Holdet 2022 id/acd - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Faaborg Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anja Lund, Christian Brok Madsen, Jeppe Hvam
Hold 2022 id/acd (1acd id, 2acd id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rueda de Casino
Titel 2 Badminton
Titel 3 Floorball
Titel 4 Ultimate
Titel 5 Rytmisk opvarmning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 4 Ultimate

Formålet med ultimateforløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af ultimate. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres, og i de følgende lektioner bygges ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Der er i undervisningen særligt fokus på at gøre sig spilbar (temposkift og retningsskift) og kommunikation (verbal og nonverbal kommunikation). Til sidst i forløbet arbejdes med taktiske muligheder herunder stacking.

Forløbet afsluttes med en lille forløbsprøve med særligt fokus på baghåndskast, forhåndskast og hammerkast. Til slut spilles en turnering, hvor eleverne selv dømmer under kampene.

HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler” og "cutter"
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
- Du skal kunne indgå i det færdige spil på en hensigtsmæssig måde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Rytmisk opvarmning

Formålet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at planlægge og udføre et opvarmningsprogram til musik, som varmer kroppen op og gør udøveren klar til at dyrke idræt bagefter. Eleverne skal have teoretisk og praktisk indsigt i, hvad et opvarmningsprogram til musik indeholder, hvordan det bygges op, og hvordan man bruger musikken aktivt. I den teoretiske del af undervisninge er der primært fokus på de fysiske og mentale effekter af grundig opvarmning og eleverne skal gennem forskellige tests undersøge effekten af opvarmning.  


Læringsmål:

Praktiske:
- At eleverne kan udføre "klassiske" rytmiske opvarmningsøvelser i takt til musikken herunder gang, sving, hop, styrke og løb,
- At eleverne kan udarbejde, gennemføre og evaluere et alment, rytmisk opvarmningsprogram

Teoretisk
At eleverne kan forklare de gavnlige effekter ved opvarmning.

At eleverne kan redegøre for forskellene mellem specifik og almen opvarmning

At eleverne kan tælle takter og vælge hensigtsmæssigt musik til opvarmningsøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde