Holdet 2024 BI/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Faaborg Gymnasium
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Pia Halkjær Gommesen
Hold 2024 BI/3g (3g BI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Naturen omkring os
Titel 2 Kulhydrater mm
Titel 3 DNA og alt hvad det kan bruges til
Titel 4 Nerver og muskler
Titel 5 Hormoner og hormonforstyrrende stoffer
Titel 6 Diverse opsamlinger og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Naturen omkring os

Noget er repetition, noget er nyt stof.
Der har især været fokus på biodiversitet og hvad der har indflydelse på biodiversiteten

Kernestof:
- Grundlæggende økologi
- Stofkredsløb
- Nedsivning, udvaskning og forurening (herunder PFAS og vandmiljøplaner)
- Søen, skoven og det åbne land

Yubio A 2024
s. 1278-1310
s. 1327-1340
s. 1361-1381
s. 1429-1431
s. 1435-1450
s. 1476-1485
s. 1512-1525
s. 1549-1557

Derudover er der brugt en del materiale fra geobio.dk samt fra biodiversitet i gymnasiet

Øvelser:
1. Ekskursion til Svanninge Bjerge:
- Bestemmelse af artsdiversitet ved brug af Shannonindeks, herunder afgræssede/ikke-afgræssede arealer
- Vurdering af naturkvalitet
- Sammenligning af forskellige typer skov (driftskov, vildtskov). Egne undersøgelser
2. Nedsivning og udvaskning
3. Vurdering af vandkvalitet i en sø vha. makroindeks og uorganiske målinger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kulhydrater mm

Igen et forløb, hvor noget er repetition, andet nyt
Noget er derfor gennemgået hurtigt, andet mere i dybden
Det store fokus har været på kulhydrater

Kernestof (Yubio A 2024)
Kulhydrater  s. 723-741
Fedtstoffer s. 744-750
Proteiner s. 760-774
Enzymer s. 779-792
Katabolisme s. 800-832
Anabolisme s. 846-862

Øvelser:
- Arbejde med molekylbyggesæt
- Arbejde med Legomodeller
- Bestemmelse af respirationskvotient
- Efterårets farver (ekstraktion af farvepigmenter fra efterårsblade, spektrofotometri, TLC)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DNA og alt hvad det kan bruges til

Igen et forløb, hvor en stor del har været repetition.

Vi har blandt andet været omkring
- Kromosomer, DNA og DNA replikation
- Mitose
- Meiose og fejl i meiosen (kromosommutationer og kromosomtalsmutationer)
- Gener og områderne mellem generne
- Proteinsyntese (transkription, translation, den genetiske kode, små mutationer)
- Genregulering

- Nedarvning (1- og 2-gensnedarvning, dominante og recessive gener, ufuldstændig dominans og codominans, analysekrydsning, epistasi, kønsbunden nedarvning)
- Populationsgenetik
- Epigenetik
- Kræft

- Genteknologi (PCR, elektroforese, påvisning af DNA, DNA profiler)
      Andre metoder, eksempelvis antisense-teknikken, kloning, traditionel gensplejsning og
      Crispr
- Eksempler på bioteknologi

- Evolution og bioinformatik


Materialer:
Primært
- Yubio
- Biotech Academy
- Undervisningslokalet

Øvelser:
Mikroskopering af celler i deling (løgspidser)
Arbejde med stamtavler
Blodtypebestemmelse
Evolution og fylogenetiske træer med matadormix
Selektionsøvelse med bønner
Evolutionseksperiment fra Biotech Academy (fortynding og udpladning af bakterier)
Outbreak på SDU (Oprensning af DNA, PCR, gelelektroforese og bioinformatik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Nerver og muskler

Repetition af nerver og synapser
Lidt om hjernen
Sanserne, primært fokus på synssansen
Muskler og muskelkontraktion
Arbejdsfysiologi

Materialer:
Primært Yubio og Undervisningslokalet


Øvelser:
Små forsøg med sanserne
Lille forsøg med ledningshastighed (stå i cirkel og holde i hånd, på skulder, stå på fod)
Dissektion af øjne
Lille forsøg med forspænding
(eleverne har lavet konditalsbestemmelse i idræt)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer