Holdet 2024 fi/2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Faaborg Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Kristian Hartvig Pedersen
Hold 2024 fi/2g3g (2g3g fi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den gode handling
Titel 2 Mennesket og Erkendelse
Titel 3 Hvad er god videnskab
Titel 4 Det gode samfund
Titel 5 Kunstig intelligens og Transhumanisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den gode handling

Et etik og moral forløb, hvor der har været fokus på de tre "store" etiske retninger:
- Pligtetik
- Utilitarisme
- Dydsetik

Forløbet har taget udgangspunkt i I-bogen "Grundbog til filosofi - Mennesket i verden"

Filosoffer der er blevet behandlet undervejs:
Kant
Mill
Bentham
Aristoteles

Forløbet blev sluttet af med at eleverne har skulle forholde sig til et af to etiske dilemma, Organdonation eller Aktiv dødshjælp
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mennesket og Erkendelse

Et større forløb hvor der både har været fokus på hvad det vil sige at være et menneske (og hvordan mennesker adskiller sig fra andre levende væsener) og på hvad erkendelse er og hvordan vi kan opnå sand erkendelse (og om vi overhovedet kan dette). Derudover har der undervejs været fokus på sammenhængen mellem de to)
Der har i forløbet været fokus på følgende filosofiske retninger:
- Rationalisme (Platon og Descartes)
- Empirisme (Locke, Berkeley og Hume)
- Eksistentialisme (Nietzsche og Sartre)

Forløbet har taget udgangspunkt i I-bogen "Grundbog til filosofi - Mennesket i verden" samt udvalgte PDF-filer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvad er god videnskab

Et videnskabsteoretisk forløb hvor der har været fokus på forskellige syn på hvad videnskab er og om videnskabelig sandhed er mulig.
Forløbet har været omkring følgende retninger/filosoffer:
- Logiske positivister
- Popper
- Kuhn
- Socialkonstruktivisme
- David Favrholt

Forløbet sluttede af med visning af en video af en debat mellem en evolutionist og en kreationist, samt en diskussion af hvordan man kan forholde sig til deres argumenter.

Undervejs har forskellige pseudo-videnskaber, som f.eks. astrologi blevet diskuteret

Forløbet har taget udgangspunkt i I-bogen "Grundbog til filosofi - Mennesket i verden"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det gode samfund

Et politisk filosofiforløb der har haft fokus på forskellige filosoffers syn på hvordan magten i et samfund bør fordeles og hvad der gør et samfund godt/retfærdigt.
I løbet af forløbet har følgende filosoffer været behandlet:
- Platon
- Hobbes
- Marx
- Rawls

Forløbet har taget udgangspunkt i I-bogen "Grundbog til filosofi - Mennesket i verden" samt et par udvalgte pdf-filer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kunstig intelligens og Transhumanisme

Et afsluttende forløb der via fokus på kunstig intelligens og transhumanisme har forsøgt at få eleverne til at forholde sig til forskellige politiske emner (nogle af dem allerede berørt via tidligere forløb), som f.eks. hvad er et menneske og hvordan adskiller menneskelig intelligens sig fra kunstig, teknologiens udvikling og dens betydning, samt hvordan bør vi forholde os til denne og hvilken betydning kan transhumanisme få fremadrettet for vores samfund.

Filosoffer forløbet har været inde på:
- Descartes
- d'Holbach
- Searle
- Nagel
- Fukuyama
- Bostrøm

Forløbet har taget udgangspunkt i tekster fra I-bogen "Teknologi og Filosofi"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer