Holdet 2023 Ty/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Faaborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Liv Sorgenfri Askholm, Una Vujanovic
Hold 2023 Ty/g (1gt Ty, 2g Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deutsche Kultur
Titel 2 Der Mensch und die Natur
Titel 3 1g Krimi (EKSAMEN)
Titel 4 2g Zweite Weltkrieg
Titel 5 2g die DDR und die BRD (EKSAMEN)
Titel 6 2g Märchen (EKSAMEN)
Titel 7 2g Multi-kulti Deutschland (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deutsche Kultur

I forløbet tages der udgangspunkt i elevernes forhåndsviden om Tyskland og tysk kultur.
Der arbejdes med tematisk ordforråd inden for udvalgte underemner samt mundtlig kommunikation og formidling.
Eleverne har i forløbet indflydelse på indhold og form, men bliver også præsenteret for et udvalg af tekster (herunder multimodal, f.eks. sange og korte videoer), der viser forskellige perspektiver af tysk kultur.
Læste tekster:
- "Deutschland" (Die Prinzen)
- "Die fremde Sprache" (Christiane Grosz)
- "Eine kleine Erzählung von der deutschen Sprache"
- "So feiert man in Deutschland Weihnachten" (DW)
- "Stereotype - Was ist typisch Deutsch?"
- "Ausländer" (digt af Abdulhalik Zeytunlu, 1992)
- "Fremde Heimat: Die Gastarbeiter" (Logo erklärt den Begriff "Gastarbeiter", video)
- "Almanya. Willkommen ins Deutschland"
- "Welche deutsche Musik ist im Ausland eigentlich am beliebtesten?"
- "Deutsche Hits: Die größten deuschsprachigen Songs aller Zeiten"
- "Liebe Ist Leise" (Bosse)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Der Mensch und die Natur

Forløbet tager udgangspunkt i elevernes eget forhold til natur og miljø. Indledningsvis arbejder eleverne med selvvalgte underemner til temaet, som de præsenterer i matrixgrupper for at træne mundtlig formidling.  Herefter sættes naturen i forskellige perspektiver, f.eks. "Klimawandel", "Naturkatastrophen", "Nachhaltigkeit", menneskets forhold til naturen og naturens rolle i menneskets liv, naturen i litteratur og forskelle mellem land og by.

Læste tekster:
- "Zukunft - Jugend fragen"
- "Der Mensch und die Natur"
- "Stadt oder Land"
- "Abseits" (Theodor Storm)
- "Giersch" (Jan Wagner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 1g Krimi (EKSAMEN)

Krimiforløbet tager udgangspunkt i "Begriffskarte Krimi" (fra "Gattungen"), som introducerer eleverne til relevante begreber og fokuspunkter i en analyse. Gloserne trænes på forskellig vis, både mundtligt og skriftligt, f.eks. som omformuleringsøvelser - gæt et ord - kombinationsopgaver - svarbazar mv.
I forløbet inddrages elevernes forhåndsviden om krimigenren. Der fokuseres på mundtlig kommunikation med div. samtaleøvelser, f.eks. definition af begreber, færdiggørelse af sætninger, afledte ord (ml. ordklasser).
Eleverne trænes i at læse og analysere/fortolke samt præsentere tysksprogede tekster indenfor krimigenren.

Tekster:
- "Begriffskarte Krimi" (aus "Gattungen", s. 78)
- "Frühzug" (Thomas Bernhard, 1978)
- "Einsam" (Ferdinand von Schirach, 2010)
-  "Serientäter" (Burkhard Spinnen, 1996)
- "Tatort: Borowski und der brennende Mann" (film, 2013, CFU)
- "Merkmale des Krimis" (aus "Gattungen", s. 79-85)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2g Zweite Weltkrieg

Formålet med dette forløb er at give eleverne et bredere indblik på Hitlers vej til magten samt skabe overblik over handlingerne, der blev begået under 2. verdenskrig.
Med fokus på jøderne fik eleverne yderligere indblik i hvordan de blev husket efter krigen - bl.a. via kunstværker i form af snublesten, som blev lavet af Gunter Demnig.

I undervisningen har der været fokus på at træne elevernes lytte evner via YouTube videoer.

Kernestof:

- "Wer war Hitler?" (https://www.frieden-fragen.de/entdecken/nationalsozialismus/wer-war-hitler-und-was-wollte-er.html)
-  "Überblick über der Zweite Weltkrieg" (https://www.bpb.de/kurz-knapp/lexika/das-junge-politik-lexikon/321505/zweiter-weltkrieg/)
- "Jødeforfølgelsen" ("Tysk kulturhistorie" s. 261-263; Therkel Stræde, Gyldendal, 2012)
- "Napola" (mitCFU.dk; Dennis Gansel)
- "Stolpersteine: Warum die Erinnerung an den Holocaust wichtig ist" (video) (https://www.youtube.com/watch?v=uBOcf9p9Of8)

Supplerende stof:

- "Eine kurze Erklärung": (video) (https://www.youtube.com/watch?v=Qn0JYEcQUDM)
- "Adolf Hitlers Aufstieg": (video) (https://www.youtube.com/watch?v=RPCS-cJMCDk)

Grammatiske emner:

- Kasus
- Sætningsled
- Ordstilling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Erste Aufgabe 29-08-2024
Grammatik "Prüfung" 26-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 2g die DDR und die BRD (EKSAMEN)

Med dette forløb er formålet, at eleverne får mulighed for at følge Tysklands historie kronologisk. Eftersom det sidste forløb omhandlede 2. Verdenskrig, får eleverne, med dette forløb, indblik i Tysklands "genopstandelse" efter at have tabt krigen samt hvordan landet blev genforenet i 1990, efter krig og politik splittede det op i to.

I dette forløb var der yderligere fokus på elevernes sprogfærdigheder, som de fik trænet ved hjælp af præsentationer af fire kendte Bundeskansler fra BRD og nutidens samlede Tyskland: Konrad Adenauer, Willy Brandt, Helmut Kohl og Angela Merkel.
Endvidere har eleverne trænet at tale frit ved at debattere, hvor den ene part var talte for DDR og den for BRD.

Kernestof:

- "War war die DDR?" (https://www.youtube.com/watch?v=lsnIuUue_RE)
- "Die Geschichte die einfach BRD erklärt" (https://www.youtube.com/watch?v=2r4yXNi1DKE)
- "Bundeskanzler der DDR" (https://www.bundeskanzler.de/bk-de/kanzleramt/bundeskanzler-seit-1949)
- "Die Mauer" (https://www.hanisauland.de/wissen/lexikon/grosses-lexikon/b/berlinermauer.html)
- "Die Stasi" (https://www.zdf.de/kinder/logo/stasi-106.html)
- "Ballon" (Film) (mitCFU.dk; Michael Herbig)

Supplerende stof:

- "Der Traum ist aus" (Lied) (https://www.zdf.de/kinder/logo/stasi-106.html)

Grammatiske emner:

- Relativsætninger
- Præpositioner
- Regelmæssige verber
- Modalverber
- Pronominer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Napola" (2005) 31-10-2024
Grammatik "Prüfung" 2 01-11-2024
Dritte Aufgabe 03-12-2024
Grammatik "Prüfung" 3 10-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 2g Märchen (EKSAMEN)

Med dette forløb får eleverne indblik i tyske eventyrfortællinger, hvor de har fokus på analysering af fiktive tekster og deres betydning for den tyske kultur. Eleverne har eksempelvis haft fokus på Märchenmerkmale, da teksterne i dette forløb adskiller sig fra tekster fra tidligere forløb. Endvidere har eleverne dannet forståelse for hvorfor eventyr er vigtige for børn.

Igen i dette forløb har undervisningen haft henblik på at fremme elevernes lytte evner ved at lytte til nogle af fortællingerne blive læst op, men har på samme tid trænet deres læse evner, ved at læse eventyrerne op for hinanden.

Kernestof:

- "Froschkönig"; Brüder Grimm; Deutsche Märchen; Erik Wikkelsø Pedersen, Systime (1987)
- "Rotkäppchen"; Brüder Grimm; (https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/index)
- Dornröschen"; Brüder Grimm; (https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/index)
- "Schneewittchen"; Brüder Grimm; (https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/index)
- "Hansel und Gretel"; Brüder Grimm; (https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/index)
- "Warum Kinder Märchen brauchen" (https://www.waldorfkindergarten.de/paedagogik/erziehungskunst-fruehe-kindheit/artikel/warum-kinder-maerchen-brauchen/)
- "Das Märchen vom Schlaraffenland" (Film) (mitCFU.dk; Carsten Fiebeler)

Supplerende stof:

- "Die schönsten Märchen der Gebrüder Grimm": (https://www.youtube.com/watch?v=Ht0NMEpNfaE)

Grammatikske emner:

- Kongruens (repetition)
- Ordstilling (repetition)
- Relativsætninger (repetition)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik "Prüfung" 4 23-01-2025
Vierte Aufgabe 24-01-2025
Fünfte Aufgabe 04-03-2025
Grammatik "Prüfung" 5 07-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 2g Multi-kulti Deutschland (EKSAMEN)

Med dette forløb får eleverne indblik i kulturen i Tyskland, som ikke blot består at pølsespisende tyskere - tværtimod. Eleverne opnår at fremme forståelsen for gæstearbejderes rolle i landet og hvordan det har påvirket kulturen samt den kamp migranter oplever at skulle kæmpe for at passe ind i det tyske samfund.

Kernestof:

- "Leben in Deutschland": (https://www.make-it-in-germany.com/de/leben-in-deutschland/deutschland-kennenlernen/einwanderung)
- "Zuwanderer in Berlin" (s. 62-67)
- "Ich, die andere" (s. 68-72)
- "Macht der Kulturen"; Canan Büyrü (https://www.bpb.de/lernen/angebote/grafstat/projekt-integration/134673/m-03-10-macht-der-kulturen/)
- "Kebab Connection" (Film) (mitCFU.dk; Anno Saul)

Supplerende stof:

- "Du nix verstehen"; Maxim Gorski; Deutsche Wunder, L&R Uddannelse (2009)
- "Der Migrationscheck" (mitCFU.dk; Checker Tobi)
- "Neda Jamali - an Heiligabend nach Deutschland"; Migrationsgeschichten, S. 6-9)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik "Prüfung" 6 01-05-2025
Sechste Aufgabe 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer