Holdet 2024 TY/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Faaborg Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Liv Sorgenfri Askholm
Hold 2024 TY/3g (3g TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Das moderne Leben
Titel 2 Wien als künstlerische Hauptstadt
Titel 3 Bundestagswahl 2025
Titel 4 Reisen im Leben - Eksamensemne i 3g

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Das moderne Leben

Forløbet fungerer som opstartsforløb i 3g. Der fokuseres på forskellige betragtninger af og perspektiver på "das moderne Leben", ligesom eleverne også kan trække på egne erfaringer. Undervejs i forløbet arbejdes der sideløbende med skriftlige og mundtlige øvelser, og vi repeterer grammatikemner og kigger på nye, herunder konjunktiv II.
Eleverne diskuterer, hvordan en tekstanalyse struktureres, og hvilke punkter der er relevante.
I forløbet beskæftiger eleverne sig med både traditionelle tekster, musik og film.

- "Das Leben eines Nichtsnutzes" (Auszug aus "Fahrtwind", Klaus Modick, 2021)
- "Denkpause" (Liselotte Rauner, 1985)
- Zitate über Erwartungen (kopi)
- "Der Mann, der nie zu spät kam" (Paul Maar, 1986)
- "Programmiert", (Tim Bendzko, 2013) (Text + Musikvideo)
- "Sommer auf drei Rädern" (2022) (Film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Wien als künstlerische Hauptstadt

Forløbet tager udgangspunkt i "Sternstunden in Österreich" og fokuserer både på et historisk og kulturelt perspektiv ud fra overskriften "Kunst und Provokation". Der gives en fælles indføring i emnet med fokus på tematiske gloser og elevernes forhåndskendskab til Østrigs historie. Derefter arbejder eleverne individuelt med små præsentationer om udvalgte kunstnere/stilarter og komponister.
Der læses forskellige tekster, både nyere og ældre, som giver et historisk indblik i kulturen i Østrig. Der laves desuden en sammenligning ml. perspektivet i Zweig og Bernhards tekster. Filmen "Corsage" diskuteres ift. historisk korrekthed og ift. underoverskriften "Kunst und Provokation" med inddragelse af instruktørens udtalelser om filmen.

Tekster:

"Kunst und Provokation" (in: Sternstunden in Österreich)

Elevpræsentationer om udvalgte kunstnere:
- Gustav Klimt
- Egon Schiele
- Oskar Kokoschka
- Friedensreich Hundertwasser
- Otto Wagner (Jugendstil)

Pflückgedichte (Helmut Seethaler, in: Sternstunden in Österreich)

Elevpræsentationer om udvalgte komponister:

"Die Welt von Gestern - Erinnerungen eines Europäers" (im Auszug: Stefan Zweig, 1941)

Zitate von Zweig (in: Sternstunden in Österreich)

Selvvalgte artikler om Østrigs historie (tysk og dansk) til fremstilling af historisk tidslinje

"Corsage" (Film, 2022)

Filmintroduktion + Kommentar zum Film von der Regisseurin

"Heldenplatz" (Thomas Bernhard, 1988, in: Sternstunden in Österreich)

Elevpræsentation: Thomas Bernhard
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bundestagswahl 2025

I anledning af Bundestagswahl 2025 arbejdes der med fokus på tyske partier, det tyske valgsystem og valgkampen op til valget. Eleverne læser og hører indledningsvist Olaf Scholz' nytårstale og disktuerer den ift. aktuelle samfundstendenser.
Eleverne samarbejder om præsentationer af partierne og deres valgprogram, og der arbejdes med både tysk- og dansksprogede podcasts om emnet.
Desuden yderligere et fokus på unge tyske vælgere og deres perspektiver på valget. Forløbet afsluttes med en artikel om netop unge tyske vælgere, som eleverne laver en individuel præsentation af (lydaflevering).

- Olaf Scholz' Neujahrsansprache (Text + Audio)

- udvalgte hjemmesider/artikler om tyske partier (partiernes egne hjemmesider + ekstramateriale)

Elevpræsentationer:
- Das deutsche Wahlsystem im Überblick
- Die deutsche politische Landschaft im Überblick
- Deutsche politische Parteien und die Bundestagswahl 2025

Podcasts om valget i Tyskland:
- "Bundestagswahl 2025", ARD (https://www.ardaudiothek.de/sammlung/bundestagswahl-2025/23424529/)
- "Tyskland indefra" (https://sites.libsyn.com/555432/site?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2pmOpQf7MTCUk0HNK27bqnn7OP6u-kPXR32c1R8HwYiMS-lOVlj7v_ltE_aem_ie7PJpubrbfmp-h4FWB5lg)

Artikler lige op til/efter valget:
- "Sonntagsfrage vor Bundestagswahl 2025" (https://www.faz.net/aktuell/politik/bundestagswahl/sonntagsfrage-vor-bundestagswahl-2025-wo-die-parteien-laut-neuer-wahlumfragen-stehen-19459939.html)
- "Die Jugend bei Bundestagswahlen - ziemlich unberechenbar" (DW, 28.2.25) (https://www.dw.com/de/die-jugend-bei-bundestagswahlen-ziemlich-unberechenbar/a-71766329)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reisen im Leben - Eksamensemne i 3g

Forløbet fokuserer på forskellige fortolkninger af "Reisen im Leben", f.eks. en personlig rejse/udvikling, en ændring i livet, en fysisk rejse med oplevelser, herunder hvilken rolle rejsen spiller for individet, og hvilke faktorer der spiller ind ift. den pågældende rejse. I forløbet arbejdes der med såvel ældre som nyere tekster, musik og andre kortere tekster med forskellige perspektiver på "Reisen im Leben".

Tekster i forløbet:

"Erlkönig" (Goethe, 1782) (Text + Hörspiel)
"Dalai Lama" (Rammstein, 2004) (Text + Musikvideo)
"Drei Straßen weiter" (Ursula Wölfel, 1997)
"Helena Manaus" (Auszug aus "Die Fahrt" (Sibylle Berg, 2007))
"Eine einzige Reise kann alles verändern" (im Auszug, Katja Büllmann, 2008)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer