Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Pia Bille Kristensen
|
Hold
|
2023 En/acd (1acd En, 2acd En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EKSAMENSFORLØB: Dystopia
Eleverne har i dette forløb stiftet bekendtskab med genren Dystopia. Vi har arbejdet ud fra et dokument som indeholder genretræk og samfundstyper, samt hvordan en dystopisk protagonist ser ud. Ved hjælp af dette dokuement, kaldet Dystopia - Definitions har vi arbejdet med lidt forskellige universer. Først har vi læst kapitel 1 af Hunger Games samt set de første 20 min af filmen. Her har vi øvet analyse af fiktionstekster. Derefter læste vi kapitel 4 af Handmaid's Tale samt så afsnit 1 af tv-serien og analyserede dette samt sammenlignede med Hunger Games. Ydermere har vi arbejdet med novellen We ate the children last samt Examination Day, der var en aflevering (her kaldet Ready for the test). Til slut har vi læst artiklen The rising popularity of dystopian literature for at undersøge genrens popularitet.
Kernestof:
Suzanne Collins - The Hunger games ch. 1
The Hunger games, dir. by Gary Ross - minut 0-20
Margaret Atwood - The Handmaid's Tale - ch. 4
The Handmaid's Tale, created by Bruce Miller, episode 1
Yann Martel - We ate the children last
Henry Slesar - Examination Day
Artikel - The rising popularity of dystopian literature
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
EKSAMENSFORLØB: South Africa
Eleverne har i dette forløb stiftet bekendtskab med South Africa som andet engelsktalende land. Vores indgang til landet har været at se en dokumentar om Nelson Mandela og analysere hans indsættelsestale. Derefter har vi fokuseret på Trevor Noah som er født og opvokset i South Africa. Vi har set nogle klip med ham fra amerikanske medier, samt læst uddrag af hans bog Born a crime. Vi har her haft fokus på at undersøge raceforhold i landet og hvordan Trevor Noah fremstiller hans tid og hans person knyttet til South Africa. Yderligere har vi læst 2 noveller fra South Africa, The Lemon Orchard og Once upon a time (her kaldet Like a fairytale)
Kernestof:
Dokumentar: Mandela - I frihedens navn
Mandela - Inaugural address
Klip: Trevor Noah celebrates Mandela's 100th birthday
2 uddrag fra Trevor Noah's Born a crime, her kaldet Apartheid og A dangerous incident
Klip: Trevor Noah's 60 min interview
Alex La Guma - The Lemon Orchard
Nadine Gordimer - Once upon a time
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reading Narnia
Eleverne har i dette forløb læst værket Narnia: The lion, the witch and the wardrobe. Fokus har været på analyse af fiktion herunder Characters, setting, language, narrator og theme. Ydermere har eleverne arbejdet med hvordan bogen kan ses både som en fantasy bog men også som et udtryk for kristendommen og dens værdier. Vi har i den forbindelse arbejdet lidt biografisk med C.S. Lewis som forfatter og hvordan hans tanker kan ses i bogen. Til at perspektivere arbejde med bogen har vi hørt nogle episoder af Alister McGrath's podcast om Narnia-universet.
Kernestof:
C.S. Lewis: Narnia: The lion, the witch and the wardrobe
The C.S. Lewis podcast with Alister McGrath - episode 4 + 22 + 24
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMENSFORLØB: Remembering 9/11
Eleverne har i dette forløb stiftet bekendtskab med 9/11, den amerikanske historie og kultur og hvordan amerikanerne husker terroraktionen. Vi har undersøgt de historiske detaljer omkring terrorangrebet og derefter arbejdet med tekster som på forskellige vis belyser hvordan amerikanerne gerne vil huske dramatiske begivenheder som denne og hvorledes det siger noget om den amerikanske historie og kultur.
I forløbet har vi brugt mange forskellige slags tekster og eleverne har øvet analyse af disse. Ydermere er der inkorporeret kontekstbaseret grammatik.
Kernestof:
Artikler:
Let's roll - the real story of flight 93
Film:
United 93 (de første 10 min og de sidste 20 min)
Digt:
Trinidad - Skylines
Novelle:
Belle - Gelato is Gelato ELLER Carey - Union Square
Derk - Meaningless
Billeder:
Tre brandmænd som hejser flag ved 9/11 kaos sammenlignet med soldater som hejser flag ved Iwo Jima under 2. verdenskrig
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMENSFORLØB: The British View on World War II
Eleverne har i dette forløb stiftet bekendtskab med Storbritannien og 2. Verdenskrig. Vi har kort kigget på landets rolle historisk set i løbet af 2. Verdenskrig, hvorefter vi har analyseret to taler fra henholdsvis Chamberlain og Churchill, med fokus på hvordan de hver især italesætter de historiske begivenheder som foregik i hver deres regeringstid. Herefter har vi kigget på Storbritanniens rolle i 2. Verdenskrig set gennem fiktionen. Vi har haft fokus på filmen Imitation Game og en udvalgt scene fra filmen Atonement. Disse er analyseret med filmiske virkemidler samt fiktionsanalyse. Til slut har vi analyseret et digt for at dykke ned i nogle følelser som kunne være til stede i krig.
Kernestof:
Baggrundstekst:
World War II - Historical background
Taler:
Chamberlain - Peace in our time
Churchill - We will fight on the beaches
Film:
Imitation Game fra 2014
Atonement - Dunkirk scene fra 2007
Digt:
Keith Douglas - Vergissmeinnicht
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Evil Minds
Eleverne har i dette forløb arbejdet med temaet Evil Minds og læst tekster og set film som relaterer sig til dette. Alle tekster har været fra fiktionens verden og forløbet er brugt på at sikre at eleverne fuldt ud kan analyserer de 6 ting inde for fiktion som vi har arbejdet med: Setting, Characters, Language, Narrator, Theme og Structure. Derudover har fokus også været på hvordan Evil minds som tema/emne kan ses på forskellige måder i de forskellige tekster.
Kernestof:
Uddrag af roman:
Ellis - Killing Child at Zoo - Excerpt from American Psycho
Stevenson - Strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Novelle:
Matheson - Born of Man and Woman
King - The man who loved flowers
Film:
American Psycho fra 2000
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Create your own topic
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868656532",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868656532",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58868656532"
}