Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Kristian Hartvig Pedersen
|
Hold
|
2024 fi/2g3g (2g3g fi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den gode handling
Et etik og moral forløb, hvor der har været fokus på de tre "store" etiske retninger:
- Pligtetik
- Utilitarisme
- Dydsetik
Forløbet har taget udgangspunkt i I-bogen "Grundbog til filosofi - Mennesket i verden"
Filosoffer der er blevet behandlet undervejs:
Kant
Mill
Bentham
Aristoteles
Forløbet blev sluttet af med at eleverne har skulle forholde sig til et af to etiske dilemma, Organdonation eller Aktiv dødshjælp
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mennesket og Erkendelse
Et større forløb hvor der både har været fokus på hvad det vil sige at være et menneske (og hvordan mennesker adskiller sig fra andre levende væsener) og på hvad erkendelse er og hvordan vi kan opnå sand erkendelse (og om vi overhovedet kan dette). Derudover har der undervejs været fokus på sammenhængen mellem de to)
Der har i forløbet været fokus på følgende filosofiske retninger:
- Rationalisme (Platon og Descartes)
- Empirisme (Locke, Berkeley og Hume)
- Eksistentialisme (Nietzsche og Sartre)
Forløbet har taget udgangspunkt i I-bogen "Grundbog til filosofi - Mennesket i verden" samt udvalgte PDF-filer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hvad er god videnskab
Et videnskabsteoretisk forløb hvor der har været fokus på forskellige syn på hvad videnskab er og om videnskabelig sandhed er mulig.
Forløbet har været omkring følgende retninger/filosoffer:
- Logiske positivister
- Popper
- Kuhn
- Socialkonstruktivisme
- David Favrholt
Forløbet sluttede af med visning af en video af en debat mellem en evolutionist og en kreationist, samt en diskussion af hvordan man kan forholde sig til deres argumenter.
Undervejs har forskellige pseudo-videnskaber, som f.eks. astrologi blevet diskuteret
Forløbet har taget udgangspunkt i I-bogen "Grundbog til filosofi - Mennesket i verden"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det gode samfund
Et politisk filosofiforløb der har haft fokus på forskellige filosoffers syn på hvordan magten i et samfund bør fordeles og hvad der gør et samfund godt/retfærdigt.
I løbet af forløbet har følgende filosoffer været behandlet:
- Platon
- Hobbes
- Marx
- Rawls
Forløbet har taget udgangspunkt i I-bogen "Grundbog til filosofi - Mennesket i verden" samt et par udvalgte pdf-filer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kunstig intelligens og Transhumanisme
Et afsluttende forløb der via fokus på kunstig intelligens og transhumanisme har forsøgt at få eleverne til at forholde sig til forskellige politiske emner (nogle af dem allerede berørt via tidligere forløb), som f.eks. hvad er et menneske og hvordan adskiller menneskelig intelligens sig fra kunstig, teknologiens udvikling og dens betydning, samt hvordan bør vi forholde os til denne og hvilken betydning kan transhumanisme få fremadrettet for vores samfund.
Filosoffer forløbet har været inde på:
- Descartes
- d'Holbach
- Searle
- Nagel
- Fukuyama
- Bostrøm
Forløbet har taget udgangspunkt i tekster fra I-bogen "Teknologi og Filosofi"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448821028",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448821028",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448821028"
}