tid, hvor det primære fokus bliver værklæsningen af Glenn Bech "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" fra 2022. Vi undersøger genren "Manifest" - vi læser uddrag af andre historiske manifester (Georg Brandes, Marinetti, Karl Marx, Valerie Solanas) og skriver vores egne manifester. Derudover undersøger vi hvordan klasse som begreb bliver fremstillet i værket.
Podcast: Klassen forfølger dig, drlyd, 2023
Interview: "Anerkender du min autoritet?", Martin Krasnik, Weekendavisen, 2023
Digt: "Er jeg berettiget til en traumatisk barndom, Glenn Bech?", Helle Malmvig, Weekendavisen 2023
Uddrag fra bogen ”Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark” af Anita Nell Bech Albertsen m.fl., Dansklærerforeningens forlag, 2023, s. 47-49
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Efterkrigstid og velfærdssamfund
Litteraturhistorisk forløb, som tager med fokus på tiden efter 2. verdenskrig og frem til 1970erne.
Vi har fokus på begreberne eksistentialisme, modernisme og konfrontationsmodernisme.
Ligeledes vil vi træne forskellige litterære metoder.
Tekster:
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
"Ude af takt" - kortfilm af Anne Nørskov Henriksen, 2015
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Leif Panduro: "Uro i Forstæderne" (1962)
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" + "Frihavnen", 1960
Vita Andersen: "Hun ser godt ud" (1977)
Baggrund
https://www.kanon14.dk/martin-a-hansen
Digtere, divaer og dogmebrødre 1945-1960, dr.dk
Uddrag fra "Håndbog til litteraturhistorie", s. 255-276
"Brug Litteraturhistorien" s. 213-240
Om litterære metoder:
https://dansksiderne.dk/index.php?id=4991
Håndbog til dansk, s. 87-100
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Journalistisk formidling
Formålet med dette forløb er at undersøge forskellige former for nyhedsformidling. I skal kunne skelne mellem genrer, kommunikationssituationer, formål og sprog i forskellige typer nyhedsformidling. Som baggrundsviden til forløbet bruger vi Håndbog i dansk (side 198-221) samt Habermas’ borgerlige offentlighedsmodel. Vores analyseobjekter vil være forskellige typer artikler, podcasts og reportager.
Indhold
- De fem nyhedskriterier
- Kildetyper
- Habermas’ borgerlige offentlighedsmodel
- Journalistikkens genrer
- Nyhedstrekanten
- Det journalistiske sprog i henholdsvis nyhedsartikler og fortællende journalistik
- Sprog og komposition i fortællende journalistik (særligt fokus på featuren)
- pressefotografi
Materiale
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, s. 197-208
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-fest-og-frygt-11802450505
Herman Bang: "Branden",
Jakob Sheik: "Fra Barndommens gade til kalifatets frontlinje", Jakob Sheikh, bragt i Politiken d. 21. september 2014.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb#13
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb#14
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337808175",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337808175",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337808175"
}