Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Anna Halgaard
|
Hold
|
2022 HI/em (1em HI, 2em HI, 3em HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Det antikke Grækenland
Formål:
Forløbet har haft til opgave at give eleverne en forståelse for det antikke græske samfund og kultur.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund i antikken
Materiale:
Vores verdenshistorie 1, s. 24-47.
Dokumentar: De gamle grækere 8CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Middelalder
Formål:
Give eleverne en forståelse for perioden efter Romerriget fra folkevandringstiden. Eleverne har fået en forståelse på samfundsstruktur (feudalisme) og kultur (den katolske kirke) i middelalderen, men også arbejdet med kulturmødet mellem kristne og muslimer i Al Andalus.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund i middelalderen
̶ demonstrere viden om fagets identitet (centrale begreber og metode)
Materiale:
Vores verdenshistorie 1, s. 88-112, 120-128, 142-150.
Spanien, anderledes, s. 35-45, 52-55.
Dokumentar: Arven efter imperiet (CFU)
Dokumentar: Det andalusiske epos (CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 1, Columbus; sider: 89, 97-98, 100-104, 106-111, 120, 122-128, 142-150
-
Afsnit
-
Al Andalus.pdf
-
Anker Leo Jensen m.f.: Spanien, anderledes, Gyldendal, 2005; sider: 35-45, 52-55
-
Al-Andalus.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kronologiforløb
Formål:
Eleverne har fået et sammenhængende for Danmarks historie fra vikingetiden og frem til oplysningstiden. Forløbet har fungeret som optakt til DHO.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmark
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Materiale:
Vores danmarkshistorie, s. 27-30, 39-47, 67-73, 111-116.
Dokumentarserie: Historien om Danmark, vikingetiden, tidlig middelalder og reformation og renæssance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: DHO
Formål:
Eleverne har arbejdet med to underemner i 1800-tallets Danmark: "Fra helstat til nationalstat" og "Grundlov og industrialisering".
Faglige mål:
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med dansk
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materiale:
Vores danmarkshistorie, s. 139-157.
Lex.dk: De slesvigske krige
Kildemateriale i form af malerier: "Troppernes hjemkomst, 1849", "Kirsten Svends datter finder gulhornet ved Gallehus den 20. juni 1639" og "Barnemordet, 1886"
Dokumentar: Historien om Danmark: Grundlov, folket og magten
Dokumentar: Historien om de fattige: 1870-1920
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4: Nye verdensbilleder
Formål:
Forløbet tager udgangspunkt i renæssancen og de forskellige nybrud, som finder sted i Europa. Eleverne har haft fokus på opdagelserne af den nye verden, som et eksempel på nye verdensbilleder.
Faglige mål:
-̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
-formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt
Materiale:
Vores verdenshistorie, s. 184-87, 195-212, 216-219
På sporet af den nye verden, s. 9-40
Stat og nation, "Jafets børn"
Film: Apocalypto
Dokumentar: Et dynastis fødsel. Medici-familien-renæssancens mæcener(1)
Internetsider:
https://sanderusmaps.com/our-catalogue/antique-maps/world-and-polar-regions/ptolemaic-world-by-hartmann-schedel
https://danmarkshistorien.lex.dk/Middelalderen_rinder_ud
https://faktalink.dk/folkeskolens-historiekanon-8-christoffer-columbus?check_logged_in=1
Hernán Cortes First Letter part 1 + 2:
https://www.historians.org/teaching-and-learning/teaching-resources-for-
historians/teaching-and-learning-in-the-digital-age/the-history-of-the-americas/the-conquest-of-mexico/letters-from-hernan-cortes
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5: Revolutionernes kraft
Formål:
Revolutionernes kraft har haft de tre revolutioner: den industrielle, den amerikanske og den franske revolution som omdrejningspunkt. Eleverne har arbejdet med de nye tænkere fra oplysningstiden, som satte den nye dagsorden. I forlængelse af dette arbejde har vi i samarbejde med engelsk arbejdet med de engelske kvinders kamp for ligestilling, som et eksempel på hvilke store samfundsændringer oplysningstiden medførte.
Faglige mål:
-analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund
-formulere og behandle problemstillinger i samspil med engelsk
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materiale:
Vores verdenshistorie 2, s. 64-105
Verden før 1914, s. 199-205
Dokumentar: Den industrielle revolution
Dokumentar: USA's historie (4)
Vækst - vækstsamfund og vækstideologier:
https://denstoredanske.lex.dk/v%C3%A6kst_-_v%C3%A6kstsamfund_og_v%C3%A6kstideologier
Flerfaglige forløb (3):
Kampe for ligestilling, s. 23-41
Dokumentar: Kvinder og magt (1) CFU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7: Ideologiernes kamp og det 20. århundrede
Formål:
Eleverne har som udgangspunkt arbejdet med de forskellige ideologier. som de har set udfolde sig i det 20 århundrede. Der har specielt været fokus på mellemkrigstiden og den kolde krig.
Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- formulere historiske problemstillinger. Udleveret kildetekster og selv formulere problemstilling
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder: diskursanalyse og erindiringshistorie
Materiale:
Vores verdenshistorie 3, s. 14-56, 62-89, 119-144, 204-230
Grundbog til historie 1750-1994, s. 229-233
Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering, s. 15-37
Crash Course World History: Communists, Nationalists, and Chinas Revolutions: https://www.youtube.com/watch?v=UUCEeC4f6ts&list=PLBDA2E52FB1EF80C9&index=37
Snublesten Fyn: https://www.snublestenfyn.dk/
https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab (uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Peter Frederiksen: Vores Verdenshistorie 3, Columbus; sider: 14-39, 62-65, 67-73, 82-89, 106-110, 127-144, 204-230
-
Bruddet med verden af i går.docx
-
Afsnit
-
Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie 1750-2994, Systime, 2001; sider: 229-233
-
Fascismen.pdf
-
Hvad er folkedrab.docx
-
K. R. Olesen og O. Sønderberg: Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering, Systime, 2009; sider: 15-33
Kapitel 1: Fra fred til kold krig 1945-1953.
-
Fra fred til kold krig.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337830187",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337830187",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337830187"
}