Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
Nanna Ellendersen
|
Hold
|
2024 eø/2g3g (2g3g eø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forretningsmodeller
Med udgangspunkt i elevernes undren over, hvad der gør virksomheder opstår, vækster og lukker arbejdes med basis teori for forståelsen af erhvervsøkonomi og markedet.
Vi fokus på kernestoffet:
- Forretningsmodeller og rammevilkår
- Konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi
Vi arbejder med basale forretningsmodeller med en bred introduktion til forskellige metoder i faget.
Herunder arbejder vi med begreberne marketing, eksterne og interne faktorer, kundesegmentering osv.
Forløbets formål er, at eleverne får en bred og generel viden til, hvordan man arbejder i faget erhvervsøkonomi og selv kan reflekterer over flere aspekter af fagets formål og analysemetoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens organisering og værditilbud
I forløbet arbejder vi med, hvordan forskellige virksomheder er bygget op, herunder hvordan deres organisering hænger sammen med værditilbud.
Vi besøger en virksomheden, hvor vi undersøger organisering og virksomhedskulturen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aktiedysten, privatøkonomi og investreinger
Vi arbejder med aktier og privat-økonomi. Dette for at få en bedre forståelse for, hvordan investeringer hænger sammen med virksomhedsheder mulighed og begrænsninger.
Vi kigger på privat-økonomi som et udtryk for en virksomheds måde at anskue økonomi. Heriblandt rådighedsbeløb og løbende/faste udgifter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økonomi og regnskab
I forløbet arbejder vi med en forretnings økonomiske betingelser. Vi ser på konkrete regnskaber, og arbejder med de økonomiske politikker som skaber rammen for virksomheder.
Udgangspunktet er danske virksomheder, men vi besøger også kort international handel, og hvilken betydning det har, at Danmark er en del af en global økonomi, samt medlem af EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomhedens konkurrenceevne
Forløbet fokuserer på virksomhedens evne til at være konkurrencedygtige. Vi kigger på forskellige strategier, samt markedet generelt.
I den forbindelse har vi tyr i supermarkedet og kigger på forskellige produkter, samt deres konkurrenceforhold.
Vi arbejder med cases indenfor oplevelsesøkonomi-branchen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eleverne laver det afsluttende obligatoriske eksamensprojekt. Herunder arbejder de med forskellige dele af pensum som samlet skal give et udtryk for deres faglige formåen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448820783",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448820783",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448820783"
}