Faaborg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Faaborg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Faaborg Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Charlotte Lybecker, Lea Sommer Holmberg, Mia Thorbensen
Hold
2022 FR/g (
1g FR
,
2g FR
,
3g FR
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystem
Titel 2
Paris
Titel 3
L'amitié (EKSAMENSEMNE)
Titel 4
La famille (EKSAMENSEMNE)
Titel 5
Les contes (EKSAMENSEMNE)
Titel 6
La francophonie (EKSAMENSEMNE)
Titel 7
La Seconde Guerre mondiale (EKSAMENSEMNE)
Titel 8
Digitale hjælpemidler brugt i undervisningen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystem
Tekst og video.
Integreret basisgrammatik.
Fokus på udtale, tekstforståelse, grammatik, ordforråd, kommunikation.
Kulturforståelse
Franskbogen (ibog) og
Franskportal.dk
Grammatiske øvelser fra Voilà, Systime + FranskNu, Systime.
Andet:
Youtubeklip, spil, billedbeskrivelser.
Arbejdsformer:
Både gruppearbejde og selvstændigt arbejde.
61,5 sider
Indhold
Kernestof:
Tidsplan. SPROGDAG 2022. (4).pdf
Hold til sprogdagen 2022. final.docx
Salut!
Être og avoir.docx
Salut à tous
Tryk på linket og lav punkt 3 og 13: tal 0-20.Øv jer på farver, punkt 6: Les couleurs
Juleafslutning
Øve - billedbeskrivelse: 6.-Pardialog-Fokus-på-vejret-og-billedbeskrivelse.pdf
Lyt og læs i Franskbogen: 4. Changements climatiques Texte A og Texte B. Besvar derefter spørgsmålene til.
Læs og lyt i Franskbogen: Under 3. fase: Ordforråd og kommunikation, nr. 18 Au Marché og forsøg at besvar spørgsmålene til på fransk.
grammatik 1.2.3.pptx
Lektier: Lav en sætning med parler (1.bøjning) choisir (2.bøjning) og vendre (3.bøjning).
Verber efter 1.docx
De særlige
Læs om accenter på fransk:
Læs og lav opgaver til: Grammatik, 1g (2).docx
Læs om spørgeord Spørgeord på fransk¨.docx og se filmen: Les mots interrogatifs
Lav interaktive øvelser til 7. Paris
Quatre Amis film
Être
Bøj de regelmæssige verber: regarder (1. bøjning), grandir (2. bøjning) og répondre (3. bøjning) i nutid (présent) og førnutid/datid (passé composé) og nær fremtid (futur proche).
Øv at bøje verber i 1. 2. 3. bøjning (se billedet af tavlen fra sidste gang)
Afsnit
Passé composé + bjergverber.docx
Le weekend - passé composé.docx
Læs dokumentet og lyt med via jeres telefon (audio ici), se i dokumentet. Au restaurant.docx
Læs og lyt til 2 enkle samtalestrukturer, 12 La maison des Dubois (Franskbogen). Besvar spørgsmålene til texte A og B og aflever i elevfeedback.
Regelm_ssige verber og n_gtelsen.docx
1g les impressionistes.docx
Lektierne er at lave den næste øvelse i arket (at benægte sætninger i passé composé) Regelm_ssige verber og n_gtelsen (2).docx
fransk 1g Les Misérables.pdf
Lektier: Lav opgaverne til 1,2,3 bøjning + øv tallene 0-100.
Lektien er at læse op på frugter og ugedage. Se vedhæftet herunder.
I skal kunne bøje verberne 'être', 'avoir', aller', 'faire' i præsens/nutid udenad. Hvad hedder perfektum participium/kort tillægsform af de fire verber? Brug gyldendals røde ordbog på ordbogen.com, le conjugeur
Grammatik til øvelser 1g.docx
Læs teksterne i 16. Où faire le marche? i Franskbogen.
Skriv om jeres dag igår (onsdag). Nedenfor er der gloser til hjælp. Husk at alt skal omskrives til passé composé, da I taler om dagen igår.
Lav øvelser i udleverede ark om genitiv og possessive pronominer. La maison Præpositioner 4.docx
Jeg har sat jer sammen to og to og givet jer en opgave. Lektien er at øve reglen, så I kan fremlægge den for hinanden på timen (3 min) (se vedhæftede dokument). FREMLÆGGELSER Udtale.docx FREMLÆGGELSER Udtale 1g.docx
Lav opgaver s. 1+2 i dokumentet: Grammatik 1gg.pdf
I skal være klar til at fremlægge og have tegnet planen over jeres hus færdigt.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 1 - Présentation
06-12-2022
Aflevering 2
26-01-2023
Aflevering 3
23-02-2023
Aflevering 4
13-04-2023
Aflevering 5
20-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Paris
Tekst og video.
Integreret basisgrammatik.
Ordforråd. Samtale/mundtlige kompetencer.
Kulturforståelse
Bog: Paris - la grande ville, systime (2023)
Kortfilm:
Gratte-papier
Le voisin de Lou
Litteratur (uddrag)
No et moi, Delphine de Vigan
En finir avec Eddy Bellegeulle, Édouard Louis
34,5 sider
Indhold
Kernestof:
Bonjour tout le monde!
Kig på billedet, og gør sætningerne færdige på fransk.
Lav opgaver til kortfilmen til og med opgave 4.
5 sætninger til selvvalgt opgave afleveres på lectio.
Se klippet (udgive ZAZ) nederst på siden 3.2.11 Analyse d’un clip (vidéo)og besvar spørgsmål 2 og 3 på fransk
Oversæt følgende tekst: IMG_1082.HEIC
Analyser un texte, un film (3).docx
Oversæt teksten
Lektier:
Forklar bøjningen af og bøj det regelmæssige verbum "Parler " (1. bøjning) i tre tider présent, passé composé (med hjælpeverbum "avoir" + korttillægsform), futur proche (med hjælpeverbum "aller" + infinitiv).
Dans ma valise
PLAN:
Find informationer om:
Paris
Lyt til filmene og øv dialogerne: (vælg 2-5)
franske gloser til sprogrejse.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Billedbeskrivelse Paris
31-08-2023
Aflevering 2
29-09-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
L'amitié (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb har eleverne arbejdet med materialer, der repræsenterer forskellige former for venskab.
Tekst og video.
Integreret basisgrammatik.
Ordforråd. Samtale/mundtlige kompetencer.
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
KERNESTOF:
- Bog og dvd: Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre Amis. Gyldendal 2010
- Film: Intouchables (Éric Toledano og Olivier Nakache, 2011) samt manuskript og øvehæfte fra Forlaget Passion (2014)
- Kortfilm: "C'est gratuit pour les filles" (2009)(
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/det-er-gratis-piger
)
- Tekst: Ma meilleure amie… et moi (2017)
SUPPLERENDE STOF
:
- Film: La famille Bélier (Eric Lartigau, 2014) samt manuskript og øvehæfte fra Forlaget Passion (2017)
57 sider
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på et forløb "Les jeunes" og I får udleveret bogen Quatre amis på timen. Lektien er at læse og forstå kapitel 1 (se pdf s. 1-8) 4 amis kap 1-3.pdf
Løs næste opgave i arket: Le passé composé - øvelse.docx
Pixigrammatik - Artikler
Adjektiver på fransk.docx
Læs dokumentet og se videoerne
Adjektiver på fransk (4).docx
Læs om Genitiv (ejefald) og lav øvelser til Ejefald
Le gérondif
Læs og oversæt chapitre 5 Ça ne va pas 30-32 (midt for).
Lav opgave 1-3 i dokumentet
Aflevering Quatre amis
2.G-Quatre-amis.pdf
nasal, liaison, stemthed.pptx
Grammatikøvelser adjektiver og regelmæssige verber (1).docx
Læs og lav opgaverne til: Nasallyde og stemthed + præsentation af familie: nasal, liaison, stemthed.pptx
Regelm_ssige verber og n_gtelsen.docx
Julekalender
Samme lektie som sidst: Læs ppt og lav øvelserne ned til possessive pronominer: nasal, liaison, stemthed (4).pptx
Til virtuel time i dag: Læs om de forskellige sætningsled og lav øvelserne til: Øvelser sætningsanalyse.docx
Øv verberne i passé composé og présent i skemaet (terningespillet) Terningspil verber 2 (2).docx . I kan se bøjningen på: Conjugaison
Bøj verberne i 1. 2. og 3. bøjning
Læs kapitel 10: La fête i Quatre amis
Læs s. 3 i manuskriptet Les intouchables og lav opgaverne til s. 8 i øvehæftet.
Ingen lektier
Læs i manuskript kapitel 8,9,10 og 11. Lav opgaverne til i øvehæftet s. 14-17.
Lav fem sætninger, hvor gloserne på s. 17 i øvehæftet indgår. Vi starter timen ud med at læse dem højt for hinanden.
Læs og forstå scène 15, 16 og 17 og lav øvelserne til på s. 22.
Ida.docx
Beskriv en ting udenfor gymnasiet på fransk. Det kan være en bænk ved sundet, et særligt busstoppested, basketball banen, fodboldnettet osv. Skriv 3-5 sætninger uden at nævne selve ordet.
Spørgsmål og interviews - Lektie
Franske sætninger 2g
Interviews skal være færdige. Vi starter med at se hinandens interviews.
Læs og forstå teksten om forfatteren Édouard Louis. Jeg har gloseret teksten (se under dokument: vocabulaire) "En finir avec Eddy Bellegueule" : le premier roman d'un ancien lycéen amiénois Edouard Louis
Øv jer på billedbeskrivelse. Besøg evt museet i forvejen og find et billede I vil præsentere. Ellers gør I det bare når vi er der. I må gerne gå sammen i grupper om en præsentation. Billedbeskrivelsesmodel.pdf
Fælles time med franskmændene. Husk at bevare spørgeskema: How european are you? Send mig interviews.
Læs op til test i dokumentet her: Læs op til test.docx
Grammatikarket skal være færdigt. Vi gennemgår det på timen.
Afsnit
Vi genoptager emnet "L'amitié entre jeunes", som I havde med Charlotte. Så medbring jeres noter om "Quatre amis", "De urørlige" og "C'est gratuit pour les filles".
La francophonie - oversigt.docx
La famille - oversigt.docx
Comment caractériser Philippe et Driss.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 3
05-11-2023
Ny opgave
17-11-2023
Aflevering 4
08-12-2023
Aflevering 5
21-01-2024
Aflevering 6
06-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Pararbejde
Titel 4
La famille (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb er der blevet arbejdet med materialer, som har "la famille" som omdrejningspunkt. Desuden har eleverne opnået viden om forskellige familiestrukturer.
Fokus på mundtlige kompetencer, billedbeskrivelse, rollespil. Repetition af basisgrammatik
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
KERNESTOF:
- Kernetekst: filmen La famille Bélier (Eric Lartigau, 2014) samt manuskript og øvehæfte fra Forlaget Passion (2017)
- Kortfilm: Dans nos veines (2009) (
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/i-vores-blod-0
)
- Stromae: Papaoutai (2013) (sangtekst + video:
https://youtu.be/oiKj0Z_Xnjc
)
- Savoir-faire - Les structures familiales (lingoda) (s. 1-14)
SUPPLERENDE STOF
:
- Tekst A om Louane (delprøve 1) fra Forlaget Passion
18 sider
Indhold
Kernestof:
La roue de la fortune
Hver sætning indeholder et refleksivt verbum i præsens. Du skal ændre dette til passé composé
Øv desuden bøjning af verberne i skemaet Franske verber sætninger spil.docx
Lav til og med opgave 3 om artsartiklen s. 10. Genlæs jeres tidligere arbejde i starten af dokumentet. Grammatik 2g - voila - artsartikel.docx
Flashcards - øv dig fransk.docx
Lav opgave 1-3 om dativobjekt Voila - dativobjekt 2g.docx
Læs og forstå kapitel 15-18 i manuskript.
Opgaver la famille Bélier scene 21-24.pdf
I vores blod | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
Le pronoms personnels
Lav syv sætninger på fransk - hver sætning indeholder navnet på en ugedag + en aktivitet I laver (nutid) eller skal lave (futur proche) eller har lavet (passé composé) den pågældende dag. Forskellig ugedag i sætningerne. I skal skrive sætningerne ned
Pronominer.docx
Afleveringer tilbage
Ikke lektie: La France et les regions.docx
Lektier: Oversæt og indsæt pronominer i skemaet: Personlige pronominer objekt.docx
Laila, mariée de force - tekst.pdf
La francophonie - oversigt.docx
I vores blod
8. La famille Bélier resumé.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Aflevering 7
09-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Les contes (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb har eleverne arbejdet med både klassiske og moderne eventyr. De har desuden beskæftiget sig med at finde typiske eventyrtræk i eventyrene samt analyseret dem ved anvendelse af aktantmodellen. Derudover har de lært om "passé simple".
