Holdet 2022 FR/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Faaborg Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Charlotte Lybecker, Lea Sommer Holmberg, Mia Thorbensen
Hold 2022 FR/g (1g FR, 2g FR, 3g FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndersystem
Titel 2 Paris
Titel 3 L'amitié (EKSAMENSEMNE)
Titel 4 La famille (EKSAMENSEMNE)
Titel 5 Les contes (EKSAMENSEMNE)
Titel 6 La francophonie (EKSAMENSEMNE)
Titel 7 La Seconde Guerre mondiale (EKSAMENSEMNE)
Titel 8 Digitale hjælpemidler brugt i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndersystem

Tekst og video.
Integreret basisgrammatik.
Fokus på udtale, tekstforståelse, grammatik, ordforråd, kommunikation.
Kulturforståelse

Franskbogen (ibog) og Franskportal.dk
Grammatiske øvelser fra Voilà, Systime + FranskNu, Systime.


Andet:
Youtubeklip, spil, billedbeskrivelser.

Arbejdsformer:
Både gruppearbejde og selvstændigt arbejde.

61,5 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Présentation 06-12-2022
Aflevering 2 26-01-2023
Aflevering 3 23-02-2023
Aflevering 4 13-04-2023
Aflevering 5 20-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Paris

Tekst og video.
Integreret basisgrammatik.
Ordforråd. Samtale/mundtlige kompetencer.
Kulturforståelse
Bog: Paris - la grande ville, systime (2023)

Kortfilm:
Gratte-papier
Le voisin de Lou

Litteratur (uddrag)
No et moi, Delphine de Vigan
En finir avec Eddy Bellegeulle, Édouard Louis

34,5 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedbeskrivelse Paris 31-08-2023
Aflevering 2 29-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 L'amitié (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb har eleverne arbejdet med materialer, der repræsenterer forskellige former for venskab.

Tekst og video.
Integreret basisgrammatik.
Ordforråd. Samtale/mundtlige kompetencer.


FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge


KERNESTOF:
- Bog og dvd: Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre Amis. Gyldendal 2010

- Film: Intouchables (Éric Toledano og Olivier Nakache, 2011) samt manuskript og øvehæfte fra Forlaget Passion (2014)

- Kortfilm: "C'est gratuit pour les filles" (2009)(https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/det-er-gratis-piger)

- Tekst: Ma meilleure amie… et moi (2017)


SUPPLERENDE STOF:
- Film: La famille Bélier (Eric Lartigau, 2014) samt manuskript og øvehæfte fra Forlaget Passion (2017)


57 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 05-11-2023
Ny opgave 17-11-2023
Aflevering 4 08-12-2023
Aflevering 5 21-01-2024
Aflevering 6 06-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 La famille (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb er der blevet arbejdet med materialer, som har "la famille" som omdrejningspunkt. Desuden har eleverne opnået viden om forskellige familiestrukturer.

Fokus på mundtlige kompetencer, billedbeskrivelse, rollespil. Repetition af basisgrammatik


FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge


KERNESTOF:
- Kernetekst: filmen La famille Bélier (Eric Lartigau, 2014) samt manuskript og øvehæfte fra Forlaget Passion (2017)
- Kortfilm: Dans nos veines (2009) (https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/i-vores-blod-0)
- Stromae: Papaoutai (2013) (sangtekst + video: https://youtu.be/oiKj0Z_Xnjc)
- Savoir-faire - Les structures familiales (lingoda) (s. 1-14)


SUPPLERENDE STOF:
- Tekst A om Louane (delprøve 1) fra Forlaget Passion


18 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 7 09-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les contes (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb har eleverne arbejdet med både klassiske og moderne eventyr. De har desuden beskæftiget sig med at finde typiske eventyrtræk i eventyrene samt analyseret dem ved anvendelse af aktantmodellen. Derudover har de lært om "passé simple".

Fokus: Ordforråd. Samtale/mundtlige kompetencer. Tekstlæsning og forståelse. Integreret basisgrammatik. Udtale.


FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge


KERNESTOF:
- Bog: Les contes de fées à nouveau, Systime (ppt)
- Définition du genre
- Les traits typiques d'un conte
- Le schéma actantiel

Eventyr:
- Charles Perrault: Le Petit Chaperon Rouge (1697) (tekst og video: https://www.youtube.com/watch?v=o9OsRljQSbw)

- Geoffroy de Pennart: Chapeau Rond Rouge (2004) (Entrées, 2009)

- Pierre Gripari: La paire de chaussures (fra Les contes de la rue Broca, 1967) (tekst og video)
https://www.google.com/search?q=la+paire+de+chaussures&oq=la+paire+de+chaussures&aqs=chrome..69i57l2j69i59j69i64.6855j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:6021dbff,vid:MWCvwPmL6q8

- Téléphone: Cendrillon (1982) (tekst + video: https://youtu.be/_GCxnoNq74U)

- Charles Perrault: La Barbe Bleue (1697)


SUPPLERENDE STOF:
- Dokument om aktantmodellen på dansk
- Baggrundsviden om Charles Perrault: (https://lex.dk/Charles_Perrault)
- Baggrundsviden om Pierre Gripari (https://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Gripari)


54 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: Delprøve 2: Championne (artikel) 15-09-2024
Opgave 2: Genaflevering af Delprøve 2: Championne 04-10-2024
Opgave 3: Delprøve 1: Championne 04-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La francophonie (EKSAMENSEMNE)

I dette forløb har eleverne opnået viden om, hvad begrebet frankofoni betyder samt viden om den historiske baggrund for, hvorfor man taler fransk i mange dele af verden. Der har været særligt fokus på "Le Maghreb", og så er udtrykket "entre deux cultures" blevet introduceret og arbejdet med.


FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge


KERNESTOF:
Tekster:
- La francophonie et La Francophonie (La Guadeloupe - un chapitre exotique, 2016)
- La Francophonie (Entrées, 2009)
- La colonisation (http://www.fransklisten.fr/files/la-colonisation.pdf)
- Le français on le cause partout ! (uddrag) (Okapi, august 2013)
- Le Maghreb (Entrées, 2009, s. 122)
- Les pieds-noirs et les harkis (Entrées, 2009, s. 127-128)
- Leila. Mariée de force (La Colère, 2009)

Tekster fra Franskportal:
- La francophonie (https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/la-francophonie/)
- Les DOM-TOM/COM (https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-dom-tom-com/)
- Les francophones (https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-francophones/)


SUPPLERENDE STOF:
- Mundtlige elevfremlæggelser på fransk om selvvalgt frankofont land/område


43,5 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4: Delprøve 2: La Tunisie (brev) 27-10-2024
Opgave 5: Delprøve 1: Travailler en Belgique 13-11-2024
Opgave 6: Genaflevering af Delprøve 2: La Tunisie 15-11-2024
Opgave 7:Delprøve 2: Travailler en Belgique (mail) 13-12-2024
Opgave 8: Delprøve 1: Voyager après le Covid-19 07-01-2025
Opgave 9 10-01-2025
Opgave 10:Delprøve 1: Voyage gratuit en échange... 29-01-2025
Opgave 11: Delprøve 1 31-01-2025
Opgave 12: Terminsprøve 07-02-2025
TERMINSPRØVE - KARAKTER 07-02-2025
Opgave 13: Delprøve 2: Omar Sy (læserbrev) 23-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 La Seconde Guerre mondiale (EKSAMENSEMNE)

Historisk indblik i Frankrig under 2. verdenskrig, herunder det opdelte Frankrig, Pétain og de Gaulle samt særligt fokus på jødeforfølgelsen.


FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold


KERNESTOF:
Tekster fra Franskportal:
- L'armistice (https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/larmistice/)
- Charles de Gaulle (https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/charles-de-gaulle/)
- Les Juifs (https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/les-juifs/)

Film:
- La Rafle (Rose Bosch, 2010)


SUPPLERENDE STOF:
- Frankrig under besættelsen (https://chataigne.dk/arlette/historisk-baggrund/frankrig-under-besaettelsen.html)
- Personer (kun afsnittet om Philippe Pétain) (https://chataigne.dk/arlette/historisk-baggrund/personer.html)
- Jo Hoestland: La grande peur sous les étoiles (1993) (uddrag af teksten)


12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Digitale hjælpemidler brugt i undervisningen

- Franskportal (her er onlinegrammatikbogen "Pixigrammatik") (https://www.franskportal.dk/)
- Ordbog (https://www.ordbogen.com/da/)
- Verbix (bøjning af franske verber) (https://www.verbix.com/languages/french)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer