Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Stine Bekker-Hansen
|
Hold
|
2024 re/em (3em re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religion
Intro til religion:
Pensum: Religionsbogen (Religion C systime) s. 11-20 + begrebskort + video Rothstein + grafik med verdensreligionernes udbredelse over tid + tekst om bisættelse (grundbogen) + artiklerne:
-De Vigtigste ting at vide om jødedommen
-De vigtigste ting om hinduismen
-De vigtigste ting at vide om buddhismen
-10 vigtigste ting om kristendommen
-De ti vigtigste ting at vide om islam
-10 vigtigste ting om ateismens opståen
Fokus:
Hvad er faget? De faglige mål
Centrale religionsfænomenologiske begreber
Religion i det senmoderne samfund
Oversigt over verdensreligionerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Emne 1: Islam
Fokus: Der arbejdes med islam set i globalt perspektiv med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadithsamlinger samt nutidige tekster.
Pensum til emnet Islam:
-Grundbogen til religion C, s. 89-118
-Dokumentar: Islam the untold story
-Ninian Smarts religionsmodel (de 7 dimensioner)
-Video: De 5 søjler
-Video: Religionsnørden om islam (youtube)
-Tekster: Koranen online
Læs sura 1, vers 1-7 (Åbningen) s. 109 + Lav øvelse 6 s. 108
Koranen sura 112 vers 1-4
Sura 50, 16-18
-Video: A simple guide to hajj
-kopien de 3 tekster om ritualer:
102. Profetens moské (Yathrib = byen Medina)
103. Bøn, faste og almisse
106. Oplevelsen af valfarten
-powerpoint om helligsteder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Emne 2: Kristendom - en verdensreligion
Fokus: Der arbejdes med kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
Pensum til emnet:
-Kapitlet Kristendom: Grundbogen til religion C, s. 49-88
-Video: 5 skarpe om Jesus
-Pdf om Bibelens opbygning
-Tekst: Bibelen på 10 minutter
-Tekster fra Bibelen om de 3 pagter:
Noahs pagt; Første Mosebog Kapitel 6
Abrahams pagt: Første Mosebog Kapitel 15
Moses pagt: 2. Mosebog 19,1-20,17 Anden Mosebog Kapitel 19
5. Mosebog 5, 6-21
Femte Mosebog Kapitel 6
-Exodus - udvandringen 2. Mosebog
-Tekst: Moses
-Film: Prinsen af Ægypten
-Lukasevangeliet - juleevangeliet
-Lukasevangeliet kap. 8 og kap 17 = Jesu undere
-Mirakler i Midtjylland, episode 1-2
-Om Lucia
-Film: Jomfru Maria
-Markusevangeliet kap 11 og kap 14
-Juegudstjeneste i Egå Kirke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Emne 3: Buddhisme
Emne 3: Buddhisme
Pensum: Kapitlet om Buddhisme i grundbogen "Religion C" s. 143-172
Faglige mål: eleverne skal kunne redegøre for væsentlige sider af en større, nulevende religion med en længere udbredelse, nemlig buddhisme
Faglige mål:
redegøre for væsentlige sider af en større, nulevende religion, buddhismen, med en længere historie og global betydning og udbredelse
I arbejdet indgår både tekster fra buddhismens historie samt nutidige tektser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Emne 4: Inuit
Emne 4: Inuit - naturfolksreligion
Fokus: Inuit i Grønland
Faglige mål:
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglige fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er væsentlige sider af inuitternes kultur (naturfolks religion)
Inuitternes centrale fænomener:
inua, mana, tabu, totem, amulet, tupilak, myter, angakok, animisme, cyklisk opfattelse,
Tekster:
Artikel "De ti vigtigste ting om inuit"
Video: Inuit myth
INUIT tekster.docx
Nordatlantisk hus om Havet Moder: https://www.nordatlantiskhus.dk/da/skoleformidling/materialeportalen/bliv-klogere-paa-rigsfaellesskabet/indskoling/vaesener-fra-faeroeerne-og-groenland/havets-moder/
Inuit religion kopi: Inuit religion. https://study.com/academy/lesson/video/inuit-gods-mythology.html Kopi..pdf
Greenland's Myths and Legends: https://visitgreenland.com/da/artikler/groenlandske-myter-sagn/
Grønland - historie, religion, samfund, Systime s. 66-83 (inuit religion kopi)
Myten om Sedna - Havets Moder :
https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-1/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100471689",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100471689",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64100471689"
}