Fokus: Ordforråd. Samtale/mundtlige kompetencer. Tekstlæsning og forståelse. Integreret basisgrammatik. Udtale.
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
KERNESTOF:
- Bog: Les contes de fées à nouveau, Systime (ppt)
- Définition du genre
- Les traits typiques d'un conte
- Le schéma actantiel
Eventyr:
- Charles Perrault: Le Petit Chaperon Rouge (1697) (tekst og video:
https://www.youtube.com/watch?v=o9OsRljQSbw
)
- Geoffroy de Pennart: Chapeau Rond Rouge (2004) (Entrées, 2009)
- Pierre Gripari: La paire de chaussures (fra Les contes de la rue Broca, 1967) (tekst og video)
https://www.google.com/search?q=la+paire+de+chaussures&oq=la+paire+de+chaussures&aqs=chrome..69i57l2j69i59j69i64.6855j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:6021dbff
,vid:MWCvwPmL6q8
- Téléphone: Cendrillon (1982) (tekst + video:
https://youtu.be/_GCxnoNq74U
)
- Charles Perrault: La Barbe Bleue (1697)
SUPPLERENDE STOF
:
- Dokument om aktantmodellen på dansk
- Baggrundsviden om Charles Perrault: (
https://lex.dk/Charles_Perrault
)
- Baggrundsviden om Pierre Gripari (
https://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Gripari
)
54 sider
Indhold
Kernestof:
Camilla præsenterer også - fra sidst
Le conte, kompendium 2023[64].pdf
Fokus på skriftlighed:
Lav udleveret ark færdig om adjektiver.
Vi slutter timen af med et hyggeligt lille eventyr og quiz. Her er lektien, som er eventyret (film på youtube,12 minutter) la paire de chaussures
Afsnit
Bonjour :) Jeg hedder Mia, og jeg er jeres nye fransklærer. Jeg glæder mig til at møde jer. :) Der er ingen lektier til i dag. :)
Une présentation.pdf
Øv jer på at bøje verberne "être" og "avoir" i præsens i de to links nedenfor. Lav de Quizlet-øvelser I bedst kan lide for at øve bøjningerne (f.eks. "Learn" eller "Match"). I skal kunne bøjningerne udenad til i dag - både mundtligt og skriftligt.
Bøjning af être (DSPE)
Bøjning af avoir
Les contes de fées - définition du genre - vocabulaire.docx
Øv jer på at bøje 1. bøjnings- og 2. bøjningsverber i præsens i de to links nedenfor. Lav de Quizlet-øvelser I bedst kan lide for at øve bøjningerne (f.eks. "Learn" eller "Match"). I skal kunne bøjningerne udenad til i dag - både mundtligt og skriftl
Demander - at spørge (1. bøjning, præsens)
Finir - at afslutte (2. bøjning, præsens)
Les contes de fées - définition du genre.docx
Passé composé af regelmæssige verber.pptx
Perfektum participium af uregelmæssige verber.pdf
French - verb conjugation -- Verbix verb conjugator
Regelmæssige og uregelmæssige verber i passé composé - øvelse.docx
Répondre - at svare (3. bøjning, præsens)
Passé composé med être - bjergverber.pptx
ny-stx212-FRAb-A-10082021_teksthæfte.pdf
Passé composé - bjergverber - øvelse.pdf
Ingen lektier. :-)
Passé composé med être - refleksive verber.pptx
Passé composé - refleksive verber - CB-øvelse.pdf
Téléphone "Cendrillon" | Archive INA
Téléphone - Cendrillon.pdf
Les questions :
Les traits typiques d'un conte de fées - ELEVER.docx
Færdiggør jeres besvarelse af opgaven "Trouvez les traits typiques d'un conte de fées dans 'La Barbe Bleue' ".
Imparfait - VG - elev.pptx
datid (l'imparfait)
DATID (L'imparfait) regelmæssige verber
DATID (L'imparfait) être
DATID (L'imparfait) uregelmæssige verber
Datid (L'imparfait)
Imperfektum (L'imparfait)
Lav de 6 interaktive øvelser om l'imparfait, som står under "Øvrigt indhold".
Aktantmodel.pdf
Analyser un conte - le schéma actantiel.docx
Le schéma actantiel.docx
La Barbe Bleue - indsæt et passende verbum.docx
Les contes - oversigt.docx
Charles Perrault – Lex
Pierre Gripari - Wikipedia
Charles Perrault - Le Petit Chaperon rouge.docx
Charles Perrault - Le Petit Chaperon rouge - vocabulaire.docx
Fransk grammatik - Carte blanche; sider: 11-12
Le Petit Chaperon rouge - questions - FG.docx
Husk at medbringe jeres grammatikbog og skriveredskaber.
Travailler en Belgique - delprøve 1 - tekst A.pdf
Chapeau rond rouge.pdf
Lektie til Malak: Du skal lave delprøve 1 (som de andre lavede i onsdags) i dagens lektion. Du kan forberede dig til opgaven ved at lave lektierne til i onsdags.
Gripari La paire de chaussures.pdf
La paire de chaussures delprøve 1 til 2g (3).docx
Medbring jeres besvarelser af opgaverne fra arbejd selv-modulet i torsdags.
Medbring jeres svar på følgende opgave: Find typiske eventyrtræk i "La paire de chaussures".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1: Delprøve 2: Championne (artikel)
15-09-2024
Opgave 2: Genaflevering af Delprøve 2: Championne
04-10-2024
Opgave 3: Delprøve 1: Championne
04-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La francophonie (EKSAMENSEMNE)
I dette forløb har eleverne opnået viden om, hvad begrebet frankofoni betyder samt viden om den historiske baggrund for, hvorfor man taler fransk i mange dele af verden. Der har været særligt fokus på "Le Maghreb", og så er udtrykket "entre deux cultures" blevet introduceret og arbejdet med.
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
KERNESTOF:
Tekster:
- La francophonie et La Francophonie (La Guadeloupe - un chapitre exotique, 2016)
- La Francophonie (Entrées, 2009)
- La colonisation (
http://www.fransklisten.fr/files/la-colonisation.pdf
)
- Le français on le cause partout ! (uddrag) (Okapi, august 2013)
- Le Maghreb (Entrées, 2009, s. 122)
- Les pieds-noirs et les harkis (Entrées, 2009, s. 127-128)
- Leila. Mariée de force (La Colère, 2009)
Tekster fra Franskportal:
- La francophonie (
https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/la-francophonie/
)
- Les DOM-TOM/COM (
https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-dom-tom-com/
)
- Les francophones (
https://www.franskportal.dk/kultur/francophonie/les-francophones/
)
SUPPLERENDE STOF
:
- Mundtlige elevfremlæggelser på fransk om selvvalgt frankofont land/område
43,5 sider
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier. :-)
La francophonie et La Francophonie - La Guadeloupe - un chapitre exotique (2016).pdf
Fransk grammatik - Carte blanche; sider: 12
Calendrier de l'avent : Joyeux Noël
La Francophonie - Entrées (2009).pdf
Færdiggør jeres besvarelse af de 5 nedenstående spørgsmål om teksten "La Francophonie". (Teksten er under "Øvrigt indhold".)
Husk at medbringe skriveredskaber.
Voyager après le Covid-19 - delprøve 1 - tekst A.pdf
Billedbeskrivelsesmodel2023.pdf
Ingen lektier til i dag. Dog skal I medbringe skriveredskaber. :-)
Ingen lektier til i dag. :-) I får lidt tid i dag til at lave genafleveringen færdig.
La colonisation - gloser.docx
Francophonie - la colonisation.pdf
Passiv - udvidet version.pptx
Francophonie - le français partout.pdf
La francophonie - le travail en groupes - FG.docx
SE BESKED PÅ LECTIO!!!
Ingen lektier. :-) I får tid til at arbejde videre med jeres præsentationer i dagens lektion. :-)
Jeres PowerPoint-filer med jeres præsentationer af et fransktalende land/en fransktalende region skal være færdige til i dag.
Voyage gratuit en échange de services - delprøve 1 - tekst A.pdf
Som forberedelse til vores delprøve 1 i dag kan I med fordel øve jer på at bøje superverberne (som Ida sendte til jer i jeres Messenger-gruppe) i præsens.
Franskportal
Le gérondif.pptx
Lektier til Dagmar, Zigge, Ida og Margrethe: I dag skal I fremlægge om jeres fransktalende land/region på fransk (kun foran mig). Så øv jer mundtligt på jeres fremlæggelse og husk at medbringe jeres PowerPoint-præsentation og jeres talepapir.
