Holdet 2022 DA/em - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Faaborg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kirsten Ladekjær Andersen, Lisbeth Jensen
Hold 2022 DA/em (1em DA, 2em DA, 3em DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Analysestrategier
Titel 2 Exupéry: Den lille prins (værk)
Titel 3 Blendstrup: Gud taler ud (værk)
Titel 4 Fra Romantik til Det moderne gennembrud
Titel 5 Argumentation
Titel 6 Sagaer, folkeviser og barok digtning
Titel 7 Oplysningstid
Titel 8 FF4 dansk-biologi: Iltsvind
Titel 9 Ung i Grønland
Titel 10 Skriftlighed: Reflekterende artikel
Titel 11 Dokumentar
Titel 12 Det moderne gennembrud fortsat
Titel 13 Futurisme og ekspressionisme
Titel 14 Ud og se - rejser i litteraturen
Titel 15 Litteratur om klasse
Titel 16 Efterkrigstid og velfærdssamfund
Titel 17 Journalistisk formidling
Titel 18 Repetition og eksamenstræning
Titel 19 Forløb#13
Titel 20 Forløb#14

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 4 Fra Romantik til Det moderne gennembrud

Forfattere: Oehlenschläger: Fædrelandssang,
Staffeldt: Indvielse
H.C.Andersen: Klokken (kort intro - nogle af eleverne brugte teksten som analysemateriale DHO)
Brandes (Primært via sekundærlitteratur) ,
Pontoppidan: Ane-Mette
Pontoppidan: Nådsensbrød (kort intro - nogle af eleverne brugte teksten som analysemateriale DHO)
Amalie Skram: Karens jul (kort intro - nogle af eleverne brugte teksten som analysemateriale DHO)

Dokumentar: 1800-tallet på vrangen

Fagbegreber: Bla.:
nationalromantik, universalromantik, panteisme, ntplatonisme, ideernes/fænomenernes verden, realisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Argumentation

Vi har i dette forløb fokus på argumentation. Vi skal undersøge forskellige kampagner og debatindlæg og vi analyserer, hvordan de argumenterer, samt hvilke virkemidler de bruger for at overbevise deres modtagere. Skriftligt skal I aflevere en debatterende artikel, ligesom vi vil debattere på klassen, så I får lejlighed til at træne overbevisende argumentation.

Faglige begreber
- Det retoriske pentagram/Ciceros pentagram
- Appelformer
- Toulmins argumnatationsmodel (påstand, belæg, hjemmel, styrkemarkør, gendrivelse, rygdækning)
- Argumenttyper/argumentkneb
- talegenrer

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Indhold:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, systime 2015, s. 150-167
Tessea nytårstale 2021
Anne Sophie Hermansen: ”Tessa er blevet hyldet for sin nytårstale, men hvis hun ville fortælle os noget vigtigt om ligestilling, lykkedes det ikke”, Berlingske, 2021
Sørine Godtfredsen: ”Den grædende mand er ikke et godt tegn”, B.dk, 2021
Artikler for og imod forbud mod crop-tops
Diverse kampagner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sagaer, folkeviser og barok digtning

Litteraturhistorisk forløb, hvor vi undersøger kultur og litteratur fra de tre perioder vikingetid, middelalder og barok.

Vikingetid:
Central problemstilling: Hvad kendetegner norrøn kultur og litteratur - og hvordan kommer det til udtryk i teksten "Sønnetabet"?
Tekst: "Sønnetabet" skjaldekvad i Egils saga (ca. 961)

Middelalder
Central problemstilling: Hvad kendetegner en folkevise - og hvordan kan vi se folkevisens kendetegn i "Torbens datter"?
Begreber: Syrebadsteknik, Formelsprog, Adfærdsbeskrivende stil
Tekst: Torbens datter

Barok:
Tekst: Thomas Kingo ”Ked af verden, kær i himlen” (1681), Uddrag

Sørensen og Rangvid: ”Brug litteraturhistorien”, systime 2014-21, s. 11-67
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Oplysningstid

Vi ser på den periode i litteraturhistorien som kaldes oplysningstiden. Vi har fokus på tidens helt centrale forfatter, nemlig Ludvig Holberg. Vi skal læse komedien "Jeppe paa Bjerget" af netop Holberg - og vi vil have fokus på at analysere stykket som drama, fremstillingen af Jeppe samt hvordan stykket tematiserer nogle af oplysningstidens vigtigste tanker.

Materiale
Ludvig Holberg: "Jeppe på Bjerget", 1722

Sørensen og Rangvid: "Brug litteraturhistorien", systime 2014-21, s. 70-82
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til litteraturhistorien", systime 2022, s. 105-110
Podcast: https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg
Dokumentar: https://www.dr.dk/drtv/episode/teaterblod_-holberg-4ever_334137
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 FF4 dansk-biologi: Iltsvind

Dette forløb fungerer som optakt til vores næste tværfaglige forløb med biologi.
Vi træner diskursanalyse, argumentationsanalyse og kampagneanalyse.

