Holdet 2022 MU/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Faaborg Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Liv Sorgenfri Askholm
Hold 2022 MU/m (2m MU, 3m MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rockens årtier (fortsat)
Titel 2 2g Sang og sammenspil
Titel 3 Korprojekt: Faurés Requiem + Carl Nielsen
Titel 4 Klassisk musik: musikformer og musikalsk udtryk
Titel 5 Jazz - i begyndelsen
Titel 6 Sangskrivningsworkshop
Titel 7 3g Sang og sammenspil
Titel 8 Vestlig kunstmusik: Barokken
Titel 9 Skriftlighed: M1 + M2
Titel 10 Jazz (fortsat)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rockens årtier (fortsat)

Forløbet bygger videre på det særligt studerede område fra 1g - Rockens årtier - med nedslag i 50'erne, 70'erne og 90'erne.
Forløbet er således både en repetition af allerede gennemgået stof og en udbygning, idet eleverne arbejder med nye nedslag i 60'erne og 80'erne.
Fokus på musikalsk analyse og brug af fagterminologi (melodik, harmonik, rytmik, groove mm.), genre- og stiltræk samt kendskab til musikhistorisk kontekst.

Analyserede værker:

"Come As You Are" (Nirvana, 1991)
"Sweet Caroline" (Neil Diamond, 1969)
"Another One Bites The Dust" (Queen, 1980)
"Shake, Rattle and Roll" (Big Joe Turner, 1954)
"Heartbreaker" (Led Zeppelin, 1969)
"End of a Century" (Blur, 1994)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2g Sang og sammenspil

Sideløbende med musikkundskabsemner og skriftlig musikteori og arrangement arbejder holdet med både en- og flerstemmige sange, såvel danske som udenlandske:

Enstemmige:
"Come As You Are" (Nirvana)
Et bredt udvalg fra WH-sangbøgerne
"2000 meter i frit fald"


Flerstemmige:
"Hjem fra fabrikken" (Andreas Odbjerg)
"I morgen er der også en dag" (Andreas Odbjerg)
"Efterårskanon"
"Sænk kun dit hoved, du blomst" (Carl Nielsen)
"Tunge mørke natteskyer" (Carl Nielsen)
"Jingle Bells"
"All Of Me"
"Sne" (kanon)
"Forårets horisont" (kanon)


Musikholdet har også med forskellig besætning samarbejdet om indstudering af følgende numre og har desuden spillet ved forskellige anledninger, herunder juleafslutning 2023, forårscafé 2024:

"This Love" (Maroon 5)
"I en stjerneregn af sne" (Mads Langer)
"Don't Cry Snowman" (Sia)
"Have You Ever Seen The Rain" (Creedence Clearwater Revival, 1971)
"Banana Pancakes" (Jack Johnson, 2005)
"Dum for dig" (Barbara Moleko, 2012)
"Jeg regner med" (August Høyen, 2022)
"The Less I Know the Better" (Tame Impala, 2015)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Korprojekt: Faurés Requiem + Carl Nielsen

Musikholdet deltager sammen med andre fynske gymnasiekor/musikelever i et korprojekt med Odense Symfoniorkester om opførelsen af Faurés Requiem og sange af Carl Nielsen.
Korprøverne begynder i efteråret 2023, og der opføres to koncerter ultimo feb/primo marts 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Klassisk musik: musikformer og musikalsk udtryk

Forløbet skal give indblik i den vestlige kunstmusik, introducere musikformer og musikalske virkemidler, give kendskab til symfoniorkestrets opbygning og de enkelte instrumenter samt orientering i et større orkesterpartitur.
Således trænes basal musikkundskab som nodelæsning i g-, f- og c-nøglen, akkordudtydning af udvalgte passager samt dynamiske betegnelser.

Da musikholdet i forvejen beskæftiger sig med Carl Nielsens sange i anden sammenhæng, tager forløbet udgangspunkt i Carl Nielsens Symfoni nr. 2 - De 4 Stemninger.

Analyserede værker:
"Symfoni nr. 2 - De 4 temperamenter" (Carl Nielsen)
- 1. sats: Den Koleriske
- 2. sats: Den Flegmatiske
- 3. sats: Den Melankolske
- 4. sats: Den Sangvinske

Der arbejdes både auditivt (intensiv lytning) og visuelt med forskellige fokuspunkter undervejs.
1. sats: Her arbejdes med hoved- og sidetemaer, symfoniorkestrets instrumenter, kontraster i musikken, musikalsk udtryk.
Undervejs arbejdes der med melodisk og rytmisk analyse, hvor relevante begreber repeteres og anvendes (trin, op-/nedadgående, bueform / sammenfald, underdeling, komplementærrytmik).
2. sats: Begreberne forsætning og eftersætning introduceres, der arbejdes med dur-/mol-tonalitet og skalaer, melodisk analyse og temaindsatser, formanalyse samt nærlæsning af partitur m. fokus på at sammenligne temaer i forskellige instrumentgrupper (melodik, harmonik, dynamik, instrumentation).
3. sats: Fokus på forskelle/ligheder mellem udgaver af hovedtemaet. Træning af både auditiv og visuel analyse. Fokus på dur-/mol-tonalitet.
4. sats: Fokus på hoved- og sidetemaer samt partiturlæsning. Sammenligning ml. tekstligt og musikalsk udtryk. Fortolkning af 4. sats som afslutning på symfonien. Perspektiveres til tekstuddrag af Carl Nielsen om symfonien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Jazz - i begyndelsen

Jazzforløbet i 2g er en introduktion til den tidlige jazz i 1920'erne og den hastige udvikling herfra og i 30'erne fra blues - New Orleans - New York til Kansas City. Der tages udgangspunkt i Jazzbogen, hvorfra der læses uddrag.
Der arbejdes med relevant fagterminologi, og eleverne introduceres til begreber som head arrangement, improvsationstyper (variation, motivisk, rytmisk, harmonisk) - kollektiv eller med solistisk fokus, blueskor, stopkor, comping.
Generelt fokus på form, temaer, rytme/feeling, groove/instrumenternes rolle, improvisation og lydbillede/sound.
Musikalske kendetegn, f.eks. swing-rytme, sound, herunder dampers, jazzharmonik (2-5-1-vendinger, akkordudvidelser), sektionsspil, 2-beat vs. walkingbass, bluesform og bluesskala.

Analyser:
"Dippermouth Blues" (Louis Armstrong, 1923) - New Orleans
"Sugarfoot Stomp" (Fletcher Henderson, 1925) - New York 1
"One O'Clock Jump" (Count Basie, ca. 1937) - Kansas City

Supplerende materiale:
- Jazzbogen, s. 6-7, 8-12, 17-19, 38-41, 42-52
- Jazz - en arbejdsbog
- musikipedia (om jazz)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sangskrivningsworkshop

Musikholdet får besøg af musiker og sangskriver Anders Graae, som præsenterer eleverne for "listesange". Workshoppen består af et oplæg om KODA, ideer til sangskrivning og derefter gruppearbejde om egne sange, som afslutningsvis præsenteres på holdet.
Workshoppen har fokus på det tekstlige, men giver også ideer til, hvordan der kan arbejdes med melodi og akkorder til sangene.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 3g Sang og sammenspil

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Vestlig kunstmusik: Barokken

- Den vestlige kunstmusik - kort fortalt
- Baroktiden (introduktionstekst)
- Vivaldi: Efteråret, 1. sats (partitur + indspilning)
- Bach: Violinkoncert i E-dur
- Bach: Fuga i C-mol
- Händel: "For Unto Us A Child Is Born"

Supplerende materiale:
- om fugaen (kopi fra Barokbogen)
- om oratoriet + Händel (kopi fra Barokbogen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Jazz (fortsat)

- "Ko-Ko" (Duke Ellington, 1945) (indspilning: https://www.youtube.com/watch?v=qemBuum2jSU)
- Jazzbogen, s. XX-XX
- et eksempel på junglestyle: https://www.youtube.com/watch?v=Qov0QkuzJM0

- "Scrapple From The Apple" (Charlie Parker, 1947) (indspilning: https://www.youtube.com/watch?v=MJv8yXjqSQk)
- Jazzbogen, s. XX-XX
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer