Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Anna Halgaard
|
Hold
|
2022 SP/g (1g SP, 2g SP, 3g SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion: La presentación
Forløb:
Forløbet skal give en grundlæggende introduktion til spansk. Artikler, substantiver og de regelmæssige verber præsenteres gennem tekst og øvelser.
Faglige mål:
-grammatik: artikel, substantiv, verbum, spørgeord, tal
- lytte, læse og løse opgaver
Materiale:
Vidas (tekstbog og arbejdsbog): kapitel 1-3
Aquí está: øvelser til artikler og substantiver
Video: Hola/adios
https://www.youtube.com/watch?v=hRmZun1D3HQ
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1: la presentación
|
09-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Begyndersystem
Formål:
Eleverne har fået en grundlæggende introduktion til spansk med udgangspunkt i grundbogen Viva la vida.
Faglige mål:
- beskrive billeder, tale om hverdagsemner
Grammatik:
ser, estar, hay
possessive pronominer
Genitiv
muy/mucho
Verber: uregelmæssige, førnutid, nær fremtid, gerundium
Materiale:
Viva la vida, s. 12-67
España, la familia, ir de compras
Caminando, s. 16-21, 33-42, 137-138
Aquí está: adjektiver
El español con juego y actividades: el tiempo, el cuerpo,
Videoer fra Videoele:
https://videoele.com/A2-Que-tiempo-hace.html
https://videoele.com/A1-Que-hora-es.html
https://videoele.com/A1-Dias-y-meses.html
https://videoele.com/A1-El-cuerpo.html
https://videoele.com/A1-La-familia-rey.html
https://videoele.com/A1-que-donde-como.html
Tarragona:
https://www.tarragonaturisme.cat/ca
https://denstoredanske.lex.dk/Tarragona
Sevilla:
https://www.feriebolig-spanien.dk/Sevilla-by
https://www.vacaciones-espana.es/Sevilla-ciudad/articulos/sevilla-feria-de-abril
Film: Julieta
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Afsnit
-
Bache og Rosenkilde: Aquí está øvebog, Gyldendal, 2012; sider: 18-20, 104
-
Opgave 2.pdf
-
Bascuñàn, Østergaard, Højgaard: Viva la Vida; sider: 32, 37-40, 43, 47-48, 58-59
-
Opgaver adjektiver 1.pdf
-
Pablo Rocío Dominguez: El español con juegos y actividades, ELI, 2003; sider: 16
-
El cuerpo humano.pdf
-
Zambrano og Clausen: Tapas, Kaleidoscope, 2001; sider: 37-38
-
Julieta noteark.docx
-
Opgave 5 Julieta.docx
-
Inge M. Clausen m.fl.: Caminando, grundbog, Gyldendal, 2009; sider: 33-35, 42, 137-138
-
El tiempo y las estaciones.pdf
-
La ropa.pdf
-
IR DE COMPRAS en Faaborg.docx
-
Inge M. Clausen m.fl.: Caminando, øvebog, Gyldendal, 2009; sider: 16-21
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2: una tarjeta postal
|
20-01-2023
|
Opgave 3: La familia
|
24-02-2023
|
Opgave 4: Santiago de Compostela
|
24-03-2023
|
Opgave 5: Julieta
|
21-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 1: Las autonomías Andalucía (30%)
Formål:
Forløbet skal klæde eleverne på til at kunne tale om og kende til Andalusien. De er blevet præsenteret for regionen, historien og den arabiske kulturarv.
Forløbet har haft til opgave, at klæde eleverne på til deres sprogrejse til Malaga.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede tekster (børnebog)
- præsentere og redegøre for læste tekster
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold
- Grammatik: præpositioner + de to datider
Materialer:
"España - hechos y cultural (s. 15+17)
"Tapas" (kapitel 7 Andalucía)
"Ya vamos" (kapitel 3 ¿Cómo es tu familia?)
"Niños famosos. Pablo Picasso" (de to datider) - bog
"El español con juegos y actividades" (La ciudad)
La Alhambra: https://www.feriebolig-spanien.dk/Granada-by/artikler/besoeg-alhambra-det-mauriske-palads-i-granada
La mezquita: https://www.fdm-travel.dk/spanien/moske-katedralen-la-mezquita-i-cordoba-andalusien-rejsetip
VideoEle: Comer fuera (https://videoele.com/B1-Comer-fuera.html)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 2: Jóvenes en Latinoamérica (17%)
Formål:
Eleverne skal lære om unge fra latinamerikanske lande, som lever i mere konservative og traditionelle samfund. Undertemaer er sexualitet og sociale kontraster.
Faglige mål:
- arbejde med delprøve opgaver ud fra tekstmaterialet
- arbejde med eksamenssprøgsmål ud fra tekstmaterialet (de tre taksonomiske niveauer)
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og
kulturforhold
- Grammatik: brugen af ser og estar + muy/mucho
Materialer:
La identidad contrastada, Mariángeles de Argentina + Mario de Colombia (s. 8-34)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3: Diario de Malaga
|
03-11-2023
|
Opgave 4: Mariángeles
|
08-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 3: Migración 20% (eksamen)
Formål:
Fokus for forløbet har været immigration til Spanien, primært afrikanske indvandrere. Eleverne er præsenteret for migrationsbegreberne push og pull faktorer, forskellige artikler fra spanske medier og de har læst et kort uddrag af spansk novelle "Moros en la costa".
Faglige mål:
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Materiale:
Al otro lado: Den illegale emigrations mange ansigter (migrations begreber9
Moros en la costa: kapitel 1-2, 4-5 (til hvert kapitel tilhørte arbejdsopgaver, grammatik, ordforråd, forståelsesopg.)
Video: rtve Noticias, 13. juni 2023 "Bajo el plástico" (10 min.)
Artikler som omhandler indvandring til Spanien:
https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-60763364
https://es.euronews.com/2023/08/16/espana-frena-la-inmigracion-irregular-mientras-otros-paises-europeos-registran-aumentos
https://www.europapress.es/temas/inmigracion/
https://www.eldiario.es/andalucia/almeria/voto-techo-derechos-mar-plastico-almeriense_130_10241190.html
ELEVERNE MÅ BENYTTE ORDBOGEN.COM OG GYLDENDALS ORDBOG ONLINE
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5: Migración
|
04-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
El hombre del bar (13%)
Formål:
Eleverne trænes i at læse en litterær tekst. "El hombre del bar" af Jordi Suris er et længere uddrag af en spansk novelle (kapitel i-VI)
Der er blevet arbejdet med glosetræning og eksamensspørgsmål på de tre taksonomiske niveauer.
Faglige mål:
-læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
-præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
Materiale:
El hombre del bar findes på hjemmesiden:
https://cvc.cervantes.es/aula/lecturas/default.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 5: Los jóvenes en España 19,5% (eksamen)
Formål:
Eleverne har arbejdet med emnet om de unge spaniere efter den økonomiske krise i 2008. De har arbejdet med centrale problemstillinger og begreber, som er karakteristisk for de unge spaniere.
Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
- besvare eksamensspørgsmål på forskellige taksonomiske niveauer
Materiale:
Sin prisa pero sin pause: s. 92-96
Voces de protesta: s. 7-9, 12-13, 47-54, 59-64
Horisont: Kampen for overlevelse (CFU)
Horisont: Spaniens tabte generation (CFU)
elEconomista: La primera 'mileurista' de España: "El 'mileurista' hoy es indicativo de luna precariedad generalizada"
https://www.eleconomista.es/actualidad/noticias/12217661/04/23/la-primera-mileurista-de-espana-el-mileurismo-hoy-es-indicativo-de-una-precariedad-generalizada.html
as: "15-M: origen, significado y qué fue el movimiento de los indignados del 15 de mayo" (uddrag)
https://as.com/diarioas/2021/05/14/actualidad/1620989259_994666.html
ELEVERNE MÅ BENYTTE ORDBOGEN.COM OG GYLDENDALS ORDBOG ONLINE
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1 Una carta
|
23-08-2024
|
Opgave 2 Un artículo
|
13-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 6: Las pandillas 16,5% (eksamen)
Formål:
Eleverne er blevet præsenteret for bandemiljøet i Central Amerika og Mexico. Fokus har været på Mara Salvatrucha 13 i El Salvador og deres virke i USA, Mexico og El Salvador.
For at kunne forstå bandernes voldlige natur, er historiske og politiske forhold også blevet forklaret.
Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede ikke-fiktive tekster
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- Perspektivere den hvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold
Materiale:
En la pandilla somos familia: Fakta om bander
Film: Sin nombre
Dokumentar: Los hijos de la guerra
El Salvadors historie: https://lex.dk/El_Salvadors_historie
BBC News Mundo: Qué es el "Programa México" con el que la Mara Salvatrucha se expandió en ese país (y cuál fue el golpe que lo dejó al borde de su desaparción (https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-64900531)
ELEVERNE MÅ BENYTTE ORDBOGEN.COM OG GYLDENDALS ORDBOG ONLINE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 7: Fiestas 23% (eksamen)
Formål:
Eleverne har i efterårssemesteret arbejdet med de dødes dag i Mexico, hvor vi har kigget på forskelle og ligheder på opfattelsen af de døde i Latinamerika og Danmark. Derudover er eleverne blevet præsenteret for juletraditioner i Spanien. Det er et forløb som vil fortsætte i foråret.
Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- lave en hel eksamensopgave (delprøve 1 uden hjælpemidler)
Materiale:
Feasts: De dødes dag (CFU)
México desconocido: "Día de Muertos en México, fechas, significados y origen"
https://www.mexicodesconocido.com.mx/dia-de-muertos.html
Fiestas, s. 61-74
ELEVERNE MÅ BENYTTE ORDBOGEN.COM OG GYLDENDALS ORDBOG ONLINE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 8: Hispanos en Estados Unidos 26% (eksamen)
Formål:
Eleverne er blevet præsenteret for forskellige problemstillinger, som de mange ilegale indvandrere fra den latinamerikanske verden står i, når de søger lykken i USA. Vi har kigget på forskellige årsager til at familier rykker teltpælene i håbet om en bedre fremtid.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
historiske og samfundsmæssige sammenhænge
Materiale:
Viva la vida s. 110-188, 20, 146, 156-157
Retratos latinos en California s. 28-32
Agricultura en riesgo: el impacto de las deportaciones
Selvvalgt billede af ilegale indvandrere i landbrugssektoren i USA
ELEVERNE MÅ BENYTTE ORDBOGEN.COM OG GYLDENDALS ORDBOG ONLINE
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 7: Gitanos
|
12-01-2025
|
Opgave 8: La importancia de la música
|
04-02-2025
|
Opgave 9: terminsprøve
|
21-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52338048676",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52338048676",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52338048676"
}