Faglige begreber:
- Diskursanalyse
- Det retoriske pentagram
- Argumentationsanalyse
- Hæderlighed og vægt
- Multimodalitet

Vi arbejder med følgende kampagner med den overordnede overskrift: Miljøkampagner
Gruppe1: Earth Day. Se mere på: www.earthday.org
Gruppe 2: Kloden, en kampagne om plasticforurening i havene lanceret af partiet SF SF kæmper mod plastikforurening - YouTube
Gruppe 3: Plastic Change. Home - Plastic Change : Plastic Change
Gruppe 4: Vand for Vand: LoveSpring - Forside
Gruppe 5: The new new nordic Cuisine: The New New Nordic Cuisine - YouTube

I samarbejde med biologi arbejder hele klassen med emnet Iltsvind, hvor alle grupper analyserer kampagnen ”Danmark holder vejret”: og udvalgte læserbreve fra dansk landbrug:
"Vinkler på iltsvindet ligner en veltilrettelagt kampagne" - Bæredygtigt Landbrug (blb.dk)
"Iltsvind i danske farvande skyldes ikke dansk kvælstof" - Bæredygtigt Landbrug (blb.dk)
"Diskussion ønskes om spildevandsanlæg og deres bidrag til iltsvind" - Bæredygtigt Landbrug (blb.dk)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ung i Grønland

Formål: I de senere år er Grønland for alvor kommet på dagsordenen i Danmark, og vi diskuterer ikke længere de mest gængse aspekter som selvmord og vold, men også kolonialisering og identitet i Grønland. I 2020 bliver statuen af Hans Egede udsat for hærværk i både København og Nuuk, og dette sætter gang i en ny debat om forholdet mellem Danmark og Grønland.
I dette forløb skal vi arbejde med dette forhold, men i særdeleshed også om det at være ung i Grønland med fokus på køn og identitet. Vi arbejder med Grønland som tematisk fokus, og I får derfor et indblik i hvordan Grønland og i særdeleshed grønlandske unge portrætteres i litteratur og medier.

Indhold:
Niviaq Korneliussen: "Homo Sapienne", 2015, milik publishing

"De unge grønlændere: Kultursplittelsen", 2018, dr.dk

https://www.dr.dk/nyheder/indland/video-hvorfor-vil-groenlaenderne-loesrive-sig-fra-danmark

"Kampen om Grønland" af Kenneth Sorento, 2020

"Genstart: Grønlands stemme" podcast 22. maj 2023, DR Lyd

"Aki-Matilda Høegh-Dams tale ved Folketingets debat om rigsfællesskabet", tale, 12. maj, 2023

Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk - litteraturhistorie” af, Systime 2022, afsnitttet: "Grønland - i den danske litteraturhistorie"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skriftlighed: Reflekterende artikel

Fokus på genren reflekterende artikel, hvor I skal læse tekster som handler om - og I skal efterfølgende reflektere over - sammenhængen mellem sprog og identitet.

Indhold:
(Uddrag af) Lene Møller Jørgensen "Rod - en fighters fortælling" - en portrætbog om skuespilleren Janus Bakrawi, 2012
Yahya Hassan: "Langdigt", 2013
(Uddrag af) Tove Ditlevsen "Barndommens Gade", 1943.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dokumentar

I dette forløb dykker vi ned i dokumentarfilm-genren og undersøger hvilke virkemidler disse film bruger for at fortælle historier eller formidle et budskab.

Begreber:
Dokumentartyper
Fortælleformer
Autencitetsmarkører
Fakta- og fiktionskoder
Filmiske virkemidler

Uddrag fra:
”Mændene der plyndrede Europa” af Mads Ellesøe, 2018
”Testamentet” af Christian Sønderby Jepsen, 2011
”Blekingegadebanden” af Anders Riis-Hansen, 2011
”Mirror” af Joachim Ladefoged, 2009
”Svømmestjerner - under overfladen” DR1, 2019

Realitydokumentar: ”Siri - en prinsesse gi’r aldrig op”, 1. afsnit, dr3, 2017

Dokumentarfilm: ”Q’s Barbershop” af Emil Langballe, 2019 (analyseret som værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Det moderne gennembrud fortsat

I dette forløb fortsætter vi hvor I slap det moderne gennembrud i 1g.

Impressionisme
Herman Bang: "Irene Holm" (1890)

Det folkelige gennembrud
Jeppe Aakjær, Fynbomalerne, hjemstavn og vitalisme
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag" (1900)

Besøg på Faaborg Museum, hvor I i grupper skal analysere fynbomalernes malerier og undersøge om I kan finde nogle af periodens tendenser i malerierne her.

Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til litteraturhistorie”, systime 2022, s. 190-195 og 205-209
Det folkelige gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=ngxjEWEwD0w
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Futurisme og ekspressionisme

Litteraturhistorisk forløb med udgangspunkt i mellemkrigstidens modernisme, særligt futurisme og ekspressionisme.
Metodisk arbejder vi med lyrikanalyse.