De nedenstående lektiepunkter er FORSLAG til, hvordan I kan forberede jer til dagens delprøve 1-opgave. Dvs. at I selv må vurdere, hvad I mest har brug for øve jer på.
Lektier til Dagmar og Zigge: I dag skal I fremlægge om jeres fransktalende land/region på fransk (kun foran mig). Så øv jer mundtligt på jeres fremlæggelse og husk at medbringe jeres PowerPoint-præsentation og jeres talepapir.
Tænk over, om I har nogle spørgsmål ang. terminsprøven.
La francophonie - Entrées - Le Maghreb.pdf
Le Maghreb - La guerre d'Algérie.pptx
La guerre d'Algérie - questions.docx
Lektier til Emma: Medbring papiropgaverne fra Charlotte fra sidste skoleår.
Læs forberedelsesarket til modullet: aron-mode-medier-og-grn-omstilling-forberedelsesark-1.pdf
Le Maghreb - indsæt et passende verbum.docx
LEKTIER TIL MALAK, MATHILDE OG IDA: Medbring jeres besvarelser af de "Indsæt et passende verbum"-øvelser, I nåede at lave sidste gang.
Laila, mariée de force - tekst.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 4: Delprøve 2: La Tunisie (brev)
27-10-2024
Opgave 5: Delprøve 1: Travailler en Belgique
13-11-2024
Opgave 6: Genaflevering af Delprøve 2: La Tunisie
15-11-2024
Opgave 7:Delprøve 2: Travailler en Belgique (mail)
13-12-2024
Opgave 8: Delprøve 1: Voyager après le Covid-19
07-01-2025
Opgave 9
10-01-2025
Opgave 10:Delprøve 1: Voyage gratuit en échange...
29-01-2025
Opgave 11: Delprøve 1
31-01-2025
Opgave 12: Terminsprøve
07-02-2025
TERMINSPRØVE - KARAKTER
07-02-2025
Opgave 13: Delprøve 2: Omar Sy (læserbrev)
23-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Projektarbejde
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 7
La Seconde Guerre mondiale (EKSAMENSEMNE)
Historisk indblik i Frankrig under 2. verdenskrig, herunder det opdelte Frankrig, Pétain og de Gaulle samt særligt fokus på jødeforfølgelsen.
FAGLIGE MÅL:
- forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte og almene emner, formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
- analysere og fortolke fransksprogede tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om franske og frankofone kultur- og samfundsforhold til andre kultur- og samfundsforhold
KERNESTOF:
Tekster fra Franskportal:
- L'armistice (
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/larmistice/
)
- Charles de Gaulle (
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/charles-de-gaulle/
)
- Les Juifs (
https://www.franskportal.dk/historie/seconde-guerre-mondiale/les-juifs/
)
Film:
- La Rafle (Rose Bosch, 2010)
SUPPLERENDE STOF
:
- Frankrig under besættelsen (
https://chataigne.dk/arlette/historisk-baggrund/frankrig-under-besaettelsen.html
)
- Personer (kun afsnittet om Philippe Pétain) (
https://chataigne.dk/arlette/historisk-baggrund/personer.html
)
- Jo Hoestland: La grande peur sous les étoiles (1993) (uddrag af teksten)
12 sider
Indhold
Kernestof:
Resumé af Quatre Amis.docx
Resumé af Intouchables.docx
Comment caractériser Philippe et Driss.docx
Frankrig under besættelsen
Personer
L'amitié - oversigt.docx
La Rafle - mots-clés.docx
10 Resumé - spørgsmål og svar.pdf
Boîte à outils 1 - Ordliste - Pour parler d'un texte.pdf
09 Personkarakteristik - spørgsmål og svar.pdf
Charles de Gaulle
Færdiggør jeres bevarelse af "où", "quand", "qui" og "quoi" om filmen "La rafle" (= kort resumé af filmen).
Les Juifs
La Seconde Guerre mondiale - eksempel på eksamenstekst.docx
Øv de franske tal fra 1-90.
Tænk over, om I har nogle spørgsmål til den mundtlige og skriftlige eksamen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Digitale hjælpemidler brugt i undervisningen
- Franskportal (her er onlinegrammatikbogen "Pixigrammatik") (
https://www.franskportal.dk/
)
- Ordbog (
https://www.ordbogen.com/da/
)
- Verbix (bøjning af franske verber) (
https://www.verbix.com/languages/french
)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337975235", "T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337975235", "H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52337975235" }