Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Faaborg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Liv Sorgenfri Askholm
|
Hold
|
2024 TY/3g (3g TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Das moderne Leben
Forløbet fungerer som opstartsforløb i 3g. Der fokuseres på forskellige betragtninger af og perspektiver på "das moderne Leben", ligesom eleverne også kan trække på egne erfaringer. Undervejs i forløbet arbejdes der sideløbende med skriftlige og mundtlige øvelser, og vi repeterer grammatikemner og kigger på nye, herunder konjunktiv II.
Eleverne diskuterer, hvordan en tekstanalyse struktureres, og hvilke punkter der er relevante.
I forløbet beskæftiger eleverne sig med både traditionelle tekster, musik og film.
- "Das Leben eines Nichtsnutzes" (Auszug aus "Fahrtwind", Klaus Modick, 2021)
- "Denkpause" (Liselotte Rauner, 1985)
- Zitate über Erwartungen (kopi)
- "Der Mann, der nie zu spät kam" (Paul Maar, 1986)
- "Programmiert", (Tim Bendzko, 2013) (Text + Musikvideo)
- "Sommer auf drei Rädern" (2022) (Film)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 3 i teksten fra eksamenssæt højt + oversæt den.
-
Forbered tekstforståelsesspørgsmålene (opg. 1) til “Das Leben eines Nichtsnutzes”.
-
Lav opg. 4.2 i eksamenssættet: Omskriv indikativ-sætningerne til konjunktiv. Se evt. bøjningerne i grammatikbogen, s. 67-68.
-
Skriv forslag til analysepunkter, man kan analysere teksten ud fra.
-
Arbejd på afleveringsopgaven. Der sættes tid af i modulet til spørgsmål og hjælp.
-
Bereite bitte eine Präsentation zur Analyse des Textes vor:
-
Nikolas og Silas: Präsentation zum Text "Das Leben eines Nichtsnutzes"
-
Zitate über Erwartungen.docx
-
Lies das Gedicht "Denkpause" (Liselotte Rauner, 1985) nochmal und beantwortet die Fragen zum Text:
-
Der Mann, der nie zu spät kam - Paul Maar.pdf
-
Kommentiere die Zitate über Erwartungen und diskutiert, ob du derselben Meinung bist?
-
Ingen lektier. Men læs evt. alligevel videre på "Der Mann, der nie zu spät kam". Vi arbejder med den i timen.
-
Medbring grammatikbøgerne
-
Besvar spørgsmålene til "Der Mann, der nie zu spät kam":
-
Tim Bendzko - Programmiert (Offizielles Video)
-
Programmiert - Tim Bendzko.pdf
-
Keine Hausarbeit - es ist Montag :)
-
Macht dein Tagesbuch für Montag fertig.Für Dienstag: Einen Morgen ohne Handy/Internet - die Beschreibung macht ihr in der Klasse.
-
Ingen lektier. Hvis du ikke var til sidste modul, bedes du dog se de første 45 min. af "Sommer auf drei Rädern" (2022). Filmen ligger på CFU.
-
Wortschatz zur Filmanalyse.pdf
-
Begriffe zur Filmanalyse.pdf
-
Aftal i grupperne, hvad I forbereder hjemmefra til jeres analyse af "Sommer auf drei Rädern" (15 min. lektietid)
-
3.10.24 Deutsche Wiedervereinigung.docx
-
Følg med på de tyske nyhedssider. Was wird markiert/gefeiert?Was? Wo? Wie?
-
Arbejd videre med den næste afleveringsopgave. Analysér og oversæt sætningerne - du behøver ikke at være helt færdig, men vær godt i gang, så du ved, hvad du evt. har brug for hjælp til.
-
Kunst und Provokation.pdf
-
Aftal i grupperne, hvem der forbereder hvad til dette modul. I får modulet til at arbejde videre med jeres præsentation.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Wien als künstlerische Hauptstadt
Forløbet tager udgangspunkt i "Sternstunden in Österreich" og fokuserer både på et historisk og kulturelt perspektiv ud fra overskriften "Kunst und Provokation". Der gives en fælles indføring i emnet med fokus på tematiske gloser og elevernes forhåndskendskab til Østrigs historie. Derefter arbejder eleverne individuelt med små præsentationer om udvalgte kunstnere/stilarter og komponister.
Der læses forskellige tekster, både nyere og ældre, som giver et historisk indblik i kulturen i Østrig. Der laves desuden en sammenligning ml. perspektivet i Zweig og Bernhards tekster. Filmen "Corsage" diskuteres ift. historisk korrekthed og ift. underoverskriften "Kunst und Provokation" med inddragelse af instruktørens udtalelser om filmen.
Tekster:
"Kunst und Provokation" (in: Sternstunden in Österreich)
Elevpræsentationer om udvalgte kunstnere:
- Gustav Klimt
- Egon Schiele
- Oskar Kokoschka
- Friedensreich Hundertwasser
- Otto Wagner (Jugendstil)
Pflückgedichte (Helmut Seethaler, in: Sternstunden in Österreich)
Elevpræsentationer om udvalgte komponister:
"Die Welt von Gestern - Erinnerungen eines Europäers" (im Auszug: Stefan Zweig, 1941)
Zitate von Zweig (in: Sternstunden in Österreich)
Selvvalgte artikler om Østrigs historie (tysk og dansk) til fremstilling af historisk tidslinje
"Corsage" (Film, 2022)
Filmintroduktion + Kommentar zum Film von der Regisseurin
"Heldenplatz" (Thomas Bernhard, 1988, in: Sternstunden in Österreich)
Elevpræsentation: Thomas Bernhard
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kunst und Provokation.pdf
-
Aftal i grupperne, hvem der forbereder hvad til dette modul. I får modulet til at arbejde videre med jeres præsentation.
-
De sidste 4 grupper skal være klar med deres præsentationer. Husk at øve at fortælle frit - ikke læse op/lære lange sætninger udenad.
-
Helmut Seethaler - Pflückgedichte.pdf
-
Genlæs Helmut Seethalers "Pflückgedichte".- Welches magst du am besten, und warum?- Formuliert etwas generelles über seine Gedichte, z.B. über die Form/den Inhalt...
-
Stefan Zweig - Die Welt von Gestern.pdf
-
Stefan Zweig - eine Introduktion.pdf
-
Die Welt von Gestern - Sätze bilden.pdf
-
Gør gruppeopgaven fra i mandags færdig:Find substantiverne i uddraget af "Die Welt von Gestern" og gruppér dem under passende overskrifter.
-
Oversæt citaterne fra teksten til dansk (se OneNote 11/11).
-
Opgaver til Zweig (dokument i Lectio):Færdiggør sætningerne i opg. 5 til Zweigs "Die Welt von gestern".Skriv stikord til tekstspørgsmålene i opg. 6:
-
Medbring grammatik-grundbogen
-
Eriksen, Husum & Stenestad: Ny grundbog i tysk grammatik, Gyldendal; sider: 136-137
-
Medbring både grundbogen + øvelsesbogen
-
Überlegt euch, wann und wo ihr interessante Kunst erlebt habt?Schreibt Stichwörter zur Präsentation davon (Gesprächsübung).
-
Arbejd videre med opgaverne til relativpronominer (10 min. - ikke nødvendigvis alle opgaver, men så du får trænet forskellige bøjninger/sætningsled).
-
Besvar opg. 1 (Textverständnis) i eksamenssættet. Hvis du blev færdig med spørgsmålene i sidste modul, så kig dine svar igennem, så du er klar til fælles gennemgang.
-
Untersuche die Geschichte Österreichs und erstelle einen Zeitstrahl. (I får også lidt tid i modulet til at lave tidslinjen færdig).
-
Findet 10 Fakten über Kaiserin Sisi / Kaiser Franz Joseph I / Doppelmonarchie Österreich-Ungarn (læs gerne på tysk, men ellers på dansk/engelsk, men formuler selv korte sætninger på tysk).
-
Thomas Bernhard - Heldenplatz.pdf
-
Formuliere 3 Sätze zum ersten Textauszug von Thomas Bernhard: "Man bekommt den Eindruck, dass..." (+ ledsætning).
-
Samme lektie som før jul: Formuliere 3 Sätze zum ersten Textauszug von Thomas Bernhard: "Man bekommt den Eindruck, dass..." (+ ledsætning).
-
Olaf Scholz Neujahrsansprache 2025.pdf
-
Neujahrsansprache 2025 des Bundeskanzlers
-
"Heldenplatz": Erklärt das Verhältnis zwischen Wirklichkeit und Fiktion mit Ausgangspunkt im Textauszug 3.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bundestagswahl 2025
I anledning af Bundestagswahl 2025 arbejdes der med fokus på tyske partier, det tyske valgsystem og valgkampen op til valget. Eleverne læser og hører indledningsvist Olaf Scholz' nytårstale og disktuerer den ift. aktuelle samfundstendenser.
Eleverne samarbejder om præsentationer af partierne og deres valgprogram, og der arbejdes med både tysk- og dansksprogede podcasts om emnet.
Desuden yderligere et fokus på unge tyske vælgere og deres perspektiver på valget. Forløbet afsluttes med en artikel om netop unge tyske vælgere, som eleverne laver en individuel præsentation af (lydaflevering).
- Olaf Scholz' Neujahrsansprache (Text + Audio)
- udvalgte hjemmesider/artikler om tyske partier (partiernes egne hjemmesider + ekstramateriale)
Elevpræsentationer:
- Das deutsche Wahlsystem im Überblick
- Die deutsche politische Landschaft im Überblick
- Deutsche politische Parteien und die Bundestagswahl 2025
Podcasts om valget i Tyskland:
- "Bundestagswahl 2025", ARD (https://www.ardaudiothek.de/sammlung/bundestagswahl-2025/23424529/)
- "Tyskland indefra" (https://sites.libsyn.com/555432/site?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR2pmOpQf7MTCUk0HNK27bqnn7OP6u-kPXR32c1R8HwYiMS-lOVlj7v_ltE_aem_ie7PJpubrbfmp-h4FWB5lg)
Artikler lige op til/efter valget:
- "Sonntagsfrage vor Bundestagswahl 2025" (https://www.faz.net/aktuell/politik/bundestagswahl/sonntagsfrage-vor-bundestagswahl-2025-wo-die-parteien-laut-neuer-wahlumfragen-stehen-19459939.html)
- "Die Jugend bei Bundestagswahlen - ziemlich unberechenbar" (DW, 28.2.25) (https://www.dw.com/de/die-jugend-bei-bundestagswahlen-ziemlich-unberechenbar/a-71766329)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Olaf Scholz Neujahrsansprache 2025.pdf
-
Neujahrsansprache 2025 des Bundeskanzlers
-
"Heldenplatz": Erklärt das Verhältnis zwischen Wirklichkeit und Fiktion mit Ausgangspunkt im Textauszug 3.
-
Das rhetorische Pentagramm.pdf
-
Emma og Nikolas forbereder præsentation om Thomas Bernhard.
-
I grupper aftales, hvad I hver især arbejder videre med hjemme ift. analysen af Scholz' nytårstale. I får 1/2 time til at færdiggøre jeres præsentation (som I derefter øver jer på hjemme til om tirsdagen).
-
Medbring grammatikbogen (grundbogen)!
-
Øv din præsentation derhjemme - tal højt, også selvom der ikke er nogen at præsentere for. Øv dig i at fortælle frit ud fra stikord/korte sætninger. Undgå oplæsning eller "udenads"-fortælling (det tæller som oplæsning).
-
Læs tekstoplægget til den skriftlige afleveringsopgave, så du kan gå i gang med opgaverne i modulet.
-
Arbejd videre med min. én opgave i eksamenssættet (næste afleveringsopgave) - et par stykker forbereder også oversættelse af et afsnit til fælles gennemgang af teksten.
-
Igen: Vær klar til at præsentere jeres tekstanalyse i matrixgrupper. Øv dig i at fortælle (nogenlunde) frit ud fra stikord/helt korte sætninger.
-
Bundestagswahl 2025 – DW
-
Die Bundeswahl - Wie aus Wählerstimmen Sitzen werden.pdf
-
Skriftlig afleveringsopgave: Brug min. 1/2 time derhjemme på at arbejde videre med opgaverne. Der gives tid i modulet til at arbejde videre, hvis man også har brugt tid derhjemme.Hvis du allerede er færdig med afleveringen, så brug i stedet tid på at
-
Neues Wahlrecht - was ändert sich bei der Bundestagswahl? – DW – 18.12.2024
-
Emma: die politsche Landschaft Deutschlands im ÜberblickNikolas: das deutsche Wahlsystem
-
Aftal i grupper, hvad I skal læse til næste gang. I arbejder med præsentationen i modulet.
-
Følg med i tyske (evt. også danske) medier: hvordan italesættes det kommende valg? Hvilke politikere er fremtrædende? Hvilke mærkesager/problemstillinger? Hvordan er retorikken, både blandt politikere og journalister?
-
Nochmal: Følg med i medierne (tyske og evt. danske)!Was wird in den Parteien diskutiert? Welche Parteien sagen was? Wie sprechen Politiker über andere Politiker? Wie werden die Parteien in den Medien dargestellt (neutral, oder...?)?
-
Aftal i grupperne, hvad I forbereder til modulet (15-20 min.). I får tid i modulet til at arbejde videre med præsentationen.
-
Schlagzeilen untersuchen! Wie wird über die Wahl in den deutschen Medien berichtet? Finde mindestens 3 Schlagzeilen, die du kurz präsentieren möchtest (z.B. über Politiker, politische Themen usw.)
-
Kig i grammatikbogens indholdsfortegnelse: Er der områder, du synes, du har brug for at få repeteret/gennemgået (af dem, vi har arbejdet med hidtil)?
-
Lektie til Daryna, Janus og Nikolas: Arbejd med terminsprøven - Læs teksten + besvar opg. 1-4, så I kan være med til fælles gennemgang i timen. Opg. 5.1+5.2 besvares og afleveres sammen med resten mandag d. 24/2.
-
Lyt til en podcast om det tyske valg (se forslag i OneNote, eller find selv en) + følg med i medierne (tyske + danske).Ha' en overskrift parat, du kan fortælle lidt ud fra.
-
Læs forberedelsesarket til modullet: aron-mode-medier-og-grn-omstilling-forberedelsesark-1.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Reisen im Leben - Eksamensemne i 3g
Forløbet fokuserer på forskellige fortolkninger af "Reisen im Leben", f.eks. en personlig rejse/udvikling, en ændring i livet, en fysisk rejse med oplevelser, herunder hvilken rolle rejsen spiller for individet, og hvilke faktorer der spiller ind ift. den pågældende rejse. I forløbet arbejdes der med såvel ældre som nyere tekster, musik og andre kortere tekster med forskellige perspektiver på "Reisen im Leben".
Tekster i forløbet:
"Erlkönig" (Goethe, 1782) (Text + Hörspiel)
"Dalai Lama" (Rammstein, 2004) (Text + Musikvideo)
"Drei Straßen weiter" (Ursula Wölfel, 1997)
"Helena Manaus" (Auszug aus "Die Fahrt" (Sibylle Berg, 2007))
"Eine einzige Reise kann alles verändern" (im Auszug, Katja Büllmann, 2008)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Goethe - Erlkönig (Lesung als Hörspiel)
-
Erlkönig - Goethe.docx
-
Neues Thema: "Reisen im Leben"Mache eine kurze Präsentation davon, was du mit "Reisen im Leben" verbindest. Du kannst dich z.B. von eurer Mindmap (letzte Stunde) inspirieren lassen.
-
De, der mangler at præsentere underemner til "Reisen im Leben" (alle undtagen Daryna, Isabell, Amanda), forbereder en ganske kort præsentation til timen.
-
Erlkönig: Genlæs teksten (eller læs + oversæt, hvis du ikke var der tirsdag) og skriv 2-3 nye spørgsmål til form/indhold. Vi bruger jeres spørgsmål til en tekstanalyse.
-
Dalai Lama - Rammstein.docx
-
Gruppenpräsentationen: "Erlkönig" (Goethe)Übt die Präsentation, so dass ihr frei sprechen könnt (kein Vorlesen, bitte).
-
De, der mangler at præsentere deres analyse af Goethes "Erlkönig", præsenterer i dette modul (dvs. Daryna, Janus, Isabell, Nikolas).
-
Samme lektie som til i onsdags.
-
Drei Strassen weiter - Text.pdf
-
Gruppeopgave: Vær klar til fælles opsamling på Rammsteins "Dalai Lama".
-
Lies den Text "Drei Straßen weiter" - übersetze ihn - und arbeite 20 Minuten mit den Aufgaben zum Text.
-
Die Fahrt - Sibylle Berg.pdf
-
Vær klar med jeres grammatikpræsentation:- Amanda, Daryna: Løst sammensatte verber- Emma, Nikolas, Silas: Verbets tider/placering: præteritum - perfektum + ledsætninger- Lucas, Sigurd: Relativpronominer
-
Aftal i grupperne, hvad I arbejder videre med derhjemme. I får ca. 1/2 time i tirsdagsmodulet til at blive klar med jeres præsentation (i matrixgrupper + for Liv)
-
Medbring grammatikbogen! I får nye emner i grupperne, som I skal forberede gennemgang af til torsdag.
-
Eine einzige Reise kann alles verändern - Katja Büllmann.pdf
-
Grammatik: Vær klar med en repetition af dit/jeres grammatikemne- Reglerne (med eksempler)- Opgaver til gennemgang på tavlen
-
Sigurd, Daryna og Isabell: Grammatikpræsentationer(Forklar regler m. eksempler + gennemgå nogle opgaver)
-
Kig i studieplanen og få overblik over læste emner og tekster. Er der tekster, du mangler? Noget, du ikke har noter til?Tænk også gerne over, hvilke emner du kunne tænke dig som eksamensemner.
-
Medbring begge grammatikbøger
-
“Eine einzige Reise…”: vær klar til fælles tekstpræsentation
-
Repetition: Er der noget ift. grammatik, du har brug for at få gentaget/trænet/læst igen?
-
Nur ein Schüler - H. Jürgen Grosskurth.pdf
-
Begriffskarte Krimi.pdf
-
Orienter dig i studieplanen ift. læste emner og tekster - se efter, om der er noget, du mangler noter til.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448821043",
"T": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448821043",
"H": "/lectio/150/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64448821043"
}