Tekster:
Emil Bønnelycke "Aarhundredet" (1918) og "Sang til en Banegaard" (1918)
Tom Kristensen: "Det Blomstrende Slagsmaal"
Rudolf Broby-Johanesen: "Bordelpige dræber ufødt" (1922) og "Stridsmænd for det vi elsker" (1922)

Baggrund:
https://www.youtube.com/watch?v=HHXDMY2x11g&t=613s
Håndbog til dansk - litteraturhistorie: s. 211-218
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Ud og se - rejser i litteraturen

Tematisk forløb, hvor vi undersøger rejsen som motiv i litteraturen.
Metodisk fokuserer vi på lyrikanalysen, herunder begreberne interaktionslyrik og centrallyrik.
I læsningen af Karen Blixen stifter eleverne bekendtskabbmed de tre litterære læsninger: biografisk, ny-kritisk og postkolonialistisk.

Tekster:
Steen Steensen Blicher: "Præludium" (1838)
Ursula Andkjær Olsen: "Vildvej" (2005)
Johannes V. Jensen: "Paa Memphis Station" (1906)
Karen Blixen: Uddrag fra "Min Afrikanske farm" (1937)

Udvalg af lyrik (Her har eleverne efter eget valg dykket ned i to udvalgte digte):
Dan Turéll: ”Gennem byen sidste gang” (1977)
Henrik Nordbrandt: ”Kufferter (1992)
Ligusterlogik: ”Roadmovie” (2008)
Klaus Rifbjerg: ”I spisevognen” (2014)
Vi sidder bare her: ”Gennem Danmark” (2014)
Hørslev/Mechlenburg: ”Østerbro” (2016)


Baggrund: Uddrag fra "Rejselitteratur" af Lisbeth Maria Hansen, Gyldendal, 2016
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Litteratur om klasse

Et litteraturforløb om nyeste tid, hvor det primære fokus bliver værklæsningen af Glenn Bech "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" fra 2022. Vi undersøger genren "Manifest" - vi læser uddrag af andre historiske manifester (Georg Brandes, Marinetti, Karl Marx, Valerie Solanas) og skriver vores egne manifester. Derudover undersøger vi hvordan klasse som begreb bliver fremstillet i værket.

Podcast: Klassen forfølger dig, drlyd, 2023

Interview: "Anerkender du min autoritet?", Martin Krasnik, Weekendavisen, 2023

Digt: "Er jeg berettiget til en traumatisk barndom, Glenn Bech?", Helle Malmvig, Weekendavisen 2023

Uddrag fra bogen ”Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark” af Anita Nell Bech Albertsen m.fl., Dansklærerforeningens forlag, 2023, s. 47-49
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Efterkrigstid og velfærdssamfund

Litteraturhistorisk forløb, som tager med fokus på tiden efter 2. verdenskrig og frem til 1970erne.
Vi har fokus på begreberne eksistentialisme, modernisme og konfrontationsmodernisme.
Ligeledes vil vi træne forskellige litterære metoder.

Tekster:
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
"Ude af takt" - kortfilm af Anne Nørskov Henriksen, 2015
Peter Seeberg: "Patienten"  (1962)
Leif Panduro: "Uro i Forstæderne" (1962)
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" + "Frihavnen", 1960
Vita Andersen: "Hun ser godt ud" (1977)

Baggrund
https://www.kanon14.dk/martin-a-hansen
Digtere, divaer og dogmebrødre 1945-1960, dr.dk
Uddrag fra "Håndbog til litteraturhistorie", s. 255-276
"Brug Litteraturhistorien" s. 213-240

Om litterære metoder:
https://dansksiderne.dk/index.php?id=4991
Håndbog til dansk, s. 87-100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Journalistisk formidling

Formålet med dette forløb er at undersøge forskellige former for nyhedsformidling. I skal kunne skelne mellem genrer, kommunikationssituationer, formål og sprog i forskellige typer nyhedsformidling. Som baggrundsviden til forløbet bruger vi Håndbog i dansk (side 198-221) samt Habermas’ borgerlige offentlighedsmodel. Vores analyseobjekter vil være forskellige typer artikler, podcasts og reportager.

Indhold
- De fem nyhedskriterier
- Kildetyper
- Habermas’ borgerlige offentlighedsmodel
- Journalistikkens genrer
- Nyhedstrekanten
- Det journalistiske sprog i henholdsvis nyhedsartikler og fortællende journalistik
- Sprog og komposition i fortællende journalistik (særligt fokus på featuren)
- pressefotografi

Materiale
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, s. 197-208
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2024/genstart-fest-og-frygt-11802450505
Herman Bang: "Branden",
Jakob Sheik: "Fra Barndommens gade til kalifatets frontlinje", Jakob Sheikh, bragt i Politiken d. 21. september 2014​.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forløb#13

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Forløb#14

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer