Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Liv Sorgenfri Askholm
|
Hold
|
2024 mu/g (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmer
Et introducerende forløb, hvor der arbejdes med rytmer, både teoretisk og praktisk.
Forløbet tager udgangspunkt i en rytmenavneleg, hvor eleverne både møder hinanden og lærer hinandens navne og samtidig kastes ud i at gå i grundtrin og improvisere/diktere samt gentage en given rytme.
Formålet med forløbet er at give alle elever, både musikvante og -uvante, en grundlæggende fornemmelse for puls, tempo og samspil med andre. Senere arbejdes der mere systematisk med tilhørende begreber, f.eks. taktart, tempo, node- og pauseværdier, beat, off-beat mm.
Eleverne øver både at læse og notere rytmer i et nodesystem og stifter herved bekendtskab med dette som optakt til et forløb med fokus på melodi og noder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Melodi og form
Forløbet skal træne eleverne i elementært kendskab til nodesystemets opbygning og gøre dem i stand til at orientere sig i et nodebillede. Der arbejdes systematisk med beskrivelse af melodiske forløb og motiver, inddeling i sekvenser, fraser og perioder, etablering af et musikfagligt sprog ift. melodisk bevægelse, og eleverne overfører teorien til praksis og mærker, hvordan det er at synge melodier med monotont/varieret/springende/faldende/stigende forløb. Derudover fokuseres der også på andre elementer i nodebilledet, f.eks. g- og f-nøglen, løse og faste fortegn, opløsningstegn og dobbelt-#/b, tempoangivelser, becifringstegn og en kort introduktion til toneartsbestemmelse vha. fortegn/kvintcirklen.
I et større perspektiv arbejdes der med formanalyse og begreberne hook, break og gimmick. Der arbejdes med pop- og udvidet popform, strofisk form, AABA og blues (i forlængelse af strofisk).
Eleverne øver sig i at lytte sig frem til musikkens opbygning og sætter herefter ord på dels inddelingen i formled og de enkeltes formleds funktion (intro/outro, A-, B-, C-stykker, bro, mellemspil, solo).
Teorien anvendes i praksis, når eleverne samarbejder om indstudering af selvvalgte numre, der øves frem mod juleafslutningen. Eleverne tager udgangspunkt i en indspilning/node og vejledes i, hvordan deres version af nummeret bedst kan hænge sammen med udgangspunkt i instrumenter og spillefærdigheder.
Begreberne hook (ifm. kunstmusik taler vi om motiv), gimmick og break introduceres også i dette forløb.
Analysenumre:
- Mørk er november
- Regndans
- Regnvejrsdag i november
- Jeg kan rigtig godt li' dig (Andreas Odbjerg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Harmonik og groove
Der arbejdes med groove og harmonik gennem analyse af udvalgte værker spredt på forskellige musikgenrer og -former, bl.a. nye hits (DMA), folkemusik, spirituals og tidlig blues samt grandprix-sange.
Forløbet tager indledningsvis udgangspunkt i Danish Music Awards 2024. Eleverne stifter bekendtskab med hitskabelonen og bruger den til at undersøge udvalgte sange:
- Årets danske hit: "555", Gilli og Kesi
- Årets danske album: "SkyLL", Lamin
- Årets internationale hit: "Espresso", Sabrina Carpenter
Eleverne introduceres til relevante begreber ifm. grooveanalyse, herunder aktivitetsniveau og udfyldningsgrad, underdelinger, komplimentærrytmik og sammenfald samt ostinat.
Fællessangens historie introduceres og benyttes som baggrund for en analyse af følgende numre:
- "The Times They Are A-Changin'" (Bob Dylan)
- "Go Down, Moses"
Eleverne introduceres til kvintcirklen og funktionsharmonisk analyse (hoved- og parallelfunktioner) samt bluesharmonik.
Desuden skriver eleverne selv en blues, som de fremfører for holdet.
Eleverne trænes i anvendelse af relevant fagterminologi ifm. grooveanalyse (beat/offbeat/backbeat/aktivitetsniveau/udfyldningsgrad/ostinat/groove).
Grooveanalyse af følgende:
- There it is (James Brown)
- Under bøgen (Gnags)
Form- og harmonisk analyse af følgende:
- Dansevise (1963)
- Smuk som et stjerneskud (2000)
- Only Teardrops (2013)
Afslutningsvis vender vi blikket tilbage i musikhistorien og lytter til Vivaldis Obokoncert i D-mol, eleverne introduceres til rondoformen og relevante begreber (ritornel, episode) og barokke træk i musikken. Vi bruger partituret til at træne nodelæsning og finde øvrige informationer (toneart, taktart, rytmer, dynamik osv.) og læser om barokken og musikerens/komponistens rolle i datidens samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Rock fra 50'erne til 90'erne (Eksamensemne i 1g)
Der arbejdes med udviklingen af rockmusikken med nedslag i 50'erne med fokus på rock'n'roll, 70'erne med fokus på glamrock og 90'erne med fokus på grunge.
Undervejs i forløbet udbygges elevernes kendskab til de musikalske parametre: form, melodik, harmonik mv. Der arbejdes i forlængelse heraf også med forskellige former for harmonik (funktions-/blues-/modal).
Gennemgåede værker:
- "Rock Around the Clock" (Bill Haley and His Comets)
- "Ziggy Stardust" (David Bowie)
- "Come As You Are" (Nirvana)
Øvrigt materiale:
- "100 Years of Rock Visualized" (concerthotels.com)
- "Rebel og Remix" i uddrag: s. 18-23, 110-114, 248-255
- "Rock Around the Clock" (Sunny Dae & the Knights)
- Partiturer + grooveskemaer til analysenumrene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64157785328",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64157785328",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64157785328"
}