Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Stine Bekker-Hansen
|
Hold
|
2024 re/acd (2f3acd re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religionsfaget
Introduktion til religionsfaget:
Fokus: Vi arbejder de første timer med en bred indføring til faget religion. I skal selv på banen og reflektere over hvad religion egentligt er, hvorfor religioner mon findes, hvad de bruges til, hvordan de kan defineres og hvilke måder man kan studere religioner på. I skal selv brainstorme, lave mind-maps, vurdere og diskutere samt begynde på at lave et religionsleksikon.
-Hvad er religion? Hvordan er det opstået og hvor er det udbredt? (grafik over hovedretninger, kronologi over verdensreligionernes opståen, kort over retningernes udbredelse i verden
-Religionsfagets forskellige materialer: tekster, billeder, dokumentarer, helligsteder, relikvier mm.
-Religionsfagets centrale begreber: se liste med begreber
-Religionsfaglig terminologi og metode - herunder religionsfagets identitet og metoder, jf.Den videnskabelige grundmodel for religion
Kernestof:
-Grundbogen til religion C: s. 11-20 (Religion i det senmoderne samfund, begreber, religionsdefinitioner, metoder)
-Diverse tekster (i dokumentet: "Introduktion til religion"):
-Tekst 1: Hvad betyder ”religion”? Kilde: https://www.religion.dk/undervisning
-Tekst 2: Religionernes top 10-liste. Kilde: https://www.religion.dk/viden/de-10-største-religioner-i-verden
-Tekst 3: Flertal af danskerne: Religion er ikke meget vigtig i mit liv
Kilde: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/flertal-af-danskerne-religion-er-ikke-meget-vigtig-i-mit-liv 08. nov. 2016
-Religionsdefinitioner (powerpoint)
-Kort over verdensreligionernes udbredelse: sj14-int-religmap.jpg.resize.710x399.jpg
-Grafik: Verdensreligionernes udvikling over tid https://www.youtube.com/watch?v=JTZOjVwHr7A
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Emne 1: Islam
Fokus: Der arbejdes med islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster.
Pensum til emnet Islam: Grundbogen til religion C, s. 89-118:
-s. 89-92: Øjenåbner. Hvorfor være muslim + Ninian Smarts religionsmodel s. 268
-s. 92-96: Islams historiske udvikling + elevpræsentationer
-s. 97-103: Islams rituelle pligter: De fem søjler + video: The Five Pillars of Islam Explained
-Koranen online: Sura 3,18 og sura 2, 238 og sura 2,277 og sura 2,185 og sura 2, 197)
+ tekst 10: Bøn, faste og almisse + tekst 106: Oplevelsen af valfarten (se kopi uddelt i timen)
-Video: Islams lære: De 5 søjler + noter (Stines præsentation på Lectio)
-5 skarpe om islam (DR/ CFU) + islam quiz
-s. 104-107: Om islams helligsteder: Mekka, Medina og Jerusalem + moskéens indretning + krydsord om helligsteder + Stine poerpoint om helligsteder "Islams helligsteder.pptx
-s. 108-112: Islams dogmatik: De 6 trosartikler - hvad tror de på? + analyse af tekst 92, tekst 95, tekst 97 og tekst 100
-Video om de 6 trosartikler (og andet islam-guf): Religionsnørden - islam introduktion
-Aktuelt: Israel/ Palæstinakonflikten med fokus på Hizbollah (fundamentalisme): Video: Explainer: Hvem er Hizbollah + De kalder sig Guds parti + DR TV Ultranyt: Israel og hizbollah angriber hinanden
-opsamling: tekst De ti vigtigste ting om islam + Stines eksempel på tekstanalyse (tekst 92 - se noter under Præsentation) + begrebsliste islam
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Emne 2: Kristendom - en verdensreligion
Fokus: Der arbejdes med kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Pensum til emnet: Kristendom: Grundbogen til religion C, s. 49-88
-s. 52: Introduktion til kristendom + mindmap med fakta om kristendom + sammenhængen ml. GT og NT (tavle) + Bibelens opbygning.pdf + video: 5 skarpe om kristendom
-Om Mosebøgerne (GT): artikel "Vidste du - om skabelsen" + dokument "Bibelen på 10 minutter" + den kristne grundmyte (tegning)
-Bibeltekster: myterne i GT + Noahs pagt + Abrahams pagt + pagten med Moses (tekster i dokumentet "Bibelen på 10 minutter" + 1. Mosebog kap. 6,1 - kap 9, 17 + 1. Mosebog kap. 15 + kap 17 + 2. Mosebog kap, 19 - kap. 20, 17 + 5. Mosebog kap. 5,6-21
-Exodus = udvandringen: 2. Mosebog kap. 1, kap. 2 og kap. 3 + Religion C s. 43-45 om jødisk pesach/påske + film: Prinsen af Ægypten + tekst om Moses og Exodus "Moses"
-Om Jesus som sonoffer og frelser: Artikel: "J for Jesus" (Bibelselskabet) + "Juleevangeliet: Og det skete i de dage..." + Lukasevangeliet kap. 1, 26-38 + Lukasevangeliet kap. 2 + "Jul på facebook" + elevomskrivninger af juleevangeliet
-Jesu undere/ mirakler: Lukasevangeliet kap. 8, 22-25 + Matthæusevangeliet kap. 14 + Johannesevangeliet kap. 11, 17-44 + tekst om moderne helbredelser: "Kan Jesus helbrede mig? - jesusnet.dk" + episode 1+2 i "Mirakler i Midtjylland" (dr.tv)
-Jesus i Markusevangeliet: Jesu dåb (Markusevangeliet kap. 1 + Esajas kap. 40, 3 på Bibelen Online) + Jesus timeline + nøglevers (se Stines noter) + Magic square La Sagrada Familia
-Passionshistorien - Jesu lidelseshistorie: Markusevangeliet kap. 11 - kap. 16,9 (påske, nadver, Judas forræderi og tilfangetagelsen, korsfæstelse og opstandelse) + video til kapitler i Markusevangeliet
-Kristne højtider: Lucia (katolsk) - tekst fra folkekirken.dk "Lucia" (se link) + sangteksten til Lucia + julegudstjeneste s. 63-64 i grundbogen + elever skriver selv en juleprædiken + drtv Julegudstjeneste fra Vor Frue Kirke i Århus + centrale jule-salmer
-Kristne ritualer: Om gudstjeneste og ritualer i Folkekirken + de to sakramenter + van genneps model for overgangsritualer: Grundbogen s. 65-69 + "teori til anvendelse i ritualanalyse" pdf + "Dåbsritualet Ørsted Sogn" (analyse af dåben som overgangsritual)
-Kristen etik: Artikel "Etik i kristendommen" + "!0 moralske dilemmaer..." + grundbogen s. 76-77 + SBs noter om forskellige typer etik (se præsentationen på Lectio)
-Besøg af studerende fra KFS (Kristeligt Forbund for Studerende) + arbejde med analyse af evangelie-tekst sammen med KFS + feltarbejde (elevspørgsmål til KFS)
-
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Emne 3 Buddhisme
Emne 3: Buddhisme
Pensum: Kapitlet om Buddhisme i grundbogen "Religion C" s. 143-172
Faglige mål: eleverne skal kunne redegøre for væsentlige sider af en større, nulevende religion med en længere udbredelse, nemlig buddhisme
-Intro til buddhisme: artiklen "De ti vigtigste ting om buddhismen" + s. 147 "Fakta om buddhisme" + fælles elev-padlet: "Buddhisme i billeder"
-Buddhismens historiske udvikling: s. 143-149 + mandagsquiz + SB´s noter (se Præsentation i Lectio)
-Buddhalegenden: tekst 1: "Gautama bliver Buddha" + historisk oversigt + tegneserie om Buddhalegenden + supplerende video: "Buddhas oplysning" + video: "The Life of Buddha"
-Buddhismens udvikling (fortsat): Artikel "Hvem var Siddhartha Gautama?" (Kristeligt Dagblad) + centrale begreber (vendespil) + kopi historisk oversigt (s. 20-22 i kopi)
-Video: "Religionsnørden om Buddhisme" (Youtube)
- s. 154-155: Tekst 3 "De hellige skrifters gode fortjenester" + tekst 5 "Buddhistisk meditation"
-Buddhisme i Danmark: s. 170 om konvertitbuddhisme + Video: "Anne Klysner - På Herrens Mark - Buddhismen" + meditationsvideo på nettet + opsummerende quiz
-Den religiøse praksis i buddhismen: om sangha - det buddhistiske munkevæsen: s. 150-155 + artikel "Buddhisme" + "Sang" + komparativt religionsskema
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Emne 4: Inuit
Emne 4: Inuit - i Grønland (et naturfolks religion)
Formål med forløbet om inuit- de faglige mål:
Eleverne skal kunne:
-disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
-redegøre for væsentlige sider af inuit religion i Grønland
-karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter omkring Grønlands selvstændighed og befolkningens identitet
Pensum til inuit (kopier + links fides på lectio):
"Inuit religion. Kopi..pdf" + "INUIT tekster.docx" (hele kopien læses i begge dokumenter)
-Intro til inuit: "Kolonihistorien kort fortalt"+ "De ti vigtigste ting at vide om inuit" + centrale begreber (inua, verdensopfattelse, angakok, amulet, tupilak, myten om månen og solen, myten om havkvinden) + artikel "inuit (Religion) - Lex" i Danmarks Nationalleksikon
-Inut myter og ritualer: Baggrundstekst og tekster i "Inuit religion kopi" + "Myten om Havets moder" (Dorte Ziggy Thelander) + "Myten om havets moder forklaret" + "Grønlandske myter og sagn" (Visist Grønland) + tekster (elevoplæg tekst 14, s. 100 + tekst 13 s. 67 + tekst 14 s. 67 + tekst 2 og 3 s. 15-16 + tekst 6 s. 16 + tekst A og tekst 6 s. 19-21) + centrale begreber (myte, ritual, misfangst, angakok, afværgeritual, kosmologisk myte, frugtbarhed, tabu, afværgeritual, inua, animisme, naturopfattelse, cyklisk opfattelse, sakral (usynlig) og profan (synlig) verden) + noter om MYTER og RITUALER
-Myten om Solen og Månen (i 2 versioner - se kopi) + tekst af Hans Egede "Om Angakok" (se kopi: Inuit tekster)
-Inuit - identitet og kultur: Artikel "... her er streger og prikker tegn på dyb spiritualitet" + "Inuit kulturen - før kolonialtid" + "Tunniit - en guide til inuit tatoveringer i grønland"
-QUIZ; Inuiit Jeopardy
-Film: Bjørnebrødre (Disney) + teksten "Inuit Myth in the Film" + arbejde med religionsfaglig analyse af elementer i filmen Bjørnebrødre
Verdensbillede. Tekst 14. Sanimuinak: Solen og Maanen. Gustav Holm (red.): "Sagn og fortællinger", København 1887, s. 37.
Tekst 13. Knud Rasmussen, Myter og Sagn fra Grønland, bd. III, Gyldendal 1979, s. 167
Tekst 14: Om angakkoq, Hans Egede, Det Gamle Grønlands Ny Perlustration..., Rhodos 1984, s. 110-111.
Tekst 2: Grønlændernes religion, Niels Egede
Tekst 3: Roerskens betroelse, F.C.P, Rüttel
Tekst 4: Angákoq´ens sang. Niels Egede
Opfattelsen af dyrene
Tekst A
Tekst 6: Bjørnen i vågen, Knud Rasmussen
Artikel: Har du set havets moder? https://www.kvindernesreligionshistorie.dk/post/har-du-set-havets-moder
Myte: Havets Moder. Frit gengivet af Dorte Ziggy Thelander. https://emu.dk/stx/rigsfaellesskabet/inspirationsmateriale-til-brug-i-undervisningen/tre-analoge-aktiviteter-om
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag ved at perspektivere til historieforløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100465419",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100465419",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100465419"
}